Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 18:10   #46
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Speciellt som att kroppen är duktig på att hålla kvar natrium i kroppen när intaget är lågt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 00:00   #47
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Hur länge kan man vara utan salt utan att det blir hälsovådligt? Och hur mår man om man äter otillräckliga mängder?
Tills reserverna ör slut gissar jag, men att ligga på 0 gram salt är ju omöjligt om du inte fastar och dricker destillerat vatten. Och det pallar man inte i många dagar tror jag. Exakt vet jag inte.

Vet dock att det är klassiska symptom, trötthet, illamående, huvudvärk, feber, muskelvärk/ryckningar, kramp osv
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 05:26   #48
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Tills reserverna ör slut gissar jag, men att ligga på 0 gram salt är ju omöjligt om du inte fastar och dricker destillerat vatten. Och det pallar man inte i många dagar tror jag. Exakt vet jag inte.

Vet dock att det är klassiska symptom, trötthet, illamående, huvudvärk, feber, muskelvärk/ryckningar, kramp osv
Är på sträng diet just nu och får då i mig natrium bara genom naturliga källor, dvs jag använder inget salt. Tre veckor in i denna ”lågnatriumdiet” känner jag inte av någon saltbrist trots 6 styrkepass och ett par konditionspass/v.
Har iofs alltid använt ytters lite salt så min kropp är väll van.
Även om människan använt salt sedan vi blev bofasta för 13000 år sedan så kom det till Sverige först på 800-talet. Masaierna i Östafrika tillför fortfarande inget salt i maten.
Fördelen med väldigt lite salt under dieten är att jag blir mindre hungrig. Salt precis som socker triggar mina smaklökar och jag blir toksugen på mer. Det talas ofta om sockret som boven till att i princip alla människor är överviktiga i dag, men jag tror även saltet spelar in i att trigga oss att äta mer.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 05:38   #49
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Med tanke på att jag äter noll kolhydrater saltar jag en hel del. Mår hur bra som helst av det. Märker dock av om jag inte saltat nog.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 05:41   #50
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Med tanke på att jag äter noll kolhydrater saltar jag en hel del. Mår hur bra som helst av det. Märker dock av om jag inte saltat nog.
Fisk har väll bra med natrium i sig?
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:54   #51
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
Är på sträng diet just nu och får då i mig natrium bara genom naturliga källor, dvs jag använder inget salt. Tre veckor in i denna ”lågnatriumdiet” känner jag inte av någon saltbrist trots 6 styrkepass och ett par konditionspass/v.
Har iofs alltid använt ytters lite salt så min kropp är väll van.
Även om människan använt salt sedan vi blev bofasta för 13000 år sedan så kom det till Sverige först på 800-talet. Masaierna i Östafrika tillför fortfarande inget salt i maten.
Fördelen med väldigt lite salt under dieten är att jag blir mindre hungrig. Salt precis som socker triggar mina smaklökar och jag blir toksugen på mer. Det talas ofta om sockret som boven till att i princip alla människor är överviktiga i dag, men jag tror även saltet spelar in i att trigga oss att äta mer.
Tänkte på det där idag, hur man gjorde back in the days innan vi tillförde salt , och som du säger får man tillräckliga mängder från jorden som tas upp i plantorna, och äts av djuren eller människan. För överlevnad dvs, inte nödvändigtvis optimalt.

Har snöat in lite mer i ämnet och vet att det finns folk som gjort blodtester, sedan börjat tillföra 15g organiskt salt om dagen(tex Himalaya salt) , utöver de dom får i sig via maten. Och i vissa fall fått bättre blodvärden, mer ork osv.
Individuell såklart. Själv börjat tillföra två stora nypor havssalt i ett glas vatten om dagen, har haft mer ork, dragit nya pbn både i böjen och löprundan. Kan ju va placebo men fått en upplevd effekt iaf. Får i mig rätt lite salt då jag bara käkar färska råvaror i princip.

Ett självtest jag läste om är att då man är trött/hängning/energilös, så tar man 1-2 teskedar oraffinerat salt i ett glas vatten och dricker.(raffinerat salt kan ha cancerframkallande ämnen i sig.)Känner man sig bättre på 10-20 min var det med största sannolikhet saltbrist. Sen påstås det att om salt smakar illa, som det har gjort någon gång för mig iaf. Då är det tvärtom att man ska trappa ner på saltet. Observera att det här har jag läst, det är folk som har experimenterat osv och är baserat på folks erfarenheter. Men kan absolut finnas sanningar i det.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:38   #52
satoru_84
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sköndal
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Tänkte på det där idag, hur man gjorde back in the days innan vi tillförde salt , och som du säger får man tillräckliga mängder från jorden som tas upp i plantorna, och äts av djuren eller människan. För överlevnad dvs, inte nödvändigtvis optimalt.

