Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-26, 15:03   #1
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Gräsklippare

Flyttat till hus. 1600 kvm men ganska mycket går bort av hus, förråd, garage, pool och buskar. Förra ägaren sa att det tog honom 45 min att klippa gräsmattan.

Vad fan ska man köpa? Robot är inte aktuellt i dagsläget.

Bensin? El? Batteri? Klarar en batteridriven 45 minuters körning och blir det bra? Pallar man gå omkring med en sladd (eldriven)? Eller är det bara bensin som gäller? Vad bör man passa sig för?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 16:21   #2
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Va, vad är problemet med bensindriven gräsklippare helt plötsligt?

Man bör passa sig för stenar.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:33   #3
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Flyttat till hus. 1600 kvm men ganska mycket går bort av hus, förråd, garage, pool och buskar. Förra ägaren sa att det tog honom 45 min att klippa gräsmattan.

Vad fan ska man köpa? Robot är inte aktuellt i dagsläget.

Bensin? El? Batteri? Klarar en batteridriven 45 minuters körning och blir det bra? Pallar man gå omkring med en sladd (eldriven)? Eller är det bara bensin som gäller? Vad bör man passa sig för?
Köp en bensindriven Klippo och du kommer vara en mycket nöjd kund i minst 10-15 år. Det är bland de dyrare, men det är så jävla värdelöst att klippa en stor gräsmatta med en sunkig 1500kr maskin som går på el. Klippon kommer bli en kär vän, precis som dina fina grill.

https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...ent-s/p-577856

Senast redigerad av MasterChief den 2019-11-26 klockan 17:35.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:47   #4
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Klippo är odödliga, jag har en som har överlevt min farfar och jag tror fan den lever längre än både farsan och mig

Jag kör utan uppsamlare och låter klippet bli gödsel istället, här har jag hört att Stigas multiclip är väldigt bra då de har en hög klippkåpa vilket gör att gräsklippet vispas runt där inne och klipps flera gånger till korta strån (gödsel).

Ingen aning om detta stämmer och jag har inte testat men utsagan kom från en äldre gräsklipparreparatör som har koll.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:55   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Köp en lie och för våra fädnerstraditioner vidare. #detvarbättreförr
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:06   #6
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Köp en lie och för våra fädnerstraditioner vidare. #detvarbättreförr
Då får du träning också och kan skippa gymmet!!
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:21   #7
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Klippo är odödliga, jag har en som har överlevt min farfar och jag tror fan den lever längre än både farsan och mig

Jag kör utan uppsamlare och låter klippet bli gödsel istället, här har jag hört att Stigas multiclip är väldigt bra då de har en hög klippkåpa vilket gör att gräsklippet vispas runt där inne och klipps flera gånger till korta strån (gödsel).

Ingen aning om detta stämmer och jag har inte testat men utsagan kom från en äldre gräsklipparreparatör som har koll.
Jag körde utan uppsamlare förr, men ångrar inte en sekund att jag köpte en ny med. Också en Stiga fö.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:27   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Jag körde utan uppsamlare förr, men ångrar inte en sekund att jag köpte en ny med. Också en Stiga fö.
Huruvida det är bra för gräsmattan eller inte att lämna gräsklippet kvar på mattan verkr det råda delade meningar om.

Dock är det så sjukt irriterande att man drar in en massa gräs i huset flera dagar efter man klippt om man inta har uppsamlare, att det är värt det av bara den anledningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 19:01   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Köp en lie och för våra fädnerstraditioner vidare. #detvarbättreförr
Jag använder både trimmer och lie. Trimmern när det är mycke, lie när det är mindre mängd gräs som ska ner.

Väldigt tyst och smidigt med lie.

Röstar på en klippo med drift.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 19:54   #10
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Skulle nog säga att man kan köra utan uppsamlare om man klipper väldigt ofta, annars med... Blir det för mycket klipp så lägger det sig som ett lock och kväver rötterna
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 20:18   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Jag använder både trimmer och lie. Trimmern när det är mycke, lie när det är mindre mängd gräs som ska ner.

Väldigt tyst och smidigt med lie.

Röstar på en klippo med drift.
Hur skärper du lien då? Använder du nåt slags slipsten eller har du en sån konstig mojäng som tydligen är "det rätta sättet".

Tydligen så ska man alltså "egentligen" kallhamra längst ut på eggen så stålet tunnas ut och blir supertunnt och vasst. Osäker på varför denna metod ska ha ansetts bättre än att slipa lien, men tydligen fanns det i alla fall en marknad för att tom tillverka en liten handjagad "maskin" som man kunda föra lien igenom och så vevar man på en vev så är där en liten hammare som bankar på exakt rätt ställe så eggen blir helt jämnt utplattad. Rätt coolt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 20:48   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Det SKA sitta ett bryne på skaftet till lien. Det ger en någon minuts vila då och då och en chans att sträcka ryggen under arbetets gång. Fast man slår en äng med lie. Att fixa en gräsmatta med lie låter svårt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 21:11   #13
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Klippo är odödliga, jag har en som har överlevt min farfar och jag tror fan den lever längre än både farsan och mig

Jag kör utan uppsamlare och låter klippet bli gödsel istället, här har jag hört att Stigas multiclip är väldigt bra då de har en hög klippkåpa vilket gör att gräsklippet vispas runt där inne och klipps flera gånger till korta strån (gödsel).

Ingen aning om detta stämmer och jag har inte testat men utsagan kom från en äldre gräsklipparreparatör som har koll.
Fick en gammal Klippo med Briggs Strattonmotor av en granne för länge sedan. Den hade ståt ute året runt utan att användas i 5 år och var "död". Ett par varv med grillborsten på tändstiftet sen körde jag den 7 år utan att göra något annat än fylla på bensin innan jag gav den till nästa granne. Helt otrolig maskin.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 21:27   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hittade en video med en snubbe som förklarar lite av teorin bakom varför man hellre bör "knacka" eggen på lien snarare än slipa den. Bryne ingår tydligen i bägge varianterna.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 21:44   #15
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Huruvida det är bra för gräsmattan eller inte att lämna gräsklippet kvar på mattan verkr det råda delade meningar om.
Varför skulle det vara dåligt för gräsmattan? Har aldrig hört det påståendet förut, låter suspekt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)