Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 20:06   #16
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av Jamioo Visa inlägg
oki..!! ja bilen är ny besiktad samt att många saker blev bytta/lagade på den innan besiktningen.. kanske ska kolla upp efter fler bmw ifall det finns en bättre för 20 laxar!
Hur som helst önskar jag dig lycka till!

Mvh
Johan
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 20:46   #17
Motorbreath
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 110
Årsmodellen säger mig att det är en E36 det handlar om.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:01   #18
Jesper
Banned User
 
Jespers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 499
kolla försäkring hos atava så ska du se att det inte blir speciellt dyrt som alla gnäller om.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:08   #19
bluelight
Registered User
 
bluelights avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Örebro
Inlägg: 2 463
Så häftigt dyrt är det inte om du väljer en 320 som har förhållandevis liten motor mot vad det finns. 3-serien är ju inte så dyr att skatta heller för den väger inte så mycket.

En äldre BMW är aldrig billig, men inte heller speciellt dyr jämfört med andra bilar.. Visst, om man vill ha en sunkig gammal Volvo eller någon taskig japanare så blir det ju oftast billigare..
__________________
bluelight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:19   #20
Taurus
Registered User
 
Tauruss avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Norge
Inlägg: 1 227
Köp bilen om den känns rätt, men som svar på frågan, bmw är inte billiga bilar. Endast om du aldrig behöver byta något, men till slut händer ju det även på den mest stadiga bilen. Kan erkänna att jag är lite anti-BMW, men själv skulle jag inte ha något emot att puttra runt med någon rak dieselsexa från deras sortiment. Är ingen bmw-expert i övrigt, förutom att den minsta motorn som sitter i bl a 316 runt -90 är onödigt ömtålig.
__________________
Wololololo
Taurus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:21   #21
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank Visa inlägg
Äger du en pizzeria?

__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:44   #22
Pepparkakssmurfen
Banned User
 
Pepparkakssmurfens avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 266
Citat:
Ursprungligen postat av Jamioo Visa inlägg
kanske en extremt dum fråga men hur kollar man upp det utan att ringa ägaren o fråga??!
Ta regnumret och ring runt till olika försäkringsbolag och fråga.
(kan skilja sig väldigt mycket)
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 10:51   #23
Lodiz2
Registered User
 
Lodiz2s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 494
ska du köpa en bmw 3-serie så köp minst en bmw 325 dom under är inte i närheten lika roliga bilar
Lodiz2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 11:00   #24
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank Visa inlägg
Äger du en pizzeria?
Damn ... du stal min line.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 11:03   #25
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning
 
Löjtnant Blanks avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 4 256
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha Visa inlägg
Damn ... du stal min line.
He, he. Det är ett stående skämt som måste upprepas varje gång BMW nämns.
Löjtnant Blank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 11:56   #26
Pecto
Registered User
 
Pectos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 377
om du vill ha en model med e36 modellen så köp bmw 318 billig att äga och billiga delar, sen kan du chippa den om du tycker de är lite för lite hk!
__________________
Dont Stop At The Top

Min träningsblogg, bilder och filmer
www.Metrobloggen.se/Christianthunberg
Pecto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:07   #27
Motorbreath
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Pecto Visa inlägg
om du vill ha en model med e36 modellen så köp bmw 318 billig att äga och billiga delar, sen kan du chippa den om du tycker de är lite för lite hk!
Märker man seriöst skillnad på en chippad och en ochippad 318i?
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:14   #28
Chaan
Banned User
 
Chaans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Bland drak- och vampyrtjejer och älvor.
Inlägg: 1 717
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S Visa inlägg
BMW är mycket fina bilar, antar att det handlar om E30 karossen det handlar om? Jag kör själv idag en 318i ifrån 89, tyvär ståendes just nu pga att han fått gå lite väl hårt.

Bilarna är mycket fina och populära, de börjar bli svårt att hitta ett fint rostfritt exemplar! Alla pratar hela tiden om att de är dyra att äga, det håller jag inte alls med om! Det krävs dock en del underhåll enligt mina erfarenheter, bromsskivor där, vattenpumpen ger upp och liknande. Men kör man vettigt och håller serviceintervallerna hyffsat är det ingen större fara. Det finns massor av eftermarknadsprylar på bla Biltema och Mekonomen, och begagnat finns det hur mycket som helst (nu pratar jag främst E30).

Jag kommer garanterat äga en E30 igen! Fast nästa gång blir det en 325 (2.5 liters sexa) istället. Jag skulle själv inte betala så pass mycket som 20 000 för en 320 om det inte var i mycket bra skick.

Det som kostar är inköp och försäkringen, sen även underhållet. Kan du meka själv elelr har möjlighet till det (det finns gott om hjälp och manualer) blir det inte alls farligt, det som kostar är när man gör små saker för några femhundringar några gånger per år på en verkstad.

Själv har jag under 2 år råkat ut för att byta:
Bromsskivor (fram, trummor bak)
Stötdämpare fram (pga läckage)
Vindruta pga spricka
Avgassystem, rostigt
Vattenpump (gammal, sliten. 27 000 mil nu.)
Fläktrem (slitage)
Bromsrör fram vänster
Framlykta fram vänster, spricka i glas

Och detta gör mig inte ett dugg! Underbar bil, riktigt fin kännsla när man sitter bakom ratten. Min första BMW men självklart inte den sista.

