Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-15, 21:03   #31
Duran
A staunch character
 
Durans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 192
Jag har i åratal försökt komma tillrätta med mina fixa idéer inom kost och träning. Jag har trott att jag har lyckats rätt bra med det och visst har jag gjort stora förändringar till det bättre men uppenbarligen är jag fortfarande lite koko. Efter samtal med min rehabcoach (hon har bl.a arbetat som kroppsterapeut) som jag fått via Arbetsförmedlingen så insåg jag igår att jag antagligen lider av någon form av utmattningssyndrom. Detta har smugit sig på och förvärrats under många år. Det är andra faktorer än kost och träning som orsakat mina problem men hur kunde jag inte förstå att när man ofta har svårt att göra helt vanliga saker till vardags (laga mat, umgås, handla på affären tex) därför att kroppen hela tiden lägger av (ögonen stänger sig, yrsel, svårt att orka lyfta armarna, måste lägga mig ner), då ska man inte träna hårt och man ska inte ge sig på en deff? Det känns ju helt självklart nu när jag tänker på det; om kroppen visar tydligt att den mår dåligt så ska man inte stressa den ännu mer! Jag måste ju fortfarande vara lite sjuk som inte fattar sånt automatiskt. Hur kan magrutor vara så himla viktiga liksom??

Det är lurigt, för jag har många ggr trott att jag numera är förnuftig och hälsosam, ändå uppdagas det om och om igen att jag inte ser det som är mitt framför näsan på mig!
Duran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:07   #32
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead Visa inlägg
Varför skulle man inte bry sig om andras hälsa? Tycker du inte man ska bry sig om andra, eller vad är det du menar?

Handlar ju inte om att någon ska bestämma hur andra ska leva sina liv, men däremot vidga perspektiven som kan bli väldigt snäva och insnöade hos en del människor. Är man tillexempel anorektiker är det jäkligt svårt att kunna inse det själv och det behövs ett perspektiv utifrån det egna.

Skulle alla känna som du, att ingen borde bry sig så skulle hela befolkningen lika gärna kunna lägga sig ned och självdö.
Var snäll och håll dig till det som diskuteras.

Detta är inte en fråga om hälsa, detta är en fråga om prioriteringar. Här diskuteras inte anorektiker, utan hur långt folk är villiga att gå för sin träning.

Det är inga sjuka människor , utan folk som vill stå över vissa saker för att nå sina mål som dom satt upp.
Som allan sa "Att undvika alkohol eller fett eller godis bara för att få magrutor" - skulle det vara ett sjukligt beteende? Är det skadligt?
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:28   #33
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Var snäll och håll dig till det som diskuteras.

Detta är inte en fråga om hälsa, detta är en fråga om prioriteringar. Här diskuteras inte anorektiker, utan hur långt folk är villiga att gå för sin träning.

Det är inga sjuka människor , utan folk som vill stå över vissa saker för att nå sina mål som dom satt upp.
Som allan sa "Att undvika alkohol eller fett eller godis bara för att få magrutor" - skulle det vara ett sjukligt beteende? Är det skadligt?
Är du full eller?

Det finns självklart olika synsätt och perspektiv huruvida det är hälsa eller helt enkelt bara handlar om prioritering. Att det kan gå till en nivå där det är ohälsosamt och bara rent utsagt sjukligt och i vissa fall destruktivt är inte särskilt ovanligt, det kan inte ens ha gått dig miste.

Att avstå från godis för att få rutor behöver naturligtvis inte vara ett sjukligt beteende, men det kan även vara det för en del. Vissa verkar ha en större benägenhet att falla och bli maniska och tar det till en sjuklig nivå - och det är inte bara inom träning utan kan vara inom flera områden.

Men givetvis behöver det inte vara någonting negativt. Finner man träningen givande och väljer att satsa på det, ja då är det väl så, så länge det inte går överstyr och tappar kontrollen över det "verkliga" livet.
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:34   #34
KalleTeodor
Dödgrävarn
 
KalleTeodors avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 937
stämmer rätt bra in i denna tråd

http://www.movemequotes.com/wp-conte...2/original.jpg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oxe Visa inlägg
hur kan man ha ordet manliga och under 170cm i samma mening ?
KalleTeodor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:42   #35
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead Visa inlägg
Är du full eller?

Det finns självklart olika synsätt och perspektiv huruvida det är hälsa eller helt enkelt bara handlar om prioritering. Att det kan gå till en nivå där det är ohälsosamt och bara rent utsagt sjukligt och i vissa fall destruktivt är inte särskilt ovanligt, det kan inte ens ha gått dig miste.

Att avstå från godis för att få rutor behöver naturligtvis inte vara ett sjukligt beteende, men det kan även vara det för en del. Vissa verkar ha en större benägenhet att falla och bli maniska och tar det till en sjuklig nivå - och det är inte bara inom träning utan kan vara inom flera områden.

