Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-11, 17:06   #1576
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Har senaste året helt slutat koka gröt på mina havregryn. Äter dem i dess råa form, det är så jävla mycket godare och dessutom enklare att äta mer (att äta en gröt på 3 dl havregryn är lite av en process för mig, det tar sin tid. I dess råa form är 3 dl nere i ett naffs). Äter dem alltså som man äter flingor med mjölk. Havre, mjölk, honung, kanel och en skivad banan. Stört gott.
Bokstavligen råa eller kallar du det så trots att de är ångpreparerade?
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 17:07   #1577
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Går även att toppa med ett eller två råa ägg som man kläcker och rör ut innan man äter.
Kläcka ägg är väl det hönan ägnar sig åt när hon vill ha lite fler höns i hönsgården?
Men hur smakar det kallt rått ägg i kall gröt, blandas det in ordentligt eller blir det bara ett slajm omkring?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 17:16   #1578
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk Visa inlägg
Bokstavligen råa eller kallar du det så trots att de är ångpreparerade?
Råa i meningen direkt ur påsen. Vet att de är preparerade innan.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 16:52   #1579
Arigold1
Registered User
 
Arigold1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 108
Risgrynsgröt med vaniljkvarg........
Arigold1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 18:32   #1580
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Davosgröt har varit standard varje kväll nu istället för gröt.

Har fastnat för body science cinnamon bun o brukar göra på 120g havre, 2.5-3dl mjölk eller sojadryck, 15g chiafrön, 100g grekisk yoghurt, 150g kvarg, 30-40g vassle och ca 1.5 gram salt. Finskuret äpple, rostade mandlar, eller ev kanderade mandlar är gott o toppa med. Blir mycket mjölkprodukter, men använder ofta Lidls eko sojadryck som inte har tillsatta vitaminer eller mineraler.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 10:52   #1581
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 11:16   #1582
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)
Vadå "lägga på" haha. :P

Ska du ha i ägg, eller äggvita. Koka gröten halvfast, låt svalna pyttelite (någon minut eller två) i med ägg under kraftig omrörning, sätt kastrullen på plattan och koka klart.
Så gör jag. Funkar säkert utmärkt att röra i ägget efter gröten är klar under omrörning och skippa återkoka den.

Kvarg iblandat tycker jag sabbar gröten (smaken skär sig) Bättre äta vid sidan om eller som topping.

Proteinpulver har jag i efter när gröten svalnat lite. De gånger jag har i proteinpulver under kokningen eller direkt efter (när gröten är varm) så har det blivit tillagade proteinpulverklumpar.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 16:18   #1583
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)
Blandar havre, ägg och vatten. In i mikron 4-5 minuter på full effekt. Tar ut, rör om ordentligt. 1.30-2 min till i mikron, ta ut och rör om. Sen en sista gång 1-2 minuter i mikron.

Proteinpulver kan du blanda i efteråt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-04, 11:40   #1584
Kaukasuskokosnöt
Vevar med spett
 
Kaukasuskokosnöts avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 525
Någon som har testat att göra gröt med Wieder Oat Flour? Såg någon på IG som körde 50/50 med det och havregryn. Kanske inte blir så stor skillnad jämfört med om man blandar i proteinpulver i vanliga havregrynsgröten.

__________________
Min journal 🏋🏻
Totalen: 555 kg. Bänk: 135 kg. Böj: 190 kg. Mark: 230 kg.
Löpning: 10k 43:00, 5k 20:49.
"När man vill äta en Wasa Husman rätt upp och ner vet man att man är hungrig!" 🤓 - J.Gudiol
Kaukasuskokosnöt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 12:25   #1585
viggehn
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 11
Brukar köra 2dl havregryn med 1 skopa myproteins Chocolate brownie, till det brukar jag addera 2dl blåbär.
Standard frukost
viggehn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 12:14   #1586
Joe Falk
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 9
Senaste månadens frukostfavorit:
3 dl fiberhavre, 1dl Tyngre kasein kladdkaka, toppat med äppelmos(lågkalorivarianten) och en sked jordnötssmör crunchy.

