Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-24, 17:59   #16
smürfpücko
Registered User
 
smürfpückos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: sthlm
Inlägg: 142
Hur kunde denna tråd hamna under Kost & näring?

OnT: har hört att det funkar att lägga träningskläderna i vanligt kallt vatten efter passen och låta de ligga där nån timme. Då ska svettlukt minska/försvinna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Roger that Visa inlägg
Vilken mat ska man verkligen undvika vid deff?
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Allt du är allergisk mot kan ju vara en bra början. Är du dessutom religiös med väldigt betydelsefulla regler om mat så är det ju bra att följa det också. Det är vad jag kan komma på så här direkt.

Senast redigerad av smürfpücko den 2022-05-24 klockan 18:01.
smürfpücko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 18:37   #17
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av GlowInTheDark Visa inlägg
Klarar verkligen träningskläder av 60grader? Är ju inte lätt att hitta kläder som man trivs i så har ingen lust att dom skall bli förstörda. Misstänker framförallt att stretchen kan ta stryk?
Jag har flera i enbart polyester som klarar sig. Prova med ett plagg först om du ärorolig. Kläder som luktar apa vill man ändå inte träna i, du har inget val men jag kör dom i 40 tills det är dags igen.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 06:59   #18
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Svettas man i den graden så bör den imo tvättas direkt, inget mysigt att ta på sig igen.
Överdrev lite, utgick ifrån mig själv, tränar ja utomhus är det i regel inte under 30 grader. Men även för vanligt bruk så att säga, svettas du och låter det torka, några omgångar, så kommer det sätta sig. Handlar inte om att man äter för mycket vitlök eller dylikt. Det är ju därför vissa stinker på allvar, för att man dels inte duschar, dels har på sig kläder där lukten satt sig.

Senast redigerad av Kaalle den 2022-05-25 klockan 07:01.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 16:57   #19
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Hur tusan kan inte en vanlig tvätt på 60° med ett parfymerat tvättmedel ta bort lukten? Svettas du avföring?
Inte långt ifrån faktiskt, när kroppen förbränner protein bildas ammoniak som antingen följer med urinen eller svetten ut (eller båda). Och den luktar kattpiss/stall.

När kroppen bränner fett så luktar andedräkten aceton (nagelborttagningsmedel).

Så om man tränar hårt och/eller äter få kcal/äter stor andel protein så kommer man lukta riktigt illa.
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 18:14   #20
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Har du testat merinoull? Ganska dyrt, med väldigt trevligt vid konditionsträning. Finns tunna t-shirts, och lukten sätter sig inte på samma sätt alls. Sysntetkläder tycker jag ofta funkar som en lukt-megafon.
Nej, har väll antagit att det skulle bli varmt, och klarar det av att få mycket vätska att avdunsta fort?
Mitt stora problem, både generellt på sommaren och när jag tränar, är ju att kyla kroppen så att den inte blir överhettad. Det är ju därför man svettas.
En av dom sakerna jag förvånades över när jag skaffade riktiga träningskläder faktiskt. Är dom bra och sitter som ett andra skin på kroppen så avdunstar svetten väldigt fort och man blir kyld vilket gör att man svettas mindre och orkar mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Svettas man i den graden så bör den imo tvättas direkt, inget mysigt att ta på sig igen.
Duschar inte på gymmet utan efter att jag cyklat hem (byter dock till en torr tröja först), och då åker det i maskinen på en gång. Men samtidigt, efter så många timmar på gymmet konstant varma och blöta så känns det som bakterier osv. har haft ganska gott om tid på sig att slå sig till ro :/
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 20:21   #21
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag slänger dem i vanliga tvätten och tvättar dem som vanligt i 30-40 grader. Har man två tonåringar i hushållet vill man inte behöva tvätta mer än man behöver. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-25, 21:53   #22
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av GlowInTheDark Visa inlägg
Nej, har väll antagit att det skulle bli varmt, och klarar det av att få mycket vätska att avdunsta fort?
Mitt stora problem, både generellt på sommaren och när jag tränar, är ju att kyla kroppen så att den inte blir överhettad. Det är ju därför man svettas.
En av dom sakerna jag förvånades över när jag skaffade riktiga träningskläder faktiskt. Är dom bra och sitter som ett andra skin på kroppen så avdunstar svetten väldigt fort och man blir kyld vilket gör att man svettas mindre och orkar mer.
Vet inte om de är svalare än typ tröjor i polyester, men inte jätte mycket varmare. Ull är ju känt för att kunna hålla mycket vätska, så det upplevs svalare än bomull i alla fall. Sen är det väl inte själva avdunstningen som kyler?
Stora fördelen är att lukten inte sätter sig, jag hänger tröjan efter löpning på vädring och använder den ett par gånger i alla fall innan tvätt.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-26, 10:41   #23
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Tränar i bomullströjor och dem används bara en gång innan dem åker i tvätten. Men tvättar bara en gång i veckan. Tvättar alltid dem i 60 grader, inget sköljmedel. Dem luktar inget.

Hänger alltid dem på tork så jag inte slänger dem i korgen fuktiga för ligger dem där och gottar sig några dagar så luktar dem kattpiss.

Sen har jag ett par Gasp shorts i mesh som jag haft i i ca 13 år nu. Använder dem varje träningspass och dem tvättas också en gång i veckan. Luktar heller inget.

Jag svettas massor när jag tränar, brukar kunna vrida ur tröjan så det rinner ut på golvet efter ett pass.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-31, 10:49   #24
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Har du testat merinoull? Ganska dyrt, med väldigt trevligt vid konditionsträning. Finns tunna t-shirts, och lukten sätter sig inte på samma sätt alls. Sysntetkläder tycker jag ofta funkar som en lukt-megafon.
Merinoull är grymt bra (har iofs bara provat underställ).
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-31, 11:06   #25
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av GlowInTheDark Visa inlägg
Duschar inte på gymmet utan efter att jag cyklat hem (byter dock till en torr tröja först), och då åker det i maskinen på en gång. Men samtidigt, efter så många timmar på gymmet konstant varma och blöta så känns det som bakterier osv. har haft ganska gott om tid på sig att slå sig till ro :/
Tränar du så långa ammoniaksvettpass inne på ett gym?
Vad är syftet med sådana pass?

Jag trodde du tränade för Ironman eller liknande och då springer och cyklar man ju gärna ute.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-04, 16:40   #26
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
lägg dom i frysen ett dygn så försvinner dom flesta bakterier
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-04, 17:37   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
De bara somnar. De överlever ned till minst minus 80.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-04, 19:01   #28
Zera
Registered User
 
Zeras avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 630
Använd ättika som sköljmedel.

Eller om dom luktar riktigt illa så lägg dom i ett bad av vatten+ättika en halvtimma innan du tvättar dom som vanligt i maskin.
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-30, 04:34   #29
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass.

Efter att ha läst tråden så trillar poletten ner. Folk går alltså och tränar i samma kläder flera pass utan att tvätta emellan?

Så, ett tips från coachen. Vill ni undvika att lukta bäver så använd en uppsättning kläder en gång. Inte två, inte tre. Tvätta. 40 eller 60 spelar ingen roll. Anledningen till att stanken sätter sig är att ni återanvänder kläderna.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-03, 07:39   #30
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass.
Naturlig fear aura. Corona-proof.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)