Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-15, 13:59   #1156
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag är lite kluven till Russian fighter pull-up progammet. Men det beror förstås på vad man har för mål. Om målet är att öka i repetitionsantal där så är det väl antagligen väldigt effektivt. Om målet är att jobba mot en OAC dock så blir det ju ett "konstigt" upplägg såtillvida att man har samma tyngd hela tiden (kroppstyngden). Lite som att försöka nå 150kg i bänk genom att bänka 80kg och bara hålla sig på den vikten och öka i reps istället.
Det är ju lite samma problem med det där armstrong programmet. Där är det dock glasklart att det är ett program just för att öka repsantalet (eftersom det härstammar från ett program som någon drill-sergeant vid namn Armstrong nån gång i tiden använde vid ett världsrekordförsök för maxreps).

Då jag har kört detta programmet med en målsättning att rent allmänt träna dragmusklerna så har jag bytt ut ett av passen mot nåt i stil med 5x5 eller 8x3 med viktade pullups för att det inte enbart ska bli styrkeuthållighet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 14:12   #1157
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju lite samma problem med det där armstrong programmet. Där är det dock glasklart att det är ett program just för att öka repsantalet (eftersom det härstammar från ett program som någon drill-sergeant vid namn Armstrong nån gång i tiden använde vid ett världsrekordförsök för maxreps).

Då jag har kört detta programmet med en målsättning att rent allmänt träna dragmusklerna så har jag bytt ut ett av passen mot nåt i stil med 5x5 eller 8x3 med viktade pullups för att det inte enbart ska bli styrkeuthållighet.
Ja en kombination är nog inte fel, där en del är att öka reps och något pass som du säger är riktat till att öka maximala styrkan.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 14:22   #1158
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det känns gott att handlederna är mycket mer stryktåliga nu jfr med ett år sedan. Egenpåhittade övningen att ligga i toppläget i bänkpressposition och köra wrist curls där har gett god effekt. Styrkeökning där från 25kg 3 x 8 reps när jag började med övningen för lite över ett år sedan nu, till över 60 kg på motsvarande dosering. Vet inte vad övre taket är för dessa flexormuskler i de läget, men tänker mig väl att jag försöka nå en bit över kroppsvikt minst med lite marginal om målet är att ha hela kroppen i en plancheposition någon dag. Vad som tidigare i pseudo planche pushups och handstående träning gjorde att det strenade bra i handlederna varje pass känns nu ingenting.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 15:08   #1159
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ja en kombination är nog inte fel, där en del är att öka reps och något pass som du säger är riktat till att öka maximala styrkan.
Ja, det är väl också så att när man väl lyckats översätta det mesta av styrkan till uthållighet så behöver man också öka styrkan och muskelmassan för att öht kunna fortsätta öka repsantalet i ett maxset.

Ifall man redan råkar vara stark så kanske inte det är ett sånt stort bekymmer. Men är man klen som mig så kommer man till en platå rätt snart. I nuläget skulle jag nog nå en platå redan vid ett maxset på 5 reps. Snuskigt otränad är jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:31   #1160
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag planerar att ha tre dedikerade styrkelyftdagar i veckan. Måndag, onsdag, fredag. Ett vanligt Sheiko program. Och där i mellan lägga till kroppsviktsträning hemma.

Främst för att jag har en helt ny "upptäckar-glädje". Men också för at det är övningar som jag har stort förtroende för. Och vill se vad det kan ge.

Jag har ett chins räcke hemma och en dipsställning. Kommer komplettera med armhävningar.


Utgångsläge
Kroppsvikt 90 kg.
Gör idag 2 set 15 reps chins.
Kan lätt göra 10x10 i dips.

Sheiko programmet
https://drive.google.com/file/d/1N3C...ew?usp=sharing


Mina max i dom tre stora
Knäböj 150
Bänkpress 130
Marklyft 190

Hur skulle ni fylla ut dagarna med de som saknas för att kötta på sig?

Exemplifiera gärna en vecka så jag får en bild av vad som låter som en rimlig nivå att lägga sig på.


Övrigt
Jag har kört sheikos program tidigare och upplever träningen som väldigt enkel. Blir sällan sliten av det.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 17:23   #1161
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Högra axeln börjar kännas bra. Tips om liggande cuban rolls verkar göra susen. Jag kör med gummiband och har nu kommit så långt att jag lyfter armbågen några centimeter ovanför golvet och via några set uppvärmning (åt båda håll) kör några medeltunga set på 10 reps. Detta före träning. Ökar även sakta i styrka igen i axelpress, pike pushup, ring pushup och pushup med vikt på ryggen. Tack Termy för goda råd.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 14:31   #1162
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg

Hur skulle ni fylla ut dagarna med de som saknas för att kötta på sig?

Exemplifiera gärna en vecka så jag får en bild av vad som låter som en rimlig nivå att lägga sig på.

Övrigt
Jag har kört sheikos program tidigare och upplever träningen som väldigt enkel. Blir sällan sliten av det.
Vad har du för grejor hemma då? Typ pullupstång och/eller dip bar? Romerska ringar? Några specifika målsättningar? Lättast är väl att bl.a. få in OAC-träning som inte stör sheikoprogrammet för mycket. All pressrelaterad träning blir väl en ev. negativ effekt på programmet du redan har vad gäller återhämtning. Eller kan du tänka dig att få in kroppsviktsträning i anslutning till din vanliga träning också? Sugen på handstående träning för övrigt? Där är det ju en del färdighetsträning utan nödvändigtvis lika mycket muskeltrötthet som slår in (beroende på volym förstås).

