Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-01, 11:08   #691
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kan rekomendera att köra hspus på samma sätt som fighter pullups. Dvs samma typ av repschema. Det funkade iaf väldigt bra för mig att gå från typ 2-3 armhävningar till runt 15.

Att göra pistols på en stepupbox är också ett alternativ om man har svårt med rörligheten i hamstrings. Det blir mycket enklare om man inte behöver fokusera så stenhårt på att lyfta upp det fria benet.

Dessutom kan det faktiskt vara enklare ifall man håller en hantel framför kroppen (ungefär som en goblet squat) ifall man har en tendens att ramla bakåt pga diverse rörlighetsskit.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Var det att pressa upp som var tungt? Höll du på att falla baklänges t.ex.? Kan du sitta kvar i bottenläget i en pistol squat och bara vila en stund? Det kräver t.ex. inte sätes/lårstyrka, men däremot styrka nog i höftflexorerna och dorsalflexorerna i foten så att man inte tippar baklänges (ett litet test för att se om dessa är ett problem).
Det här programmets utgångspunkter passar mig bra, men jag hade velat anpassa det mer åt kroppsviktsövningar. Att byta ut bänk mot armhävningar, militärpress mot HSPU, osv. Roddövningar och benövningar är de svåraste att översätta till kroppsviktträning tycker jag. Särskilt progressionsmässigt.

Överkroppspass 1
Bänkpress 5 x 5
Chins/Latsdrag 4 x 6-12
Uppåtlutad hantelpress 3 x 6-12
Skivstångsrodd 4 x 8-12

Underkroppspass 1
Knäböj 5 x 5
Rumänska marklyft 4 x 6-12

Överkroppspass 2
Militärpress 5 x 5
Chins/Latsdrag 4 x 6-12
Smalbänk/Dips 3 x 6-12
Hantelrodd 3 x 6-12

Underkroppspass 2
Marklyft 5 x 5
Frontböj 5 x 5
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 11:12   #692
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag kan sitta i en pistolsquat, förvisso med lite krummad rygg och inte så ståtligt som man hade velat. Det svåra för mig är att pressa uppåt. Särskilt på vänster ben känns rörelsen otroligt konstig. Det är som att jag fastnar i botten och det bara säger stopp. Jag kan inte ens pressa på ett vettigt sätt.



Som tidigare lättviktsroddare på elitnivå har jag tränat nästan uteslutande aerobt. Enbensövningar och annat har det varit väldigt lite av, och jag är generellt sett svag i benen med styrkemått mätt. Frågan är var jag är minst svag, vilket jag tror är i marklyftsrörelsen. Det jag vet med säkerhet är att mina höftböjare är tighta från då jag rodde som mest.
Ja kör bulgarian split squat med upphöjd främre fot. Man kan bestämma djupet och vänja sig på ett bra vis. Enkelt med volym också.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 11:41   #693
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Det ska jag verkligen lägga in i min träning! Bra tips. Att jag glömt den övningen för axlarna.

Jag började en pistolsquatprogression idag. Det gick pinsamt dåligt. Fick börja med att ha ett rep bundet till en ribbstol, höll i repet och gjorde åtta reps per ben. Det var tungt. Efter det blev det step-ups på box och enbens rakmark.

En annorlunda känsla. Man känner sig inte lika dränerad som efter ett böjpass. Men mina quads sved allt när jag cyklade hem från träningen.

När jag lärde mig pistol squats för en massa år sedan så började jag med att sätta mig på stolar på ett ben. I början kunde jag inte hålla emot hela vägen ner ordentligt så blev lite av en duns och vägen upp igen blev riktigt grisig. Tror jag gjorde sådana nästan varje dag i ett par veckor och sedan kunde jag börja göra mina första riktiga pistols och när jag väl kunde göra det så gick repsantalet upp väldigt fort. Så av min erfarenhet är pistols något som kan kännas nästan omöjligt ibörjan för att ganska snabbt bli en mycket mycket enklare rörelse. Hursomhelst, testa köra pistols på en stol eller något ännu högre och ha en progression på det viset också.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 18:08   #694
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
När jag lärde mig pistol squats för en massa år sedan så började jag med att sätta mig på stolar på ett ben. I början kunde jag inte hålla emot hela vägen ner ordentligt så blev lite av en duns och vägen upp igen blev riktigt grisig. Tror jag gjorde sådana nästan varje dag i ett par veckor och sedan kunde jag börja göra mina första riktiga pistols och när jag väl kunde göra det så gick repsantalet upp väldigt fort. Så av min erfarenhet är pistols något som kan kännas nästan omöjligt ibörjan för att ganska snabbt bli en mycket mycket enklare rörelse. Hursomhelst, testa köra pistols på en stol eller något ännu högre och ha en progression på det viset också.
Så gjorde jag också.

