Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-12, 22:21   #16
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Stjäl tråden lite när vi är på ämnet.

Jag äter en del sidfläsk med svål, och dansk fleskestek. Min kropp använder väl det kollagenet?
Tidigare har man sett det som värdelöst (och det kanske inte är särskilt effektivt för att stimulera muskelproteinsyntesen) men nu verkar det alltså finnas anledning att tro att det är bra för lederna.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 22:52   #17
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det vore ju intressant att se forskning framöver för att hitta någon sweet spot för C-vitamin om högre doser nu har läkande effekt på diverse muskuloskeletala skador, men om det finns någon kritisk gräns där för mycket hämmar träningsresponsen mer än vad den gör nytta.
Ja det är svårt att veta hur mycket c-vitamin man behöver för de påstådda fördelarna. En del tar 10-50 gram om dagen. Man får väl prova sig fram helt enkelt och se om man märker någon förbättring.

Citat:
This study is the first to investigate the effects of high dosages of vitamins C and E on the cellular and physiological adaptations to strength training in humans.

The vitamin C and E supplement did not significantly blunt muscle hypertrophy during 10 weeks of training; however, some measurements of muscle strength revealed lower increases in the supplemented group than the placebo group.

Even though the cellular events are not clearly reflected in physiological and performance measurements, this study implies that redox signalling is important for inducing skeletal muscle adaptations to strength training and that vitamin C and E supplements in high dosages should be avoided by healthy, young individuals engaged in strength training.
Citat:
The aim of this study was to investigate the effects of vitamin C and E supplementation on adaptations to strength training. Our results are equivocal because we observed an inhibition of the acute protein signalling after a standardized strength exercise session, but there were no significant group differences in muscle protein fractional synthetic rate or muscle growth over 10 weeks of training. Still, the gains in muscle strength were partly blunted in the vitamin C and E group. It therefore appears that vitamin C and E supplementation can interfere with the cellular signalling after exercise, such as MAPKs, and ubiquitination, but redundancy in the pathways may overpower most of these effects, and adaptions over time are less affected. Nevertheless, we suggest that young, healthy individuals who exercise for improved strength and muscle growth should avoid consuming high dosages of vitamins C and E close to the exercise sessions because, if anything, the effects tend to be undesirable.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4270502/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 04:45   #18
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tidigare har man sett det som värdelöst (och det kanske inte är särskilt effektivt för att stimulera muskelproteinsyntesen) men nu verkar det alltså finnas anledning att tro att det är bra för lederna.
Dem noterna är jag med på. Men tänker för leder och hud mest då. Det hade varit gött för jag äter det rätt ofta ändå. Så är där något extra utöver att det är svingott (pun intended) så är det kalas.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 06:07   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Denna fråga då till dom som har lite koll på biokemi eller lyckats snubbla över någon studie: rätt stor skillnad i pris på kollagen och kollagenpeptider, och många studier tycks vara gjorda på peptider. Finns det någon anledning att tro att förspjälkning är avgörande för effekten av tillskottet?

Mvh!
När frågan om kollagenpeptider var uppe för något år sedan framkom inte hur kollagenet var hydrolyserat. Ifall de var hydrolyserat av "våra enzymer" eller av andra enzymer, typ enzymer för tvättmedel. Olika enzymer ger olika peptider och det är peptiderna vi är intresserade av.
Vill du ha den uppmätta effekten bör du köpa rätt peptider eller så chansar vi och anser att kollagenet bara behöver hydrolyseras och i princip vilka peptider som helst ger resultat. Då duger vanligt kollagen för oss.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 07:25   #20
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Kollagen? Har det dykt upp någon ny lag om hur man måste bryta kol nu för tiden?
he he sry, kunde inte låta bli..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 12:29   #21
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Gällande kollagen så kan jag rekommendera att lyssna på den här podcasten: https://chrismasterjohnphd.com/podca...el-discussion/.

Han har även gjort ett intressant avsnitt om kreatin: https://chrismasterjohnphd.com/podca...ance-enhancer/.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 13:08   #22
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Har också beställt kollagen nu, tänkte då för mina leder och ibs mage.
Ngn särskild dos?

