Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-20, 13:58   #1186
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ah ok. Tänkte också snickra ihop nåt eget med samma målsättning som dig. Lite pump på lättare övningar. Men jag ska kolla upp vad grub har skrivit. Han brukar ju skriva vettiga saker.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Min stora käpphäst i träningsupplägget är hur jag ska träna benen för hypertrofi. Min volymtålighet för quads är häpnadsväckande låg, jag får obskyr träningsvärk och känner mig stum i flera dagar. Har prövat både hög och låg frekvens. Att jag tränar cardio på cykel varje dag i ~60 minuter gör det inte bättre.

6-dagars versionen i baletten splittar fram-och baksida ben. Jag kan nog inte träna så, mina framsida lår kommer dö och cyklingen blir inte njutbar. Funderar på att prova att börja med väldigt låg volym för framsidan (8-9 set per vecka) uppdelad på två pass och se hur det känns. Märkligt nog klarar mins hamstrings betydligt större volym och intensitet. Det är just framsida lår där allt går åt pipan i träningsplaneringen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 14:18   #1187
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Min stora käpphäst i träningsupplägget är hur jag ska träna benen för hypertrofi. Min volymtålighet för quads är häpnadsväckande låg, jag får obskyr träningsvärk och känner mig stum i flera dagar. Har prövat både hög och låg frekvens. Att jag tränar cardio på cykel varje dag i ~60 minuter gör det inte bättre.

6-dagars versionen i baletten splittar fram-och baksida ben. Jag kan nog inte träna så, mina framsida lår kommer dö och cyklingen blir inte njutbar. Funderar på att prova att börja med väldigt låg volym för framsidan (8-9 set per vecka) uppdelad på två pass och se hur det känns. Märkligt nog klarar mins hamstrings betydligt större volym och intensitet. Det är just framsida lår där allt går åt pipan i träningsplaneringen.
Jag antar att det är just cyklingen som bidrar till längre återhämtning för quads för din del jfr med hamstrings. Annars verkar viss forskning tyda på att quads snarare återhämtar sig snabbare än hamstrings. Själv känner jag som du fast på crosstrainer istället, att både quadriceps och höfter får mycket spö.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 18:04   #1188
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag antar att det är just cyklingen som bidrar till längre återhämtning för quads för din del jfr med hamstrings. Annars verkar viss forskning tyda på att quads snarare återhämtar sig snabbare än hamstrings. Själv känner jag som du fast på crosstrainer istället, att både quadriceps och höfter får mycket spö.
Det är jag övertygad om, men jag fick bedrövlig träningsvärk i quadsen även när jag inte konditionstränade.

Har funderat på någon strategi som skulle kunna motverka träningsvärken. Kan vara allt ifrån olika benupplägg sett över veckan, intensitet, repsintervall, stretch m.m.

Har du något som du tycker hjälper?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 19:36   #1189
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Det är jag övertygad om, men jag fick bedrövlig träningsvärk i quadsen även när jag inte konditionstränade.

Har funderat på någon strategi som skulle kunna motverka träningsvärken. Kan vara allt ifrån olika benupplägg sett över veckan, intensitet, repsintervall, stretch m.m.

Har du något som du tycker hjälper?
Det enda jag tycker hjälper är att ha nog med vilotid mellan styrkepassen för benen. Blir ju ganska tätt ändå med två benpass på 6-spliten, men styrkan går ju upp så det verkar ju fungera i alla fall. Träningsvärken är ju egentligen ingen nödvändig indikator på att muskeln är trött eller i återhämtningsstadiet. Men du kör väl intensiv cardio eller? Jag kör "måttligt" intensiv. Förvisso kör jag inte allt på samma gång där utan delar upp det i 15-minutersset med 5 min vila emellan samt fördelat på morgon och efter jobbet.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 07:31   #1190
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det enda jag tycker hjälper är att ha nog med vilotid mellan styrkepassen för benen. Blir ju ganska tätt ändå med två benpass på 6-spliten, men styrkan går ju upp så det verkar ju fungera i alla fall. Träningsvärken är ju egentligen ingen nödvändig indikator på att muskeln är trött eller i återhämtningsstadiet. Men du kör väl intensiv cardio eller? Jag kör "måttligt" intensiv. Förvisso kör jag inte allt på samma gång där utan delar upp det i 15-minutersset med 5 min vila emellan samt fördelat på morgon och efter jobbet.
Skulle inte påstå att den är intensiv, jag hamnar någonstans kring 70-80% av maxpuls. Delar upp motionen i 20 minutersintervaller, med 30 sekunder vila emellan för att torka bort lite svett.

Gjorde totalt 6 framsida och 4 set baksida igår och morgonens cykling var faktiskt hanterbar. Kan jag göra samma volym på lördag på veckans andra benpass blir det ju inte så tokigt sett över veckan.

Hur stor volym kör du på basövningarna med din mängd cardio? Tunga böj och marklyft sliter rimligen mer än calisthencsövningar för benen eller typ benspark.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 10:03   #1191
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Skulle inte påstå att den är intensiv, jag hamnar någonstans kring 70-80% av maxpuls. Delar upp motionen i 20 minutersintervaller, med 30 sekunder vila emellan för att torka bort lite svett.

