Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-13, 09:46   #1141
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Djupaste matrix squats som jag någonsin sett, av Gabrielbrrb på instagram.
Reko gym han har, hehe.
Starkt. Men såg inte vidare tungt ut i botten. Som han själv skriver.
Hur är matrix squats jämfört med "samma" övning fast på golvet? Där har man fullt last i ändläget tänker jag. Minns att den var lite obehaglig för knäna.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:13   #1142
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Bra program för chins? Har börjat på "Russian fighter pull up"-program. Input? Förslag?

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:15   #1143
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Grymt som vanligt! Optiholm is opti ^^ Satsar du på HSPU-träning mer med paralletter eller på golv?
Båda faktiskt. Känns som att de gynnar varandra även om de kräver olika skickligheter. På golvet så krävs det mer handledstyrka och balans och på paralletterna krävs mer underarms/greppstryka (ulnar och radialdeviation) samt axelstyrka.

Off-topic: Räknas detta som calisthenics?

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg

typ sånt här

och sånt här
gillar att leka och experimentera, kroppen är ju ändå till för det!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:25   #1144
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Bra program för chins? Har börjat på "Russian fighter pull up"-program. Input? Förslag?

Vad var du för maxreps idag? Har du tänkt köra hel programmet? Orkar du mentalt?

Kan inte säga annat än att det är ett bra men krävande program. Ökade från kanske 10 till 14 strikta på fyra eller om det var fem veckor. Var lite rädd för övrig ryggträning och tog det lugnt med den.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:29   #1145
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vad var du för maxreps idag? Har du tänkt köra hel programmet? Orkar du mentalt?

Kan inte säga annat än att det är ett bra men krävande program. Ökade från kanske 10 till 14 strikta på fyra eller om det var fem veckor. Var lite rädd för övrig ryggträning och tog det lugnt med den.
10 reps, skrev 11 som max. Har tänkt köra som det står, bilden jag visade är hälften av passen. Sedan börja om kanske? Jag tycker inte det ser så krävande ut, men det kanske märks efter ett tag

Vad menar du med hel programmet, saknar jag något i detta dokumentet?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:33   #1146
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
10 reps, skrev 11 som max. Har tänkt köra som det står, bilden jag visade är hälften av passen. Sedan börja om kanske? Jag tycker inte det ser så krävande ut, men det kanske märks efter ett tag



Vad menar du med hel programmet, saknar jag något i detta dokumentet?
Näädå. Menar blott att fem veckor med pull-ups fem gånger om dagen sex dagar i veckan är mkt. Kräver fokus. Vilket du verkar ha.

För mig smög sig lite prestationsångest in när jag närmade mig tidigare maxreps.
Funderat på att köra det igen nu när jag är mer ledig. Men är samtidigt nöjd med varannan dag recommended routine.

Vill du uppnå något annat än att öka antalet maxreps? Tror jag hade muscle-up ambitioner men tyckte inte jag kom närmre.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:40   #1147
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Reko gym han har, hehe.
Starkt. Men såg inte vidare tungt ut i botten. Som han själv skriver.
Hur är matrix squats jämfört med "samma" övning fast på golvet? Där har man fullt last i ändläget tänker jag. Minns att den var lite obehaglig för knäna.
Nä i den fulla varianten där så borde ju tyngsta punkten med mest yttre hävkraft vara när kroppen är helt parallell. Vill man ha tyngst i bottenläget är nog reverse nordics eller sissy squats bättre i det avseendet, som du nämnde. Men eftersom de ger just olika belastningar i olika vinklar är det ju kul ändå att kunna variera. Själv kör jag sissy squats i denna period istället för matrix och reverse nordics.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:41   #1148
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Båda faktiskt. Känns som att de gynnar varandra även om de kräver olika skickligheter. På golvet så krävs det mer handledstyrka och balans och på paralletterna krävs mer underarms/greppstryka (ulnar och radialdeviation) samt axelstyrka.

Off-topic: Räknas detta som calisthenics?



gillar att leka och experimentera, kroppen är ju ändå till för det!
Leka är ju det som är kul ^^ Hela gymmet är den bästa lekplats för konstant levlande. Det är säkerligen bra att variera paralletter med vanligt handstående inte bara för nöjets skull utan för att det blir olika träning även för handlederna/underarmarna.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:43   #1149
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Näädå. Menar blott att fem veckor med pull-ups fem gånger om dagen sex dagar i veckan är mkt. Kräver fokus. Vilket du verkar ha.

