Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-23, 23:42   #1
Duffman
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 184
Finns här någon copywriter?

Efter en tid med egen firma och mycket jobb, samt bakgrund som frilansjournalist med informatörsutbildning är jag nu sugen på att testa på nåt nytt.

Ord är oftast mina vänner och jag är nu nyfiken på att prova på att praktisera/jobba som copywriter. Finns här någon som gör det och som kan berätta hur deras vardagliga arbete ser ut? Är det några speciella program man behöver kunna? Visst, man ska göra research och ta fram piffiga texter, men behöver man inte kunna lite indesign och photoshop för att ha en chans att få jobb? Indesign och photoshop kan jag hjälpligt, men vill lära mig mer. Dessutom är jag kreativ och påhittig och kan formulera mig effektivt med ord (hoppas jag)

Hur upplever ni ert jobb? Tacksam för feedback!

Senast redigerad av Duffman den 2008-02-23 klockan 23:45.
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 00:59   #2
Mats Loefstroem
User. Registered.
 
Mats Loefstroems avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Råsunda/Hjulbäck
Inlägg: 882
Jodå, finns copywriters här.

En av de viktigare skillnaderna mellan att arbeta som copy istället för som informatör eller journalist är att du så gott som alltid har en Art Director i faggorna. Det gör dels att du inte behöver fjompa runt i indesign eller photoshop, dels att du bara gör bort dig om du gör det för en bra AD är så himla mycket bättre på form än en mångsysslande copy.

En annan, och helt avgörande skillnad, är att det alltid finns en kund i bakgrunden. Den kunden måste både ha lust att betala för det du gör och kunna motivera att hon eller han gjort det. Därför kan du inte luta dig mot någon slags journalistisk integritet utan måste ha klockrena argument både för din idé (om det du gör bygger på någon slags idé) och för varför du använder ett visst tonfall och tilltal.

Det är ett bra jobb, men om man tittar på hur stor genomströmning just det yrket har så är det närmast otäckt. Jag skulle inte vilja påstå att reklam- och marknadsföringsbranscherna äter folk, men copywriting är då inget för nervklena.
__________________
andra bullar

Senast redigerad av Mats Loefstroem den 2008-02-24 klockan 01:00. Anledning: copy error
Mats Loefstroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 01:08   #3
Duffman
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 184
Tack Mats för ett bra svar, att slippa pilla med Indesign och Photoshop är precis vad jag vill. Det som verkar vara roligt med Copywriter är insamlandet av information samt den kreativa processen med att ta fram ett budskap/flera budskap som ska passa kundens specialla kundkrets och målgrupp. Det verkar vara ett kul jobb men som sagt, det verkar knivigt att få jobb. Dock har jag precis slutat som egen företagare så jag kan tänka mig att praktisera mig in i yrket om möjligheten finns innan jag börjar söka jobb för glatta livet igen. Kruxet är väl att om det kommer en som gått Berghs så är man väl jobbsökande igen....
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 10:39   #4
Mats Loefstroem
User. Registered.
 
Mats Loefstroems avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Råsunda/Hjulbäck
Inlägg: 882
Nja, det beror nog mycket på vad du har för andra meriter att visa upp. Även de arbetsgivare som själva gått Berghs eller Beckmans (eller Forsbergs eller fan och hans moster) vet oftast att väga in andra talanger, meriter och erfarenheter.

Och får du jobb kan du väl lämpligen passa på att läsa på Berghs på distans eller kvällskurs?

Om du frågar mig så tycker jag tyvärr att kvaliteten på vad varumärket Berghs står för varierat lite i överkant under åren. Men som sagt - det ser bra ut i ett CV.

Och så får du förmodligen träffa en hel del kul typer du hade missat annars. Ungefär som på Kolozzeum, faktiskt.
__________________
andra bullar
Mats Loefstroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:28   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bump!

Det ser ut som att jag kommer komma in på Forsbergs i höst (de ska intervjua mig på fredag) (peppar peppar). Så nu är det hög tid att ta reda på om copywriter verkligen är yrket för mig.

Det som gör att tycker det verkar passa mig som handen i handsken:
  • Jag älskar att skriva.
  • Jag är väldigt kreativ.
  • Jag är väldigt rolig.
  • Jag älskar att jobba med folk, vill inte sitta på en kammare och skapa ensam.
  • Jag jobbar som bäst med fasta ramar (t ex en kunds önskemål).

