Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-29, 17:54   #1486
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Någon som gjort gröt för att sedan typ baka den i ugnen som en paj ?
Finns en recepttråd här på forumet till och med. Var väldigt poppis för några år sedan. Det kallas baked oatmeal (eller boatmeal förkortat.)


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-04, 12:58   #1487
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Kan starkt rekommendera overnight oats, ær ju en typ av havregrynsgrøt.

*40g havregryn
*15g chiafrøn
*Soyamjølk med vaniljsmak, ca 1-1,5dl
*Færska jordgubbar
*20g jordnøtssmør

Rør samman i en kaffekopp, eller fina burkar som jag kør!

Njut på morgonen, instant breakfast.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-05, 15:45   #1488
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Finns antagligen skrivet sedan tidigare men orkar inte sitta och bläddra igenom allt. Men hur mycket vassle bör man blanda i gröten för att få smsk (bra - kraftigare smak) om man gör gröt på 4 dl gryn(havregryn i detta fall) och 8-9 dl vätska!? Tänkte koka till gröten fått ok konsistens och sedan låta svalna lite och ''sätta'' sig och sedan blanda i vasslet! men ni som blandat vassle i gröt tidigare hur mkt pulver ?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-05, 15:51   #1489
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Finns antagligen skrivet sedan tidigare men orkar inte sitta och bläddra igenom allt. Men hur mycket vassle bör man blanda i gröten för att få smsk (bra - kraftigare smak) om man gör gröt på 4 dl gryn(havregryn i detta fall) och 8-9 dl vätska!? Tänkte koka till gröten fått ok konsistens och sedan låta svalna lite och ''sätta'' sig och sedan blanda i vasslet! men ni som blandat vassle i gröt tidigare hur mkt pulver ?
4dl gryn är 140g säger vi.

140g havregryn och 800ml vätska. Hmm. 100g vassleproteinpulver kanske. Är det chokladsmak på vasslet behövs extra kakao förmodligen.

________

Brukar göra gröt av 100g havregryn, 750-800ml vatten, 1 krm salt, 10g psylliumfrön...ibland har jag i en finhackad banan (binder vätska> bättre konsistens) och/eller äggvita (100-200ml per 100g havregryn).
^Brukar räcka med 50g vaniljvassleproteinpulver för att ge ok smak...men kör i lite extra vaniljsocker och sötningsströ.

Så skippar du sötningsströ och vaniljsocker; lär det krävas säkert 100g som jag skrev överst.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-23, 09:39   #1490
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Varför förstörs min gröts konsistens (rinnig/vattnig) när jag blandar i vassle-proteinpulver? Gör det efter gröten är klar (halvtjock) sedan i med pulvret men då sabbas konsistensen.

Är det vanligt? Behöver jag kaseinpulver istället? :P Blir det bättre om jag slänger på kastrullen igen, efter jag blandat i pulvret och låter koka upp> tillagas?
(Quotar mig själv, känns passande med tanke på min kommande fråga.)

Vet inte var jag ska fråga. Känns onödigt att göra en tråd.
Frågor om kasein (+ev blanda vassle+kasen) i gröt.

Konkurrerar kasein ut vassle, i samma viktmängd? Bindningsmässigt, konsistensbindande (fan säger man).

Alltså om jag gör gröt.
Brukar ha i 100g vassleproteinpulver i gröten. Grötar av 100g havre/mannagryn/grötris, 750ml vätska. Det "sabbar" konsistensen en del - blir lite vattnigt. Om jag istället tar 50/50 ratio mellan vassle/kasein, konkurrerar kaseinet ut vasslet, bindningsmässigt?
Binder kasein bara mjölk, inte vatten?