Mindful movers testimonials på IG kan ge en del inspiration på bra övningar både för push (t.ex. tuck planche pushups) och pull.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Högra axeln börjar kännas bra. Tips om liggande cuban rolls verkar göra susen. Jag kör med gummiband och har nu kommit så långt att jag lyfter armbågen några centimeter ovanför golvet och via några set uppvärmning (åt båda håll) kör några medeltunga set på 10 reps. Detta före träning. Ökar även sakta i styrka igen i axelpress, pike pushup, ring pushup och pushup med vikt på ryggen. Tack Termy för goda råd.
Varsågod ^^ Funkar det i samtliga pushupvarianter dvs utan att smärtan är där och stör (mer än ev. i någon lätt grad)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 14:53   #1163
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Varsågod ^^ Funkar det i samtliga pushupvarianter dvs utan att smärtan är där och stör (mer än ev. i någon lätt grad)?
Smärtan förekom tidigare i alla variationer i olika grad. Nu känns den molande 3/10 i djupa pike pushups, särskilt mellan två bänkar. Men sålänge jag inte går nära fail eller kör alltför explosivt är det lugna puckar. Ser för mig att det är utagerat om någon månad eller två, återställd styrka något senare.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 19:11   #1164
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Första passet på ett nytt träningsblock där jag tränar en riktig brosplit, fast med merparten calisthenicsövningar. Ska bli spännande att se hur det känns och ser ut blir efter denna sexveckorscykeln med stegvis ökande volym. Har innan tränat varje muskel tre gånger i veckan med relativt låg volym och fokus på styrka. Första passet med 12 set bröst i form av armhävningsvarianter, och ett par set flys, med pump som ledord, kommer nog kännas i rattarna imorgon
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 19:29   #1165
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Första passet på ett nytt träningsblock där jag tränar en riktig brosplit, fast med merparten calisthenicsövningar. Ska bli spännande att se hur det känns och ser ut blir efter denna sexveckorscykeln med stegvis ökande volym. Har innan tränat varje muskel tre gånger i veckan med relativt låg volym och fokus på styrka. Första passet med 12 set bröst i form av armhävningsvarianter, och ett par set flys, med pump som ledord, kommer nog kännas i rattarna imorgon

Vilka armhävningsvarianter finns med? Själv tänkte jag lägga in lite nygammalt efter mina vanliga pseudo planche pushups och satsa lite mer på tuck planche pushups. Fördelen med en sådan variant är ju att man kan göra den så tung som möjligt på nedvägen genom en bra framåtlutning och att öka hävkraften med rakare ben samt göra den lättare vid behov på uppåtvägen om man fastnar när man pressar uppåt, genom att få kroppen lite mer rakare in mot en dipsposition. Svårigheten är väl att kunna finlira och justera on the fly så att man får maximalt utbyte av varje repetition utan att "fuska" om det inte behövs.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 19:55   #1166
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vilka armhävningsvarianter finns med? Själv tänkte jag lägga in lite nygammalt efter mina vanliga pseudo planche pushups och satsa lite mer på tuck planche pushups. Fördelen med en sådan variant är ju att man kan göra den så tung som möjligt på nedvägen genom en bra framåtlutning och att öka hävkraften med rakare ben samt göra den lättare vid behov på uppåtvägen om man fastnar när man pressar uppåt, genom att få kroppen lite mer rakare in mot en dipsposition. Svårigheten är väl att kunna finlira och justera on the fly så att man får maximalt utbyte av varje repetition utan att "fuska" om det inte behövs.
Vanliga viktade djupa armhävningar (händer på två 5kg viktkakor så att bröstet kommer mellan i botten), decline fly-push ups med händer på step-up boxar, close grip push ups (med mycket framåtlutning, försöker göra övningen så tung som möjligt), vanliga armhävningar maxreps (fått från King Grubs Bodybuilding balett!)

Dessa använde jag detta pass. Kommer säkert variera med paraletter, olika djup, etc. Någon annan övningar du tycker kan vara värd att testa?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 06:57   #1167
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Vanliga viktade djupa armhävningar (händer på två 5kg viktkakor så att bröstet kommer mellan i botten), decline fly-push ups med händer på step-up boxar, close grip push ups (med mycket framåtlutning, försöker göra övningen så tung som möjligt), vanliga armhävningar maxreps (fått från King Grubs Bodybuilding balett!)

Dessa använde jag detta pass. Kommer säkert variera med paraletter, olika djup, etc. Någon annan övningar du tycker kan vara värd att testa?
Close grip dvs typ diamond pushups? Eller händerna så nära sidorna som möjligt fast en "vanlig" pushup? Kör då framåtlutning på just den eller även på övriga?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 07:10   #1168
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Close grip dvs typ diamond pushups? Eller händerna så nära sidorna som möjligt fast en "vanlig" pushup? Kör då framåtlutning på just den eller även på övriga?
Det fetstilta+ framåtlutning. Försöker ha armbågarna så nära kroppen som möjligt, typ såhär fast lite bredare mellan händerna och mer framåtlutning i bottenläget. Kör framåtlutning främst på den, men ser framåtlutning som ett sätt att göra övningarna tyngre om jag, i jakten på progression, känner att jag kan klara av det.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 07:24   #1169
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Det fetstilta+ framåtlutning. Försöker ha armbågarna så nära kroppen som möjligt, typ såhär fast lite bredare mellan händerna och mer framåtlutning i bottenläget. Kör framåtlutning främst på den, men ser framåtlutning som ett sätt att göra övningarna tyngre om jag, i jakten på progression, känner att jag kan klara av det.
Som en pseudo planche pushup i princip alltså?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 08:07   #1170
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Som en pseudo planche pushup i princip alltså?
Ja, faktiskt ^^. Din länk fungerar inte, men jag googlade lite snabbt. Jag har fingarrna framåt som i en vanlig armhävning (kan PPPU vara med händerna riktade lite hur som helst?)
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)