Men givetvis behöver det inte vara någonting negativt. Finner man träningen givande och väljer att satsa på det, ja då är det väl så, så länge det inte går överstyr och tappar kontrollen över det "verkliga" livet.
Ja, jag är lite halv lurig. Varför är du så aggressiv? I det sista stycket skriver du ju till och med det jag har försökt få fram hela tiden...
Det jag undrar är, varför måste ohälsosamt automatiskt betyda dåligt? Det viktigaste är väl snarare att man trivs med det man gör, än att det är optimalt ur hälsosynpunkt. Särskilt när det som diskuteras definitiv inte är någon direkt "hälsorisk"

Senast redigerad av VikG den 2013-06-15 klockan 21:45.
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:45   #36
BigIron
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
men fick man ligga mer för det? Nej. Hade man roligare? Nej. Har man massa grymma minnen? Nej..
Varför är det så självklart att svaret på allt de här är nej? Jag har många klasskompisar från gymnasiet som fått tillgång till damer de aldrig skulle fått tillgång till om de inte vore för att de fixat i ordning sina kroppar, alla här på forumet av oss som har fixat iordning våra kroppar kan ju ställa sig bakom mig för lovar att det är fler än bara jag som har fått fler och fler förslag i takt med att kroppen blivit bättre.

Och roligt på gymmet? Visst fanken kan man ha det.



Vem var Zyzz? En kropp, och hade han blivit lika känd om det inte vore för den? Nej, hade han roligt på grund av sin kropp? Förmodligen. Var det trevliga svärföräldrar tjejer? Förmodligen inte.

Senast redigerad av BigIron den 2013-06-15 klockan 21:50.
BigIron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:51   #37
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
? Och är det så att det vi på Kolozzeum ser som en naturlig del i träningen i resten av samhället ses som en störning?
Vad tror ni?
Spot on. Jag fick en tankeställare när jag fick påpekat för mig av min sambo att mina ben (framsida lår) börjar se lite konstiga ut för att de växt så mycket. (Enligt kolo-standard så kvalar mina lår in på samma plats som medelsvensson antar jag.)
"Nejdå, de här kycklingbenen?"
Då kontrar hon med nåt i stil med att "Nej, det är du som tappat greppet om vad som är normalt."

Jo, nog tror jag man blir skadad av att umgås/diskutera med bodybuilders och koloiter i hög grad. Det är nog bara bra att träningsdiskussioner inte är ett särskilt hett ämne i min bekantskapskrets.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:04   #38
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Ja, jag är lite halv lurig. Varför är du så aggressiv? I det sista stycket skriver du ju till och med det jag har försökt få fram hela tiden...
Det jag undrar är, varför måste ohälsosamt automatiskt betyda dåligt? Det viktigaste är väl snarare att man trivs med det man gör, än att det är optimalt ur hälsosynpunkt. Särskilt när det som diskuteras definitiv inte är någon direkt "hälsorisk"
Är inte meningen att vara aggressiv. Är bara grymt trött och haft en pissig dag så ska försöka sova snart

Det jag försöker få fram är att man måste se det hela från flera perspektiv. Som tränande är det lätt att få ett oerhört skevt perspektiv när man är så inne i sin träning och även kroppsideal förändras något enormt. Men som du säger det behöver inte per automatik betyda dåligt samtidigt som det kan vara det och det är ju individuellt. Saker och ting behöver ju inte vara antingen svart eller vitt är nog min poäng med det hela...

Spoonchest tog ett mycket bra exempel där med hans lår och den egna uppfattningen om kroppen och storlek... Många som "vi" tränande på kolozzeum tycker är små eller taniga kan uppfattas som vältränade och i vissa fall till och med "grova" av vanliga, icke-styrketränande människor...
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:14   #39
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag tycker man har en allvarlig störning när man lever för att få fram sexpacket och posta i dagsformstråden. Ja det tycker jag.

Vet om att det är fitness men det ändrar inte saken.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:15   #40
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag tycker man har en allvarlig störning när man lever för att få fram sexpacket och posta i dagsformstråden. Ja det tycker jag.

Vet om att det är fitness men det ändrar inte saken.
När det är på den nivån brukar man ha skapliga problem i övrigt och ha ett rätt kasst allmänt välmående...
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:15   #41
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
De mest inbitna gymråttorna är i regel aldrig snygga!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:50   #42
BigIron
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
De mest inbitna gymråttorna är i regel aldrig snygga!
Menar du de som får resultat eller de som inte får det?
BigIron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:51   #43
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av BigIron Visa inlägg
Menar du de som får resultat eller de som inte får det?
Är man på gymmet 5 dagar i veckan i 15år så får man förhoppningsvis resultat.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:55   #44
BigIron
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Är man på gymmet 5 dagar i veckan i 15år så får man förhoppningsvis resultat.
Jag är i fel sits för att avgöra, men om du tycker att vältränade är i "i regel" fula tycker jag nog du är lite ute och cyklar.
BigIron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 23:01   #45
snelhest
life sux&then u die
 
snelhests avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 753
Jag tycker det är en tröttsam diskussion. Tycker ni borde tänka på att den här typen av logiska resonemang kan få negativa konsekvenser för individer. Jag har själv blivit inlåst på psykiatrisk klinik en längre tid med diagnosen "ätstörning" på grund av att omgivning och puckade läkare resonerar som den här tråden. Min träning gick åt helvete under den perioden och det tog lång tid för mig att komma tillbaka.

Varför inte starta tråden "När TV-tittande blir en störning."
__________________
I love USA.
snelhest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)