Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-11, 15:54   #1
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Datorintrång

Hm, det är någon som vill anmäla min polare för datorintrång. Dem har hans IP.

Vad kan dem egentligen göra med det?
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 15:55   #2
Ryska_raketen
Banned User
 
Ryska_raketens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: middleROCK
Inlägg: 9 532
vad har han gjort då ? Eftersom dom har hans ip
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 15:59   #3
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
... lekte lite med någon löjlig communitysida. Om man använde OR i svaret på hemliga frågan så kunde man byta pass. Vilket han gjorde. På admisen.

Skrev en nyhet och ändrade deras presentationer och bilder. Sen var det inget kul längre. Hans ip loggades.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 16:14   #4
christian
Registered User
 
christians avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 352
Med ip-adress och tidpunkt går det att fastställa vilket abbonemang som användas och få fram en ansvarig person.

Låter som solkart fall av dataintrång, skadegörelse och förtal (beroende på vilka bilder det var och vad han skrev). Svårt att bevisa kanske exakt vad han gjorde då såna saker sällan loggas.
__________________
Citat:
Enligt diskrimineringsombudsmannen, DO, räknas stockholmare inte som en etnisk minoritet och kan därför nekas jobb med hänvisning till ursprunget.
christian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 16:22   #5
Larsson
.....
 
Larssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 654
Mycket möjligt att han får en anmälan mot sig, fast frågan är ju hur mycket polisen kommer att bry sig.. Lägga ned kraft på att utreda intrång på en communitysida när de borde ha fullt upp med värre IT-brott som att tex. leta nätpedofiler.
Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 16:22   #6
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
... lekte lite med någon löjlig communitysida. Om man använde OR i svaret på hemliga frågan så kunde man byta pass. Vilket han gjorde. På admisen.

Skrev en nyhet och ändrade deras presentationer och bilder. Sen var det inget kul längre. Hans ip loggades.
tjaa... jag själv är ganska insatt i sådant, och jag hade inte polisanmält personerna, det hade varit mitt eget fel att folk kan ta sig in och göra SQL-injecitons sådär enkelt, det är förästen ett av de lättaste sätten att skydda sig mot... ärligt talat så är det för många communitys cirkulerande som har byggts av amatörer som tror att dom ska tjäna storkovan och spöa Lunarstorm.... jag hatade det mer än något annat förut när jag var som mest aktiv inom programmering... några år sedan dvs..

även det jag har lärt mig om det så... ifall det inte står nånting om det på sidan att man inte får ta sig in på andras konton så är det "tillåtet", så inga regler har satts upp av de som driver det.

Det är inget slutet nätverk, då vem som helst kan regga sig, så det är slappare på sådant, skillnad om admins hade tillåtit att du inte hade fått tillåtelse, men att jag, då de själva gör ett val... men så är inte fallet.

förut fanns det iaf en lag som pekade på att du som kör ett webbhotell, och ser att någon användare har en sida med väldigt liten säkerhet på sin sida, filuppladdning osv, så kan du polisanmäla honom för nånting med intrång iaf , den lagen är nog borta nu, men tufft va de iaf :=)

vilket community var det förästen ??
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-11, 19:11   #7
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke
tjaa... jag själv är ganska insatt i sådant, och jag hade inte polisanmält personerna, det hade varit mitt eget fel att folk kan ta sig in och göra SQL-injecitons sådär enkelt, det är förästen ett av de lättaste sätten att skydda sig mot... ärligt talat så är det för många communitys cirkulerande som har byggts av amatörer som tror att dom ska tjäna storkovan och spöa Lunarstorm.... jag hatade det mer än något annat förut när jag var som mest aktiv inom programmering... några år sedan dvs..

även det jag har lärt mig om det så... ifall det inte står nånting om det på sidan att man inte får ta sig in på andras konton så är det "tillåtet", så inga regler har satts upp av de som driver det.

Det är inget slutet nätverk, då vem som helst kan regga sig, så det är slappare på sådant, skillnad om admins hade tillåtit att du inte hade fått tillåtelse, men att jag, då de själva gör ett val... men så är inte fallet.

förut fanns det iaf en lag som pekade på att du som kör ett webbhotell, och ser att någon användare har en sida med väldigt liten säkerhet på sin sida, filuppladdning osv, så kan du polisanmäla honom för nånting med intrång iaf , den lagen är nog borta nu, men tufft va de iaf :=)

vilket community var det förästen ??
Några som han känner en aning, dem vet att det var han. Han gjorde det på skoj för att jävlas med dem. www.luris.net var det. Tror dock att dem åtgärdat det nu.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)