Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-01, 13:07   #1
Clabben
2,5 timmar sen.
 
Clabbens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 885
Vätsketömma men ändå ha kvar styrka

Som rubriken lyder så är det vad jag vill, för att ge en bredare bild på mina mål så tänkte jag förklara tävlingen

Fitness five, max antal reps på:
Bänkpress: Kroppsvikt
Knäböj: 150% av kroppsvikt
Chins: Kroppsvikt
Dips: Kroppsvikt
Bicepscurl: 50% av kroppsvikt

Jag håller just nu en del, som jag själv ser det "onödiga kilon i vätska" som jag tänkte skala av. Det är 1 vecka kvar till tävling och jag har nästintill tagit bort alla kolhydrater (varje gram kolhydrater binder 2,7g vätska om jag inte minns fel), enbart lite grönsaker som kolhydratkälla för tillfället.

Jag har sökt mycket bland trådar för hur jag ska komma på lägsta möjliga vikt till invägningen men samtidigt ha bra tryck i musklerna. Jag läste Joachim Bartolls tråd om vätsketömning och han förespråkade att man skulle skippa kolhydraterna sista veckan och 2-3 dagar innan en bodybuilding tävling börjar man ta kolhydrater igen. Kan detta vara en idé för att förhoppningsvis ha släppt ifrån mig lite vätska men ändå ha bra tryck i musklerna?

Alla svar med utgångspunkten att hjälpa uppskattas.
Clabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 15:06   #2
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Prestationsgren som fitnessfive och vätsketömning går inte i hand i hand. Vätsketömningar är mer avsedda för bodybuilding och bodyfitness för att få en hårdare och mer definierad fysik och där man inte behöver samma typ av muskelarbete.

Den sista fasen i sk vätsketömningen innebär att man ska vara helt utan vatten under sista dygnet och fylla på med kolhydrater. Kan säga bara prestationsförmågan är inte på topp då.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 22:08   #3
Clabben
2,5 timmar sen.
 
Clabbens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Prestationsgren som fitnessfive och vätsketömning går inte i hand i hand. Vätsketömningar är mer avsedda för bodybuilding och bodyfitness för att få en hårdare och mer definierad fysik och där man inte behöver samma typ av muskelarbete.

Den sista fasen i sk vätsketömningen innebär att man ska vara helt utan vatten under sista dygnet och fylla på med kolhydrater. Kan säga bara prestationsförmågan är inte på topp då.

Nä jag har förstått det jag också, men jag tänkte eventuellt tappa lite vätska sen någon dag innan ladda upp med kolhydrater igen för att få tryck i musklerna och förhoppningsvis väga lite mindre, sen är det tävling 2h efter invägning så jag hinner ladda upp lite även där. Förslag på hur jag ska göra för bästa möjliga resultat?
Clabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 22:09   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
håller med Sami här. en vätsketömning kan försämra prestationsförmågan oerhört om man inte känner sin kropp väl.

och du har antagligen inte så lång tid mellan invägning och tävling vilket gör det ännu sämre. 2timmar är väldigt kort tid

satsa på att dricka extra vatten bara i ett par dagar och ladda på ordentligt med kolhydrater. jag menar väger du 85 kilo mer men har en 100%ig prestationsförmåga så gör du ett bättre resultat än om du väger 81kg men har en 70%ig prestationsförmåga
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 00:22   #5
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Jag provade det förra året på fitness fivekvalet i sthlm. Gick inge vidare måste erkännas.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 07:57   #6
Kalle_planka
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 372
Jag körde en tömning på typ 2,5 dygn före serie ett i bänk nu i januari och sen fyllde jag i ungefär 12 timmar före invägning.
Jag tappade (inkl fyllningen) ungefär 1,8 kg. Efter tömningen var jag nere på minus 4 kg ett tag.