Dessutom hittade jag nån progressionstutorial på nätet. Jag minns inte alla stegen, men en variant var att gå ned kontrollerat och sedan lägga sig på rygg som att man skulle göra en kullerbytta, men istället gungar man tillbaka och får lite momentum med sig som man använder till att trycka sig upp från bottenläget. Har för mig att det funkade bättre än man kan tro.

Tror det även ingick att gå ner på ett ben och upp på två.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 18:48   #695
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sätt i hop benen vid knäna, det finns något läge där v'nster/höger led ligger fint i hop, pressa ihop dem en aning. Skjutsa sedan ut frambenet, det som inte böjer som om foten låg på en vagn men håll det någorlunda uppe i luften, låt det glida mot golvet om det faller ned. Luta framåt, låt knät på böjbenet gå fram, och hela kroppen.

Ok, inte religiös böjstil men det spelar ingen roll i och med att vi inte har en tung stång på ryggen. Vänd när du är som djupast och fortfaranmde kan. Så här får man mycket mer stöd.

Det omvända skulle vara, håll frambenet uppe hela tiden, separera benen från varandra, flaxa med armarna och öppna hela kropen, då blir det bara cirkus och mycket svårare.

Progression:
Slå på gluteus medvetet, sedan hamstrings. Låt de gå på och av luite som de vill men fokusera där och böjen blir ännu stadigare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 18:58   #696
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Visualisera att du försäker nå 2 handtag som TRX framför dig när du gär ned och grabba tag i dem i tanken. Skulle de finnas på riktigt så blev böjen lättare.

Sedan progressiverar du djupare och djupare, bakåt och en bättre böj, helt utan stöd för händerna. För det är dit du vill komma i slutändan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 19:14   #697
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det här är en typisk övning där stretching innan övning kan vara nödvändig, stretcha och aktivera fotlederna med rörelseträning innan. Har man vrickat fötterna mycket och fotbollssparkat mjukdelarna stela i fötterna kan en enbensböj bli omöjlig men med uppvärmning innan kan den bli möjlig och alltid lättare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 21:42   #698
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Sätt i hop benen vid knäna,...
Jaja, lol, vi som drasat i vikt kan g;ra detta men om du inte kan sätt ihop låren då.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 11:20   #699
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Hur går det för folk här? Jag har varit i Norrland på semester och kört sporadiskt. En vända med armhävningar 10x10 enligt styrkelabbets rekommendation och pullups när jag fick tillfälle. Aningen obeslutsam och förvirrad kring vad jag ska fokusera på. Tänker mig en vända fighter pullup. Vad kör ni?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 14:13   #700
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur går det för folk här? Jag har varit i Norrland på semester och kört sporadiskt. En vända med armhävningar 10x10 enligt styrkelabbets rekommendation och pullups när jag fick tillfälle. Aningen obeslutsam och förvirrad kring vad jag ska fokusera på. Tänker mig en vända fighter pullup. Vad kör ni?
Jag kör på med det mesta som skrivits om innan. Håller set och reps fixerat just nu dock och satsar mest på att mikroöka vikter i typ varje pass på allt som går. Försöker således att ersätta calisthenicsövningar med motsvarande styrkekurvor i annat om det går, t.ex. istället för tuck front lever pulls kör jag en ryggliggande rak latsdrag där kraften blir som störst mellan kanske 90-45 grader axelflexion då det känns enklare att hålla koll på viktprogressionen (hakar även fast fötterna så kroppen inte börjar röra på sig). Viktväst på pseudo planche pushups, militärpress blandat med box HSPU och lite smått och gott.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 20:07   #701
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag kör på med det mesta som skrivits om innan. Håller set och reps fixerat just nu dock och satsar mest på att mikroöka vikter i typ varje pass på allt som går. Försöker således att ersätta calisthenicsövningar med motsvarande styrkekurvor i annat om det går, t.ex. istället för tuck front lever pulls kör jag en ryggliggande rak latsdrag där kraften blir som störst mellan kanske 90-45 grader axelflexion då det känns enklare att hålla koll på viktprogressionen (hakar även fast fötterna så kroppen inte börjar röra på sig). Viktväst på pseudo planche pushups, militärpress blandat med box HSPU och lite smått och gott.
Så du kör samma gamla upplägg fast med mer vikt?
Haft samma idé, att introducera vikter till kroppsvikten. Beställt extra reptrissor så jag nu kan minska och ej blott öka motståndet i olika övningar. Viktväst är Overkill än så länge.
Startat fighter pullup med serien 8 7 6 5 4 idag. Ska köra 10 dagar upp till 8r×5s och sedan börja om på 9.
Även startat pistolprogression med gummiband att avlasta i bottenläget och hålla balans med hjälp av.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 06:11   #702
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ser nice ut! ^^ Angående pistol squats, var det låren som var svaga länken? Själv märkte jag första månaderna när jag körde den övningen i fulldjup att jag kunde ha en tendens att vilja tippa bakåt i bottenläget när jag satt där någon sekund, pga att mina tibialis anterior inte orkade hålla kvar fotleden dorsalflekterad. Det kan man ju kolla genom att bara sätta sig i bottenläget och ta det lugnt en stund (10 sekunder?).