Jag köpte 4kg kaseinproteinpulver. Bara hunnit ha i gröt 2 gånger.
Första gången 200g kaseinproteinpulver till havregrynsgröt på 200g havregryn (~1500ml vätska, vatten). Blev ganska tjockt.
*Men.
Igår gjorde jag mannagrynsgröt på 200g mannagryn, 1500ml vätska (1l mjölk+500ml vatten). Hade i 50g vassleproteinpulver+50g kaseinproteinpulver. Resultat= blev tjockare än havregrynsgröten (med t.o.m mindre mängd proteinpulver). Är det eftersom jag hade i mjölk och inte vatten - att kaseinprotein binder bara/bättre med mjölk?


Ska experimentera vidare. 50/50 ratio mellan vassle kasein blir ju ekonomiskt samt verkar som kaseinproteinpulver smakar betydligt sämre än vassle (läst innan, ofta). Så pros n cons vassle vs kasein, för mig blir: dyrare, smakar sämre - pros: binder bra i gröt. Mitt mål är galna volymgrötar som möjligt för njutning och mättnad (inb4: kör på vassle men använd mindre vätska...nej, vill ha volym motherfucker.)

Min havregrynsgröt med (endast) 200g kaseinproteinpulver som sötning blev inte god! Ok konsistens. Om jag haft i mjölk kanske det bundit bättre - eventuellt kanske t.o.m binder bättre om jag kör 50/50 kasein/vassle (om enbart vatten som vätska)? Bara en tanke.
Fick blanda i 3 dl sötströ och några tsk vaniljsocker efteråt i havregrynsgröten. :P
_____________

Aja känns helt klart värt med kaseinproteinpulver om jag kan få till ännu tjockare (och godare, mer vaniljsmak, från pulvret) grötar med 50/50 ratio på pulvret, även fast kaseinproteinet är dyrare och smakar sämre.

____________

Jag håller på och fipplar runt med ett havregrynsrecept med kikärter. Oatmealeo här på forumets idé. Blir helt galen volym och sjukt mättande (fiber-overkill)! Bra makros, volym och smak. Jag käkade den gröten för 2200-2500kcal och blev proppmätt. Händer inte ofta att jag blir mätt under 3500kcal. :P

Psylliumfrön, äggvita, kikärter, banan, kaseinproteinpulver (och salt? Binder vätska lite). Som bindande ingredienser. Jobbar för optimera smaken. Leder gör iaf kanel+kardemumma+crunchy jordnötssmör. Jordnötssmöret ihop med konsistensen från ärterna passar sjukt bra ihop. =p Som att kikärterna boostar jordnötssmöret.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-23 klockan 09:42.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-23, 19:32   #1491
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
(Quotar mig själv, känns passande med tanke på min kommande fråga.)

Vet inte var jag ska fråga. Känns onödigt att göra en tråd.
Frågor om kasein (+ev blanda vassle+kasen) i gröt.

Konkurrerar kasein ut vassle, i samma viktmängd? Bindningsmässigt, konsistensbindande (fan säger man).

Alltså om jag gör gröt.
Brukar ha i 100g vassleproteinpulver i gröten. Grötar av 100g havre/mannagryn/grötris, 750ml vätska. Det "sabbar" konsistensen en del - blir lite vattnigt. Om jag istället tar 50/50 ratio mellan vassle/kasein, konkurrerar kaseinet ut vasslet, bindningsmässigt?
Binder kasein bara mjölk, inte vatten?

Jag köpte 4kg kaseinproteinpulver. Bara hunnit ha i gröt 2 gånger.
Första gången 200g kaseinproteinpulver till havregrynsgröt på 200g havregryn (~1500ml vätska, vatten). Blev ganska tjockt.
*Men.
Igår gjorde jag mannagrynsgröt på 200g mannagryn, 1500ml vätska (1l mjölk+500ml vatten). Hade i 50g vassleproteinpulver+50g kaseinproteinpulver. Resultat= blev tjockare än havregrynsgröten (med t.o.m mindre mängd proteinpulver). Är det eftersom jag hade i mjölk och inte vatten - att kaseinprotein binder bara/bättre med mjölk?