12 timmar var nog i kortaste laget för fyllningen men jag hade ett sjukt tryck på tävlingen ändå. Persade ju med 25 kg så det var inget att klaga på

Eftersom jag ligger strax över tävlingsvikt så kommer jag använda mej av det här alternativet fler gånger. Dock lite längre tömning och sen längre fyllning för tävlingen.
Kalle_planka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 10:20   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Kalle plankas recept är väl det vettigaste om man ska prestera.
Dock är det skillnad på maxstyrka och uthållig styrka som fitness five är.
Den uthålliga styrkan är långt mycket mer känslig för vätskeobalans än vad maxstyrkan är. Har du obalans i vätskan så får du helt enkelt inte bort mjölksyran(populärt uttryckt) ordentligt utan den ansamlas i musklerna.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 10:25   #8
Kalle_planka
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 372
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Kalle plankas recept är väl det vettigaste om man ska prestera.
Dock är det skillnad på maxstyrka och uthållig styrka som fitness five är.
Den uthålliga styrkan är långt mycket mer känslig för vätskeobalans än vad maxstyrkan är. Har du obalans i vätskan så får du helt enkelt inte bort mjölksyran(populärt uttryckt) ordentligt utan den ansamlas i musklerna.

Där har du en poäng Pepz. Jag tänkte inte riktigt på skillnaden i tre maxlyft som bänk är och fitness five där det handlar om mexreps och mer syra!
Kalle_planka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 13:48   #9
Clabben
2,5 timmar sen.
 
Clabbens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 885
Tack för svaren, har börjat ladda med kolhydrater redan i förrgår (4 dagar till tävling) och hoppas jag har lite tur med vågen så jag hamnar på rätt sida ^^
Clabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 12:55   #10
Smml
Kylskåp
 
Smmls avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 751
En grej jag vet är iaf att en rugbyspelare testades på Sport Science, han skulle springa en bana och göra lite grejer typ balansgång, kasta en boll, hoppa lite osv. Kommer inte ihåg hur snabb han var men hur som helst så skulle han springa i 60 minuter på ett rullband i en dräkt som drainade honom på typ allt vatten sen skulle han springa banan igen. Han slog den förra tiden med typ 3 sekunder.
Smml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 10:02   #11
Karlos
Registered User
 
Karloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 1 767
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_planka Visa inlägg
Jag körde en tömning på typ 2,5 dygn före serie ett i bänk nu i januari och sen fyllde jag i ungefär 12 timmar före invägning.
Jag tappade (inkl fyllningen) ungefär 1,8 kg. Efter tömningen var jag nere på minus 4 kg ett tag.

12 timmar var nog i kortaste laget för fyllningen men jag hade ett sjukt tryck på tävlingen ändå. Persade ju med 25 kg så det var inget att klaga på

Eftersom jag ligger strax över tävlingsvikt så kommer jag använda mej av det här alternativet fler gånger. Dock lite längre tömning och sen längre fyllning för tävlingen.
Vill du, eller någon annan, specificera metoden lite närmare? Jag tänkte nämligen tävla i 75:an om 6 veckor och väger nu omkring 78-79. Vilket är det mest taktiskt fulländade metodvalet, långsam viktnedgång dit, eller tömning veckan innan? Eller något annat?
__________________
Göteborg Kraftsportklubb www.gkk-styrkelyft.se
Instagram @kraftkarlos
Karlos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 12:07   #12
Kalle_planka
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 372
Citat:
Ursprungligen postat av Karlos Visa inlägg
Vill du, eller någon annan, specificera metoden lite närmare? Jag tänkte nämligen tävla i 75:an om 6 veckor och väger nu omkring 78-79. Vilket är det mest taktiskt fulländade metodvalet, långsam viktnedgång dit, eller tömning veckan innan? Eller något annat?

Min tömning och laddning var ungefär som följer Jag tävlade på fredag kväll och inledde tömningen på tisdag. Min morgonvikt då var ungefär 83,5 kg.
La mej under tömningen på ca 3,5-4 g protein/kg bw, i stort sett noll kolhydrater och en sjuk mängd vatten och salt! Ca 10 liter vatten/dag och enorma mängder salt till varje måltid. Plus att vattnet saltades ibland.

