Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-10-20, 11:08   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Korrelation mellan genomsnittlig IQ och tillgång till järn, omega 3

Om man tittar på kartor för data över titelns tre ’egenskaper’ så syns ett tydligt mönster. Länder med rik tillgång på järnrik mat (kött), och nu tänker jag även historiskt innan mataffärer fanns överallt, visar högre genomsnittlig IQ nivå. Om de dessutom ligger nära kusten eller i områden med mycket sjöar så är nivån den högsta som finns på kartan. Det är extra tydligt om man tittar på en karta med genomsnitt över USAs stater.

Jag har inte lagt märke till det förrän idag. Det är lite extra intressant när man tänker på hur vi matas med att äta mer/uteslutande vegetariskt, dvs synnerligen lågt i både järn och omega 3.

Keep them stupid!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 11:41   #2
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Korrelation, intressant.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 12:11   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
IQ mäter enbart logisk förmåga på ett väldigt specifikt test.
Intelligens beror vad jag läst till ca 70% genetik 30% miljö,

Folk vars genetik härstammar från en folkgrupp/nation med låg snitt-iq brukar inte överprestera nämnvärt bara för de flyttat till ett land där man kan köpa omega-3 kapslar och äta kebab varje dag.

Skillnader i intelligens mellan folk är antagligen en resultatet av en kombination faktorer varav kallt klimat antagligen bidragit mest, kyla = kräver oerhört mycket planering, hitta föda samt planera för överlevnad med begränsade resurser, survival of the fittest, de mest anpassade/smartaste/smarbetsvilliga förökade sig mest.

Lägg till urbanisering, industrialisering som är ytterligare en katalysator för intelligens, borde blivit en en slags "ränta på ränta effekt" i intelligens, därför vi ser en sådan stor diskrepans i IQ och utveckling bland jordens olika folkslag, de som är smarta idag har antagligen haft turen att ha förfäder som föddes på rätt plats för tiotusentals år sen.

Senast redigerad av kvarnis den 2023-10-20 klockan 12:13.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 14:34   #4
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
IQ mäter enbart logisk förmåga på ett väldigt specifikt test.
Intelligens beror vad jag läst till ca 70% genetik 30% miljö,

Skillnader i intelligens mellan folk är antagligen en resultatet av en kombination faktorer varav kallt klimat antagligen bidragit mest, kyla = kräver oerhört mycket planering, hitta föda samt planera för överlevnad med begränsade resurser, survival of the fittest, de mest anpassade/smartaste/smarbetsvilliga förökade sig mest.
En poäng jag är helt enig om. Jag är dock inte helt övertygad - vet du hur kallt det kan bli i öknen på natten? Och med bristen på föda i samma områden, kräver det inte också intelligens för att överleva? Förutom en rad andra faktorer som är lika förekommande i ”lägre IQ-områden” som här uppe i norr.

Vet du dock vad man gör i hög värme? Svettas. Och svett gör att vi i högre takt förlorar järn och andra näringsämnen med ursprung från animalier.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 14:36   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Gällande IQ så finns det iallafall en hypotes över att vår arts IQ steg även både med att vi lärde oss att hantera verktyg och kunde äta ännu mer av djuret som benmärken och hjärnan så vi fick i oss mer protein. Sedan att vi bemästrade elden och började att tillaga vår mat innebar att mindre energi gick åt till att smälta maten och det gav hjärnan större chanser att utvecklas.

Nu vet inte jag sanningen i det men iallafall något jag läste i Illustrerad Vetenskap.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-23, 19:22   #6
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Vegetarianer är intelligentare än köttätare.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-23, 20:26   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Vegetarianer är intelligentare än köttätare.
Och bögigare.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-23, 20:56   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Vegetarianer är intelligentare än köttätare.
Rasistisk och kränkande kommenter dessutom felaktigt.

It has been shown previously that oral [creatine] intake can have beneficial effects on cognitive function in vegetarians rather than in omnivorous individuals, suggesting that the former may show some deficit in brain [creatine] content.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 10:53   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Vegetarianer är intelligentare än köttätare.
Länk? Alltid lika spännande när man för en gångs skull har fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 11:03   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
I väntan på länk så hittar jag egen länk:
https://www.spring.org.uk/2023/04/higher-iq-di.php

"In fact, vegetarians could be up to 10% more intelligent than red meat eaters, according to some studies. A higher IQ is also seen among those who describe themselves as vegetarian, but also eat chicken and fish. The conclusion comes from a survey of 8,170 men and women whose IQ was tested when they were 10-years-old."