Ska experimentera vidare. 50/50 ratio mellan vassle kasein blir ju ekonomiskt samt verkar som kaseinproteinpulver smakar betydligt sämre än vassle (läst innan, ofta). Så pros n cons vassle vs kasein, för mig blir: dyrare, smakar sämre - pros: binder bra i gröt. Mitt mål är galna volymgrötar som möjligt för njutning och mättnad (inb4: kör på vassle men använd mindre vätska...nej, vill ha volym motherfucker.)

Min havregrynsgröt med (endast) 200g kaseinproteinpulver som sötning blev inte god! Ok konsistens. Om jag haft i mjölk kanske det bundit bättre - eventuellt kanske t.o.m binder bättre om jag kör 50/50 kasein/vassle (om enbart vatten som vätska)? Bara en tanke.
Fick blanda i 3 dl sötströ och några tsk vaniljsocker efteråt i havregrynsgröten. :P
_____________

Aja känns helt klart värt med kaseinproteinpulver om jag kan få till ännu tjockare (och godare, mer vaniljsmak, från pulvret) grötar med 50/50 ratio på pulvret, även fast kaseinproteinet är dyrare och smakar sämre.

____________

Jag håller på och fipplar runt med ett havregrynsrecept med kikärter. Oatmealeo här på forumets idé. Blir helt galen volym och sjukt mättande (fiber-overkill)! Bra makros, volym och smak. Jag käkade den gröten för 2200-2500kcal och blev proppmätt. Händer inte ofta att jag blir mätt under 3500kcal. :P

Psylliumfrön, äggvita, kikärter, banan, kaseinproteinpulver (och salt? Binder vätska lite). Som bindande ingredienser. Jobbar för optimera smaken. Leder gör iaf kanel+kardemumma+crunchy jordnötssmör. Jordnötssmöret ihop med konsistensen från ärterna passar sjukt bra ihop. =p Som att kikärterna boostar jordnötssmöret.
Jag upplever att vassle inte göra ett skit med gröten, mer än att den blir grynigare. På kaseinfronten rekommenderar jag varmt att ta den vid sidan av och göra den till en pudding (#Fitspo) för att sedan hälla den över gröten.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-23, 20:50   #1492
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Jag upplever att vassle inte göra ett skit med gröten, mer än att den blir grynigare.
Du kan ha rätt! Jag är proteinpulvernoob tbh. Jag upplever att myproteins natural vanilla+chocolate gör min grötkonsistens vattnig iaf! Vet inte; de kanske har något i pulvret som ska göra utblandningen lättare? Alltså i syfte för lätt-blandning i en shaker (proteinshake, dricka).

För jag upplever inte samma vattnighet av topformulas whey.
Sen minns jag att jag hade en påse från mmsports, body science - samma där, märkte inte av någon skillnad på konsistens.

Så kan vara märkena som gör det!

Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
På kaseinfronten rekommenderar jag varmt att ta den vid sidan av och göra den till en pudding (#Fitspo) för att sedan hälla den över gröten.
Ska provas! Ska även försöka fluffa, för kasein är ju det lättaste att fluffa med (eventuellt äggvitefluff). Min elvisp är kass, tror inte det kommer gå hah.
Pudding ,,,fan nu blev jag sugen på chokladpudding.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 08:08   #1493
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Är det ingen som äter vanlig havregrynsgröt längre eller?

Jag kokar alltid upp havregrynen med äkta vaniljpulver och lite kanel, sedan serveras den med mjölk+lingonsylt+kanel, eller så kör jag färska bär+mjölk

Jag har faaasen aldrig fått till en god gröt med att blanda i massa extra tjafs i ..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 08:35   #1494
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Är det ingen som äter vanlig havregrynsgröt längre eller?

