Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-03, 07:06   #1546
arogen
Registered User
 
arogens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 265
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Gör risgrynsgröten i ugnen. Kräver ingen passning.
Blir det lika bra som på spisen?

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Förresten, ICAs risgrynsgröt på tub är faktiskt ganska bra. Bättre än Felix som bara är en sörja.
+1. ICA:s är fastare och ännu godare faktiskt. Dessutom lite billigare
__________________
En Journal mot att äntligen bli lite stark:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204424
Mark: 200. Böj: 140. Bänk: 110.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 13:24   #1547
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Slowcookerdiskussionen

Skulle isåfall behöva en slowcooker som rymmer 5-6 liter. Går på 1000-1500kr. Undra om värt.
Känns som risgrynsgröt kommer kräva lite passning ändå (?). Läste recept på det och verkar som man behöver röra om då och då.
Hade jag bara kunnat slänga i alla ingredienser> satt timern på 3 timmar, klart. Utan kräva omrörning eller eventuell utspädning hade det varit värt.
Fast med tiden, kanske jag lär mig perfekta ingrediensratios och tillagningstid, så passning ej behövs. :]

Äter risgrynsgröt året om. :P Är den kolhydratskälla min kropp svarar bäst på (ris).

Kokar just nu monsterladdning av 800g grötris och 6.4l vätska. Räknar ut näringsvärde per 100g och äter kylskåpskall under veckan. Gäller bara att hålla koll på bäst-före-datum på mjölken. :P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 14:14   #1548
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Jag har en Andersson slow cooker (6.5l) som jag köpte för 300 för ett år sen. Använts drygt 10 gånger. Har kollat med min thermapen termometer, och låga läget är lite väl varmt, ca 85c. Glaslocket är tunt och bräckligt, men i övrigt tycker jag den känns gedigen. Kan helt klart vara värd att överväga om man inte vill satsa på en Crock Pot eller Electrolux.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 17:20   #1549
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Blir det lika bra som på spisen?
Ja.

Jag gör risgrynsgröt i ugn i en gjutjärnskastrull med glaslock. 100 grader i ugnen, ca 1-2h. Rör om kanske en eller två gånger. Busenkelt.

Risgrynsgröt i ugn
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 17:44   #1550
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ja.

Jag gör risgrynsgröt i ugn i en gjutjärnskastrull med glaslock. 100 grader i ugnen, ca 1-2h. Rör om kanske en eller två gånger. Busenkelt.

Risgrynsgröt i ugn
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats).


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!
Citat:
Ursprungligen postat av Bulta Visa inlägg
Jag har en Andersson slow cooker (6.5l) som jag köpte för 300 för ett år sen. Använts drygt 10 gånger. Har kollat med min thermapen termometer, och låga läget är lite väl varmt, ca 85c. Glaslocket är tunt och bräckligt, men i övrigt tycker jag den känns gedigen. Kan helt klart vara värd att överväga om man inte vill satsa på en Crock Pot eller Electrolux.
Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!

Senast redigerad av 1x0 den 2016-12-03 klockan 17:46.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 18:10   #1551
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats).


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!

Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!
Jag har två gjutgärnsgrytor, en i stil med den du länkade och en emaljerad Le Creuset. Använder i princip bara den senare, den är mycket enklare att ha att göra med. Man kan inte använda diskmedel i icke-emlajerat gjutjärn och de kräver att man tar hand om dem på ett helt annat sätt.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 18:25   #1552
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Mja det är tidskrävande att koka risgrynsgröt. Mycket passning för inte bränna vid. Brukar stretcha eller göra annat i köket medans.

Jag har för mig tubrisgrynsgröt har någon konstig bismak (?). Säkert från någon tillsats för öka hållbarheten? Har inte ätit det på väldigt länge så har säkert fel, fabrikörsberoende också.
Tycker mer hemmakokad risgrynsgröt med feta ingredienser, vaniljsocker och vaniljarom blir mer som risifrutti / riskvikk!
_________________

Ni som bor hemma kan ju be morsan / eller eran partner koka feta laddningar nu i jul varje vecka. Blanda i något gott vaniljproteinpulver i skålen/tallriken efteråt, win. :P Så jädrans gott att äta kylskåpskall med jordgubbskräm och vaniljglass. Något crunchy till också.
Gjort en laddning på 300g grötris nu. Var aldrig ens nära att koka över. När riset kokat i ca 15 min hade jag i mjölken och lät koka upp på högsta effekt, när jag såg första bubblorna sänkte jag till 20%. Höll sig lugnt. Rörde om var 10e min typ, brände aldrig fast. Jag körde i en stor kastrull, typ 7-8 liter kanske, så vätskan höll sig ungefär halvvägs upp längs väggarna.

Körde enligt dina instruktioner men kokade med en kanelstång också. Nu har jag haft i 4 ägg och låter den stå i vattenbad. Inte smakat än. Har varken kasein eller vaniljarom så kommer nog köra en klassisk variant nu, i med lite vaniljsocker och sen käkar jag med kall mjölk, sirap och mer kanel
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 20:04   #1553
nissenice
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: mitten
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats).


