Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-21, 16:23   #286
selmir
The Magnificent
 
selmirs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 167
Hej! Har en fråga om Eiselt - KreatinPyruvat och vanlig Kreatin monohydrat. Kan man köpa på Kreatin monohydrat (först uppladning 25g/dag 4 dagar) sen 10g/dag men också köra på KreatinPyruvat (5g per portion innan träning) eller är det helt onödigt ? Har 500g Kreatin monohydrat och 250g KreatinPyruvat, men vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska köra de samtidigt eller köra en i taget ? Har någon testat ? Vilket är att rekomendera ?
selmir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 11:19   #287
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av selmir Visa inlägg
Hej! Har en fråga om Eiselt - KreatinPyruvat och vanlig Kreatin monohydrat. Kan man köpa på Kreatin monohydrat (först uppladning 25g/dag 4 dagar) sen 10g/dag men också köra på KreatinPyruvat (5g per portion innan träning) eller är det helt onödigt ? Har 500g Kreatin monohydrat och 250g KreatinPyruvat, men vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska köra de samtidigt eller köra en i taget ? Har någon testat ? Vilket är att rekomendera ?
båda fungerar lika bra och det blir inte bättre att kombinera. Det räcker med 20g/dag i 5 dagar och därefter 4-5g/dag. Allt utöver det är slöseri.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 15:56   #288
selmir
The Magnificent
 
selmirs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 167
Tack för svaret!!
selmir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 19:08   #289
Jonte
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 39
Tjena grabbar nu äre så att ja är jävligt sugen på att hälla i mig lite kreatin för de har gett bra resultat förut. Problemet är att ja får en hiskelans massa finar iaf av eiselts monohydratkreatin. Så äre nån annan som har samma problem som är helt finnfri av pyrovat elr kre-alkalyn elr någon annan form av kreatin?
Jonte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 16:01   #290
insolation
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 69
Eftersom det nu är känt att man ska ta uppehåll från kreatin, hur länge ska man vänta. Vad är det som avgör när kroppen är mottaglig för kreatin igen? det måste ju finnas nåt sätt att avgöra hur lång tid man ska vänta innan man börjar med kreatin igen?

Finns det nån som har koll på dessa mekanismer som sköter kreatin?
insolation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 01:35   #291
Jonte
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 39
Kör 2 månader , ta en paus i 1 månad kör sen 2 med osv..
Jonte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 14:06   #292
sleep is the enemy
Registered User
 
sleep is the enemys avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 411
Hur lång tid innan träning bör man ta monohydrate kreatin? Det är creapure från Eiselt, om nu det spelar någon roll.
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
sleep is the enemy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:11   #293
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av sleep is the enemy Visa inlägg
Hur lång tid innan träning bör man ta monohydrate kreatin? Det är creapure från Eiselt, om nu det spelar någon roll.
Du kan ta det när som helst under dygnet. Spelar ingen större roll. Kolhydrater tillsammans med kreatin förbättrar inlagringen av både kreatin och kolhydrater så tillsammans med ett stort kolhydratintag kan vara en idé.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:13   #294
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av insolation Visa inlägg
Eftersom det nu är känt att man ska ta uppehåll från kreatin, hur länge ska man vänta. Vad är det som avgör när kroppen är mottaglig för kreatin igen? det måste ju finnas nåt sätt att avgöra hur lång tid man ska vänta innan man börjar med kreatin igen?

Finns det nån som har koll på dessa mekanismer som sköter kreatin?
kroppen är tillbaka på sina "grundnivåer" av kreatin 4-5 veckor efter det att man slutar inta kreatin. Vad jag vet finns det ingen studie där man kör kreatin cyklar men troligen får samma effekt som första gången man tog kreatin om man tar det igen efter den tiden, finns inget som talar emot det.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:23   #295
sleep is the enemy
Registered User
 