Proteinet jag käkade var i stort sett enbart torsk, kyckling, ägg och tonfisk. Slängde även in nån avocado och sen broccoli och vitkål för att fylla ut maten lite. Självklart intogs även stora mängder koffein i drivande syfte

Fredag morgon vägde jag 79, hade alltså tappat drygt fyra kg på dom här dagarna. Sen fyllde jag med ris, riskakor och banan varannan timma från kl 05 på morgonen till invägningen kl 16. Dom sista måltiderna bestod även av jordnötssmör, choklad och lite annat snask. Drack under fredagen endast ca 1,5 dl vatten till varje måltid och inget annat! Vägde vid kl 16 och invägningen 81,4 kg.

Det här var väl i stora drag hur jag gjorde ungefär.
Kalle_planka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 14:16   #13
Karlos
Registered User
 
Karloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 1 767
Jevlar..
Tack för den utförliga beskrivningen!
__________________
Göteborg Kraftsportklubb www.gkk-styrkelyft.se
Instagram @kraftkarlos
Karlos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:06   #14
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Liten bump

Jag har läst en hel del artiklar och forumtrådar, många säger att man ska sikta på 10liter vatten, igår kom jag upp i ca 6-7liter (utan att räkna med vätskan i måltiderna) Jag har dock svårt för att dricka mer, dels får jag tendens till huvudvärk, antar att det är brist på mineraler/vitaminer, dels får man pissa så man tror att man kan bo på toan.

äter under 20gramkolhydrater (ska nolla nu sista dagarna)

På lördag skall jag fotografera mig, alltså ingen prestation krävs.
Saltar all mat och trycker i mig vatten så gott jag kan.

Det jag är lite fundersam på är hur jag ska lägga upp fredagen och lördagen.

Fotar mig vid 17:30 på lördagen, när bör jag strypa vattnet på fredagen och när bör jag börja ladda med kolhydrater? Och vad för typ av kolhydrater föreslår ni? riskakor, banan, jordnötssmör, sylt verkar populärt.
Kan man trycka i sig mat till lunch (tex pasta med köttfärsås eller liknande) på lördagen eller är det småäta som gäller?

Innan fotograferingen vill man gärna få lite pump, rekommenderas det att man kör lätta vikter och 20-30 reps i direkt anslutning till fotograferingen (5-10min inna) eller ska man försöka köra ett 30minuters pass där sista reppen går av 30min innan fotograferingen.

Om någon orkar svara vore jag väldigt tacksam!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 19:07   #15
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Liten bump

Jag har läst en hel del artiklar och forumtrådar, många säger att man ska sikta på 10liter vatten, igår kom jag upp i ca 6-7liter (utan att räkna med vätskan i måltiderna) Jag har dock svårt för att dricka mer, dels får jag tendens till huvudvärk, antar att det är brist på mineraler/vitaminer, dels får man pissa så man tror att man kan bo på toan.

äter under 20gramkolhydrater (ska nolla nu sista dagarna)

På lördag skall jag fotografera mig, alltså ingen prestation krävs.
Saltar all mat och trycker i mig vatten så gott jag kan.

Det jag är lite fundersam på är hur jag ska lägga upp fredagen och lördagen.

Fotar mig vid 17:30 på lördagen, när bör jag strypa vattnet på fredagen och när bör jag börja ladda med kolhydrater? Och vad för typ av kolhydrater föreslår ni? riskakor, banan, jordnötssmör, sylt verkar populärt.
Kan man trycka i sig mat till lunch (tex pasta med köttfärsås eller liknande) på lördagen eller är det småäta som gäller?

Innan fotograferingen vill man gärna få lite pump, rekommenderas det att man kör lätta vikter och 20-30 reps i direkt anslutning till fotograferingen (5-10min inna) eller ska man försöka köra ett 30minuters pass där sista reppen går av 30min innan fotograferingen.

Om någon orkar svara vore jag väldigt tacksam!
Skrivet av J. Bartoll, hoppas det här kan hjälpa och jag antar att det är okej för Joachim.

Citat:
Ursprungligen postat av Joachim Bartoll
Detta är en enkel guide till tömning och laddning inför tävlande i bodybuilding. Det finns många olika varianter även om grundtanken är densamma. Nedan följer en variant som jag använt med framgång på flera tävlande de senaste åren.


