Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-24, 14:52   #16
JärnBjörn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Till Lella

"Aioli; finhacka gurka, pressa vitlök å blanda i mild naturell yoghurt (0,5 viktprocent fett).. mums!! Sådan yoghurt fungerar bra med kryddor och/eller krosstomater också.."

Förutom att du hade en del riktigt bra förslag till nyttiga såser så vill jag bara göra ett litet påpekande....

Aioli görs på mortlad vitlök, ägg gula och matolja, en gnutta salt och ibland lite, lite vatten. Kanske inte riktigt den bästa såsen man kan stoppa i sig. Men desto godare. Brukar ta den till den grillade laxen. mums

Såsen med yougurt lät mest som zatsiki. Om du lägger ner lite honung och citron i densamma så får du raita. Indisk sås. också jättegott
  Svara med citat
Gammal 2002-04-24, 16:04   #17
Lella
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

-> JärnBjörn (med järnkoll.. )

Menade självklart tzatsiki! Gott värre iaf.. ska prova din variant - lät gottis! :p
  Svara med citat
Gammal 2002-04-25, 06:32   #18
develer
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Haha... Jag mins då jag började träna seriöst och man satt vid köksbordet och "ulkade" när man skule ner med ris och kyckling eller tonfisk. Det var det som var på tapeten då
Men i dag har jag lärt mig laga bättre och framförallt godare mat.

Du kan med fördel göra en enkel sås på passerade tomater där du skär ner det du gillar. Typ paprika, brockoli, ärter, majs, etc, etc. Krydda med salt och peppar. Kanongott. Vill du få upp proteinhalten så i med lite räkor. Eller varför inte koka kycklingen och lägga ner den direkt i såsen...
Använd fantasin!! Du kommer aldrig att växa då du troligen inte får i dig all mat du borde om du ska sitta och truga i dig torr och smaklös mat!!
  Svara med citat
Gammal 2002-04-26, 12:38   #19
Anton
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Fan, jag tycker att kyckling och ris låter som en dröm. Själv äter jag endast sej + gröna linseer båda helt utan salt + kryddor så klart. Anledningen till detta är att gröna linser ger lägre GI sammt mer protein än ris. Kyckling äter jag inte pga den vidriga djurhållningen som råder.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-26, 12:44   #20
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Post

Varför inga kryddor Anton? Jag är imponerad av din disciplin, för det lät inte gott
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-26, 14:10   #21
Anton
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Det använder jag - på ätardagen

Nä alvarligt så tycker jag linserna blir ännu äkligare med salt och kryddor. Och sen så orkar jag inte stå och laga mat utan det går snabbare att bara koka linser och slänga in sejen i micron.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-27, 12:38   #22
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

"jag linserna blir ännu äkligare "

Anton: Ska du tävla ? Annars förstår jag inte varför du inte äter lite mer varierat.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 13:16   #23
Anton
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Nä jag ska inte tävla. Men med träningen har det alltid varit 100 % seriöst, dvs när jag deffar är det endast linser + grönsaker + tonfisk, sej som gäller. Onödigt och överdrivet, ja visst. Men när man har levt och tränat enligt ett extremt mönster under många år så känns det tillslut som det normala. Det tråkiga är att jag har helt slutat bry mig om hur maten smakar, så även på ätardagen händer det ofta att jag äter linser och sej.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 14:05   #24
stefannn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Anton:
<STRONG>Nä jag ska inte tävla. Men med träningen har det alltid varit 100 % seriöst, dvs när jag deffar är det endast linser + grönsaker + tonfisk, sej som gäller. Onödigt och överdrivet, ja visst. Men när man har levt och tränat enligt ett extremt mönster under många år så känns det tillslut som det normala. Det tråkiga är att jag har helt slutat bry mig om hur maten smakar, så även på ätardagen händer det ofta att jag äter linser och sej.</STRONG>
är det bara mig detta gäller eller måste man inte ha lite av det goda i livet för att ens orka bry sig om bra träning och kosthållning??
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 18:54   #25
mbman
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag är nog också lite som Anton, kan dock inte påstå att det stör mig. Jag har helt slutat bry mig, eller nja, inte helt, jag försöker åtminstone äta ett mål varje dag som innehåller något "roligt". Men annars äter jag mest för att få i mig näringen och håller mig därför till en proteinkälla + kolhydratkälla + fettkälla per måltid. (Och vitaminer givetvis). Blir helt enkelt enklast så Lite tråkigt låter det ju dock, men man vänjer sig!
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 19:55   #26
razores
Mycket Bitig edlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Helsingborg
Inlägg: 343
Post

Håller med både gymmaren och Anton. Jag bryr mig inte speciellt mycket om hur maten smakar. Bara det ger rätt energi till träningen. En del lever för att äta, jag äter för att leva. Det kanske verkar som om hela livet kretsar kring mat när man alltid äter strikt (inte nödvändigtvis under deff) men det är som ovanstående skriver... en vanesak. Människan vänjer sig snabbt och det gör jag med...

[ 29 April 2002: Inlägget har ändrats av: razores ]
__________________
- min klocka börjar sitta riktigt tight nu...-
razores är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-30, 09:08   #27
Numero1
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up

Till kyckling går det att göra t. ex fettfria tomatsåser med alla möljiga färska kryddor.
Sås på vatten+maizenamjöl+buljong (tärning eller på flaska) el. kryddor curry,paprika,finhackad selleri,spenat,persilja,lök mm mm
Till denna redning funkar även soya.
Till fisk = Citron
Ett annat tips är Senap som höjer dessutom höjer ämnesomsättningen.

Ett annat bra tips är att göra grytor istället för att steka. Det blir inte torrt och kräver inget fett att steka i.
Fiskgrytor är en riktig höjdare. Snabbt, lätt och fettfritt !

Lycka till !
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)