Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-10-30, 12:47   #1
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Den Stora Jultråden

Julen närmar sig med stormande steg. Mindre än två månader kvar. Man längtar som ett litet barn. Julen är, för mig, den bästa högtiden. Det är något speciellt med julen jämfört med alla andra högtider. Det jag älskar mest med julen är alla dofter, den vita snön, pepparkakor och saffran, gröt, julskinka, kalle anka, att samlas med hela släkten och bara mysa. Ge bort gåvor och vara snäll. Väntan på att få påbörja det undre lagret.

Vad tycker du är bäst med julen?

Hur firar du julen?

Vad tycker du bör finnas på det klassiska julbordet?

Eller avskyr du hela tanken med julen?

Här kan vi diskutera allt som har med julen att göra.

Tog själv tillfället i akt idag, och gjorde en liten snögubbe här på baksidan av hyreshuset. Hoppas att dom andra hyresgästerna uppskattar det!

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 12:49   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Jag gillar jul, god mat och mys.
Jag ogillar julstress, men skaffar mig alltid det genom att vara ute i sista sekund med allt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:06   #3
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Julen brukar alltid bli ett slags antiklimax för min del. Höga förväntningar och förhoppningar som aldrig infrias. Med det sagt så gillar jag verkligen maten och allt snask, alla ljus som lyser upp i mörkret och dofterna som redan nämnts.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:22   #4
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Åh, jul.




Jul är bäst, enough said. Dock är den alltid bäst i nostalgins dimma, den är inte lika bra just när man upplever den. Mysigt med mörker, snö, ljus, julmust och allt annat.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:33   #5
Spettet
Registered User
 
Spettets avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Norrköping
Inlägg: 367
Det var bättre förr! Ska minnas tillbaka när man var liten vad den perfekta julen var:

1-24/12 Så har man följt en grymt bra julkalender som höjer julkänslan i hela kroppen. Och såklart har man ätit upp hela chokladkalendern ca en vecka innan julafton. Varje advent så äter man nybakade lussekatter och pepparkakor som är bakade väldigt tjocka så dom blir mjuka och goda och såklart så har man snott pepparkaksdeg när mamma inte såg. Sedan knäck. ischoklad, skumtomtar och mängder med julmust framför den öppna elden i vardagsrummet.

Hela huset är pyntat från topp till tå med väldigt gammal julsaker, sån kyrka som man vrider upp så spelar den en jultruddilut. Stor gran pyntat med gröna, röda, silver, hjärtan i papper och glitter samt en stor stjärna på toppen med en halmbock på toppen. Och grön granhållare med en gammal julmatta som granen står på. Man har sådana servettpappers hållare som har en julkalender på.
En adventsljusstake i köket. Och julstakar i varje fönster och småtomtar över allt och det luktar nybakat.

Man har spenderat timtal av timmar framför diverse leksakstidningar om man önskar sig i julklapp och den obligatoriska önskelistan.

Sedan:
23/12 Kl: 11:00 Föräldrarna åker iväg för att handla julklappar.
23/12 Kl: 13:30 Man sitter och kollar in i vägen och tiden går oootroligt sakta.
23/12 Kl: 17:00 Föräldrarna kommer hem och säger åt oss barn att vänta i våra rum när dom slår in och gömmer våra julklappar.
23/12 Kl 19:00 Föräldrarna tittar på bingolottos uppesittarkväll och man själv försöker gå och lägga sig fast man är klar vaken.

