Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 19:11   #1
Jamioo
Registered User
 
Jamioos avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
BMW lr ej??

Tänkte köpa en bmw (320i -92) har åkt ca 22000mil, Men några vänner bad mig att inte köpa den pga bmw är dyra att äga mm...samt bildelar är dyra..men jag sa att om jag behöver bildelar då kan jag ju köpa begagnade så blir det ej så dyrt.. Men ska jag lyssna på vad jag vill el har de rätt är Bmw dyra att äga??!
Jamioo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:17   #2
Kwon
<Walking Apocalypse>
 
Kwons avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Krampusköping
Inlägg: 19 896
Moste du ha BMW lr?

E anndra märrken "out of the question"?
__________________
Kwon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:20   #3
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Att köpa en 16 år gammal BMW är ingen bra idé, nej. Köp en mazda eller något.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:23   #4
Jamioo
Registered User
 
Jamioos avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
jag måste ju inte ha en bmw..men tycker den va snygg!!..samt att den e isf den första bilen..samt övningskörningsbil.. och den e ganska billig, 20 laxar.. även om man kan få lite bättre bil för 20 lax..men..!!
Jamioo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:25   #5
Kwon
<Walking Apocalypse>
 
Kwons avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Krampusköping
Inlägg: 19 896
Citat:
Ursprungligen postat av Jamioo Visa inlägg
och den e ganska billig, 20 laxar.. även om man kan få lite bättre bil för 20 lax..men..!!
Image is everything right?
__________________
Kwon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:31   #6
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning
 
Löjtnant Blanks avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 4 256
Äger du en pizzeria?
Löjtnant Blank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:37   #7
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Att köpa en 16 år gammal BMW är ingen bra idé, nej. Köp en mazda eller något.
En liten kommentar om mazda bara..
Mazda ska ju vara bra, men min 323F -00 är det sämsta köp jag gjort någonsin. Bytt hjullager bak båda sidorna 2, två, gånger. De nya höll inte ens 3000 mil. Renoverat bromsar inklusive ok för dyra pengar. Motorn till torkaren bak har jag bytt en gång då den brann, nu har den nya gått sönder också. Krängningshämmare är bytta runt om. Något hände med någon fjädergrej till kamremmen innan utsatt service för just kamremmen så den startade inte. Efter de bytte kamremmen för någon månad sedan går den som skit, inte över 140 på femmans växel. Varvar knappt över 4000 varv. Vet inte vad det är för fel, men antar att verkstan gjorde något fel när de fixade kamremmen, felinställda ventiler eller nåt. Nä fy fan vad jag ångrar det köpet.

Min Bmw Z3 coupé -01 däremot, inga problem alls nästan, men delar har inte varit direkt dyra. Kostar ju lite mer när det ska i 6l olja vid ett oljebyte..
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:41   #8
Daniiiel
king of fools
 
Daniiiels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Att köpa en 16 år gammal BMW är ingen bra idé, nej. Köp en mazda eller något.
Care to elaborate?
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:41   #9
Motorbreath
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 110
Om det är ett bra objekt så ser jag inget fel i att köpa en BMW. Kolla vad försäkringen kostar, kan ju vara en intressant aspekt att väga in vid bilköp.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:41   #10
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Jag är nöjd med min BMW och rekomenderar märket om man kan leva med kebabracer pikarna.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:46   #11
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Jag gillar också BMW, jag har en 5-serie själv. Skillnaden är att den är ett år gammal istället för 16. Ingen bil är särskilt prisvärd efter 16 år.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:48   #12
Jamioo
Registered User
 
Jamioos avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Motorbreath Visa inlägg
Om det är ett bra objekt så ser jag inget fel i att köpa en BMW. Kolla vad försäkringen kostar, kan ju vara en intressant aspekt att väga in vid bilköp.
kanske en extremt dum fråga men hur kollar man upp det utan att ringa ägaren o fråga??!
Jamioo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:52   #13
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
BMW är mycket fina bilar, antar att det handlar om E30 karossen det handlar om? Jag kör själv idag en 318i ifrån 89, tyvär ståendes just nu pga att han fått gå lite väl hårt.

Bilarna är mycket fina och populära, de börjar bli svårt att hitta ett fint rostfritt exemplar! Alla pratar hela tiden om att de är dyra att äga, det håller jag inte alls med om! Det krävs dock en del underhåll enligt mina erfarenheter, bromsskivor där, vattenpumpen ger upp och liknande. Men kör man vettigt och håller serviceintervallerna hyffsat är det ingen större fara. Det finns massor av eftermarknadsprylar på bla Biltema och Mekonomen, och begagnat finns det hur mycket som helst (nu pratar jag främst E30).

