Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-09, 14:00   #1
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Frågetråden om Hongkong

Jag får frågor lite då och då om Hongkong, både på PM och i olika trådar. Jag tänkte jag samlar informationen här om denna fantastiska stad, som inte är lik något annat på vår planet.

Har bott i Hongkong i ett antal år, skulle kunna skriva en lång uppsats, men skjut istället frågor så svarar jag!

Allt HK relaterat gills, allt ifrån tips till en turist till förståelse om kulturen, historien, politik, eller bara hur det är att leva här.

__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:03   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag får frågor lite då och då om Hongkong, både på PM och i olika trådar. Jag tänkte jag samlar informationen här om denna fantastiska stad, som inte är lik något annat på vår planet.

Har bott i Hongkong i ett antal år, skulle kunna skriva en lång uppsats, men skjut istället frågor så svarar jag!

Allt HK relaterat gills, allt ifrån tips till en turist till förståelse om kulturen, historien, politik, eller bara hur det är att leva här.

Flyttar väl över hela min fråga hit då:

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hur är det med språket? Är det "okej" skyltat på engelska och snackar en majoritet av folk man behöver prata med engelska?

Har bara upplevt "Hong Kong" på flygplatsen och där var det såklart bra skyltat och alla pratade perfekt engelska. Men det är liksom en gigantisk flygplats :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:17   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag var där tre veckor en gång och tyckte det var himmelriket på jorden. Tröttnar man på det med tiden eller fortsätter det vara lika bra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:17   #4
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Du får gärna berätta mer om ditt arbete i Hongkong. Vad för bank det är, vilka uppgifter, vilka kunder, vad du har för utbildning/bakgrund osv.

Hade även varit intressant att få höra hur du uppfattar att kulturen där skiljer sig från väst.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:33   #5
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:35   #6
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Är skatten verkligen 13%? Har man verkligen 13 månadslöner + bonus generellt i bättre yrken? Finns det fortfarande bra med jobb för västerlänningar? Är arbetstiderna ungefär som Sverige eller mer som Singapore?
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:38   #7
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Flyttar väl över hela min fråga hit då:

Hur är det med språket? Är det "okej" skyltat på engelska och snackar en majoritet av folk man behöver prata med engelska?

Har bara upplevt "Hong Kong" på flygplatsen och där var det såklart bra skyltat och alla pratade perfekt engelska. Men det är liksom en gigantisk flygplats :p
Toppen, det var du som fick mig att starta tråden faktiskt.

Yes språket.

De officiella språken i Hongkong är kinesiska och engelska. Så i princip överallt är allt dubbeltextat, med kinesiska tecken och på engelska.

Däremot är det väldigt varierande hur bra lokalbefolkningen pratar engelska. De välutbildade pratar ofta bättre engelska än oss svenskar, dock med en kanske lite starkare brytning. Rör man sig i fattigare områden eller sätter i en taxi, så är det väldigt varierande hur bra nivån på engelska är. Allt ifrån att bara kunna prata enklare meningar till fullt flytande. En förklaring till det är att Hongkong har många nyanlända som vi kallar det fastlandskineser. Alltså de som bor i riktiga Kina och nyligen flyttat till Hongkong för jobb.

En annan förklaring är att Hongkong var en brittisk koloni fram till 1997, vilket innebär att de som är lite äldre och bodde i Hongkong då, naturligt tvingades mer in i engelskan, än det görs idag. Även om skolan fortfarande har engelska på schemat så blir det liksom inte lika viktigt som att prata mandarin, vilket leder in oss på en annan viktig detalj.

