Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-22, 16:39   #16
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Det är helt beroende på personen som äter sockret och vid vilken tidpunkt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 17:07   #17
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Äter King Grub socker är det ofarligt men äter Edward Blom socker är det farligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 19:14   #18
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är helt beroende på personen som äter sockret och vid vilken tidpunkt.
Jo jo, men det jag är nyfiken över är om socker gör något i kroppen som är dåligt för hälsan? Bortse från vikt, tidpunkt osv.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 23:54   #19
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Intressant! Du som är väldigt välbildad när det kommer till sånt här, vad säger forskningen om socker? Är det ofarligt bortsett från att det kan orsaka karies?
Vad säger den studien/vad gör dom? Förstår ikke.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 11:19   #20
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jo jo, men det jag är nyfiken över är om socker gör något i kroppen som är dåligt för hälsan? Bortse från vikt, tidpunkt osv.
Om du inte har/får problem med blodsockret eller andra hälsotillstånd som påverkar eller påverkas av insulinspikar som kan leda till hypoglykemi eller dyl så är det inte akut hälsovådligt om du får i dig raffinerat socker inom dina macros för viktbalans. Det förutsättee att du inte är överviktig och lever hälsosamt i övrigt. Det är bättre för prestationsförmågan och hälsan att välja andra källor därför att över tid och i takt med högre ålder påverkar insulinspikar och ojämnt blodsocker alla individer negativt, sårbarheten är dock individuell och därför finns inget rakt svar. Gå på hur det känns
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 21:57   #21
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Nu gräver jag upp en död tråd men bättre det än att skapa en ny om ett liknande ämne. ^^

Jag har nyligen lagt om kosten och dragit ner rejält på sockret (knepigt nog utan protester från barnen) för att se om jag kan påverka min reumatism med det. En grej som jag redan har upptäckt under de tre dagar som jag har dragit ned på det är att jag dricker mer vätska (vatten) nu än vad jag gjorde medan ett till två glas oboy nästan var heligt om dag.
Någon som är lite mer kunnig som kan ge någon inblick i om det har något sammanhang? För jag har alltid haft svårt att få i mig vätska utan har sällan haft direkta törstkänslor även under varma dagar på den nivå att jag nästan fått uttorkningssymptom medan nu är det lättare att få i sig tillräckligt om man ska tro på färgen som kommer ut. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 23:34   #22
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag har nyligen lagt om kosten och dragit ner rejält på sockret (knepigt nog utan protester från barnen) för att se om jag kan påverka min reumatism med det. En grej som jag redan har upptäckt under de tre dagar som jag har dragit ned på det är att jag dricker mer vätska (vatten) nu än vad jag gjorde medan ett till två glas oboy nästan var heligt om dag.
Någon som är lite mer kunnig som kan ge någon inblick i om det har något sammanhang? För jag har alltid haft svårt att få i mig vätska utan har sällan haft direkta törstkänslor även under varma dagar på den nivå att jag nästan fått uttorkningssymptom medan nu är det lättare att få i sig tillräckligt om man ska tro på färgen som kommer ut. ^^
Det verkar lite oklart vad du baserar att du dricker mer på. Socker binder vatten och ett ökat sockerintag bör alltså orsaka törst då socker drar till sig vatten i kroppen. En vild gissning är att färgen på ditt urin kan ha blivit klarare för att det är lättare för kroppen att hålla sig hydrerad när blodsockret inte är högt.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 08:53   #23
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det verkar lite oklart vad du baserar att du dricker mer på. Socker binder vatten och ett ökat sockerintag bör alltså orsaka törst då socker drar till sig vatten i kroppen. En vild gissning är att färgen på ditt urin kan ha blivit klarare för att det är lättare för kroppen att hålla sig hydrerad när blodsockret inte är högt.
Jag baserar det på att jag faktiskt ser att jag dricker mer. Som vattenflaskan på jobbet räcker inte lika länge och samma på gymmet. Även tar jag något glas mer vatten hemma också. En teori jag har (kan vara helt fel ute) är just att eftersom jag inte har samma nivå av socker i kroppen längre som binder vätska så kommer det ut fortare också och därmed att jag känner mig törstigare.

