Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-11, 22:11   #31
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Olja. Sen har de redan stoppat import av livsmedel från EU. De kan handla med öst istället. Detta är väl underbyggt.
Hur stor del är denna export ifrån EU till Ryssland?

Stämmer denna är det som du säger mest olja/gas, livsmedel och annat rör sig om smådelar i sammanhanget.



https://ec.europa.eu/eurostat/statis...0_and_2020.png

https://ec.europa.eu/trade/policy/co...ntries/russia/

Russia is the EU's fifth largest trade partner, representing 4.8% of the EU’s total trade in goods with the world in 2020.

The EU is Russia's biggest trade partner, accounting for 37.3% of the country’s total trade in goods with the world in 2020. 36.5% of Russia’s imports came from the EU and 37.9% of its exports went to the EU.

Russia is the origin of 26% of the EU’s oil imports and 40% of the EU’s gas imports*. Energy price volatility directly affects the volume of bilateral trade.



Så som jag ser det är det enbart egentligen olja/gas de kan använda som påtryckning som är kännbara
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-11, 22:18   #32
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Hur stor del är denna export ifrån EU till Ryssland?

Stämmer denna är det som du säger mest olja/gas, livsmedel och annat rör sig om smådelar i sammanhanget.



https://ec.europa.eu/eurostat/statis...0_and_2020.png

https://ec.europa.eu/trade/policy/co...ntries/russia/

Russia is the EU's fifth largest trade partner, representing 4.8% of the EU’s total trade in goods with the world in 2020.

The EU is Russia's biggest trade partner, accounting for 37.3% of the country’s total trade in goods with the world in 2020. 36.5% of Russia’s imports came from the EU and 37.9% of its exports went to the EU.

Russia is the origin of 26% of the EU’s oil imports and 40% of the EU’s gas imports*. Energy price volatility directly affects the volume of bilateral trade.



Så som jag ser det är det enbart egentligen olja/gas de kan använda som påtryckning som är kännbara
Så är det nog. Livsmedelsbojkotten kan vara att inta en från väst oberoende position. Vilket är ytterligare ett tecken på att man menar allvar med att starta krig.

Senast redigerad av TommyBoy den 2022-02-11 klockan 22:20.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 08:20   #33
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.

Vad är agendan med detta? Blir lite av ”vargen kommer” över det hela…
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 09:13   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.

Vad är agendan med detta? Blir lite av ”vargen kommer” över det hela…
Jag tolkar det som att USA verkligen behöver en stark yttre fiende (som numera inte kan vara Kina eller muslimsk eftersom det blåser starka woke-vindar) för att kunna hålla ihop sig själv. Någon att vara rädd för, känna sig bättre än och kunna peka finger åt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 09:16   #35
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.

Vad är agendan med detta? Blir lite av ”vargen kommer” över det hela…
Gissar på att USA måste visa sig starka inför Putin. Tror också att man sen viker sig och gör eftergifter till Ryssland när det väl gäller.

Men först så flyttar man fram sina positioner tillsammans med Nato. Kanske in i Polen. Lite penismätning. Politiskt spel från båda hålla där man ska brösta sig och inte förlora ansiktet.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 09:19   #36
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.

Vad är agendan med detta? Blir lite av ”vargen kommer” över det hela…
Att det helt enkelt är en svår situation att få klarhet i. Sedan får vi bara reda på vad de går ut i medierna med.

Men att det trappats upp är uppenbart och att nu flertalet länder ber medborgare lämna Ukraina ska man inte ta helt lätt på.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 09:21   #37
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tolkar det som att USA verkligen behöver en stark yttre fiende (som numera inte kan vara Kina eller muslimsk eftersom det blåser starka woke-vindar) för att kunna hålla ihop sig själv. Någon att vara rädd för, känna sig bättre än och kunna peka finger åt.