Rek. http://www.garaget.org/ samt http://www.zatzy.com/ för mer läsning. http://www.autopower.se/ är ett rent BMw forum, läs gärna begagnatguiden för just E30: ttp://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E30/

Mvh
Johan

Edit:
Ang försäkring, ta reda på reg nr och gå in online på etc www.trygghansa.se!
Behöver jag säga att jag förutom träning gillar bilar?
Åh fy fan. Den där listan var inte rolig. Det avskräcker dock inte mig. Nästa nya bilmärke jag ska ha blir BMW.

Inte så mycket roligare att titta på min lista. SAAB 9000 CS 2.3T inköpt för ett år sedan med 27 000 (mestadels gubbkörda) mil på mätarn. Har redan bytt tändkassetten (de brukar hålla 25-30 000 mil) - ska gå igenom vänster frambroms i dagarna pga dålig bromsverkan, stötdämparna behöver bytas inom några år. 1:ans synkring (eller dylikt) sliten (något knepigt lägga i ettan) - ska lägga i ny olja i lådan av viss spec. 20 000:- gav jag också för bilen, då var den nybes och skattad för ett år framöver, vinterdäck på plåtfälg och sommardäck på alu (friska däck där), demonterbar dragkrok (en sådan kostade 5000 enligt säljaren?), fungerande AC, färddator, skinnstolar med elvärme, helt enkelt CSE (E-utrustningen) men INTE det där antispinnsystemet från den tiden - väldigt bra att slippa för det brukar tydligen sluta fungera, mp3-stereo med bra (inte superbt) ljud. Har du (trådstartare) en budget på 20 långsjalar så blir det inget roligt bilägande vad du än gör. Jag tycker jag fick en bra bil för pengarna. Den har 200 hästar men av förklarliga skäl går det inte att använda dem alla förrän ungefär i 80kmh. Så detta var min lösning. Jag tror att jag hade lite tur när jag fick tag i ett gubbkört exemplar. Gubben sade åhhh när jag tvingade honom att pressa plattan i mattan på motorvägspåfarten under demonstrationen - låtsat eller inte så hade han troligen inte använt turbon särskilt mycket iaf. Och ej stockholmskörd dvs inte helt körd i botten av dåliga vägar och närgångna medbilister.

Nu har jag en SAAB, en gammal budgetporsche och en Opel (som står och samlar damm). Tidigare har jag haft Mazda (aldrig igen), samt på 90-talet kört SAAB, Citroen BX14 (det vill jag slippa göra om), Golf, SAABar, Volvo. Tänker köpa fler Porschar om jag lyckas fixa utrymme för dem, och någon mer SAAB att ta delar ifrån osv. men poängen e att jag e så jävla sugen på en BMW nu. Tycker att allt attitydsnack om dem e över nu. Det finns 10 gånger mer prestigefyllda åk för en pizzabagare än en BMW med mörktonade rutor såsom det var på 90-talet.

Min bottom line: du får ge 30 000 för en bil som e felfri i ett år.
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:16   #29
Pecto
Registered User
 
Pectos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 377
Citat:
Ursprungligen postat av Motorbreath Visa inlägg
Märker man seriöst skillnad på en chippad och en ochippad 318i?
chippa till steg 3
__________________
Dont Stop At The Top

Min träningsblogg, bilder och filmer
www.Metrobloggen.se/Christianthunberg
Pecto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:18   #30
Toxic
FAT TONY!
 
Toxics avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 960
Citat:
Ursprungligen postat av jenan546 Visa inlägg
En liten kommentar om mazda bara..
Mazda ska ju vara bra, men min 323F -00 är det sämsta köp jag gjort någonsin. Bytt hjullager bak båda sidorna 2, två, gånger. De nya höll inte ens 3000 mil. Renoverat bromsar inklusive ok för dyra pengar. Motorn till torkaren bak har jag bytt en gång då den brann, nu har den nya gått sönder också. Krängningshämmare är bytta runt om. Något hände med någon fjädergrej till kamremmen innan utsatt service för just kamremmen så den startade inte. Efter de bytte kamremmen för någon månad sedan går den som skit, inte över 140 på femmans växel. Varvar knappt över 4000 varv. Vet inte vad det är för fel, men antar att verkstan gjorde något fel när de fixade kamremmen, felinställda ventiler eller nåt. Nä fy fan vad jag ångrar det köpet.

Min Bmw Z3 coupé -01 däremot, inga problem alls nästan, men delar har inte varit direkt dyra. Kostar ju lite mer när det ska i 6l olja vid ett oljebyte..
Låter som att mazdan har blivit felkuggad på dreven...

Men om den går som skit så vafan åk tillbaka till verkstan, det ska inte kosta dig nått mer att få jobbet rätt gjort!
Bilen ska fungera som innan eller bättre vid service/reparation.

Har du kontaktat verkstan som gjort jobbet om problemet/en?

Mvh T
__________________
Klicka inte här!
Toxic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)