Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 21:26   #46
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Vad för sorts ryckningar? Jag äter Stilnoct (insomningstabletter) och jag har börjat få små ryckningar i händer och fingrar, känner det dock bara när jag tex ligger ner och slappnar av. Har dock ingen aning om de kan vara från tabletterna så slängde ändå in frågan här för nån kanske har någon aning?
Får du ryckningarna när du har tagit tabletterna för att gå och sova, eller menar du att du får det under dagen?
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:29   #47
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Vad för sorts ryckningar? Jag äter Stilnoct (insomningstabletter) och jag har börjat få små ryckningar i händer och fingrar, känner det dock bara när jag tex ligger ner och slappnar av. Har dock ingen aning om de kan vara från tabletterna så slängde ändå in frågan här för nån kanske har någon aning?
stilnoct är ju helt annorlunda jämfört med Mirtazapin och andra serotinin höjande läkemedel, sen tycker jag personligen att stilnoct är mer som en benzo i effekten förutom att den inte ger ett bättre mående. har du testat propavan eller imovan, dom ger inte alls nå bieffekter.
Men jag har fått alla möjliga "bieffekter" av stilnoct då jag käkat de, utan att överdosera. Som sagt ett tips är att byta till imovan eller propavan om du inte redan testat nån av dom och tycker att dom inte fungerar.
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:31   #48
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Dem är kanon, tills man börjar missbruka dem. Då är det ett helvete eftersom det mer eller mindre inte går att gå cold turkey när man kommit upp i en viss dos om dagen. Riktigt läskiga piller.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:33   #49
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Dem är kanon, tills man börjar missbruka dem. Då är det ett helvete eftersom det mer eller mindre inte går att gå cold turkey när man kommit upp i en viss dos om dagen. Riktigt läskiga piller.
stilnoct?
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:35   #50
p1r
Registered User
 
p1rs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Öjebyn
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Curls Visa inlägg
stilnoct är ju helt annorlunda jämfört med Mirtazapin och andra serotinin höjande läkemedel, sen tycker jag personligen att stilnoct är mer som en benzo i effekten förutom att den inte ger ett bättre mående. har du testat propavan eller imovan, dom ger inte alls nå bieffekter.
Men jag har fått alla möjliga "bieffekter" av stilnoct då jag käkat de, utan att överdosera. Som sagt ett tips är att byta till imovan eller propavan om du inte redan testat nån av dom och tycker att dom inte fungerar.
Okej ska höra mig för om det! Jag får dock ryckningar både när jag tagit tabletterna och utan dom, även under dagen ibland och inte bara när jag lagt mig. Vad fick du för biverkningar? Jag har ingen aning om benzo effekt eller liknande så tänkte ändå slänga in frågan om än jag inte har någon aning om olikheter/likheter mellan dom olika.
p1r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:41   #51
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av Curls Visa inlägg
stilnoct?
Skrev inlägget lite väl tidigt, tänkte självklart på just benso men kom underfund med efter någon sida att var antidepp då många slänger dessa under samma tak som benso.
Men Stilnoct är en benso, om än inte ångestdämpande.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:42   #52
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Okej ska höra mig för om det! Jag får dock ryckningar både när jag tagit tabletterna och utan dom, även under dagen ibland och inte bara när jag lagt mig. Vad fick du för biverkningar? Jag har ingen aning om benzo effekt eller liknande så tänkte ändå slänga in frågan om än jag inte har någon aning om olikheter/likheter mellan dom olika.
asså benzo enligt mig är en tung drog, fett beroende framkallande och ska inte skrivas ut till någon som verkligen inte behöver det. därför tycker jag det är skumt att stilnoct skrivs ut på det sättet det faktiskt görs.