Någon som har något mer att berätta än vad som redan sagts?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:52   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Av egen erfarenhet så brukar du ibland snäsa tillbaka när folk kritiserar antingen handlingssätt du haft, eller idéer du bollat fram. Alltså att många faller i samma linje, medan du är oförstående varför de gör det. Kan tänka mig att copywriter kommer få utstå mycket mothugg på många plan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:55   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Av egen erfarenhet så brukar du ibland snäsa tillbaka när folk kritiserar antingen handlingssätt du haft, eller idéer du bollat fram. Alltså att många faller i samma linje, medan du är oförstående varför de gör det. Kan tänka mig att copywriter kommer få utstå mycket mothugg på många plan.
Snacka om att försätta mig i en situation där det är omöjligt att bemöta kritiken. Säger jag emot dig så bevisar jag ju bara din poäng.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 19:05   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Snacka om att försätta mig i en situation där det är omöjligt att bemöta kritiken. Säger jag emot dig så bevisar jag ju bara din poäng.
Jag blev medveten om det medan jag skrev.

Missförstå mig rätt, du har en kreativ ådra som sprudlar. Kämpa för din sak, men se också till att inte vara för fäst vid dina 'älsklingar'. Andras tankar kan ta ens egna verk till nya höjder. Och för en copywriter är du betald att leverera vad ett företag sagt man vill ha, inte vad du anser de ska ha.

Senast redigerad av Rahf den 2019-06-10 klockan 19:06.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 19:12   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det brukar sägas att konstnärer får mer beröm än skrivare som folk hellre klankar ned på, jag vet inte om det är sant. Det är sällan ickeprofesionella tyckare dissar en målning/teckning. Folk som verkligen kan skriva lär nog ha lite bättre chans att få jobb än folk som failar där men gör bra grafik.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 20:18   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag blev medveten om det medan jag skrev.

Missförstå mig rätt, du har en kreativ ådra som sprudlar. Kämpa för din sak, men se också till att inte vara för fäst vid dina 'älsklingar'. Andras tankar kan ta ens egna verk till nya höjder. Och för en copywriter är du betald att leverera vad ett företag sagt man vill ha, inte vad du anser de ska ha.


När jag tänker tillbaka på dina och mina "duster" så förstår jag din poäng. Jag vet att det finns andra som håller med, till och med min syrra har sagt liknande. Så jag kan acceptera att det ligger något i det. Dock skulle jag säga att just den grejen inte är något som är tillräckligt för att få mig att backa från yrket. Tror jag har förbättringsmån där.

Det jag oroar mig över är mer om arbetsuppgifterna inte är de jag tror de är (typ, hitta på idéer och bolla dem med folk).
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det brukar sägas att konstnärer får mer beröm än skrivare som folk hellre klankar ned på, jag vet inte om det är sant. Det är sällan ickeprofesionella tyckare dissar en målning/teckning. Folk som verkligen kan skriva lär nog ha lite bättre chans att få jobb än folk som failar där men gör bra grafik.
En personlig notis är att mina teckningar får mer beröm än mina texter. Förmodligen för att bilder är en mer "direkt" konstform.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 20:25   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En personlig notis är att mina teckningar får mer beröm än mina texter. Förmodligen för att bilder är en mer "direkt" konstform.
Bilder är ju mycket mer lättkonsumerade än text också. Jämför hur populära filmer är kontra böcker tex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 22:38   #12
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag antar att jobbet som copywriter är mer självständigt än vad du tror, då en tjej jag dejtade sysslade med sånt och föreföll sköta allt på egen hand. Däremot rapporterade hon givetvis sina alster till någon beslutsfattare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 22:40   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ok! Inte heller en dealbreaker. Men värt att ha i åtanke.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 07:36   #14
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Beror ju på om man tänker driva eget eller bli anställd. Som anställd skulle jag säga att teamet och chefen är a och o för att det ska vara kreativt och givande. Jag och min chef bollar ofta fram texter genom att skicka utkast fram och tillbaka och kommentera varandras verk tills vi landar i något bra nog att visa för kund, sen kanske det arbetas om en vända till innan det är färdigt.

Jag trivs bra med yrkesvalet, även om jag tekniskt sett inte är copywriter, och jag tror att det skulle passa dig och att du skulle kunna trivas - baserat på de inlägg jag läst av dig på forumet
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 09:02   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Beror ju på om man tänker driva eget eller bli anställd. Som anställd skulle jag säga att teamet och chefen är a och o för att det ska vara kreativt och givande. Jag och min chef bollar ofta fram texter genom att skicka utkast fram och tillbaka och kommentera varandras verk tills vi landar i något bra nog att visa för kund, sen kanske det arbetas om en vända till innan det är färdigt.

Jag trivs bra med yrkesvalet, även om jag tekniskt sett inte är copywriter, och jag tror att det skulle passa dig och att du skulle kunna trivas - baserat på de inlägg jag läst av dig på forumet
Jag hade definitivt tänkt anställd, i början iallafall. Lära mig krypa innan jag kan gå, och allt det där.

Tack! Hade ingen aning om att du var (typ) copywriter, kul.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)