Själv har jag ändrat en hel del i mina övningar. Jag testade ju också trissor och dylikt för front lever men fick inte till det på ett sätt jag var nöjd med. Jag har ersatt alla front levervarianter helt med en ryggliggande "front lever" / rakt latsdrag.

Förra året körde jag mycket experimenterande mer periodisering för set, reps (totalvolym) i de flesta övningar, men detta år gör jag det knappt alls utan ökar vikter gradvis / långsamt. T.ex. ovannämnda övning försöker jag öka 0.5kg per pass. Ett större lyft typ marklyft ökar jag 1kg per pass. Mindre muskelgrupper och/eller ensidiga övningar kanske 0.25kg per pass. Har nog knappt platåat i någon övning alls sedan jag började med det i typ februari så känns bra. Får se hur väl diverse övningar överför till calisthenics när jag når vissa tröskelvärden (typ kroppsvikt i militärpress, kanske 80 % av kroppsvikt i frontleverövningen, osv).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 06:33   #703
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ser nice ut! ^^ Angående pistol squats, var det låren som var svaga länken? Själv märkte jag första månaderna när jag körde den övningen i fulldjup att jag kunde ha en tendens att vilja tippa bakåt i bottenläget när jag satt där någon sekund, pga att mina tibialis anterior inte orkade hålla kvar fotleden dorsalflekterad. Det kan man ju kolla genom att bara sätta sig i bottenläget och ta det lugnt en stund (10 sekunder?).

Själv har jag ändrat en hel del i mina övningar. Jag testade ju också trissor och dylikt för front lever men fick inte till det på ett sätt jag var nöjd med. Jag har ersatt alla front levervarianter helt med en ryggliggande "front lever" / rakt latsdrag.

Förra året körde jag mycket experimenterande mer periodisering för set, reps (totalvolym) i de flesta övningar, men detta år gör jag det knappt alls utan ökar vikter gradvis / långsamt. T.ex. ovannämnda övning försöker jag öka 0.5kg per pass. Ett större lyft typ marklyft ökar jag 1kg per pass. Mindre muskelgrupper och/eller ensidiga övningar kanske 0.25kg per pass. Har nog knappt platåat i någon övning alls sedan jag började med det i typ februari så känns bra. Får se hur väl diverse övningar överför till calisthenics när jag når vissa tröskelvärden (typ kroppsvikt i militärpress, kanske 80 % av kroppsvikt i frontleverövningen, osv).
Intressant. Frontlever-övningen ska jag testa. Kör du dynamiskt och isometriskt då? Den är latsdrag och inte cablecross då? Jag kör emellanåt pulldowns via trissan hemma.

Stämmer att främre underbenets muskel är rätt vek. Märkte det i förra vändan (några år sedan) jag körde pistoler och körde alltför hårt med tillagda vikter och fail etc. Ska söka skynda långsamt denna gång.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 06:41   #704
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Intressant. Frontlever-övningen ska jag testa. Kör du dynamiskt och isometriskt då? Den är latsdrag och inte cablecross då? Jag kör emellanåt pulldowns via trissan hemma.

Stämmer att främre underbenets muskel är rätt vek. Märkte det i förra vändan (några år sedan) jag körde pistoler och körde alltför hårt med tillagda vikter och fail etc. Ska söka skynda långsamt denna gång.
Det är en kabelmaskin på näst lägsta trissan, med en rak stång som jag greppar typ snäppet bredare än axelbrett. Lägger mig på rygg, hakar fast fötterna i ett traktionsbälte som jag har med mig så att fötterna är helt fast så pass långt bort att jag precis når stången. Bakre bäckentippning så att jag inte svankar och sedan kör jag en axelextension (rakt latsdrag) med raka armar, till typ 50-60 grader kanske och sedan tillbaka. Då upplever jag i alla fall att motståndet hamnar ungefär där den ska hamna i en front lever, men att det inte blir någon platå viktmässigt (skulle man köra stående skulle det ju vara svårt att uppnå kroppsvikt i det och samtidigt ha fötterna kvar på marken).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 06:44   #705
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En övning som jag kompletterade med för tibialis anterior som jag tyckte gjorde att musklerna aktiverades bättre i pistol squats var att jag satte mig i asian squat fulldjup med båda fötterna och hade ett ganska tungt gummiband som jag fäste i någonting i typ brösthöjd och drog runt bröstkorgen och vände mig från bandet, vilket då gör att bandet kommer vilja tippa kroppen bakåt och då får man hålla emot bra med de musklerna för att hålla en god linje. Jag körde också att bara sitta i bottenläget i pistol squat och typ "tippa" fram och tillbaka med fotleden in i mer och mindre dorsalflexion och känna att jag jobbade med den muskeln.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)