jag har inte käkat stilnoct regelbundet under en längre tid så jag kan inte riktigt svara på om jag fick några biverkningar på det sättet men typ skumma grejer som lite ryckningar och minnesluckor från när jag tog dom, visst tänker kanske många det är väl som det är med insomnings medicin liksom men med propavan eller imovan får jag inte de alls.
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:43   #53
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av wessmen Visa inlägg
Skrev inlägget lite väl tidigt, tänkte självklart på just benso men kom underfund med efter någon sida att var antidepp då många slänger dessa under samma tak som benso.
stilnoct är ingen benzo
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:44   #54
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Okej ska höra mig för om det! Jag får dock ryckningar både när jag tagit tabletterna och utan dom, även under dagen ibland och inte bara när jag lagt mig. Vad fick du för biverkningar? Jag har ingen aning om benzo effekt eller liknande så tänkte ändå slänga in frågan om än jag inte har någon aning om olikheter/likheter mellan dom olika.
Stilnoct är ett bensoderivat, så effekten påminner en del om riktiga benso. Ryckningar är ett klassiskt abstinenssymptom, så om du har ätit dem under lång tid skulle det kunna bero på det, och ja, stilnoct är även det ordentligt beroendeframkallande.
Jag har tagit både stilnoct och olika riktiga benso under relativt lång tid, och de medicinerna har jag aldrig fått några akuta biverkningar av, men beroendeproblematiken är verkligen ett kapitel för sig. Stilnocten var bara lagom jobbig att lägga av med, men benson (främst sobril och stesolid) var ett helvete som inte går att förställa sig, trots att jag inte låg på några pundardoser.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:48   #55
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
innan du klagar mitt inlägg osten, jag menade att stilnoct inte är en benzodiazepin..
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:53   #56
wessmen
It's on now!
 
wessmens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 271
Citat:
Ursprungligen postat av Curls Visa inlägg
stilnoct är ingen benzo
Benzoliknande substans kanske passar bättre eftersom dem har en liknande effekt? Självklart går dem att missbruka.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:53   #57
p1r
Registered User
 
p1rs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Öjebyn
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Curls Visa inlägg
asså benzo enligt mig är en tung drog, fett beroende framkallande och ska inte skrivas ut till någon som verkligen inte behöver det. därför tycker jag det är skumt att stilnoct skrivs ut på det sättet det faktiskt görs.

jag har inte käkat stilnoct regelbundet under en längre tid så jag kan inte riktigt svara på om jag fick några biverkningar på det sättet men typ skumma grejer som lite ryckningar och minnesluckor från när jag tog dom, visst tänker kanske många det är väl som det är med insomnings medicin liksom men med propavan eller imovan får jag inte de alls.
Okej, tack för svaren! Stilnoct funkar bra på mig, har kört dom i några månader och har "bara" haft någon minneslucka men oftast somnar jag in relativt bra! Ska höra runt om skillnaden mellan dom olika som du skriver.
p1r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 21:56   #58
p1r
Registered User
 
p1rs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Öjebyn
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Stilnoct är ett bensoderivat, så effekten påminner en del om riktiga benso. Ryckningar är ett klassiskt abstinenssymptom, så om du har ätit dem under lång tid skulle det kunna bero på det, och ja, stilnoct är även det ordentligt beroendeframkallande.
Jag har tagit både stilnoct och olika riktiga benso under relativt lång tid, och de medicinerna har jag aldrig fått några akuta biverkningar av, men beroendeproblematiken är verkligen ett kapitel för sig. Stilnocten var bara lagom jobbig att lägga av med, men benson (främst sobril och stesolid) var ett helvete som inte går att förställa sig, trots att jag inte låg på några pundardoser.
Har använt stilnoct i några månader (4-5), Vad räknas som en längre tid? och hur länge kan man ha använt för att få abstinensbesvär? Förstår självklart att de är olika från person till person.
p1r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 22:04   #59
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
Har använt stilnoct i några månader (4-5), Vad räknas som en längre tid? och hur länge kan man ha använt för att få abstinensbesvär? Förstår självklart att de är olika från person till person.
Som du säger är det väldigt individuellt, men den tiden kan absolut räcka för att utveckla ett starkt beroende, särskilt om du tar dem varje dag. Stilnoct ska inte tas varje dag, men det verkar inte många läkare ha koll på. Överhuvudtaget är många läkare skrämmande dåligt insatta i SSRI, benso, och alla sömntabletter de skriver ut som om det vore godis.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 22:08   #60
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av osten80 Visa inlägg
som du säger är det väldigt individuellt, men den tiden kan absolut räcka för att utveckla ett starkt beroende, särskilt om du tar dem varje dag. stilnoct ska inte tas varje dag, men det verkar inte många läkare ha koll på. Överhuvudtaget är många läkare skrämmande dåligt insatta i ssri, benso, och alla sömntabletter de skriver ut som om det vore godis.

+ 1
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)