Efter man läser artikeln:
"By age 30, 4.5% had become vegetarian, of these 2.5% were vegan and 33.6% said they were vegetarian, but still ate chicken and/or fish".
Verkligen klyftigt, det fetade där. Ingen liten andel heller.

Artikeln spekulerar i att det "social status och ekonomi" kan förklara det.

Vi vet alltså att barnen upp till 10 års ålder växte upp i en familj och inte var vegetarianer, dessutom hade man det gott ställt. Med andra ord, man fick antagligen kött i sin kost så ofta föräldrarna kände för det.

Dem barnen blev marginellt smartare av det här (mean IQ 109 vs 100) och vill distansiera sig från pöbeln på ett socialt accepterat sätt och vara lite bättre. De slutar äta kött (utom kyckling och fisk, då).

Det blir intressant att mäta IQn på de barn som växer upp som tvångsveganer idag. De första resultaten är nog bara ett par år långt bort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 11:13   #11
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Vegetarianer är intelligentare än köttätare.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Och bögigare.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Rasistisk och kränkande kommenter dessutom felaktigt.

It has been shown previously that oral [creatine] intake can have beneficial effects on cognitive function in vegetarians rather than in omnivorous individuals, suggesting that the former may show some deficit in brain [creatine] content.
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Länk? Alltid lika spännande när man för en gångs skull har fel.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 18:43   #12
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Rasistisk och kränkande kommenter dessutom felaktigt.

It has been shown previously that oral [creatine] intake can have beneficial effects on cognitive function in vegetarians rather than in omnivorous individuals, suggesting that the former may show some deficit in brain [creatine] content.
Felaktig tror jag inte den var. I en studie undersöktes barns IQ i 10 års åldern och deras IQ korrelerade 30 år senare med sannolikheten att de var vegetarianer. Det behöver inte vara kosten som är orsaken till det.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 18:49   #13
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Länk? Alltid lika spännande när man för en gångs skull har fel.
Jag tänkte först skicka med någon av nedanstående artiklar, men det är inte svårt att hitta artiklar om studien med hjälp av google så jag lät bli.

https://www.standard.co.uk/hp/front/...y-7082629.html

https://economictimes.indiatimes.com...w/70945777.cms
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-24, 19:17   #14
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Och bögigare.
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-25, 05:28   #15
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
I väntan på länk så hittar jag egen länk:
https://www.spring.org.uk/2023/04/higher-iq-di.php

"In fact, vegetarians could be up to 10% more intelligent than red meat eaters, according to some studies. A higher IQ is also seen among those who describe themselves as vegetarian, but also eat chicken and fish. The conclusion comes from a survey of 8,170 men and women whose IQ was tested when they were 10-years-old."

Efter man läser artikeln:
"By age 30, 4.5% had become vegetarian, of these 2.5% were vegan and 33.6% said they were vegetarian, but still ate chicken and/or fish".
Verkligen klyftigt, det fetade där. Ingen liten andel heller.

Artikeln spekulerar i att det "social status och ekonomi" kan förklara det.

Vi vet alltså att barnen upp till 10 års ålder växte upp i en familj och inte var vegetarianer, dessutom hade man det gott ställt. Med andra ord, man fick antagligen kött i sin kost så ofta föräldrarna kände för det.

Dem barnen blev marginellt smartare av det här (mean IQ 109 vs 100) och vill distansiera sig från pöbeln på ett socialt accepterat sätt och vara lite bättre. De slutar äta kött (utom kyckling och fisk, då).

Det blir intressant att mäta IQn på de barn som växer upp som tvångsveganer idag. De första resultaten är nog bara ett par år långt bort.
Tror mer på genetik och arv här. De vegetarianer jag känner är samtliga akademiker och smartskallar. Deras barn blir därmed intelligenta. Tror att empatiska människor som tänker djupt och analyserar har större benägenhet att bli vegetarianer, att tänka utanför sin egen bubbla och se lidandet omkring sig och hur man kan bidra till att minska det. Akademiskt folk tänker ofta (ibland för) mycket.
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)