Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-16, 01:06   #1
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Promenad under deff

Har läst att konditionsträning ska vara dåligt under deff, men hur är det med promenader? Om man går typ 6 timmar om dagen?
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 07:14   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Har läst att konditionsträning ska vara dåligt under deff, men hur är det med promenader? Om man går typ 6 timmar om dagen?
Promenader är bra, men 6 timmar är extrem overkill. Varför? För att det inte är hållbart i längden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 09:02   #3
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Känner att promenader är bra, enda är väl att det tar tid. Sen hur mycket kalorier det bränner i förhållande till intensivare träning överlåter jag till andra.

Att det tar lång tid kan ju vara positivt dock då det är tid som inte spenderas med att äta. Jag försöker köra rask promenad minst 1.5 timme om dagen, kostar ju inget i ansträngning eller återhämtning.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 14:13   #4
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Promenader är bra, men 6 timmar är extrem overkill. Varför? För att det inte är hållbart i längden.
För mig är det hållbart. Brukar gå typ något sånt varje dag.
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 17:11   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
För mig är det hållbart. Brukar gå typ något sånt varje dag.
Okej, då ser jag framför mig 3 alternativ:

1. Du har ett jobb som innebär att du går minst 6 timmar om dagen. TOPPEN

2. Du är arbetslös och planerar att aldrig någonsin börja jobba igen. TRIST

3. Du har ett jobb, och planerar att lägga i princip all din övriga vakna tid på att promenera. Och du planerar att aldrig skaffa familj eller vänner. OHÅLLBART

Ett heltidsjobb innebär ungefär 9 timmar på jobbet, för de flesta ungefär 1 timmes restid. Sen måste man ha tid till att äta och duscha och sånt hemma. Då är vi uppe i minst 10 timmar. Man är vaken ca 16 timmar per dygn.

Notera nu att visst du kan köra så ett par månader, men vad händer när du inte har tid att promenera 6 timmar om dagen längre? Jo all vikt kommer att komma tillbaka. En hållbar viktnedgång är något man åstadkommer med metoder som man kan hålla igång även när livet i övrigt är krävande.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 14:28   #6
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Okej, då ser jag framför mig 3 alternativ:

1. Du har ett jobb som innebär att du går minst 6 timmar om dagen. TOPPEN

2. Du är arbetslös och planerar att aldrig någonsin börja jobba igen. TRIST

3. Du har ett jobb, och planerar att lägga i princip all din övriga vakna tid på att promenera. Och du planerar att aldrig skaffa familj eller vänner. OHÅLLBART

Ett heltidsjobb innebär ungefär 9 timmar på jobbet, för de flesta ungefär 1 timmes restid. Sen måste man ha tid till att äta och duscha och sånt hemma. Då är vi uppe i minst 10 timmar. Man är vaken ca 16 timmar per dygn.

Notera nu att visst du kan köra så ett par månader, men vad händer när du inte har tid att promenera 6 timmar om dagen längre? Jo all vikt kommer att komma tillbaka. En hållbar viktnedgång är något man åstadkommer med metoder som man kan hålla igång även när livet i övrigt är krävande.
Nu promenerar jag i.o.f.s. inte 6 timmar om dagen men långa perioder blir det åtminsone 2-3 timmar.

Det finns ett Alternativ 4: Promenaderna sker tillsammans med familjen (i mitt fall fru och hund) och är en stor del av vår kvalitetstid tillsammans. Det är ju sällan några problem för familjer att spendera 5-6 timmar om dagen framför TV'n så =)

Kanske inte är helt applicerbart på de flesta förhållanden dock, då det krävs att man har motion som ett stort gemensamt intresse. och det är ju självklart inte tillämpbart om man har småbarn o.s.v.

Men jag tycker ändå det är ett giltigt alternativ till dina tre scenarion.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2020-08-17 klockan 14:29.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 14:56   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Nu promenerar jag i.o.f.s. inte 6 timmar om dagen men långa perioder blir det åtminsone 2-3 timmar.

Det finns ett Alternativ 4: Promenaderna sker tillsammans med familjen (i mitt fall fru och hund) och är en stor del av vår kvalitetstid tillsammans. Det är ju sällan några problem för familjer att spendera 5-6 timmar om dagen framför TV'n så =)

Kanske inte är helt applicerbart på de flesta förhållanden dock, då det krävs att man har motion som ett stort gemensamt intresse. och det är ju självklart inte tillämpbart om man har småbarn o.s.v.

Men jag tycker ändå det är ett giltigt alternativ till dina tre scenarion.
Javisst, om ens stora intresse är att vandra, och man delar det med familj och vänner så är det ju toppen. Man behöver nog knappast gå ned i vikt om det redan är ens livsstil.

Jag menar att om man lägger upp en viktnedgång på att utföra en aktivitet hela sin vakna lediga tid - som en insats för att gå ned i vikt, då är det inte hållbart. Det finns ingen väg tillbaka till normalitet då. Man kommer att ha vant sig vid att äta ett visst antal kalorier som går ihop med dessa maratonpromenader - slutar man sen med promenaderna av en eller annan anledning (det kommer att komma perioder där man inte kan eller vill lägga 6 timmar på att promenera) så måste man börja äta rätt mycket mindre än vad man är van vid.

