Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-08-12, 14:37   #3466
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Kan alltså hög naturlig testosteron ha en sån stor inverkan på muskelmassan? Jag hade för mig att trt behandling för att normalisera nivåer inte gav särskilt stor muskeltillväxt?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-12, 15:46   #3467
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Kan alltså hög naturlig testosteron ha en sån stor inverkan på muskelmassan? Jag hade för mig att trt behandling för att normalisera nivåer inte gav särskilt stor muskeltillväxt?
Det är till stor del precis som Grub säger genetik som styr tillväxten etcetera.
Men det är inte fel att att ha en kropp i balans som optimerar förutsättningarna.

Nu går det att manipulera och det görs med stor träffsäkerhet med hjälp av rätt preparat. Men tror inte att det är eftersträvansvärt för människor som vill leva ett hälsosamt liv med hög livskvalitet högt upp i åldrandet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-12, 18:10   #3468
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Kan alltså hög naturlig testosteron ha en sån stor inverkan på muskelmassan? Jag hade för mig att trt behandling för att normalisera nivåer inte gav särskilt stor muskeltillväxt?
Initialt kan TRT ge en markant ökning av muskelmassan och styrkan. Blir som att gå på en kur anabola steroider. Tror jag ökade nåt i stil med 25kg i bänk och 40kg i mark på en månad.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 09:15   #3469
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
10-12 går ju an nån gång för mig men högrep på 20-30 är onajs.
Går du till failure?
Brukar siktar på @8.5-9 och fail sista settet. Tappar för mycket arbetsvolym om jag går till fail varje set.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 12:09   #3470
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
För mig är både högreps och lågreps något som orsakar ledsmärta, enstaka set går bra men majoriteten arbetsset vill jag ha vid 5-15.

Lite fascinerande ändå att nötande i upp mot 30 reps och tunga 1-3:or skapar samma sorts värk.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 17:34   #3471
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Tycker värk beror mer på utförandet än belastning. Att squeeza upp vikterna är bis imo och som bonus blir det lite mental träning typ samma känsla som yoga. Medventen rörelse eller ngt
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 10:43   #3472
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För mig är både högreps och lågreps något som orsakar ledsmärta, enstaka set går bra men majoriteten arbetsset vill jag ha vid 5-15.

Lite fascinerande ändå att nötande i upp mot 30 reps och tunga 1-3:or skapar samma sorts värk.
Tvärtom för mig Aldrig direkt haft några problem förutom knäna vid EXTREM böjvolym och mitt högra bröst som ingen vet vad det är för fel med. Men när jag kör väldigt mycket högreps känns kroppen så jävla bra. Som den är smörjd med olja och lederna är 15 år gamla igen.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 10:53   #3473
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För mig är både högreps och lågreps något som orsakar ledsmärta, enstaka set går bra men majoriteten arbetsset vill jag ha vid 5-15.

Lite fascinerande ändå att nötande i upp mot 30 reps och tunga 1-3:or skapar samma sorts värk.
Det här med individualiserad träning är det något du har funderat på ? Menar att anpassa volym, intensitet och frekvens utifrån de personliga förutsättningarna? Men även de förändras över tid så var och en måste ta ansvar för att följa och justera parametrarna över tid.

Mina personliga reflektioner och iakttagelser är att idag tränar var och varannan långt utöver eller under de förutsättningar som individen har. Det verkar som många följer slaviskt YT råd eller oerfarna PT som pressar individerna långt utöver vad deras förmåga klarar av eller bara mjölkar pengar av dem.

Om någon erfaren ger något råd som bygger på lång och trogen tjänst inom disciplinen blir de flesta kränkta. Alla kan bäst men vissa saker ser man inte i sin egen bubbla. Gäller även till viss del mig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 07:41   #3474
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det här med individualiserad träning är det något du har funderat på ? Menar att anpassa volym, intensitet och frekvens utifrån de personliga förutsättningarna? Men även de förändras över tid så var och en måste ta ansvar för att följa och justera parametrarna över tid.

Mina personliga reflektioner och iakttagelser är att idag tränar var och varannan långt utöver eller under de förutsättningar som individen har. Det verkar som många följer slaviskt YT råd eller oerfarna PT som pressar individerna långt utöver vad deras förmåga klarar av eller bara mjölkar pengar av dem.

Om någon erfaren ger något råd som bygger på lång och trogen tjänst inom disciplinen blir de flesta kränkta. Alla kan bäst men vissa saker ser man inte i sin egen bubbla. Gäller även till viss del mig.

Håller med till fullo. Vanskligt att följa en given mall för t ex volym, intensitet osv. Själv upptäckte jag sent att jag kunde skära ner på volymen med minst 50% och få samma eller t om bättre gains.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-18, 18:05   #3475
Andreas85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 50
Om man gör exempelvis 3 sets av en specifik del av triceps, räknar man de då som 3 totala sets för triceps?
Andreas85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-30, 17:23   #3476
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Vad är det som avgör hur mycket kalorier en övning/typ av träning bränner?

Är det hur mycket flås/hjärtslag man får eller?

I så fall borde man komma undan med tungt styrkepass med lågreps och mycket vila utan att bränna speciellt mycket kalorier va?

Och kanske ett väldigt lågintensivt men lite längre joggingpass?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-30, 17:46   #3477
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Musklernas arbete. Intensitet och hur mycket muskelmassa som är involverad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-30, 18:28   #3478
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas85 Visa inlägg
Om man gör exempelvis 3 sets av en specifik del av triceps, räknar man de då som 3 totala sets för triceps?
Jag delar inte upp strikt eftersom alla huvuden mer eller blir stimulerade i de flesta tricepsövningar, utan det får bli varvande av övningar mellan två pass. T ex en övning fokuserad på det långa huvudet och en pressövning.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-02, 12:41   #3479
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag vill gå upp i muskelmassa och då på överkroppen. Benen är jag helt nöjd med. Får jag bättre och snabbare resultat av att skippa benträningen helt under säg 6 månader? Tänkte om det finns någon flaskhals i återhämtningen och att minska stressen för hälften av kroppens muskelmassa skulle skapa gynnsammare återhämtningsmiljö för de muskler jag vill ska bli större? Är svaret ja så kommer jag nog ändå slänga in ett benpass då och då (säg 2 ggr/mån).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-02, 17:11   #3480
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas85 Visa inlägg
Om man gör exempelvis 3 sets av en specifik del av triceps, räknar man de då som 3 totala sets för triceps?
Med en enda rörelse i axeln som undantag (men skall inte förvirra så ignorera det) så tränas hela triceps i alla övningar triceps är involverade i. Även om du tex kör fotbollsinkastliknande tricepspressar för att träna det långa huvudet kommer hela triceps arbeta ändå, så räkna det som 3 totala sets för triceps.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)