Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-10, 11:14   #1
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Vilka näringstillskott bör man ta?

Om vi bortser från motionärerna, vilka näringstillskott bör en styrketränade/ muskelbyggare ta för optimal styrka/ muskeltillväxt? De som tränar hårt och målinriktat för att bygga upp sin fysik eller styrka maximalt och inte vill äta för mycket och få i sig näring på det sättet. Jag vet flera stora killar på gymmet som äter mängder med olika tillskott, som de hävdar är nödvändigt för att få ut maximalt från träningen. Det finns ingen styrkelyftare/ bodybuilder som inte tar tillskott (inte doping nu), så vilka tillskott är lämpliga för att få ut maximalt av sin träning?
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 11:27   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Om vi bortser från motionärerna, vilka näringstillskott bör en styrketränade/ muskelbyggare ta för optimal styrka/ muskeltillväxt? De som tränar hårt och målinriktat för att bygga upp sin fysik eller styrka maximalt och inte vill äta för mycket och få i sig näring på det sättet. Jag vet flera stora killar på gymmet som äter mängder med olika tillskott, som de hävdar är nödvändigt för att få ut maximalt från träningen. Det finns ingen styrkelyftare/ bodybuilder som inte tar tillskott (inte doping nu), så vilka tillskott är lämpliga för att få ut maximalt av sin träning?
Kreatin och koffein, i övrigt beror det på hur dålig kosten är. Med tillräckligt bra kost behövs inga kosttillskott.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 13:56   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Varför inte fråga samma stora killar på gymmet som sagt att man behöver de där tillskotten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 17:48   #4
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Behöver och behöver men dessa skulle jag ta utöver en bra kost

Zink
Magnesium
Kreatin
Omega 3
Multivitamin
Proteinpulver
Malto
Pwo

Hjälper dessa nån att bli stor? Njaa små fördelar får man ju och ur hälsoperspektiv kan de vara vra
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 18:52   #5
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Inga (egentligen).

Kvalitativ Kost.
Nackdelar: Kan bli aningen dyrt och ensidigt.

Whey, Kreatin, Multi.
Nackdelar: Risk för dyra bajskorvar.

Steroider.
Nackdelar: Svindyrt, Flint, Extrem Akne m.m.

Senast redigerad av zyzolol den 2020-05-10 klockan 18:57.
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 19:47   #6
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Så här års ligger många på deff inför beachsäsongen, så det är inte så konstigt om man vill maximera nödvändiga näringsämnen utan att äta "för mycket". Men då är de flesta hårt tränade atleter grundlurade, då de tar tillskott av vitaminer och mineraler osv. enligt vissa. Omega 3 och Zink, kanske jag ska komplettera med, då jag idag tar lite extra proteintillskott, magnesium och multivitamin samt D & C-vitamin förstås, men det är främst för att hålla förkylningar och liknande stången.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 20:39   #7
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Behöver och behöver men dessa skulle jag ta utöver en bra kost

Zink
Magnesium
Kreatin
Omega 3
Multivitamin
Proteinpulver
Malto
Pwo

Hjälper dessa nån att bli stor? Njaa små fördelar får man ju och ur hälsoperspektiv kan de vara vra
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 20:40   #8
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak
Enbart negativa effekter?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 06:58   #9
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak
Proteinpulver? Hur tänker du nu?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 07:05   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
generellt, om folk la lika mycket energi på att optimera sin kost som de gör med att försöka optimera diverse pulver så skulle inga pulver behövas. jo - kreatin

Och nej, optimera kosten betyder inte x gram protein och y gram kolhydrat och fett.

Inte ovanligt att folk blir chockade över mängden grönsaker de får på ett vettigt kostschema (600g per dag)
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:28   #11
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak
Angående vitaminerna kan jag ej uttala mig. Vi kan säkert hitta negativt i allt men man måste se till helheten. Tillskott är tillskott. Äter man bra så klarar man sig säkert utan. Sen tycker jag att det är praktiskt med tillskott som prottepulver
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:59   #12
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Enbart negativa effekter?
Ja. Multivitaminer/mineraler har så vitt jag vet bara haft påvisbara negativa effekter i studier. Men skulle gärna se om det finns något annat. Bättre med individuella tillskott om man tex har brist på D-vitamin.

Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Proteinpulver? Hur tänker du nu?
Högt proteinintag har så vitt jag vet ffa negativa hälsoeffekter. Det mesta som gynnar muskeltillväxt ökar även tex cancerrisken.

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Angående vitaminerna kan jag ej uttala mig. Vi kan säkert hitta negativt i allt men man måste se till helheten. Tillskott är tillskott. Äter man bra så klarar man sig säkert utan. Sen tycker jag att det är praktiskt med tillskott som prottepulver
Du påstod att det finns hälsofrämjande effekter. Jag tror dock som sagt att motsatsen gäller för de nämnda tillskotten.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:25   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Just när det gäller multivitamin/mineral-tillskott ställer jag mig dock tveksam till att de är negativa för hälsan i sig. Tror snarare att de som tror sig behöva dessa tabletter har en sämre kost och livsstil och att det är anledningen till deras sämre hälsa. Antagligen gör de varken till eller från - om man nu inte har någon brist.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:39   #14
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Kanske bäst att dricka vatten och äta morötter. Ökad cancerrisk med högt proteinintag? Hur långt skall vi gå nu? Ät hälsosamt så klarar du dig, helheten avgör och dina multivitaminer och proteinpulver tar inte livet av dig. Om du är rädd så lämna bort dom
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 10:25   #15
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg

Högt proteinintag har så vitt jag vet ffa negativa hälsoeffekter. Det mesta som gynnar muskeltillväxt ökar även tex cancerrisken.
Nu räknar du med att personen skulle ta proteinpulver och därmed hamna på ett högt intag, vad säger att det är vad som är målet? Om han lägger sig på rekommenderade nivåer är det då direkt negativt med?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)