Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 14:24   #16
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Långa fasteperioder verkar också vara bra för att mobilisera fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:31   #17
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Långa fasteperioder verkar också vara bra för att mobilisera fett.
(Sorry om tråden kapas lite)
Läste precis det ovan, vilket också väckte mitt intresse för periodisk fasta. Under veckodagarna kör jag "i princip" periodisk fasta nu, dvs. dricker några proteindrinkar (vassle), tränar på kvällen på tom mage och käkar i princip hela mitt kaloriintag mellan 19-22. Tanken var inte att köra på periodisk fasta men lathet i kombination med att jag gärna äter ett lite större mål på kvällen har resulterat i detta. Dock blir det svårare på helgerna alt veckodagar där jag är hemma, då jag gärna tränar på morgonen/förmiddagen. Dessutom funderar jag på hur "fasta" definieras i detta sammanhang (helt utan intag? endast flytande? under ett visst kcal-intag?). Förstör exempelvis 20g*3 vassledrinkar (234 kcal) fastan?
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:35   #18
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Fasta är fasta. Ori Hofmekler (http://mikaelj.se/log/review-the-warrior-diet) fokuserar på att underäta under dagen/överäta på kvällen.

Jag får i mig ungefär 1 dl mjölk under dagen, i övrigt inget. Själv tror jag att protein och kolhydrater är just precis det man skall undvika under fastan.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 12:45   #19
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Jag har kört en låg-kolhydrats-diet i ca 5 veckor och de tre första veckorna tappade jag 5kg, men de två senare har jag inte gått ner ett gram. Kan det vara så simpelt att jag äter FÖR mycket protein, det är ju trots allt energi?

Jag har inte tappat muskler och styrka som jag brukar under dieten så därför vill jag gärna fortsätta överäta protein. ( 2-3gr/kg kroppsvikt. )
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 12:46   #20
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag har kört en låg-kolhydrats-diet i ca 5 veckor och de tre första veckorna tappade jag 5kg, men de två senare har jag inte gått ner ett gram. Kan det vara så simpelt att jag äter FÖR mycket protein, det är ju trots allt energi?

Jag har inte tappat muskler och styrka som jag brukar under dieten så därför vill jag gärna fortsätta överäta protein. ( 2-3gr/kg kroppsvikt. )
Ketogena dieter i sig är muskelbesparande. Ketoner har den effekten. Men med ett högt proteinintag är man vanligtvis inte i ketos.

Vad och när äter du en typisk dag?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 13:03   #21
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ketos är muskelbesparande.
I vilket sammanhang?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 13:06   #22
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
I vilket sammanhang?
Energiunderskott. Minskad nedbrytning av muskelprotein för GNG.

Anekdotiskt (lyssnar man på Duchaine) är större underskott än ~10% problematiskt vid icke-ketogen kosthållning även om man ökar proteinmängden. Lite svårt att diskutera med honom om ämnet nu, dock...

----

Sedan verkar ju lågkolhydratkost (anekdotiskt) i allmänhet vara muskelbesparande, se ARMSTARKs inlägg.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 13:52   #23
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Duchaine har väl inte sysslat med ämnet de senaste 20-25 åren så för att uppdatera uppgifterna så kolla på LBM i de studier som jämför lågkolhydratdieter med andra och där proteininnehållet i dieten är konstant. Det brukar inte bli någon signifikant skillnad och det tyder troligen på att det inte finns någon muskelbesparande effekt av ketoner.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 14:06   #24
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Eventuell muskelsparande effekt från LCHF har väl att göra med ökad tillgänglighet av fria fettsyror som jag förstått det. Inte ketoner.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 14:09   #25
Christyle
Registered User
 
Christyles avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fasta är fasta. Ori Hofmekler (http://mikaelj.se/log/review-the-warrior-diet) fokuserar på att underäta under dagen/överäta på kvällen.

Jag får i mig ungefär 1 dl mjölk under dagen, i övrigt inget. Själv tror jag att protein och kolhydrater är just precis det man skall undvika under fastan.
jag tänkte om man kör PF & blir sugen på lite kaffe eller Te vid kvällstid går d bra att hälla i lite mjölk i då?
__________________
MUAY THAI/MMA FIGHTER
GLADIUS MMA/FMT/GÖTEBORG FIGHTER CENTRE

What doesn,t kills you only makes you stronger
Christyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 14:56   #26
Finska Lejonet
Registered User
 
Finska Lejonets avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Söder
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag har kört en låg-kolhydrats-diet i ca 5 veckor och de tre första veckorna tappade jag 5kg, men de två senare har jag inte gått ner ett gram.
I början av en ketogen diet tappar man ett par kilo ganska fort beroende på att kolhydratstömningen bidrar till att du tappar en massa vatten som kolhydraterna hjälpt till att bind i dina muskler. Sen tappar du även kilo pga att glykogen nivån blir såpass låg. Men det är ju nästan alltid så på deff att det går fort i början(oavsett metod).

Jag har även en fråga, hur mycket protein per kroppskilo ska man ligga på när man kör ketogen diet?
Finska Lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 15:04   #27
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Finska Lejonet Visa inlägg
Jag har även en fråga, hur mycket protein per kroppskilo ska man ligga på när man kör ketogen diet?
Det handlar mer om en absolut mängd, maxgränsen verkar vara kring 2g/kg. Somliga måste sänka mängden för att nå ketos. Varierar med hur mycket kolhydrater du äter.

(ja, du kan äta mer protein än så, men då är det bara en lågkolhydratkost, inte en ketogen kosthållning...)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 15:13   #28
Finska Lejonet
Registered User
 
Finska Lejonets avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Söder
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det handlar mer om en absolut mängd, maxgränsen verkar vara kring 2g/kg. Somliga måste sänka mängden för att nå ketos. Varierar med hur mycket kolhydrater du äter.

(ja, du kan äta mer protein än så, men då är det bara en lågkolhydratkost, inte en ketogen kosthållning...)
Tack för svar kommer nog ligga runt 10g kolisar och det lär väll hamna på 150g protein vilket betyder att jag får trycka i mig nästan 150g fett.
Finska Lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 15:25   #29
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Trycka och trycka... Väljer du dina proteinkällor smart (= inte tonfisk och kycklingfilé) behöver du definitivt inte kämpa med att få i dig tillräckligt med fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 16:02   #30
Finska Lejonet
Registered User
 
Finska Lejonets avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Söder
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Trycka och trycka...
Mm absolut, fast jag har märkt större mättnad av *kyckling + nötter* en *köttfärs med majonnäs* är väll lite inbillning eftersom det blir "mer" att äta(detta är förstås ett exempel bland alla alternativ).
Finska Lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)