Jag kokar alltid upp havregrynen med äkta vaniljpulver och lite kanel, sedan serveras den med mjölk+lingonsylt+kanel, eller så kör jag färska bär+mjölk

Jag har faaasen aldrig fått till en god gröt med att blanda i massa extra tjafs i ..
Det fetstilta är väl lika mycket tjafs som vassle är? ^^
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 09:43   #1495
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det fetstilta är väl lika mycket tjafs som vassle är? ^^
Nej det är klassiska ingredienser!

Ulf, jag trodde verkligen att du åt riktigt havregrynsgröt, nu blir jag besviken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 12:36   #1496
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Är det ingen som äter vanlig havregrynsgröt längre eller?

Jag kokar alltid upp havregrynen med äkta vaniljpulver och lite kanel, sedan serveras den med mjölk+lingonsylt+kanel, eller så kör jag färska bär+mjölk

Jag har faaasen aldrig fått till en god gröt med att blanda i massa extra tjafs i ..
Sällan, men det händer. Jag tycker vanlig havregrynsgröt är ganska smaklöst nu när jag vant mig vid att ha proteinpulver i.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 13:27   #1497
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Har provat med proteinpulver några gånger men tycker inte det blir bra.

Hatar när gröt blir "rinnigt" så brukar köra på 2dl havregryn och 2dl vatten i micron i 2 min (låter havregrynen ligga och svälla i några minuter före!)
Då blir det torrt och fast. Sen på med mild vaniljyoghurt, hackat äpple, sötningsmedel och kanel som topping.
Så slipper man en sjö av mjölk med lite gryn i
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 14:41   #1498
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Nej det är klassiska ingredienser!

Ulf, jag trodde verkligen att du åt riktigt havregrynsgröt, nu blir jag besviken.
Jag är nog den enda jäveln som äter "riktig" havregrynsgröt här inne ibland Havregryn, salt, vatten. Klart
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 14:53   #1499
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Har provat med proteinpulver några gånger men tycker inte det blir bra.

Hatar när gröt blir "rinnigt" så brukar köra på 2dl havregryn och 2dl vatten i micron i 2 min (låter havregrynen ligga och svälla i några minuter före!)
Då blir det torrt och fast. Sen på med mild vaniljyoghurt, hackat äpple, sötningsmedel och kanel som topping.
Så slipper man en sjö av mjölk med lite gryn i
Koka upp gröten som vanligt och häll på en Shake gjord på 2dl mjölk och proteinpulver efteråt istället

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 17:15   #1500
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag håller på och fipplar runt med ett havregrynsrecept med kikärter. Oatmealeo här på forumets idé. Blir helt galen volym och sjukt mättande (fiber-overkill)! Bra makros, volym och smak. Jag käkade den gröten för 2200-2500kcal och blev proppmätt. Händer inte ofta att jag blir mätt under 3500kcal. :P

Psylliumfrön, äggvita, kikärter, banan, kaseinproteinpulver (och salt? Binder vätska lite). Som bindande ingredienser. Jobbar för optimera smaken. Leder gör iaf kanel+kardemumma+crunchy jordnötssmör. Jordnötssmöret ihop med konsistensen från ärterna passar sjukt bra ihop. =p Som att kikärterna boostar jordnötssmöret.
Favorithavregrynsgröten just nu:

230g stora vita bönor tetra/konserv (mosa med gaffel) (kikärter går oxå bra men mer jobb att mosa)
50g havregryn, 400ml vatten, 5g psylliumfrön (ljusa), 1krm salt
Koka halvfast, låt svalna lite:
~100ml äggvita + 1-2 finhackade bananer
Koka klart, låt svalna lite (ev. vattenbad):
2 tsk kanel + 0.5 tsk kardemumma
25g vassleprotein + 25g kaseinprotein (vaniljsmak på bägge)
1-2msk vaniljsocker + 10g sötströ
(Eventuellt blanda i jordnötssmör, om kalori och fettkontot tillåter.)

Toppa med en proteinbar som smälter, vaniljglass och smörgåsrån.


Mer info: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=124

Senast redigerad av 1x0 den 2016-08-02 klockan 17:17.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)