24/12 Kl: 06:00 efter äntligen lyckas somna så vaknar men klarvaken och springer ner till granen och upptäcker att där ligger några småpaket. Ute är det kritvit mark och snön snöar sakta ner och vilket den gör hela dagen.
24/12 Kl: 08:00 Man äter risgrynsgröt men familjen och sedan blir det julklapp utdelning av dom små paketen under granen.
24/12 Kl: 09:00 Man kollar sista avsnittet på julkalendern och öppnar sista luckan.
24/12 Kl: 09:30 - 13:00 Man kollar på diverse julprogram på tvn sedan gör man sig i ordning för att sedan gå till kusinerna där resten av släkten kommer.
24/12 Kl: 13:10 Så blir det lite glögg och hälsa på alla och lite småprat.
24/12 Kl: 13:40 Då är det dags att hugga in på julmaten och alla har det riktigt bra och pratar och umgås.
24/12 Kl 14:50 Svt klockan tickar ner och där har vi Arne Weise som sitter i sin fåtölj och höjer julstämningen till max. Arne pratar om julen och gör en hälsning till sina barn och alla i hela Sverige och även om dom som inte har det så bra. Och Arne tänder ljuset och presenterar Kalle Anka.
24/12 Kl: 15:00 Kalle Anka börjar och alla sitter som förtrollade framför tvn.
24/12 Kl: 16:00 Kalle Anka slutar och Arne hälsar alla en riktigt God Jul. Och vi barn kollar ut i den snörika naturen för att få sån på tomten.
24/12 Kl: 16:15 Tomten kommer! Alla barn blir helt till sig och paket delas ut. Och alla julklappar är från morfar och mormor vilket brukar vara ca 2-3st.
24/12 Kl: 17:00 Föräldrarna dricker kaffe och barnen dricker julmust och äter lussekatter och pepparkakor i mängder.
24/12 Kl: 18:00 Alla börjar dra sig hemåt och vi säger hejdå till alla och går hem till oss.
24/12 Kl: 18:20 Vi kommer hem och upptäcker att det ligger mera paket under våran gran. Så vi barn sitter som småljus i soffan och bara vill släng oss på paketen. Pappa delar ut paketen och det blir stora högar jämte en med färgglada paket. Och sedan börjar öppningen.
24/12 Kl: 19:00 Så är man på sitt rum och börjat bygga på sitt lego och äter av toffifeen.
24/12 Kl: 20:00 Man kollar på Svensson, Svensson firar jul.
24/12 Kl: 20:30 - 01:00 Man njuter och har riktigt kul med sina leksaker och känner en viss tråkighet att julafton nu faktiskt är över för iår.
25/12 Kl: 14:00 Man åker till Farfar och farmor och firar juldagen där men några fler paket från släktingar som inte var med och firade på julafton.

Nu när man är vuxen så är detta ett minne blott tyvärr men ett minne jag aldrig glömmer och så firade jag en underbart roligt och trevlig jul.
__________________
Gotta catch´em all!
Spettet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:38   #6
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Spettet summerade allt ganska bra. Förutom att vi brukar äta julmaten vid 16.00, och runt 17-18.00 så kommer "tomten" och delar ut alla paket.

Annars var det ganska spot on.

EDIT: Och att vi firar där vi bor, alla kommer till oss.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:39   #7
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Säsongsöl och glögg är ju alltid najs ^^
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:40   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Säsongsöl och glögg är ju alltid najs ^^
Hoppas glöggkrieken kommer i år!
Och MMM gillade jag, trots att många som gillar öl är skeptisk.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:52   #9
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Väldigt bra summerat spettet! Kul att man inte var den enda som fick toffifee men ack så gott.

En annan väldigt rolig sak under kvällstimmarna är att höra samma gamla historier som dom äldre berättar år efter år. På något sätt tröttnar man aldrig på att höra om dom, även fast man vet hur dom slutar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2012-10-30 klockan 13:54.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:09   #10
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Mysigt är det men verkar som jag är den enda som inte uppskattar julmat, det är ju förfan samma skit man äter året om? Jobbigt är det också att träffa hela släkten. Hade jag fått bestämt så hade jag nog legat på en strand på Bahamas med några vänner istället för att sitta och kolla på Kalla Anka med skrikande ungar och gaggiga gamlingar. Avgå julen.

Tycker nästan dagarna/veckorna innan jul är mysigast när det är mycket snö och man kan gå runt i stan och ta en fika och så, men sen på själva julafton så vill man sätta sig på första bästa flyg och glida bort till Karibien.

Senast redigerad av awesomooo den 2012-10-30 klockan 14:12.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:13   #11
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hoppas glöggkrieken kommer i år!
Och MMM gillade jag, trots att många som gillar öl är skeptisk.
Jag kommer inte ens ihåg vilka jag drack förra året :/ Jag hade slutat föra exceldokument men inte börjat leka med untappd.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:58   #12
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
Mysigt är det men verkar som jag är den enda som inte uppskattar julmat, det är ju förfan samma skit man äter året om? Jobbigt är det också att träffa hela släkten. Hade jag fått bestämt så hade jag nog legat på en strand på Bahamas med några vänner istället för att sitta och kolla på Kalla Anka med skrikande ungar och gaggiga gamlingar. Avgå julen.

Tycker nästan dagarna/veckorna innan jul är mysigast när det är mycket snö och man kan gå runt i stan och ta en fika och så, men sen på själva julafton så vill man sätta sig på första bästa flyg och glida bort till Karibien.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 15:00   #13
Mrs Robinson
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
men sen på själva julafton så vill man sätta sig på första bästa flyg och glida bort till Karibien.
Gör det då istället för att gnälla!
Mrs Robinson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 15:04   #14
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hoppas glöggkrieken kommer i år!
Det gör den!

Edit: Loving Christmas by the way

Senast redigerad av PowPow den 2012-10-30 klockan 15:05.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 16:37   #15
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs Robinson Visa inlägg
Gör det då istället för att gnälla!
Om jag ändå hade vänner som tänkte precis som mig så hade redan flygbiljetterna varit bokade.

Så gay med jul.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)