Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-05-11, 23:43   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Metanol är inte det lättaste att få tag i, kör Tenol istället. Trangia-brännarna har ett litet extralock som går utmärkt att använda för att släcka lågan. Blåsa ut lågan rekommenderas ej. Bra kläder rekommenderas.
Vad är tenol?
Jag kan inte minnas att jag haft svårt att hitta metanol, tror jag köpt på färghandeln eller kanske järnaffären. Har nåt förändrats de senaste 5 åren kanske?

Inte alltid det går att kväva elden så lätt. Vill man inte slösa med sprit så får man lov att blåsa ut. Men man ska ju trycka botten av en kastrull mot brännaröppningen samtidigt såklart.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 00:36   #47
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vad kan man göra för fel när man köper kängor? Kan väl inte vara nån kvalitétsskillnad direkt på de större märkena.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 00:56   #48
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad kan man göra för fel när man köper kängor? Kan väl inte vara nån kvalitétsskillnad direkt på de större märkena.
Så länge de sitter bra, hälen kan inte rör sig för mycket och det finns gott om plats för tårna (och eventuellt extra sockar) tycker åtminstone jag att märke borde vara sekundärt. Jag valde inte baserat på märke utan vilka som satt bäst, och då testade jag ett antal olika märken och modeller innan jag hittade några som passade mina fötter. Men man kan ofta få bra information och hjälp i butik. Svårare är det nog om man bara testar beställa ett par online. Då hade jag åtminstone velat pröva modellen i butik först. Brorsan chansade och fick ett par billiga Haglöfs som satt perfekt, men så tur brukar inte jag ha med skor.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 01:21   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg

Olika sätt att tända en eld, vilka är era favoriter?

Mina krav är att det ska vara lätt och fungera jämt, tändstål osv är såklart bra att ha, men använder det inte så länge det inte skulle bli krig.
Jag som nästan enbart är ute i skogen gör alltid upp en eld och lagar maten där. Näver från björk som tände och sedan är det bara samla pinnar, har man tur hittar man en gammal tjärstubbe också. Har ett tändstål liggande någonstan men en tändsticka är det som brukar användas.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 06:22   #50
Abbs
Registered User
 
Abbss avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Kanske inte den mest relevanta frågan, men vad använder ni för underkläder?
Just nu när jag vandrar har jag kompressionsshorts från Under Armour som funkar riktigt fint, inge skav och lätta att tvätta. Men de är ganska dyra, finns det några prisvänligare "funktionskallingar"? Vandrat med bomullskallingar en gång och det görs inte om..
Abbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 07:01   #51
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Har inte sett någon nämna bensinkök/multikök som förutom att det låter helvete just när man använder det är det absolut snabbaste och mest praktiska och ffa fungerar absolut bäst vid tunn luft vintertid.
https://www.addnature.com/department...ctListByDeptId

På vintertid har vi med bensinkök hunnit laga mat och ätit innan de andra har börjat få värme i sina + att kör man skoter eller mc campar någon gång så har man ju alltid bränsle med sig automatiskt.

Jag kör med optimus gröna klassiska modell nr8 vilket är smidigast att få igång men väger lite mer än de "modernare" modellerna kompisarna har, en av kompisarna har ett coleman 442 som fungerar svinbra också sedan är det 2 med separata tankar från brännarna vilket gör att vintertid måste de ha en planka eller spade att ställa brännaren på men de är ju smutta och smidiga att bära på men lite mindre användarvänliga än colemanen och optimusen.
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 07:11   #52
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Kanske inte den mest relevanta frågan, men vad använder ni för underkläder?
Just nu när jag vandrar har jag kompressionsshorts från Under Armour som funkar riktigt fint, inge skav och lätta att tvätta. Men de är ganska dyra, finns det några prisvänligare "funktionskallingar"? Vandrat med bomullskallingar en gång och det görs inte om..
Bomull funkar ju om det är briefs. Inte några boxers som bara åker upp och knögglar.