Jag tror det är bättre att satsa på 1-2 timmars promenad och resten av kalorirestriktionen ska ske via matintaget. Sen kan man ju som bonus då och då öka promenaderna när man har tid och ork - utan att öka kalorierna.
Vill man gå ned i vikt långsiktigt så måste man ändra sin livsstil och för de allra flesta innebär det att man måste lära sig att äta mindre.
Att gå all in i en begränsad tidsperiod är lätt, men tanken är ofta att man sedan ska kunna gå tillbaka till sin vanliga livsstil och det funkar helt enkelt inte.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 15:12   #8
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Man kommer att ha vant sig vid att äta ett visst antal kalorier som går ihop med dessa maratonpromenader - slutar man sen med promenaderna av en eller annan anledning (det kommer att komma perioder där man inte kan eller vill lägga 6 timmar på att promenera) så måste man börja äta rätt mycket mindre än vad man är van vid.
Har noga koll på kaloriintaget så jag kommer inte att börja äta mer än vad jag gör av med när jag slutar promenera.
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 15:24   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Har noga koll på kaloriintaget så jag kommer inte att börja äta mer än vad jag gör av med när jag slutar promenera.
Men du är medveten om att den totala mängden mat du kan trycka i dig minskar drastiskt om du slutar promenera? Vi snackar ju om uppemot 3 rejält stora måltider som du helt måste sluta äta - varje dag. 1500-2500 kcal mindre - varje dag. Det kanske låter enklare än vad det är...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 16:20   #10
fwa46
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men du är medveten om att den totala mängden mat du kan trycka i dig minskar drastiskt om du slutar promenera? Vi snackar ju om uppemot 3 rejält stora måltider som du helt måste sluta äta - varje dag. 1500-2500 kcal mindre - varje dag. Det kanske låter enklare än vad det är...
Jo det är jag medveten om.. Nog för att jag hade klarat det men det blir ju såklart tråkigt att inte få äta lika mycket längre. Får väl ta och byta ut promenaderna mot konditionsträning då istället.
fwa46 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-23, 17:43   #11
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Har läst att konditionsträning ska vara dåligt under deff, men hur är det med promenader? Om man går typ 6 timmar om dagen?
Jag tar alltid promenader vid deff, vilket är nödvändigt för mig i alla fall, men det räcker räcker med 45-60 min i rask takt som komplement till kost och gymmet. 6 timmar gör nog mer skada än nytta om du vill behålla musklerna.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 07:13   #12
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 728
jag tog en 14 km promenad i lördags som tog typ 2.45 min och jag dog nästan hahaha. 6h varje dag hade jag aldrig klarat.

Kör dock 2 dagar enbart kardio varje vecka. brukar bli löpning 5-10km eller pw 7-15km. Sen kör jag 3-5km pw efter vissa gympass också (2 gånger i veckan kanske). Räcker gott och väl känner jag.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-24, 10:36   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Jag tar alltid promenader vid deff, vilket är nödvändigt för mig i alla fall, men det räcker räcker med 45-60 min i rask takt som komplement till kost och gymmet. 6 timmar gör nog mer skada än nytta om du vill behålla musklerna.
Är inte alls säker på att det skulle göra någon skada, annat än att man kanske blir trött av det så att man inte orkar ta ut sig på gymmet lika bra. Eventuellt förslitningsskador, men jag tror att människokroppen är tillräckligt tålig för att kunna klara av 6 timmar lätt aktivitet per dag.

För mig är 1-2 timmars promenad alldeles utmärkt i syfte att gå ned i vikt, det motsvarar en liten måltid mat ungefär, det är typ vad man har att spela med för att stå ut med det i mitt tycke. Börjar man skapa ett jätteunderskott genom att äta extremt lite eller öka aktivitet extremt mycket är det inte hållbart i längden, det blir dessutom omöjligt att implementera i vardagen om allt - mat och tid kretsar kring att gå ned i vikt.... och sen då? Man kan aldrig gå tillbaka till det som var ”normalt” tidigare utan att gå upp i vikt igen.

Man måste skapa ett nytt normalt, som kan vara normalt utan att påverka ens liv mer negativt än de kilona man ville bli av med gjorde.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-06, 14:04   #14
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Promenader är bra, men 6 timmar är extrem overkill. Varför? För att det inte är hållbart i längden.
Beror väl på hur man gör dem. För de med gående jobb är det ungefär en hektisk jobbdag med en del övertid.

Senast redigerad av stridis den 2020-09-06 klockan 14:09.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 10:04   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Beror väl på hur man gör dem. För de med gående jobb är det ungefär en hektisk jobbdag med en del övertid.
Om det vore så att det ingick i jobbet att gå 6 timmar om dagen så behöver väl inte frågan ställas? Vad ska han göra då om vi säger att det är dåligt? Säga upp sig?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)