Händer allt för ofta att det blir en sådan skål innan läggdags också.
Joe Falk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 18:10   #1587
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Risgrynsgröt, risifrutti/riskvikk

Mitt grundrecept baserat på 100g risgryn:
(Bara gånga mängderna för större portion: 100g's-gröt (~800ml vätska totalt) blir ingen stor portion (ca 1kg) - knappast värt tiden spenderat i köket för denna miniladdning. Bra testkörning men gör en bulkladdning i stor kastrull annars/senare.)

100g *grötris
400ml *vatten
2 krm *salt
- Koka ca 15 minuter så riset sväller
400ml *mjölk (fetare> godare)
- Småputtra/sjud ca 45-60 min (ja, tar jävla tid). Rör om då och då - lätt att koka över och/eller bränna fast i botten.
-
När det är klart (någorlunda fast konsistens), av med kastrullen från plattan och låt svalna lite.
1-2 st *ägg eller 50-100ml *äggvita under omrörning
- På plattan och låt koka igen (några minuter) under omrörning

Gröten fast och klar> jag låter kastrullen stå i vattenbad och svalna. Sedan i med resterande tillbehör:
*Vaniljsocker, någon msk eller två (kan knappast ta för mycket =p)
*Vaniljarom, någon kork ( http://oetker-cdn-prod.azureedge.net...vaniljarom.png )
*Sötningsmedel/eller vanligt socker, (jag använder sukralossströ men hermesetas/canderelströ funkar också bra, mängder får ni testa er fram)
*Proteinpulver, vaniljsmak att föredra - som ni vet gör sig ok i gröt (kaseinvaniljproteinpulver använder jag, ger bra konsistens och sötma - men vissa proteinpulver gör att grötar bara smakar sämre!)

Efter blandat i allt låter jag bli iallafall rumstemperatur (i vattenbad) innan jag ställer in kastrullen i kylskåpet. Räknar ut näringsvärdet per 100g om jag gjort monsterladdning.
Ju mer fett ju bättre smak (3% standardmjölk, hela ägg).
Gör jag på äggvita, lättmjölk och ca hälften proteinpulver (i gram) som grötrisets vikt (i gram, torrvikt, förtydling: gröt av 200g grötris=100g proteinpulver) så blir makros: 74kcal: 5g P, 12.5g K, 0.3g F. Alltså 740kcal, 50g protein (och lågfett) för 1kg.
Hur räknar jag ut näringsvärdet per 100 gram?


Jag brukar göra receptet x5 och äta hälften ena dagen (ca 2.5kg gröt) och resterande dagen efter.
Alltså:
500g grötris, 2 tsk salt, 2l vatten. Koka 15 min.
2l mjölk, småputtra/sjud 45-60 min.
~250ml äggvita
100-200g kaseinproteinpulver, sötning, vaniljarom
5kg gröt så kräver en stor kastrull. :P

Jag låter skeden vara i under hela processen. Har locket på med liten glipa. Rör om väldigt ofta, vågar knappt lämna köket för det kokar över eller bränner vid lätt (iallafall vid startskedet när mjölken hälls i). Kör på 25% värme på plattan. Ibland ersätter jag en del av grötriset för jasminris, blir superkrämigt.

Viktigast för få bra smak är: feta ingredienser, lagom sötning och proteinpulver som gör sig bra i gröt.


Käkar kylskåpskall. Favorittoppings: glass, smörgåsrån och jordgubbskräm. Eller glass, chokladpudding och kolasås!
Nu har jag testat göra denna! Gjorde 400g grötris, 6 dl vatten och 2 liter mjölk (enligt receptet på förpackningen). Sedan i med 250 gram hela ägg. Struntade i proteinpulver, men hade i lite candera och vaniljsocker. Tänkte att 400g + 6 dl + 2 liter + 250 gram = 3250 gram, minus lite som förångas vid kokningen i början. Så säg 3.2 kg. Delade makros på 4 och åt 800 gram färdig gröt igår och 800 gram idag. Är dock verkligen inte lika mycket kvar (vilket det borde vara). Skulle gissa att det är kanske 800-1000g kvar. Dvs typ 600-800g har "försvunnit". Har svårt att se att så mycket vikt skulle ångats bort, den kokade mestadels med locket på.

Hur mycket färdig gröt (antal gram) får du jämfört med hur många gram råa ingredienser du har?

