Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-07-03, 16:32   #1
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Laddning/Tömning

För någon sekund sen slog det mig.
När det gäller tävling (BB), brukar man ju se till att vara tömd på vätska innan man fyller på kolhydrater? (a.k.a riskaksbinge)

En egen iakttagelse jag gjort (på mig själv) är att (rätt så säker på detta) mängden kolhydrater jag äter är den största faktorn när det gäller hur mycket vätska jag håller (insulins vätskehållande effekt) under huden. Salt har jag aldrig märkt någon skillnad vare sig det är högt eller lågt.

Varför skulle man inte kunna, säg, kolhydratsladda i 2 dygn eller så (i mitt fall blir jag kanske lite vätskig då), rejält uppladdade glykogendepåer, och sedan dagen efter (jag tror det räcker med 24-36 timmar för mig) äta lågkolhydrat och vila.

Glykogennivåerna borde ju räcka länge om man inte gör något intensitetskrävande. På så vis fyller jag musklerna med glykogen, och tömmer kroppen på vatten dagen efter (via lågkolhydratskost)?
Då har jag kanske 90% fyllda glykogendepåer (100% direkt efter kolhydratsladdnignen, fast med vätskeretention) och rätt så tömd på vätska under huden.

I teorin låter det som bästa upplägget för mig (gäller bara att testa det). Någon som har något att inflika eller synpunkter?
Jag tror som sagt att 24 timmar av försumbara mängder kolhydrater inte kommer att påverka glykogendepåerna nämnvärt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2009-07-03 klockan 16:34.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 14:08   #2
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Är det någon som läser i denna forumsdel?

bump!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 16:40   #3
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Det är väl som du säger bara att testa det, fungerar det bra för dig är det ju toppen, för det låter ju som ett väldigt enkelt och inte så krävande sätt.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 20:40   #4
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Yes jag kommer att testa detta hyfsat snart. Får återkomma då. Kanske får tweaka det och testa en gång varje elelr varannan vecka eller så för att se om jag kan hitta ett optimalt sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 09:28   #5
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Jag förstår inte hur du lyckas med att tömma på vätska under huden, bara genom att äta lågkolhydratkost en dag. Isåfall borde vattnet från musklerna minska en aning, för att glykogen är lagrad intracellulärt som binder vatten. Jag tror att du kan fylla på med glykogen och vatten i musklerna genom två dagars laddning, men att minska på underhudsvätskan mha den här metoden förstår jag inte. Det är natriumet extracellulärt du vill åt, för att minska vätskan under huden. Därför den där salt laddning/tömning man gör.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 11:36   #6
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Jag har provat "standardutförandet". Jag vet att det är natriumet man vill laborera med. Saken är den att jag inte har märkt någon skillnad på om jag äter högsaltkost eller lågsaltkost i hur mycket vätska jag binder. Effekten verkar vara minimal på mig (kan ha att göra med hur min kropp justerar aldosteronet).
Insulin har även den en effekt på hur mycket vätska man håller (då menar jag bl a i huden!) och det kan förklara varför jag, efter 1 dags lågkolhydratätande, vaknar upp och ser ut att ha tappat 1% i bf. En effekt jag aldrig märkt av genom att äta mycket salt och vatten i några dagar, för att sen ta bort salt och dricka mycket lite vatten. Uteslutande av kolhydrater verkar mycket effektivare.
Ja, man tappar glykogen på att äta lågkolhydrat, men om förråden är proppfulla bör man inte tappa mycket av dem på 1 dag eller så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 17:32   #7
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Kommer strax uppdatera med bilder över laddningen. Skulle egentligen tagit en bildserie till en dag senare men jag såg ju själv att inget märkvärdigt hade hänt så det kändes inte lönt. Rent spontant så såg det ut som om jag blev större av laddningen men med lite extra vätska. Får testa ett liknande upplägg fast utan salt (börjar basic) och se om det blir nån skillnad. Dock blossade mina eksem upp rejält av laddningen och frågan är vad jag ska använda som kolhydratskälla. 1kg majsmjöl (drygt) är tydligen för mycket för mig (för att undvika hälsoproblem). Trodde majsmjöl var helt safe men har aldrig testat mängder större än 200g på ett dygn. Isåfall får det bli potatis jag testar nästa gång men det kan bli klurigt att få i sig tillräckligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 19:25   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag hänger inte alls med i dina tankar om formtoppning. De passar inte in i mina kunskaper och erfarenheter.