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!

Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!
låter perfekt med 6.5L ju massvis med föda på en gång!
nissenice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 20:06   #1554
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Man kan inte använda diskmedel i icke-emlajerat gjutjärn och de kräver att man tar hand om dem på ett helt annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av nissenice Visa inlägg
låter perfekt med 6.5L ju massvis med föda på en gång!
Farsan ska köpa en till mig i julklapp. Jag skrev (på skype) att den ska vara 6-7l kapacitet, emaljerad och dyr som attans! Annars får det vara. :P
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Gjort en laddning på 300g grötris nu. Var aldrig ens nära att koka över. När riset kokat i ca 15 min hade jag i mjölken och lät koka upp på högsta effekt, när jag såg första bubblorna sänkte jag till 20%. Höll sig lugnt. Rörde om var 10e min typ, brände aldrig fast. Jag körde i en stor kastrull, typ 7-8 liter kanske, så vätskan höll sig ungefär halvvägs upp längs väggarna.

Körde enligt dina instruktioner men kokade med en kanelstång också. Nu har jag haft i 4 ägg och låter den stå i vattenbad. Inte smakat än. Har varken kasein eller vaniljarom så kommer nog köra en klassisk variant nu, i med lite vaniljsocker och sen käkar jag med kall mjölk, sirap och mer kanel
Låter perfa!
Men kanske i med lite strösocker också (om du vågar!)! Mer sötning än från vaniljsocker krävs nog. Fast äter du med något sött (sirap) kompenseras det en aning där ifrån ju.

Använde du 1200ml mjölk och 1200ml vatten? Vad för mjölk (fetthalt)? Hur långt tid tog det från du hade i mjölken till gröten blev halvfast? Tar fan runt en timma för mig samt får röra om rätt ofta så det inte bränner vid eller kokar över. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2016-12-03 klockan 20:07.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 20:57   #1555
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Farsan ska köpa en till mig i julklapp. Jag skrev (på skype) att den ska vara 6-7l kapacitet, emaljerad och dyr som attans! Annars får det vara. :P

Låter perfa!
Men kanske i med lite strösocker också (om du vågar!)! Mer sötning än från vaniljsocker krävs nog. Fast äter du med något sött (sirap) kompenseras det en aning där ifrån ju.

Använde du 1200ml mjölk och 1200ml vatten? Vad för mjölk (fetthalt)? Hur långt tid tog det från du hade i mjölken till gröten blev halvfast? Tar fan runt en timma för mig samt får röra om rätt ofta så det inte bränner vid eller kokar över. :P


Min kostade 1800 på rea, 2400 original. 6 liter tror jag, eller om det var 5. Klarar mina storkok utan problem med den iaf. En negativ sak med emaljerat är att man inte kan använda metallredskap i den dock.

Från att jag hade i mjölken kokade den 40 min sen kändes den fast. När den fått svalna blev den lite rinnigare dock. Kunde kokat lite längre. Hade i lite honung och sirap med vaniljsocker. Var väldigt gott att äta direkt ur kastrullen medan den var ljummen
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 21:01   #1556
Kaukasuskokosnöt
Vevar med spett
 
Kaukasuskokosnöts avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 525
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kokar just nu monsterladdning av 800g grötris och 6.4l vätska. Räknar ut näringsvärde per 100g och äter kylskåpskall under veckan. Gäller bara att hålla koll på bäst-före-datum på mjölken. :P
Borde väl gå att frysa in i värsta fall! Är mjölken för fet kanske den skär sig, men smaken blir nog densamma. Vad får den för näringsvärde per 100 gram? Man borde även kunna laborera en del med olika sorters ris för att kanske få den mer opti! Undrar hur råris skulle fungera? Kanske helt oätbart!
__________________
Min journal 🏋🏻
Totalen: 555 kg. Bänk: 135 kg. Böj: 190 kg. Mark: 230 kg.
Löpning: 10k 43:00, 5k 20:49.
"När man vill äta en Wasa Husman rätt upp och ner vet man att man är hungrig!" 🤓 - J.Gudiol
Kaukasuskokosnöt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-04, 13:21   #1557
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Min kostade 1800 på rea, 2400 original. 6 liter tror jag, eller om det var 5. Klarar mina storkok utan problem med den iaf. En negativ sak med emaljerat är att man inte kan använda metallredskap i den dock.

Från att jag hade i mjölken kokade den 40 min sen kändes den fast. När den fått svalna blev den lite rinnigare dock. Kunde kokat lite längre. Hade i lite honung och sirap med vaniljsocker. Var väldigt gott att äta direkt ur kastrullen medan den var ljummen
Jag köpte nyss en emajlerad gjutjärnsgryta, Chasseur, 6,3L. Orkade inte vänta på jultomten!