MyPr. rabattkod "tack35" för 35% rabatt...
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 22:04   #23
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag tänker att jag smäller på med 30 g + 30 g helmjölksprotein pre-workout, om smaken blir bra. Bör vara med marginal.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 09:15   #24
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
knapprat senaste halvåret msm, har inte haft några allvarliga känningar i leder o så vilket kanske msm är en bidragande orsak till(?)

Något jag märkte var att när jag slutade ta msm ett tag så blev min allergi värre, så hoppade tillbaka på dem. Min pollenallergi har varit som bortblåst under våren tillskillnad från året innan då jag knappt kunde andas!

finns studier som visar på detta men fortfarande nya rön: "Hay fever. Early research suggests that taking MSM (OptiMSM 650 mg) by mouth for 30 days can relieve some symptoms of hay fever." tagit från webmd
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 10:06   #25
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Jag har ätit MSM 3g och Curcumin 0,8g /dag rätt länge och lederna har känts ganska bra, fick överaskande slut förra veckan och nu ha jag ont både här och där
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 12:19   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Smaken på hydrolyserat kollagen fick mig att tänka på de första kosttillskotten jag någonsin köpte (kring -99/00), tror det var vassleprotein från Twinlabs. Smakade precis som det här, så de hade väl en mängd kollagen i sig antar jag (vilket kanske var bra då?).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:11   #27
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Smaken på hydrolyserat kollagen fick mig att tänka på de första kosttillskotten jag någonsin köpte (kring -99/00), tror det var vassleprotein från Twinlabs. Smakade precis som det här, så de hade väl en mängd kollagen i sig antar jag (vilket kanske var bra då?).
Haha, cirkeln sluts. Det vi tittade efter med ljus och lykta för att undvika då (t.ex. kollagen och glycin) köps nu som rena pulver och konsumeras friskt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:15   #28
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Prova Star Nutritions Kapslar 3-4st om dagen , brukar kasta i mig dem tillsammans med omega 3n. Tror de ligger under en hundring i pris med.

Kan man pusha sig till max flera gånger i veckan och inte ha känningar får man väl ändå säga att man får valuta för pengarna.

De ligger på 3200mg om man käkar 4 per dag.

Sidospår. Vill man öka naturliga kollagen i kroppen så är det via kost i form av mat som innehåller mycket c-vitamin då det bryts ner till kollagen
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:31   #29
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg
Prova Star Nutritions Kapslar 3-4st om dagen , brukar kasta i mig dem tillsammans med omega 3n. Tror de ligger under en hundring i pris med.

Kan man pusha sig till max flera gånger i veckan och inte ha känningar får man väl ändå säga att man får valuta för pengarna.

De ligger på 3200mg om man käkar 4 per dag.

Sidospår. Vill man öka naturliga kollagen i kroppen så är det via kost i form av mat som innehåller mycket c-vitamin då det bryts ner till kollagen
Vitamin C innehåller inget kväve och kan därför naturligtvis inte brytas ner till en kvävehaltig förening så som ett protein. Däremot ingår Vitamin C i syntesen av kollagen, men det är något annat än att vitaminet bryts ner och ombildas till protein.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:42   #30
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Vitamin C innehåller inget kväve och kan därför naturligtvis inte brytas ner till en kvävehaltig förening så som ett protein. Däremot ingår Vitamin C i syntesen av kollagen, men det är något annat än att vitaminet bryts ner och ombildas till protein.
jasså? Det får jag fördjupa mig i. Hade nämligen detta samtalsämne med en apotekare häromdagen som sa att fokusera på c-vitamin för kollagen. Tack för rättelsen isf!


snabb googling sa att A,C och E är nödvändiga "According to a 2009 article by the Linus Pauling Institute at Oregon State University, vitamin C is imperative to the production of collagen." men en studie är inte mycket att gå på.

Senast redigerad av Aristocrat den 2019-08-14 klockan 13:44.
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)