Jag kommer garanterat äga en E30 igen! Fast nästa gång blir det en 325 (2.5 liters sexa) istället. Jag skulle själv inte betala så pass mycket som 20 000 för en 320 om det inte var i mycket bra skick.

Det som kostar är inköp och försäkringen, sen även underhållet. Kan du meka själv elelr har möjlighet till det (det finns gott om hjälp och manualer) blir det inte alls farligt, det som kostar är när man gör små saker för några femhundringar några gånger per år på en verkstad.

Själv har jag under 2 år råkat ut för att byta:
Bromsskivor (fram, trummor bak)
Stötdämpare fram (pga läckage)
Vindruta pga spricka
Avgassystem, rostigt
Vattenpump (gammal, sliten. 27 000 mil nu.)
Fläktrem (slitage)
Bromsrör fram vänster
Framlykta fram vänster, spricka i glas

Och detta gör mig inte ett dugg! Underbar bil, riktigt fin kännsla när man sitter bakom ratten. Min första BMW men självklart inte den sista.

Rek. http://www.garaget.org/ samt http://www.zatzy.com/ för mer läsning. http://www.autopower.se/ är ett rent BMw forum, läs gärna begagnatguiden för just E30: ttp://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E30/

Mvh
Johan

Edit:
Ang försäkring, ta reda på reg nr och gå in online på etc www.trygghansa.se!
Behöver jag säga att jag förutom träning gillar bilar?
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 19:53   #14
Motorbreath
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Jamioo Visa inlägg
kanske en extremt dum fråga men hur kollar man upp det utan att ringa ägaren o fråga??!
Om det är ett bra objekt eller angående försäkringskostnaden?

Vad försäkringen kostar kan du kolla på diverse försäkringsbolags hemsidor.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 20:00   #15
Jamioo
Registered User
 
Jamioos avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S Visa inlägg
BMW är mycket fina bilar, antar att det handlar om E30 karossen det handlar om? Jag kör själv idag en 318i ifrån 89, tyvär ståendes just nu pga att han fått gå lite väl hårt.

Bilarna är mycket fina och populära, de börjar bli svårt att hitta ett fint rostfritt exemplar! Alla pratar hela tiden om att de är dyra att äga, det håller jag inte alls med om! Det krävs dock en del underhåll enligt mina erfarenheter, bromsskivor där, vattenpumpen ger upp och liknande. Men kör man vettigt och håller serviceintervallerna hyffsat är det ingen större fara. Det finns massor av eftermarknadsprylar på bla Biltema och Mekonomen, och begagnat finns det hur mycket som helst (nu pratar jag främst E30).

Jag kommer garanterat äga en E30 igen! Fast nästa gång blir det en 325 (2.5 liters sexa) istället. Jag skulle själv inte betala så pass mycket som 20 000 för en 320 om det inte var i mycket bra skick.

Det som kostar är inköp och försäkringen, sen även underhållet. Kan du meka själv elelr har möjlighet till det (det finns gott om hjälp och manualer) blir det inte alls farligt, det som kostar är när man gör små saker för några femhundringar några gånger per år på en verkstad.

Själv har jag under 2 år råkat ut för att byta:
Bromsskivor (fram, trummor bak)
Stötdämpare fram (pga läckage)
Vindruta pga spricka
Avgassystem, rostigt
Vattenpump (gammal, sliten. 27 000 mil nu.)
Fläktrem (slitage)
Bromsrör fram vänster
Framlykta fram vänster, spricka i glas

Och detta gör mig inte ett dugg! Underbar bil, riktigt fin kännsla när man sitter bakom ratten. Min första BMW men självklart inte den sista.

Rek. http://www.garaget.org/ samt http://www.zatzy.com/ för mer läsning. http://www.autopower.se/ är ett rent BMw forum, läs gärna begagnatguiden för just E30: ttp://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E30/

Mvh
Johan

Edit:
Ang försäkring, ta reda på reg nr och gå in online på etc www.trygghansa.se!
Behöver jag säga att jag förutom träning gillar bilar?
oki..!! ja bilen är ny besiktad samt att många saker blev bytta/lagade på den innan besiktningen.. kanske ska kolla upp efter fler bmw ifall det finns en bättre för 20 laxar!
Jamioo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)