I Hongkong pratar kineser Kantonesiska, vilket skiljer sig markant ifrån Mandarin, i talspråk i alla fall. I skrift delar man samma tecken, men Hongkong har behållit original tecken som använts historiskt, medan fastlandskina som pratar Mandarin (som landets officiella språk) har förenklat tecknen något. Men talspråken Kantonesiska och Mandarin är ungefär lika olika som Svenska och Tyska eller något i den stilen.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:49   #8
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?
Jag kan svara utifrån hur det var att försöka ta sig upp på Victoria Peak (mycket känt utflyktsmål i Hong Kong) med spårvagn under kinesiskt nyår (dvs Hong Kong-borna är lediga, fast kinesiskt nyår är typ som jul så de med familj inåt landet har ofta åkt dit för firande). Jag har aldrig sett så omfattande köer, men heller aldrig en så enorm ködisciplin. Svenskar, hur kända vi än är för vårt passivt-aggressiva köande, ligger helt i lä. Jag och min kille fattade snabbt att om vi någonsin skulle ta oss upp på berget så fick det bli med apostlahästarna, vilket folk verkade tycka var knäppt med tanke på minerna från spårvagnsresenärerna när vi sprang upp till toppen (var väl typ 3 km, oklart antal höjdmeter men jäkla brant hela vägen).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:50   #9
speakwork
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 0
1. Får (kan) man ligga mycket som vit, välvårdad man med ett utseende en eller två poäng över snittet?

2. Hur ... "lätt" är det att få jobb där om man har kandidat i IT/informatik/datavetenskap ?
speakwork är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:54   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Toppen, det var du som fick mig att starta tråden faktiskt.

Yes språket.

De officiella språken i Hongkong är kinesiska och engelska. Så i princip överallt är allt dubbeltextat, med kinesiska tecken och på engelska.

Däremot är det väldigt varierande hur bra lokalbefolkningen pratar engelska. De välutbildade pratar ofta bättre engelska än oss svenskar, dock med en kanske lite starkare brytning. Rör man sig i fattigare områden eller sätter i en taxi, så är det väldigt varierande hur bra nivån på engelska är. Allt ifrån att bara kunna prata enklare meningar till fullt flytande. En förklaring till det är att Hongkong har många nyanlända som vi kallar det fastlandskineser. Alltså de som bor i riktiga Kina och nyligen flyttat till Hongkong för jobb.

En annan förklaring är att Hongkong var en brittisk koloni fram till 1997, vilket innebär att de som är lite äldre och bodde i Hongkong då, naturligt tvingades mer in i engelskan, än det görs idag. Även om skolan fortfarande har engelska på schemat så blir det liksom inte lika viktigt som att prata mandarin, vilket leder in oss på en annan viktig detalj.

I Hongkong pratar kineser Kantonesiska, vilket skiljer sig markant ifrån Mandarin, i talspråk i alla fall. I skrift delar man samma tecken, men Hongkong har behållit original tecken som använts historiskt, medan fastlandskina som pratar Mandarin (som landets officiella språk) har förenklat tecknen något. Men talspråken Kantonesiska och Mandarin är ungefär lika olika som Svenska och Tyska eller något i den stilen.
Haha, jag både kände mig träffad av trådstarten och misstänkte att jag var "Patient zero"
Intressant, då klarar man sig med andra ord utan att kunna någon kinesiska typ.

Tyska och svenska är en bra jämförelse, jag har fått jämförelsen av en kantonesisk vän (som aldrig varit i hong kong) att kantonesiska är ett utdött språk och liknar ungefär gammaldags dalmål. Jag skrattade högt när han drog liknelsen med utdött språk eftersom ca 80 miljoner eller nåt fortfarande talar språket
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:56   #11
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag var där tre veckor en gång och tyckte det var himmelriket på jorden. Tröttnar man på det med tiden eller fortsätter det vara lika bra?
Ja det vaju en ganska bred fråga, men korta svaret är i princip, nej, jag har inte tröttnat på det, nästan lika bra som mina första månader här. Nu är jag lite osäker på vad du syftade på var himmelriket, men i början när jag kom hit var det ett antal saker som var på en helt ny nivå: Umgänge/socialt liv, naturupplevelser, festande, ekonomisk frihet, möjligheter att resa i regionen och en del annat.

Det som jag kanske lämnat lite bakom mig är festandet. Men det är mest för att man gått vidare i livet och har en stadig partner. T.ex. är en populär aktivitet bland yngre att man hyr en stor motorbåt (vi kallar det Junk) som utgår ifrån Central, sen lastar man på sprit (och mat ibland) och har drar ut en heldag på båten och festar, badar ifrån båten och glassar i solen. När jag just kom till HK tyckte jag detta var en helt fantastisk helgaktivitet (kostade mindre än en utekväll också). Men nu har jag liksom passerat stadiet när man är ute på en motorbåt med 15 bikinibrudar (snyft).