sleep is the enemys avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 411
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Du kan ta det när som helst under dygnet. Spelar ingen större roll. Kolhydrater tillsammans med kreatin förbättrar inlagringen av både kreatin och kolhydrater så tillsammans med ett stort kolhydratintag kan vara en idé.
Deras rekommendation är halva dosen före, halva efter. Och enligt deras hemsida så lagras tydligen kreatinet in i musklerna efter träningen. Stämmer detta, eller har det ingen betydelse? Är det någon som helst fördel att dela upp dosen? Jag trodde kreatin effekten var direkt (effekten kommer som resultat av intaget), men tydligen så är det inte så som jag tolkar ditt svar, utan effekten är konstant vid högre nivå kreatin i kroppen?
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
sleep is the enemy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:33   #296
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av sleep is the enemy Visa inlägg
Deras rekommendation är halva dosen före, halva efter. Och enligt deras hemsida så lagras tydligen kreatinet in i musklerna efter träningen. Stämmer detta, eller har det ingen betydelse? Är det någon som helst fördel att dela upp dosen? Jag trodde kreatin effekten var direkt (effekten kommer som resultat av intaget), men tydligen så är det inte så som jag tolkar ditt svar, utan effekten är konstant vid högre nivå kreatin i kroppen?
Kreatin lagras alltid in i musklerna om det finns plats till det. Inlagringen blir mer effektivt om man har ett högt insulinpåslag (precis som glukos). Effekten av kreatin är akut i att man får höjda PCr-nivåer så fort man höjer nivåerna med fritt kreatin i muskeln men den största effekten når man när musklerna är "fulla" med kreatin om det sker efter en uppladdningsfas med 4x5g/dag i fem dagar eller 5g/dag i några veckor. Effekten sitter sen i under några veckor för att sen klinga av framåt vecka 12-16 ungefär. Det finns inga klara bevis för att effekten av kreatin försvinner helt efter dessa veckor men det mesta tyder på att det är bäst att sen göra ett uppehåll i några veckor (läs min post ovan).

Det viktigaste är alltså kreatin nivåerna i muskeln och de byggs upp efter hand. Det finns ingen bevisad akut effekt av ett intag av kreatin i form av prestationsförbättring och det är också därför jag är väldigt tveksam till kre-alkyn och andra kreatinsorter som ska intas i samband med träning för en akut effekt och där dosen inte är tillräckligt hög för att man ska kunna höja nivåerna över tid.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:39   #297
sleep is the enemy
Registered User
 
sleep is the enemys avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 411
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Kreatin lagras alltid in i musklerna om det finns plats till det. Inlagringen blir mer effektivt om man har ett högt insulinpåslag (precis som glukos). Effekten av kreatin är akut i att man får höjda PCr-nivåer så fort man höjer nivåerna med fritt kreatin i muskeln men den största effekten når man när musklerna är "fulla" med kreatin om det sker efter en uppladdningsfas med 4x5g/dag i fem dagar eller 5g/dag i några veckor. Effekten sitter sen i under några veckor för att sen klinga av framåt vecka 12-16 ungefär. Det finns inga klara bevis för att effekten av kreatin försvinner helt efter dessa veckor men det mesta tyder på att det är bäst att sen göra ett uppehåll i några veckor (läs min post ovan).

Det viktigaste är alltså kreatin nivåerna i muskeln och de byggs upp efter hand. Det finns ingen bevisad akut effekt av ett intag av kreatin i form av prestationsförbättring och det är också därför jag är väldigt tveksam till kre-alkyn och andra kreatinsorter som ska intas i samband med träning för en akut effekt och där dosen inte är tillräckligt hög för att man ska kunna höja nivåerna över tid.
Va bra! Då slipper ja ta med mej kreatinbruken till gymmet, tacktack!
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
sleep is the enemy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 15:08   #298
AdamK
Registered User
 
AdamKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: 7 mil norr om Göteborg
Inlägg: 135
Hejsan. JAg kör whey 80 och kreatin nu.
Men jag har hört att kreatin inte behövs och att de ger vatten i musklerna när man slutar med de. Stämmer de ?
Bara använt de i 2 veckor så kan jag assa på att sluta med de och bara köra kreatin. Man kan ju bli lka stark endå
__________________
PB:
Bänkpress: 100 kg
Marklyft: 140 kg
Knäböj: 95 kg (svag i knäna sen schlatter)
AdamK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 16:02   #299
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Citat:
Ursprungligen postat av AdamK Visa inlägg
Hejsan. JAg kör whey 80 och kreatin nu.
Men jag har hört att kreatin inte behövs och att de ger vatten i musklerna när man slutar med de. Stämmer de ?
Bara använt de i 2 veckor så kan jag assa på att sluta med de och bara köra kreatin. Man kan ju bli lka stark endå
Förvirrande inlägg. Menar du att du kan sluta med vassle eller kreatin? Kreatin är inte på något sätt nödvändigt. Whey-80 är inte heller nödvändigt, sålänge du tillgodoser ditt proteinbehov från din vanliga kost.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Snackar med en kille som jag har en hel del gemensamt med.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 16:24   #300
AdamK
Registered User
 
AdamKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: 7 mil norr om Göteborg
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Förvirrande inlägg. Menar du att du kan sluta med vassle eller kreatin? Kreatin är inte på något sätt nödvändigt. Whey-80 är inte heller nödvändigt, sålänge du tillgodoser ditt proteinbehov från din vanliga kost.
Menar att jag ska sluta med kreatin. Blev fel, såg de precis efter.
Tack för svar / Adam
__________________
PB:
Bänkpress: 100 kg
Marklyft: 140 kg
Knäböj: 95 kg (svag i knäna sen schlatter)
AdamK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)