Blev för övrigt mycket gott, smakar risi frutti. Åt med dadelsirap och mandlar för crunch. Perfekt att äta till middag för att ha ladda med mycket kolhydrater inför mina morgonpass känner jag.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 18:25   #1588
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Nu har jag testat göra denna! Gjorde 400g grötris, 6 dl vatten och 2 liter mjölk (enligt receptet på förpackningen). Sedan i med 250 gram hela ägg. Struntade i proteinpulver, men hade i lite candera och vaniljsocker. Tänkte att 400g + 6 dl + 2 liter + 250 gram = 3250 gram, minus lite som förångas vid kokningen i början. Så säg 3.2 kg. Delade makros på 4 och åt 800 gram färdig gröt igår och 800 gram idag. Är dock verkligen inte lika mycket kvar (vilket det borde vara). Skulle gissa att det är kanske 800-1000g kvar. Dvs typ 600-800g har "försvunnit". Har svårt att se att så mycket vikt skulle ångats bort, den kokade mestadels med locket på.

Hur mycket färdig gröt (antal gram) får du jämfört med hur många gram råa ingredienser du har?

Blev för övrigt mycket gott, smakar risi frutti. Åt med dadelsirap och mandlar för crunch. Perfekt att äta till middag för att ha ladda med mycket kolhydrater inför mina morgonpass känner jag.
Nu var det flera månader sedan jag kokade risgrynsgröt. Jag minns att jag får samma "problem" som du nämner. Att färdigkokta gröten blir mycket mindre, lättare, än råa ingredienserna.

Minns inte hur mycket. Kan prova nästa gång jag kokar. Plussa ihop alla råa ingredienser sedan väga (och äta) hälften. Sedan väga resten se hur mycket som skiljer.

Minns iallafall att det skiljt rätt mycket. Typ att mina grötingredienser låg på 6 kg. Jag åt hälften (3 kg) för dagen. Dagen efter resten, kontrollvägde och den laddningen låg på typ 2.5 kg. Kanske räkna med att 20% (eller något, kontrollväg nästa gång) vikt försvinner. :P Dela upp "matlådorna" efter du räknat bort 20% av vikten.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-06-26 klockan 18:27.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 18:29   #1589
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Nu var det flera månader sedan jag kokade risgrynsgröt. Jag minns att jag får samma "problem" som du nämner. Att färdigkokta gröten blir mycket mindre, lättare, än råa ingredienserna.

Minns inte hur mycket. Kan prova nästa gång jag kokar. Plussa ihop alla råa ingredienser sedan väga (och äta) hälften. Sedan väga resten se hur mycket som skiljer.

Minns iallafall att det skiljt rätt mycket. Typ att mina grötingredienser låg på 6 kg. Jag åt hälften (3 kg) för dagen. Dagen efter resten, kontrollvägde och den laddningen låg på typ 2.5 kg. Kanske räkna med att 20% (eller något, kontrollväg nästa gång) vikt försvinner. :P Dela upp "matlådorna" efter du räknat bort 20% av vikten.
Det är ju ett lättlöst problem, är ju bara att jag väger hela den kokta batchen nästa gång. Men blev lite förvånad. När man steket kött förstår man ju att vatten och fett försvinner ur själva köttet. Men här borde ju den totala vikten förbli densamma, sånär som på den mängd vätska som förångas förstås, men tänkte att den skulle vara försumbar. Nåja, blir att göra en ny batch i veckan, ska väga då.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 18:39   #1590
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det är ju ett lättlöst problem, är ju bara att jag väger hela den kokta batchen nästa gång. Men blev lite förvånad. När man steket kött förstår man ju att vatten och fett försvinner ur själva köttet. Men här borde ju den totala vikten förbli densamma, sånär som på den mängd vätska som förångas förstås, men tänkte att den skulle vara försumbar. Nåja, blir att göra en ny batch i veckan, ska väga då.
Sant. Speciellt efter jag började grötkoka i min emaljerade gjutjärnsgryta. (Chasseur 6,3 L.) Där samlas ångan på spiralformade locket och rinner ner i grytan igen. Ångan bevaras. Borde bli ännu mindre vattenspill från ångan som kokar bort.

Ska också prova. Göra en laddning på 5200 ml vätska och 650 g grötris +annat krafs för få råvikten till 6 kg. Äta 3 kg för dagen och resten dagen efter, väga den då också. Tippar på det kommer väga under <2.5 kg dagen efter.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)