Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-04, 18:20   #511
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Gymnasticbodies har sänkt vissa övningar från 5 set x 60 sekunder till 30 sekunder, men överlag har de båda varianter vilket av en hel del personer (t.ex. på bodyweightfitness m.fl.) har kritiserats för att vara överdrivet långa statiska kvarhållningar och att det ger bättre effekt i många övningar att kombinera koncentriskt, excentriskt och ev. kortvarig statisk kvarhållning i ett toppläge (2-3 sekunder eller kanske 5-8 sekunder). Antar att det beror helt på målen. Själv försöker jag att kombinera alla tre modaliteter men har för det mesta frångått 60-sekundersset av olika slag.
Såpass. Tretti är fortfarande rätt länge. 15-20s känns rimligt. Men då kör jag kanske 50-60% av maximal hålltid. Vad kör du?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 19:28   #512
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Såpass. Tretti är fortfarande rätt länge. 15-20s känns rimligt. Men då kör jag kanske 50-60% av maximal hålltid. Vad kör du?
Beror som sagt helt på övning. T.ex. arch holds och hollow body holds kan bli upp 40-45 sekunder, men där jag istället över tid har ökat i intensitet (t.ex. 5+2,5kg viktmanschetter runt fotlederna på hollow body holds + käpp med 2,5kg på andra änden). Jag kombinerar även t.ex. i de övningarna en dynamisk komponent (lyfta käpp ovan/bakom huvudet i arch holds, i den andra sänka ned efter 5 sekunder och slappna av någon sekund och sedan börja om processen med bakre bäckentippning + benlyft + armlyft).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 20:43   #513
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
David Packer igen, kompilation av hans träning förra månaden typ. Hyffsat stark 18-åring utan att ens vara någon tävlande gymnast.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 03:26   #514
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
har både upplevt och läst om detta. En teori är att eftersom kroppen används som motstånd så vill den (medvetet och omedvetet?) gå ner i vikt för att göra övningarna lättare. Vet inte om det stämmer men något är det iaf.
Ja det omvända sägs av strongman Elliot Hulse m fl, att kroppen vill på samma vis antagligen, bli så stor som möjligt för att kunna tillbringa tid under enorma vikter. Det ligger s'kert något i dessa 2 teorier.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 19:32   #515
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Dejlig! Äntligen är ledvärken borta och ett mellanpass mot planche är gjort. Många planche leans med hålltid 20s samt maltespress med 4-8kg i varje hand. Nu börjar det...
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 19:35   #516
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Dejlig! Äntligen är ledvärken borta och ett mellanpass mot planche är gjort. Många planche leans med hålltid 20s samt maltespress med 4-8kg i varje hand. Nu börjar det...
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 07:36   #517
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vad är era mål framöver då?

Förra året hade jag för många mål, kände att jag inte kunde hålla fokus. 2019 sänker jag kraven och har bara ett mål, front lever.
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 12:27   #518
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Förra året hade jag för många mål, kände att jag inte kunde hålla fokus. 2019 sänker jag kraven och har bara ett mål, front lever.
Jag hade själv inga särskilda mål. Uppnådde heller ingenting
För mig är det fokus på att komma närmre planche. Därtill sköta underhåll av resten.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:55   #519
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Gött. Dragits med en vä axelsmärta sedan 24 oktober då jag körde german hangs med supinerat grepp och började rotera lite in och ut och fick jäkligt ont med en smärta som inte riktigt släppt. Stört mig i typ armhävningsvarianter och skarp knivande huggsmärta i olika lägen in i inåtrotation från utåtrotation m.m. Började tro att det var någon labrumskada på axeln när det ej släppte och när det kändes kring framsidan av axeln och molandes ned mot biceps också. Kollade hos privat fysio idag med ultraljud (vi har ju tyvärr ej det på kliniken här) som såg en "spricka" (små rupturer dvs) på coracoacromiala ligamentet samt viss degeneration supraspinatus. Dvs sannolikt konservativt läkbara strukturer. Känns alltid gött. Får kötta med stötvågsbehandling på mig själv och fortsätta träna runt skiten.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:13   #520
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Fina små revor där. Men från tidigare personlig erfarenhet samt även med patienter så verkar ju ligamentskador kunna göra jävligt ont och denna är nog tydligast hittills för mig iaf. Fear the german hang! (fast skin the cat med inåtrotation / pronation går ju hur fint som helst).

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:17   #521
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Gött. Dragits med en vä axelsmärta sedan 24 oktober då jag körde german hangs med supinerat grepp och började rotera lite in och ut och fick jäkligt ont med en smärta som inte riktigt släppt. Stört mig i typ armhävningsvarianter och skarp knivande huggsmärta i olika lägen in i inåtrotation från utåtrotation m.m. Började tro att det var någon labrumskada på axeln när det ej släppte och när det kändes kring framsidan av axeln och molandes ned mot biceps också. Kollade hos privat fysio idag med ultraljud (vi har ju tyvärr ej det på kliniken här) som såg en "spricka" (små rupturer dvs) på coracoacromiala ligamentet samt viss degeneration supraspinatus. Dvs sannolikt konservativt läkbara strukturer. Känns alltid gött. Får kötta med stötvågsbehandling på mig själv och fortsätta träna runt skiten.
Jag tappa konceptet halvvägs. Men axelsmärta är förstås usch. Kämpa.

Varit tveksam till helkroppsprogrammet från reddit move2 pga att det är så tidskrävande. Körde detta idag för rygg:

https://bodyweighttrainingarena.com/...lever-workout/

Skulle i slutet köra en statisk nedre rygg extension liggandes på soffan. Kändes inge bra så jag körde bara 1 gång. Efter en minut blev jag stel samt kände stickande smärta ovanför vänster skinka. Klantigt. Ska dock rehabba snabbt och säkert med stretch etc.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 09:57   #522
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag tappa konceptet halvvägs. Men axelsmärta är förstås usch. Kämpa.

Varit tveksam till helkroppsprogrammet från reddit move2 pga att det är så tidskrävande. Körde detta idag för rygg:

https://bodyweighttrainingarena.com/...lever-workout/

Skulle i slutet köra en statisk nedre rygg extension liggandes på soffan. Kändes inge bra så jag körde bara 1 gång. Efter en minut blev jag stel samt kände stickande smärta ovanför vänster skinka. Klantigt. Ska dock rehabba snabbt och säkert med stretch etc.
Ja alltså för mig känns det positivt nu när det är mjukdelar som har förmåga till konservativ läkning

Avseende ryggextension, varför ej göra den på golvet? Det kan ju vara svårare att kontrollera teknik och allting om man ligger på något halvmjukt (soffa). Stickande smärta vä säte låter ju som någon tillfällig nervirritation.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 10:52   #523
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Visst kan den göras på golvet. Men hur få tillräckligt moment som närmar sig planche?

Enig med dig. Någon nervtråd som inte gilla det jag gjorde. Dåligt utförande. På skakig soffa.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 10:58   #524
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Visst kan den göras på golvet. Men hur få tillräckligt moment som närmar sig planche?

Enig med dig. Någon nervtråd som inte gilla det jag gjorde. Dåligt utförande. På skakig soffa.
Du menar reverse hyperextension alltså, när benen lyfts och överkroppen är fixerad? Visa gärna bild så vi snackar om samma övning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 16:17   #525
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du menar reverse hyperextension alltså, när benen lyfts och överkroppen är fixerad? Visa gärna bild så vi snackar om samma övning.
Precis den menar jag. Benen och successivt alltmer lyfts.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)