Jag har boxerkallingar i funktionsmaterial från Target som jag köpt i USA. Billiga var de, och jäkligt bra. Jag har dem alltid då jag löptränar. Ifall jag skulle ut och vandra skulle jag troligen ha dessa.

Jag hade ett par liknande kallingar från Craft förut. De var lika bra också, men typ 3ggr så dyra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 07:26   #53
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Kanske inte den mest relevanta frågan, men vad använder ni för underkläder?
Just nu när jag vandrar har jag kompressionsshorts från Under Armour som funkar riktigt fint, inge skav och lätta att tvätta. Men de är ganska dyra, finns det några prisvänligare "funktionskallingar"? Vandrat med bomullskallingar en gång och det görs inte om..
Jag har använt bambuboxers, tyckte det var skönt. https://itaboutdoor.se/klader/bambuklader/
Itab har prisvärda kläder tycker jag.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 09:41   #54
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Kanske inte den mest relevanta frågan, men vad använder ni för underkläder?
Just nu när jag vandrar har jag kompressionsshorts från Under Armour som funkar riktigt fint, inge skav och lätta att tvätta. Men de är ganska dyra, finns det några prisvänligare "funktionskallingar"? Vandrat med bomullskallingar en gång och det görs inte om..
Har inga problem med infanterield så jag kör antingen med mina vanliga Dressmann kalsonger eller några ur min klase med Kortkalsong 93. Har man problem med infanterield mellan skinkorna så gör en klick vaselin underverk. Det kan kännas som att man skitit ner sig men det får man ta.

Annars så gäller det att öppna gylfen för att få lite cirkulation och inte vara för lat för att genomföra fempunktstvätt det viktigaste för att hålla sig både hel och ren. Bra utrustning är trevligt, men korrekt beteende trumfar oftast. När man går riktigt långt, i mitt fall Nijmegenmarschen, så märks det snabbt vem som slarvat med marschrutinerna.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2015-05-12 klockan 09:42.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 09:51   #55
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Hur sköter ni hygienen om ni inte tar in på vandrarhem eller annat? Man lär ju bli rätt svettig när man vandrar länge.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 10:09   #56
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Hur sköter ni hygienen om ni inte tar in på vandrarhem eller annat? Man lär ju bli rätt svettig när man vandrar länge.
Steg ett är att undvika att svettas, lättare sagt än gjort. Man får anpassa klädseln så gott det går så att man alltid håller en vettig temperatur. Sen så bör man (läs ska) genomföra en fempunktstvätt varje kväll i lämpligt vattendrag. Det som omfattas är, fötter, händer armhålor, skrev och ansikte. Byter man dessutom till en ren/torr underställströja och sockar så mår man som en prins efteråt. Vid behov och gott väder kan man med fördel bara en i fjällbäck. I övrigt så är det bara att gilla läget.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 11:43   #57
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Hur sköter ni hygienen om ni inte tar in på vandrarhem eller annat? Man lär ju bli rätt svettig när man vandrar länge.
Man ska lukta illa när man är ute och vandrar.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 12:21   #58
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Om man vill ha lite inspiration så kan man med fördel titta på Lars Monsens program, helt fantastiskt bra i mitt tycke. Inget äta fårögon-fjanteri utan äkta friluftsliv.





KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 12:40   #59
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalik Visa inlägg
Om man vill ha lite inspiration så kan man med fördel titta på Lars Monsens program, helt fantastiskt bra i mitt tycke. Inget äta fårögon-fjanteri utan äkta friluftsliv.
+Jättemycket.

Får sån jädra lust att dra ut när jag har sett dom programmen.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 19:46   #60
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lars Monsen är ju bara hur go som helst. Han hade ju borrelia och var typ sjuk i flera år. Men han varkar ha blivit bra igen, eller?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)