Om du vill ha mer sötma (utöver vaniljsockret) utan massa kalorier hade jag satsat på sötningsströ. Canderel eller hermesetas (aspartam), 90g's förpackningar. En dl väger typ 10g och lär bidra med bra sötma till grötar av 100-200g grötris.
Eller proteinpulver. (Tips: MP's impact whey natural vanilla är galet god men gör grötar lite blaskiga (ej som kasein, bindande).)
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasuskokosnöt Visa inlägg
Borde väl gå att frysa in i värsta fall! Är mjölken för fet kanske den skär sig, men smaken blir nog densamma. Vad får den för näringsvärde per 100 gram? Man borde även kunna laborera en del med olika sorters ris för att kanske få den mer opti! Undrar hur råris skulle fungera? Kanske helt oätbart!
Hade gärnat frusit in - men jag har bara ett litet frysfack! Måste få plats med min byggarkycklingfilé och glass!

70-75kcal: 4-5g P, 12.5g K, 0.3g F. Om på lättmjölk, kaseinproteinpulver (typ hälften proteinpulver än grötrisets vikt, alltså 200g kasein om 400g grötrisladdning) och lite äggvita.
Brukar käka 2.5kg per sittning. ~1800kcal och mättar rätt bra. Köpt på tub blir ~2750kcal för 2.5kg - sämre makros, konsistens, men smakar säkert lika bra eller bättre pga högre fettinnehåll. Ska prova köpa en tub nästa handling, utvärdera!
Oftast gör jag av 500g grötris och delar upp ingredienserna i kostprogrammet, vägt laddningen, äter hälften för dagen och andra dagen efter. Slipper jag räkna ut näringsvärdet per 100g.


Tror du är better off att käka havregrynsgröt istället för försöka nyttighetsfiera risgrynsgröt, faktiskt! Jag har aldrig ätit råris.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-04, 14:11   #1558
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Har man en gryta med tjock botten går de alldeles förträffligt att få till risgrynsgröten utan att de bränner vid det minsta, och har man en i gjutjärn så håller också värmen oerhört jämnt så man inte behöver passa det heller.

Koka vatten, salt och smör ett tag på låg värme, tillsätt mjölk och kanelstänger och rör konstant på lite över medelvärme tills ca 90c. Dra sen ner till 2/9 på spisen, på med lock och Låt svälla tills se ser bra ut. Kanske 1-2h beroende på hur stor sats man gör.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 13:16   #1559
Kaukasuskokosnöt
Vevar med spett
 
Kaukasuskokosnöts avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 525
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hade gärnat frusit in - men jag har bara ett litet frysfack! Måste få plats med min byggarkycklingfilé och glass!

70-75kcal: 4-5g P, 12.5g K, 0.3g F. Om på lättmjölk, kaseinproteinpulver (typ hälften proteinpulver än grötrisets vikt, alltså 200g kasein om 400g grötrisladdning) och lite äggvita.
Brukar käka 2.5kg per sittning. ~1800kcal och mättar rätt bra. Köpt på tub blir ~2750kcal för 2.5kg - sämre makros, konsistens, men smakar säkert lika bra eller bättre pga högre fettinnehåll. Ska prova köpa en tub nästa handling, utvärdera!
Oftast gör jag av 500g grötris och delar upp ingredienserna i kostprogrammet, vägt laddningen, äter hälften för dagen och andra dagen efter. Slipper jag räkna ut näringsvärdet per 100g.


Tror du är better off att käka havregrynsgröt istället för försöka nyttighetsfiera risgrynsgröt, faktiskt! Jag har aldrig ätit råris.
Bra prioriteringar! Tack för macrosen!

Haha, sorry! Typiskt mig att alltid försöka tänka mer opti, ska dock testa med råris någongång och slänga upp en bild här i tråden! Blir nog en jävla sörja
__________________
Min journal 🏋🏻
Totalen: 555 kg. Bänk: 135 kg. Böj: 190 kg. Mark: 230 kg.
Löpning: 10k 43:00, 5k 20:49.
"När man vill äta en Wasa Husman rätt upp och ner vet man att man är hungrig!" 🤓 - J.Gudiol
Kaukasuskokosnöt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 12:30   #1560
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Savory oatmeal med curry:
(Mängden gryn är såklart individuellt men receptet är skrivet utifrån 2 dl okokta gryn)

*2 dl havregryn
* 3 dl vatten
* 1 ägg
* 2 äggvitor
*100 gram spenat
* 2 msk curry
* 1 tsk ingefära
* 1 krm chilipulver
* en nypa salt

Blanda de okokta grynen med kryddorna i en kastrull och tillsätt sedan vatten. Låt koka upp och tillsätt därefter ägg, äggvita och spenat under omrörning (klipp gärna sönder spenaten så att denna enkelt blandar sig med gröten).

Låt stå på svag värme i 10 minuter och servera sedan med ett stekt ägg, keso eller kvarg. Även äpple/mango är gott på. Vill man göra det matigare så addera ytterligare grönsaker under kokningen som exempelvis paprika, tomat eller gul lök. Fantasin sätter gränsen.

Otroligt gott och enkelt. Har börjat intressera mig för lakto-ovo vegetarisk kost så kommer göra en hel del savory oats i framtiden. Ska testa en thaivariant ikväll med soja, grönkål och löskokt ägg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg savory.jpg (207.6 KB, 9 visningar)

Senast redigerad av Musique den 2016-12-21 klockan 12:35.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)