Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-26, 11:43   #16
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/a...ultat-1.807923

Var det något som inte King Grub kunde gett världen för typ 10 år sen ?
Eller har jag missagt något som inte vi visste ?
Dem verkar säga att kcal in- ut är sanningen.
Samtidigt så är de flesta vanliga svenssons inte intresserade för fem öre gällande kost/näring och hur mycket Kcal diverse maträtter innehåller. Än mindre vad de själva förbrukar per dag och hur mycket de bör äta.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 11:53   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Samtidigt så är de flesta vanliga svenssons inte intresserade för fem öre gällande kost/näring och hur mycket Kcal diverse maträtter innehåller. Än mindre vad de själva förbrukar per dag och hur mycket de bör äta.
Just därför blir enklare att inte äta för mycket när man inte äter en hög andel kolhydrater som gör dig hungrig trots att det finns gott om energi kvar.

(innan någon gnäller: varför finns 10- och 15-fika och fruktkorgar?)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:20   #18
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Har aldrig fattat detta med bantningsproblem och viktångest. Vikten är ju så lätt att kontrollera. Antingen ligger man på överskott eller underskott, och så håller man det tills man är nöjd. Varför finns det tusen olika dietmetoder? Alla lika idiotiska.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:32   #19
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Just därför blir enklare att inte äta för mycket när man inte äter en hög andel kolhydrater som gör dig hungrig trots att det finns gott om energi kvar.
Som vanligt finns det ingenting som backar upp det du säger. Raffinerad mat, oavsett om den mest består utav fett eller kolhydrater mättar ibland sämre än annan mat. Sund kolhydrater finns det däremot inga belägg för att dom fungerar sämre än annan kost.

Angående att inte äta för mycket så händer det samma om man sätter folk på en lågfettkost. Folk börjar äta mindre. Hur kan detta fungerar om det är kolhydrater som gör oss hungriga Mikaelj?
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:53   #20
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Har aldrig fattat detta med bantningsproblem och viktångest. Vikten är ju så lätt att kontrollera.
Nej, det är den inte. Isåfall skulle aldrig folk gå upp i vikt efter avslutad diet. Du är förmodligen "naturligt smal" och pratar från ett eget perspektiv.
Alla människor har inte samma förutsättningar som dig för att hålla x-mängd BF.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:04   #21
Xealswe
Registered User
 
Xealswes avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Partille
Inlägg: 317
Klart folk har bantningsproblem, om de ska in och _promenera_ på ett löpband på ett gym
Xealswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:08   #22
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Nej, det är den inte. Isåfall skulle aldrig folk gå upp i vikt efter avslutad diet. Du är förmodligen "naturligt smal" och pratar från ett eget perspektiv.
Alla människor har inte samma förutsättningar som dig för att hålla x-mängd BF.
Japp, jag är naturligt smal. Men jag har inga problem att hålla en högre vikt när jag vill heller. Det gäller att äta som fan bara. Sen att folk kan vara stora och ändå äta ganska lite tycker jag är fascinerande.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:10   #23
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Japp, jag är naturligt smal. Men jag har inga problem att hålla en högre vikt när jag vill heller. Det gäller att äta som fan bara. Sen att folk kan vara stora och ändå äta ganska lite tycker jag är fascinerande.
Ens "Set-point" är snarare ett skydd mot att bli för mager, än att bli "för fet". Det är mao svårare att vara/bli mkt smalare än man "ska", än att vara/bli fetare än man "ska".
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:11   #24
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Har aldrig fattat detta med bantningsproblem och viktångest. Vikten är ju så lätt att kontrollera. Antingen ligger man på överskott eller underskott, och så håller man det tills man är nöjd. Varför finns det tusen olika dietmetoder? Alla lika idiotiska.
Du kan ju ta din egen till allt utom vikten relaterade ångest och göra tankeexperimentet att den centrerade kring vikten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:16   #25
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Som vanligt finns det ingenting som backar upp det du säger. Raffinerad mat, oavsett om den mest består utav fett eller kolhydrater mättar ibland sämre än annan mat. Sund kolhydrater finns det däremot inga belägg för att dom fungerar sämre än annan kost.
1) Definiera sunda kolhydrater.