Kan tillägga att jag ser det som positivt iallafall eftersom nu behöver jag inte tvinga i mig vätska nästan som tidigare utan klarar lättare att få i mig den vätska som behövs per automatik.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 09:08   #24
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag baserar det på att jag faktiskt ser att jag dricker mer. Som vattenflaskan på jobbet räcker inte lika länge och samma på gymmet. Även tar jag något glas mer vatten hemma också. En teori jag har (kan vara helt fel ute) är just att eftersom jag inte har samma nivå av socker i kroppen längre som binder vätska så kommer det ut fortare också och därmed att jag känner mig törstigare.

Kan tillägga att jag ser det som positivt iallafall eftersom nu behöver jag inte tvinga i mig vätska nästan som tidigare utan klarar lättare att få i mig den vätska som behövs per automatik.
Hur konstaterar du att du dricker för lite?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 09:28   #25
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Hur konstaterar du att du dricker för lite?
Utöver färgen på urinen så utan att jag påminner mig om det så blir det nästan knappt en liter per dag som jag dricker. Och får ju de klassiska uttorkningskänslorna som slö, torr i mun och så. Men får trots det sällan törstkänslor.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 11:59   #26
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag baserar det på att jag faktiskt ser att jag dricker mer. Som vattenflaskan på jobbet räcker inte lika länge och samma på gymmet. Även tar jag något glas mer vatten hemma också. En teori jag har (kan vara helt fel ute) är just att eftersom jag inte har samma nivå av socker i kroppen längre som binder vätska så kommer det ut fortare också och därmed att jag känner mig törstigare.

Kan tillägga att jag ser det som positivt iallafall eftersom nu behöver jag inte tvinga i mig vätska nästan som tidigare utan klarar lättare att få i mig den vätska som behövs per automatik.

Socker, eg glukos, binder vatten till det ögonblick du förbränner glukosen. Då blir vattnet fritt igen. Alltså är mängden fritt vatten konstant så länge du fyller på med lika mycket glukos som du förbränner.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 12:18   #27
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Socker, eg glukos, binder vatten till det ögonblick du förbränner glukosen. Då blir vattnet fritt igen. Alltså är mängden fritt vatten konstant så länge du fyller på med lika mycket glukos som du förbränner.
Okej Hur som helst hittills har jag under (idag fjärde dagen) inte sett några negativa effekter av att ha dragit ned på sockret. ^^ Även om socker är snabb energi så känner jag mig piggare faktiskt än tidigare trots att jag är i ett reumatiskt skov.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 15:36   #28
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Enligt Dr. Robert Lustig så är socker farligt oavsett om du bränner av det.

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 15:58   #29
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Enligt Dr. Robert Lustig så är socker farligt oavsett om du bränner av det.

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
https://traningslara.se/mer-nonsens-fran-robert-lustig/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 17:55   #30
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
När människan övergick till en kost baserad på sädesslag, dvs. näringsfattig och hög på kolhydrater, så bidrog det t.ex. till kortare kroppslängd, svagare fysik, minskad hjärnvolym, krokiga tänder och tandlossning. Nu har vi blivit duktiga på att tackla grövre näringsbrist hos befolkningen och människans kroppslängd börjar uppnå nivåerna före jordbrukets tid. Sedan borstar de flesta regelbundet sina tänder för att de inte ska lossna. Men detta är bara ett sätt att behandla symtomen som en degenererad kost medför. Vi har fortfarande lägre hjärnvolym, nästan alla har i nån grad krokiga tänder eller tänder som inte växer ut helt och vår fysiska status är helt klart underlägsen.

Sockerkonsumtion leder även bl.a. till:
  • Insulinresistens
  • Tillväxt av oönskade bakterier och svamp i tarmen
  • Fettlever
  • Tandköttsinflammation
  • Påskyndat åldrande
  • Hormonella rubbningar, t.ex. lägre testosteron hos män och högre testosteron hos kvinnor
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)