För mig smög sig lite prestationsångest in när jag närmade mig tidigare maxreps.
Funderat på att köra det igen nu när jag är mer ledig. Men är samtidigt nöjd med varannan dag recommended routine.

Vill du uppnå något annat än att öka antalet maxreps? Tror jag hade muscle-up ambitioner men tyckte inte jag kom närmre.
Jahaa. Antingen har du kört något annat eller så har jag missuppfattat detta för jag kör bara chins en gång per dag inte fem gånger per dag. 5 set per dag helt enkelt

https://www.strongfirst.com/the-figh...ram-revisited/

Nja. Inte direkt några andra mål än att bli starkare i chins och få större ryggmuskler + chins är kul. Muscle up kan jag nog klara med lite teknik, det kunde jag förr i alla fall :-|
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 21:26   #1150
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jahaa. Antingen har du kört något annat eller så har jag missuppfattat detta för jag kör bara chins en gång per dag inte fem gånger per dag. 5 set per dag helt enkelt



https://www.strongfirst.com/the-figh...ram-revisited/



Nja. Inte direkt några andra mål än att bli starkare i chins och få större ryggmuskler + chins är kul. Muscle up kan jag nog klara med lite teknik, det kunde jag förr i alla fall :-|
Jo. Men de rekommenderar ju att seten görs med >10min vila. I praktiken blev det ofta under hela dagen.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 09:52   #1151
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jo. Men de rekommenderar ju att seten görs med >10min vila. I praktiken blev det ofta under hela dagen.
Åfan, det har jag inte sett / missat. Just nu är det inga problem och jag kör med typ 1 min vila. Kanske blir tyngre med tiden. Har inget chinsräcke hemma i vilket fall.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 10:10   #1152
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Åfan, det har jag inte sett / missat. Just nu är det inga problem och jag kör med typ 1 min vila. Kanske blir tyngre med tiden. Har inget chinsräcke hemma i vilket fall.
Okej. Menar att det är centralt för konceptet. Läste på ett strongfirst-forum att man rekommenderar just mer än 10 min vila för att vara helt fräsch.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 12:41   #1153
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Counterweightsystemet från Gymnastic Forza in action. Gött om de där paralletterna skulle glida iväg lite för långt...
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 14:06   #1154
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Bra program för chins? Har börjat på "Russian fighter pull up"-program. Input? Förslag?

Jag gillar armstrong pullup program lite bättre.

http://armstrongpullupprogram.com/wp...le-Tracker.pdf

Eller rättare sagt så gillar jag torsdagspasset i det programet extremt mycket. Dvs så många set som möjligt (med 60s vila) med ett visst förutbestämt repsantal i varje set. Ifall du grejar 10 reps i ett maxset så är 2-3 reps troligen lagom på detta pass. Gör så många set du kan, och om du grejade mer än 11 set så ökar du repsantalet med +1 till nästa pass. Ifall du klarade färre än 5-6 set så minska antalet reps till nästa pass.

Då jag körde armstrong för ett gäng år sedan gick jag från 7 reps i ett maxset på våren till att klara mer än 20 reps på hösten.

Under denna period körde jag ingen annan styrekträning förutom diverse annan kroppsviktsträning. Bland annat körde jag faktiskt just det där fighter-pullups repsschemat fast för handstående armhävningar. Har för mig att då jag började med dessa på våren så klarade jag bara någon enstaka och var tvungen att vila väldigt länge mellan seten eftersom mitt nersystem blev helt rökt av denna övning. Frampå hösten tror jag att jag kunde köra maxset på 15 reps med händerna på tegelstenar (dvs längre ROM).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 12:03   #1155
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Jag är lite kluven till Russian fighter pull-up progammet. Men det beror förstås på vad man har för mål. Om målet är att öka i repetitionsantal där så är det väl antagligen väldigt effektivt. Om målet är att jobba mot en OAC dock så blir det ju ett "konstigt" upplägg såtillvida att man har samma tyngd hela tiden (kroppstyngden). Lite som att försöka nå 150kg i bänk genom att bänka 80kg och bara hålla sig på den vikten och öka i reps istället.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)