2) Men att fett inte mättar är skitsnack från din sida. Utan att ha provat själv har du inget att säga till om i det ämnet. För den som äter massa kolhydrater och socker tror jag mycket väl att mer fett inte mättar. Minimerar du mängden kolhydrater kommer fett mätta utmärkt. Prova själv och se hur det funkar, mig veterligen har du ingen egen erfarenhet.

Eftersom du inte kommer göra det behöver du inte bry dig om att svara på 2), jag skrev det bara så att alla andra skulle kunna läsa.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:21   #26
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Just ja, hur man raffinerar fettdelen av maten. Socker kan raffineras/spjälkas till enklare kedjor/brytas ned, fett är vad det är.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:27   #27
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Ens "Set-point" är snarare ett skydd mot att bli för mager, än att bli "för fet". Det är mao svårare att vara/bli mkt smalare än man "ska", än att vara/bli fetare än man "ska".
Får se om det är så för mig. Har ju varit lätt att gå ner från min fettovikt på 80kg till min naturliga vikt som jag är på nu ~70kg. Men jag misstänker att jag ska ner till 65 för att se fettfri ut, får se om det blir svårare nu under 70.


Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Du kan ju ta din egen till allt utom vikten relaterade ångest och göra tankeexperimentet att den centrerade kring vikten.
Ja, det måste vara fruktansvärt. Jag förstår hur du menar. Men samtidigt, om man har sådan ångest över vikten så är det ju hyfsat lätt att bli kvitt den? Räkna maten, planera kosten och träna rätt. Det är ju ett tacksamt problem jämfört med andra saker man kan ha ångest över, som inte går att åtgärda lika "lätt". Den som är tjock behöver "bara" ändra sin livsstil för att bli kvitt det.

Om det nu inte finns undantag från kcal in/ut då? Jag har en bekant som är smällfet, verkligen enorm. Samtidigt ser jag henne knappt äta någonting. Antingen smusslar hon med vad hon äter, eller så behåller hon vikten trots att hon äter lite flingor på morgonen och en bit lax och potatis till middag.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:33   #28
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Jag trodde väl att det skulle ske även denna gång. Om resultatet i en undersökning inte passar ens åsikt: Skut budbäraren. Dvs miskreditera undersökningen. Sker varenda gång och av alla åsiktsriktningar. Rätt roande men också rätt tröttande i längden.
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:41   #29
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
Jag trodde väl att det skulle ske även denna gång. Om resultatet i en undersökning inte passar ens åsikt: Skut budbäraren. Dvs miskreditera undersökningen. Sker varenda gång och av alla åsiktsriktningar. Rätt roande men också rätt tröttande i längden.
Men skojar du eller? Anser du att 35E% kolhydrater än en lågkolhydratkost?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:49   #30
RandomC
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
1) Definiera sunda kolhydrater.

2) Men att fett inte mättar är skitsnack från din sida. Utan att ha provat själv har du inget att säga till om i det ämnet. För den som äter massa kolhydrater och socker tror jag mycket väl att mer fett inte mättar. Minimerar du mängden kolhydrater kommer fett mätta utmärkt. Prova själv och se hur det funkar, mig veterligen har du ingen egen erfarenhet.

Eftersom du inte kommer göra det behöver du inte bry dig om att svara på 2), jag skrev det bara så att alla andra skulle kunna läsa.
Och vad har det för relevans? Anekdotisk evidens säger sällan särskilt mycket om hur det egentligen fungerar, vilket du redan borde vara medveten om. Det finns mängder av människor som är helt övertygade om att det blivit botade från alla möjliga sorters sjukdomar m.h.a homeopati, healing och zonterapi. Det betyder självklart inte att behandlingarna har någon egentlig effekt.
Kan du inte du backa upp dina påståenden med konkreta bevis? Om jag inte missminner mig finns det rent av studier som visar att fett generellt mättar sämre än protein och kolhydrater.
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)