Har snöat in lite mer i ämnet och vet att det finns folk som gjort blodtester, sedan börjat tillföra 15g organiskt salt om dagen(tex Himalaya salt) , utöver de dom får i sig via maten. Och i vissa fall fått bättre blodvärden, mer ork osv.
Individuell såklart. Själv börjat tillföra två stora nypor havssalt i ett glas vatten om dagen, har haft mer ork, dragit nya pbn både i böjen och löprundan. Kan ju va placebo men fått en upplevd effekt iaf. Får i mig rätt lite salt då jag bara käkar färska råvaror i princip.

Ett självtest jag läste om är att då man är trött/hängning/energilös, så tar man 1-2 teskedar oraffinerat salt i ett glas vatten och dricker.(raffinerat salt kan ha cancerframkallande ämnen i sig.)Känner man sig bättre på 10-20 min var det med största sannolikhet saltbrist. Sen påstås det att om salt smakar illa, som det har gjort någon gång för mig iaf. Då är det tvärtom att man ska trappa ner på saltet. Observera att det här har jag läst, det är folk som har experimenterat osv och är baserat på folks erfarenheter. Men kan absolut finnas sanningar i det.
Det finns inget salt som är organiskt!
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna (placera i signatur vid medhåll, se signaturmall: Klickiz)

Senast redigerad av satoru_84 den 2020-05-27 klockan 17:38. Anledning: Felstavning
satoru_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 18:10   #53
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Borde det inte vara vanligare att folk som tränar 5-6 gånger i veckan och svettas mycket snarare får saltbrist? Om man räknar med att man har en hälsosam kost utan överdrivet med salt från maten.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 18:14   #54
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg

Ett självtest jag läste om är att då man är trött/hängning/energilös, så tar man 1-2 teskedar oraffinerat salt i ett glas vatten och dricker.(raffinerat salt kan ha cancerframkallande ämnen i sig.)Känner man sig bättre på 10-20 min var det med största sannolikhet saltbrist. Sen påstås det att om salt smakar illa, som det har gjort någon gång för mig iaf. Då är det tvärtom att man ska trappa ner på saltet. Observera att det här har jag läst, det är folk som har experimenterat osv och är baserat på folks erfarenheter. Men kan absolut finnas sanningar i det.
Vad skulle finnas i salt ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 06:12   #55
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Borde det inte vara vanligare att folk som tränar 5-6 gånger i veckan och svettas mycket snarare får saltbrist? Om man räknar med att man har en hälsosam kost utan överdrivet med salt från maten.
Man kan tycka det men jag som får klassas som "elitmotionär" saltar inte maten (inte ens i pasta eller potatisvattnet) och har aldrig uppvisat brist. Nu kanske det är just jag som har extremt litet behov av natrium men jag tror faktiskt inte det. Springer man ett maraton om dagen... då kanske.
Ser faktiskt rätt löjligt ut när folk dricker såna där berikade sportdrycker i samband med en timme eller två av träning.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 09:04   #56
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ett flertal somrar hade i varje fall jag väldiga problem med yrhet eller något, minns bara att det jag upplevde påstås kunna vara symptom på saltbrist. Varje gång jag upplevde symptomen drack jag en saltlösning, och de lättade.

Då var jag ju ingen elitmotionär heller. Tränade på ett varmt gym två timmar om dagen, drack runt 3 liter vatten per dag.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 09:59   #57
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ett flertal somrar hade i varje fall jag väldiga problem med yrhet eller något, minns bara att det jag upplevde påstås kunna vara symptom på saltbrist. Varje gång jag upplevde symptomen drack jag en saltlösning, och de lättade.

Då var jag ju ingen elitmotionär heller. Tränade på ett varmt gym två timmar om dagen, drack runt 3 liter vatten per dag.
Har upplevt samma problem, tror det måste ha med att jag svettas väldigt mycket på gymmet.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:44   #58
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Nej, de epedemiologiska resultat man fått fram kring hjärt och kärlsjukdom genom att koppla högt blodryck till salt som orsak är minst sagt att balansera på en tunn linje av gissningar. Däremot säljer blodtrycksmedicin fantastiskt och då behöver du underhålla denn akoppling.

Läs "The Salt Fix", fantastiskt välskriven bok.
https://www.amazon.com/Salt-Fix-Expe.../dp/B01GBAJR9C
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 00:01   #59
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
De som påstås va cancerframkallande i salt är tillsatser så som klumpförebyggande medel osv. Finns ibland annat skit i också
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 09:52   #60
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
De som påstås va cancerframkallande i salt är tillsatser så som klumpförebyggande medel osv. Finns ibland annat skit i också
Vad för klumpförebyggande medel framkallar cancer då? Kan du inte säga vilken annan skit som finns i salt?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)