Självklart har natrium effekt på hur mycket vatten du håller i huden. Är det så bra att du inte märker någon skillnad så kör på det. Varför ändra ett vinnande lag. Ät så mycket salt och drick så mycket vatten som du brukar göra

Varför tränar du inte och äter som du brukar fram till dagen innan toppning. De sista 24 timmarna trycker du i dig kolhydrat och gör en glykogenladdning. Ev. överskott av vätska lär sugas in i musklerna och bindas till glykogenet. Vips har du gjort en kolhydratladdnnig och fixat till det sista vattnet


Potatis är kung när det gäller kolhydratladdning. Med på köpet kommer stora mängder kalium. Varför inte köra på potatis och kläm in majsstärkelse ( usch ) när det går ned.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2009-07-14 klockan 19:27.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 20:28   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag hänger inte alls med i dina tankar om formtoppning. De passar inte in i mina kunskaper och erfarenheter.

Självklart har natrium effekt på hur mycket vatten du håller i huden. Är det så bra att du inte märker någon skillnad så kör på det. Varför ändra ett vinnande lag. Ät så mycket salt och drick så mycket vatten som du brukar göra

Varför tränar du inte och äter som du brukar fram till dagen innan toppning. De sista 24 timmarna trycker du i dig kolhydrat och gör en glykogenladdning. Ev. överskott av vätska lär sugas in i musklerna och bindas till glykogenet. Vips har du gjort en kolhydratladdnnig och fixat till det sista vattnet


Potatis är kung när det gäller kolhydratladdning. Med på köpet kommer stora mängder kalium. Varför inte köra på potatis och kläm in majsstärkelse ( usch ) när det går ned.
Nej, saken är den att jag inte har kunnat märka någon skillnad med olika saltintag (när det teoretiskt sett ska ha stor effekt). Jag vet att det finns idividuella skillnader och därför vill jag få klarhet i vilka saker som har stor effekt på mig och vilka som har marginella effekter. Den laddningen jag gjort nu senast har ett upplägg som går på magkänsla (den lilla erfarenhet jag har sen tidigare). Eftersom när jag gjorde en laddning på ren teori förra gången gick det inte alls bra.

Ja jag tror också att en laddning inte behöver vara så märkvärdig. Det är möjligt att diet under några veckor är tömning nog och det i princip bara är att sätta igång och äta kolhydrater (förslagsvis saltfri/låg laddning), gärna efter ett tömmande helkroppspass för att lämna ett "vacuum" för kolhydraterna att landa i. Förhoppningsvis så samlas alla vätska tillsammans med glykogenet i musklerna.

Men som sagt. Nu testar jag olika upplägg. Första testet innebar laddning med kolhydrat+massor salt. Nästa laddning blir förmodligen laddning med kolhydrat+försumbara mängder salt för att se hur stor påverkan salt har på min kropp (jag tror den är marginell, även om jag börjar tveka nu så här i efterhand)

Potatis + majsstärkelse (maltodextrin är baserat på majs eller potatis?) kan ju faktiskt funka, om det nu är så att jag inte får eksem av maltodextrin. Kaliumet är ett plus i teorin, det är jag medveten om.

Bilderna finns förresten i min journal ifall nån kan och orkar göra en bedömning med de ljusförhållanden jag hade under de olika tillfällena.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 23:18   #10
Rova
Registered User
 
Rovas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Umeå/Lomma
Inlägg: 502
Lånar denna tråd istället för att göra en ny.
När man kör en tömning/laddning, spelar det någon större roll var kolhydraterna kommer ifrån? När jag räknade på hur mycket pasta (okokt) jag skulle behöva så var det mellan 600-800 g på en dag.
Spelar det någon roll om det kommer ifrån pasta eller strösocker?
__________________
Redhead in training
Rova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 02:59   #11
Sterger
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Rova Visa inlägg
Lånar denna tråd istället för att göra en ny.
När man kör en tömning/laddning, spelar det någon större roll var kolhydraterna kommer ifrån? När jag räknade på hur mycket pasta (okokt) jag skulle behöva så var det mellan 600-800 g på en dag.
Spelar det någon roll om det kommer ifrån pasta eller strösocker?
Haha ~ ~ Jag har ingenting att säga ~
__________________
new balance skor
Sterger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)