Kroppens reglering av vätska och elektrolyter
Kroppens celler, med några få undantag, kan inte förflytta vatten från ett ställe till ett annat; utan de behöver mineraler och andra beståndsdelar för att kunna reglera distributionen av vätska i kroppen. Ungefär två tredjedelar av kroppsvätskan vistas inuti cellen och en tredjedel utanför. För att kontrollera förflyttningen av vatten använder kroppen mineraler. Dessa bildar salter som löses upp i kroppsvätskan, så kallade elektrolyter (laddade mineraler). Cellerna styr förflyttningen av dessa salter och detta avgör hur vätskan rör sig, eftersom vatten följer salt.
Eftersom elektrolyter är laddade attraherar de vattenmolekyler, vilka är polära. Vissa elektrolyter vistas huvudsakligen utanför cellerna (främst natrium och klorid) och några vistas övervägande inuti cellen (främst kalium, magnesium, fosfat och sulfat). Cellerna kan förflytta elektrolyterna in och ut och vattnet följer dem. Påståendet att vatten följer salt betyder att en kraft förflyttar vatten mot koncentrerade ämnen i lösningar. Denna kraft, känd som osmotiskt tryck, förflyttar vatten mellan membranen så fort som koncentrationen av ämnen på sidorna inte är lika - elektrolyterna själva kan inte passera genom membranen.


2 veckor innan tävling, börja ladda med natrium
För att få en så bra effekt som möjligt när det är dags att strypa natriumet börjar vi ladda med natrium två veckor innan tävlingsdagen. Detta gör du enklast genom att salta alla måltider du äter. Använd gärna soja om du inte är allergisk. Detta upplägg kommer att hjälpa till med att hålla dina nivåer med hormonet aldosteron så låga som möjligt (aldosteron håller kvar natrium i kroppen). Detta gör att när du väl utesluter natrium helt två dagar innan tävlingen kommer dina aldosteronnivåer inte att öka lika mycket som för de som stryper saltet tidigare. Därmed får du en bra hormonell miljö för att snabbt bli av med vätskan från de rätta ställena (under huden och inte i musklerna). Risken att binda vätska under tävlingsdagen blir därmed minimerad.
Under dessa två veckor och fram till dagen innan tävlingen ska du dricka ordentligt med vatten under hela dagarna. Du bör sikta på närmare 10 liter beroende på kroppsvikt. Du kommer att vara frestad över att strypa vattnet tidigare, men det gäller att tänka logiskt. För att en kolhydratladdning ska fungera krävs det tillräckliga nivåer med natrium och vatten i kroppen. Utan natrium kan du inte lagra vätska och glykogen i musklerna. Tänk på att glukos transporteras tillsammans med natrium till muskelcellerna och med denna transport följer vattnet (in i cellerna och INTE under huden).
Det stora intaget av vatten motverkar i sin tur aldosteronnivåerna genom den ökade blodvolymen och dess inverkan på stretchcellerna i blodådrorna.


Sista veckan innan tävling, börja med kolhydratstömning
Sju dagar innan tävlingen bör du dra ned på kolhydraterna efter detta schema: under de första två dagarna minskar du kolhydraterna med cirka 50 %. Under de följande tre dagarna minskar du kolhydraterna ned till 80 till 150 gram beroende på din kroppsvikt. Du bör äta huvudsakligen komplexa kolhydrater och ät dem tidigt under dagen. Kompensera genom att höja proteinintaget med motsvarande mängd kolhydrater som du drar ned på. Är du väldigt stor (+100kg) bör du kompensera med både extra protein och fett eftersom vi inte vill att proteinet ska omvandlas till glukos via glukogenesen. Ät inte mer än cirka 2,5g protein per kg kroppsvikt under tömningen oberoende kroppsvikt och storlek. Bra proteinkällor är t.ex. rött kött och lax. Nötter fungerar också bra. Försök äta större delen av fettet på kvällen då du i stort sett eliminerar kolhydraterna.
Träningen under dessa fem dagar bör vara energikrävande. Försök hinna träna igenom kroppen två gånger. Kör gärna fyra halvkroppspass under dessa dagar. Tanken är att tömma alla muskler på glykogen. Se dock till att träna tungt, kör inte med för högt antal reps. Även om högrepetitionsträning tömmer glykogenförråden ser man ofta en förlust i muskeldensitet. Sikta på ett repetitionsintervall mellan 6 och 12 med cirka två reps från failure på alla set. Kombinera gärna detta med intensiva och korta kardiopass. Även en del posering är bra. Denna träning gör även musklerna mer insulinkänsliga (fler GLUT-4 transportörer) vilket är idealiskt inför kolhydratsladdningen.