Kina har dock usa tagit en allt mer konfrontativ hållning till de senaste 6 åren så där håller jag inte helt med.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 11:43   #38
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Att det helt enkelt är en svår situation att få klarhet i. Sedan får vi bara reda på vad de går ut i medierna med.

Men att det trappats upp är uppenbart och att nu flertalet länder ber medborgare lämna Ukraina ska man inte ta helt lätt på.
Absolut är situationen svår att förutspå. Samtidigt så måste det finnas någon strategi bakom det ständiga larmandet. Har svårt att tänka mig att uppgifterna läcker ut oavsiktligt.

Sen verkar ju det lite oroväckande att man nu börjar uppmana medborgare att lämna Ukraina, det håller jag med om…
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 11:57   #39
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Absolut är situationen svår att förutspå. Samtidigt så måste det finnas någon strategi bakom det ständiga larmandet. Har svårt att tänka mig att uppgifterna läcker ut oavsiktligt.

Sen verkar ju det lite oroväckande att man nu börjar uppmana medborgare att lämna Ukraina, det håller jag med om…
Ett syfte med larmandet som vi får genom medier kan jag tänka mig är att dels få opinionen på sin sida, förbereda människor mentalt för vad som kan komma, kanske få politiska ledare i tveksamma länder att justera hållning etc.

Nej att det läcks oavsiktligt känns duktigt orealistiskt
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 12:03   #40
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag tror Ryssland invaderar, och väst/eu/nato gör ingenting förutom att rasa i media.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 12:18   #41
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag tror Ryssland invaderar, och väst/eu/nato gör ingenting förutom att rasa i media.
Sanktioner, det är allt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 12:44   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kina har dock usa tagit en allt mer konfrontativ hållning till de senaste 6 åren så där håller jag inte helt med.
Njaeee, Biden har mest vart konfrontativ eftersom han blivit tvungen att vara det, Trump härjade mer till vardags.

Kina är verkligen speciellt. Klagar nån från USA om Kina blir de mest udda grupper nervösa, Hollywood tex. var de inte "Free Tibet!" för inte så många år sedan? WWE, något som verkat så republikanskt och patriotiskt tidigare, men dess anställda får inte klaga på Kina gör de det måste de om offentlig ursäkt. TV- och datorspelsföretag, osv osv. Även väldigt vänstervridna college får generösa donationer från Kina, så där är man nog bara konfrontativ när man måste numera.

Var väl i South park de satte fingret på detta, "Not even the PC-Babies cry over China, and the PC-Babies cry over everything"
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 13:42   #43
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Sanktioner, det är allt.
Det vågar man nog knappt göra utan att riskera att gasen slutar komma helt från Ryssen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 14:08   #44
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Njaeee, Biden har mest vart konfrontativ eftersom han blivit tvungen att vara det, Trump härjade mer till vardags.

Kina är verkligen speciellt. Klagar nån från USA om Kina blir de mest udda grupper nervösa, Hollywood tex. var de inte "Free Tibet!" för inte så många år sedan? WWE, något som verkat så republikanskt och patriotiskt tidigare, men dess anställda får inte klaga på Kina gör de det måste de om offentlig ursäkt. TV- och datorspelsföretag, osv osv. Även väldigt vänstervridna college får generösa donationer från Kina, så där är man nog bara konfrontativ när man måste numera.

Var väl i South park de satte fingret på detta, "Not even the PC-Babies cry over China, and the PC-Babies cry over everything"
Jag tänkte mest tongångarna ifrån administrationen och armen inte vad företag och Hollywood gör. Ifrån Trump och sedan Biden har konfrontationsviljan absolut höjts jämte Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det vågar man nog knappt göra utan att riskera att gasen slutar komma helt från Ryssen
Frågan är om Ryssland vågar stänga den med. Om inte Kina tar över gas/oljan som EU i annat fall skulle köpt så kommer ekonomin för Ryssland ta en kraftig smäll.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-12, 14:23   #45
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Kina har energibrist som släcker ned hela städer, så jag tror nog de gärna köper.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)