Ni kan googla på det själva, men en av de första videos jag hittade på temat på Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=jh2PQEyaWTM
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:04   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Min stereotyp av storstäder i Kina är ju att det är förorenat och smutsigt.
Är den välriktad eller osann?

Båtlivet ser ju ut att vara överkomligt som singel i sina yngre år
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:10   #13
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Min stereotyp av storstäder i Kina är ju att det är förorenat och smutsigt.
Är den välriktad eller osann?

Båtlivet ser ju ut att vara överkomligt som singel i sina yngre år
Hong Kong var jätterent när jag var där! Besökte även Guangzhou och det var lika prickfritt. Beror säkert på vilka kvarter man rör sig i osv men som jag förstår det har städerna i södra Kina inte samma problem med smog som t.ex. Peking och Shanghai. Jag sprang en hel del i Hong Kong, det finns trots trångboddheten fantastiska, citynära grönområden och bl.a. en ca 5 mil lång trailled som går från havet och till tidigare nämnda Victoria Peak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:15   #14
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Du får gärna berätta mer om ditt arbete i Hongkong. Vad för bank det är, vilka uppgifter, vilka kunder, vad du har för utbildning/bakgrund osv.

Hade även varit intressant att få höra hur du uppfattar att kulturen där skiljer sig från väst.
Är rätt öppen om vem jag är, är man en läsare här senaste 10 åren har man nog pusslat ihop det mesta om mig, men drar mig ändå för att rakt upp och ner skriva allt här i ett svar. Det hör inte heller riktigt till ämnet så jag väljer istället att svara lite kring finansindustrin generellt.

Även om alla de stora finansföretagen är här i Hongkong, så är det inte lika internationellt som London eller New York. På många avdelningar är de flesta locals eller kan i alla fall prata kantonesiska. Så det pladdras mycket på kanto om man jobbar på någon av storbankerna. Jobbar man inom de mest välbetalda jobben är dock ofta även lokalbefolkningen av sådan sort att de pluggat i UK/USA och där pratas främst engelska. Där är också koncentratione av expats och västerlänningar betydligt större. Fransmän har också verkligen tagit över här senaste 10 åren och senaste jag hörde är att det är mer fransmän i Hongkong än britter, vilket är smått otroligt faktiskt. De beror ju inte bara på finans utan att Frankrike har mycket företag mot lyxindustrin, vin och liknande som säljer som smör här i Hongkong/Kina.

Min uppfattning är att det överlag är det rätt tufft som svensk i Hongkong på de stora bankerna, då svenskar inte är "kända" här på samma sätt som i London. Många blandar mest ihop oss med Schweiz (på allvar) och har inte riktigt koll på vad det innebär att ha pluggat i Sverige osv.

Kulturen är en så enorm fråga, och det finns massor av skillnader. Så du får specificera den lite mer, några särskilda kulturella skillnader du vill att jag går in på? I relationer, på arbetsplatsen, hur folk beter sig på gatorna osv?
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:22   #15
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?
Jag var påväg att skriva att det inte är så farligt, men helt ärligt har jag tappat perspektivet lite. T.ex. när min HK flickvänn hälsade på i Sverige för första gången, vi gick inne i city på någon rätt välbefolkad gata, så sa hon, va lite folk det är på gatorna. Tror vilken svensk som helst hade beskrivit den gatan som rätt hektisk.

Så svaret är nog, ja det är folk överallt, att hitta små smultronställen där det inte är folk och man är för sig själv, är något många västerlänningar värderar och försöker göra åtminstone någon gång i veckan.

Så ja det är köer mest överallt, men man åker så korta distanser (allt är på vertikalen), 5km är en lång distans, så det tar aldrig lång tid. Är det den svalare tiden på året kan man gå nästan överallt. Sen är kollektivtrafiken fantastiskt optimerad för stora människoflöden. HK befolkningen har någon slags stolthet i att ha världens mest effektiva public transport. Det är förövrigt samma bolag som nu sköter driften av tunnelbanan i Stockholm (MTR).
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)