Två dagar innan tävlingsdagen, eliminera natrium
Ta bort allt natrium (salt) du kan hitta i din kost två dagar innan tävlingen. Observera att en del kycklingbröst prepareras med koksaltlösning. Var noga med vad du äter!
Träna endast lättsamt denna dag. En promenad är lagom. Använd din tid till att packa ned allt du behöver på tävlingsdagen, samt till att göra matlådor inför kolhydratsladdningen.


Dagen innan och själva tävlingsdagen
Se till att gå upp tidigt dessa två dagar (cirka 05:00) för att börja äta så att du har gott om tid att ladda in kolhydrater som glykogen under dagen. Du vill i detta läge undvika att äta för sent på kvällen då kolhydratstoleransen är naturligt låg. Sikta på cirka 8g kolhydrater per kg kroppsvikt. Mindre personer kan behöva minska till 6g per kg/kroppsvikt medan riktigt stora personer kan behöva öka till 10g. Vet du att du är känslig mot kolhydrater väljer du den lägre siffran. Kolhydraterna bör vara rika i fibrer och huvudsakligen komma från komplexa källor med lågt GI. Du vill ha en jämn utsöndring utan några insulinspikar. Potatis och ris fungerar bra, likaså fiberberikad pasta. Några bananer är även en god idé då dessa innehåller kalium, alternativt kaliumtabletter om magen är känslig (frukt kan lätt leda till gaser och uppsvälld mage). Minska ditt proteinintag så att du håller dig inom ditt kaloriintag. Eliminera fetterna så gott du kan. Försök att äta med 2 till 2,5h mellanrum.
Om du inte har hunnit fylla ut ordentligt kan du äta snabba kolhydrater på morgonen på tävlingsdagen. Bra källor är bl.a. vitt bröd med sylt, riskakor med honung, kolhydratsdrycker baserade på druvsocker och maltodextrin, etc. Undvik rent glukos då det kan ge uppsvälld mage! Tänk på att vissa sportdrycker innehåller vissa mängder glukos.
Dagen innan tävlingen minskar du ditt vätskeintag till 1-1,5 liter vatten (beroende på kroppsstorlek) och stryper vätskan helt omkring 18-20:00 på kvällen. På tävlingsdagen dricker du enbart lite vatten om du känner dig dålig (svag, yrsel etc.). En idé är i så fall att dricka lite direkt efter förbedömningen och strax innan finalen. Drick inte mer än att du känner dig bra (absolut inte mer än 0,5-1 liter sammanlagt beroende på kroppsstorlek.)

Dagen innan tävlingen och på tävlingsdagen tränar du inte alls. På tävlingsdagen bör du köra lätt pumpträning i korta intervaller under cirka en timme innan du ska upp på scenen så att du känner att du har lite pump/tryck hela tiden. Vila däremellan. Pumpa inte upp benen då detta försämrar definitionen. Det värsta du kan göra är att vänta med att pumpa till strax innan du ska upp på scenen. En snabb och hård uppumpning gör dig darrig vilket påverkar dina poseringar negativt. Har du dåliga vader bör du dock pumpa dem lite extra innan du går upp på scenen.


Detta är en variant av många. Givetvis är detta bara grunderna. För att fixa alla detaljer bör du ha en duktig coach vid din sida.

Andra coacher och tävlande är välkomna att fylla på med sina erfarenheter, knep och tips i denna tråd
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)