Gjorde totalt 6 framsida och 4 set baksida igår och morgonens cykling var faktiskt hanterbar. Kan jag göra samma volym på lördag på veckans andra benpass blir det ju inte så tokigt sett över veckan.

Hur stor volym kör du på basövningarna med din mängd cardio? Tunga böj och marklyft sliter rimligen mer än calisthencsövningar för benen eller typ benspark.
Ingen större förändring från posten från ett par månader sedan. 3 set hacks och 3 sets leg extension istället för 2. Lagt till 3 set nordics efter knäcurls. Bytt ut vanliga marklyft mot lättare marklyft med böjd rygg från golvnivå. Det går framåt hyffsat stadigt i alla fall så återhämtningen verkar ju fungera.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 11:08   #1192
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ingen större förändring från posten från ett par månader sedan. 3 set hacks och 3 sets leg extension istället för 2. Lagt till 3 set nordics efter knäcurls. Bytt ut vanliga marklyft mot lättare marklyft med böjd rygg från golvnivå. Det går framåt hyffsat stadigt i alla fall så återhämtningen verkar ju fungera.
Se där, hade glömt den!

Pyramidset på marklyften eller hur lägger du upp de tre seten?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-21, 11:57   #1193
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Se där, hade glömt den!

Pyramidset på marklyften eller hur lägger du upp de tre seten?
Ett par set uppvärmning, sedan 3 arbetsset. Supersettar en quadövning emellan och ev. sista par setten OAC-träning. Varje set jefferson deadlifts följs av aktiv pike stretching också (ej att förväxla med oldschool jefferson deadlifts där folk marklyfte med stången diagonalt mellan benen). Står på en plattform och har stången i racket så att den ligger precis ovanför fotryggen i höjd. Böjer mig ned i en pike och kröker hela ryggraden och sedan lyfter upp med ryggen utan att ändra den lätt flekterade vinkeln i knäet genom rörelsebanan.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 06:58   #1194
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Testade att börja slänga in lite träning i "the fish" eller "chest rolls" eller allt vad det nu kan heta, som eorihuela demonstrerar här med progressioner. Vore kul att hitta balanspunkten där och kunna få till nån slags explosiv chest roll to handstand lite snabbare än press to handstand. Styrkan finns ju att från bent arm planche få upp benen ungefär lika högt, om jag ej har tagit ut mig innan med massa andra pressövningar, men denna blir ju explosiv och tar mindre muskelkraft och därmed kan man ju kanske få in lite mer volym där utan att ta ut sig totalt. Kul grej att öva på i alla fall.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 10:04   #1195
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kollade igenom GymnasticBodies igen och de har ju också progressioner av chest rolls som ett steg mot hollow back press (aka 90 degree pushup), med början på en eleverad yta och sedan golvet, sedan in i chest roll upp i huvudstående och slutligen upp i helt handstående. Hollow back press är ju å andra sidan ren råstyrka att pressa sig upp.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 10:08   #1196
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En till tutorial:
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 21:52   #1197
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Bra program för chins? Har börjat på "Russian fighter pull up"-program. Input? Förslag?
Jag har iofs hittills bara hunnit köra 1 vecka.
Börjar andra veckan på 15rm programmeringen imorgon. Inte varit i närheten av fail. Tagit bort all biceps träning.

Gör jag 20+ chins när jag är klar så är jag nöjd.

Kommer köra med lite längre set vila för att inte faila. Har tidigare bara haft 1-3 min i mellan.

Har haft svårt att tända till inför ett sånt chinspass men nu börjar det krävas lite..
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 06:13   #1198
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Testade att börja slänga in lite träning i "the fish" eller "chest rolls" eller allt vad det nu kan heta, som eorihuela demonstrerar här med progressioner. Vore kul att hitta balanspunkten där och kunna få till nån slags explosiv chest roll to handstand lite snabbare än press to handstand. Styrkan finns ju att från bent arm planche få upp benen ungefär lika högt, om jag ej har tagit ut mig innan med massa andra pressövningar, men denna blir ju explosiv och tar mindre muskelkraft och därmed kan man ju kanske få in lite mer volym där utan att ta ut sig totalt. Kul grej att öva på i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kollade igenom GymnasticBodies igen och de har ju också progressioner av chest rolls som ett steg mot hollow back press (aka 90 degree pushup), med början på en eleverad yta och sedan golvet, sedan in i chest roll upp i huvudstående och slutligen upp i helt handstående. Hollow back press är ju å andra sidan ren råstyrka att pressa sig upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
En till tutorial:
De där ska jag prova (och i slutändan lära mig)! Tack för inspo och instro.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 06:49   #1199
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
De där ska jag prova (och i slutändan lära mig)! Tack för inspo och instro.
Nice! Ser fram emot en IG-video inom kort ^^ Du lär ju ha själva styrkan redan nu kan jag tänka mig.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 20:21   #1200
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Körde på ren inspiration idag.
Gjorde en serie chins 15,14, 12, 11, 10, 10

Vilade ca 3-4 min.
Stannade 1 rep ifrån fail i varje set.

Är det dags för att försöka slå ett pb i max reps eller hur hade ni gjort?

Jag är en rookie i det här sammanhanget.

Eftersom jag har ett chins räcke tillgängligt hemma kan jag i stort sett träna på varje dag med någon slags progression. Men hur?

Senast redigerad av An Iron Soul den 2020-05-25 klockan 20:23.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)