Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-28, 19:59   #136
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Jag är 100 % säker på att Paulun aldrig skulle påstå något annat än att andra dieter fungerar lika bra om man följer dom. Det Paulun gör är att föreslå lösningar för folk att äta bättre på lång sikt och påbörja en ny livstil. Han ser inget magiskt i sin diet som du gör. Han marknadsför ju till och med två olika dieter.

Orsaken till just 33/33/33 är nog snarare för att den garanterat ett högt proteinintag som ger mättnad så den blir lätt att följa rent hungermässigt.

The ketogenic diet är väldigt bra men 10 år gammal nu så allt är ju inte direkt de senaste.
Författarnas mål (de är tre) är att skapa en långsiktigt hälsosam diet som är så mättande som möjligt.
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 20:14   #137
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det sa Lyle i slutet på 90-talet när han skrev the ketogenic diet. Han sa också i samma bok att det med all största sannolikhet inte var någon skillnad mellan olika dieter om proteinetintaget var det samma ochh man inte drog ner fettet på för låga nivåer.

Citat:
lowcarb diets can NOT sustain high intensity activity

you need carbs

so strict ketogenic diets had to give way to other approaches to allow people to sustain high intensity activity while receiving whatever benefits might accrue from low carbs
Jag har läst på lite om MCT, men få studier har gjorts på normala människor (varför är bara diabetiker och överviktiga intressanta? diskriminering!), så det verkar vara svårt att dra en slutsats.

Slutsatserna som ända dragits har varit att MCT förbränns på ett sätt som liknar kolhydrater, vilket gör att man med kokosfett ändå kan få till energi vid anaerob aktivitet (om jag förstått "på ett sätt som liknar" rätt).

Det här antyder en sån effekt (trots att slutsatsen var ett "mnja"):

Citat:
Let me note that the studies that triggered the use of MCT's in sports were done with diabetics and weight-loss patients, who were given MCT's in place of the usual long-chain fats. On low-calorie diets these patients lost more weight than patients given "ordinary" fats (which I'll presume to be unfavorable fats). But muscle loss was also substantial, making it difficult to further determine whether MCT's actually aid fat loss. More recently, MCT's have been tested with healthy non-obese men and women not on low-calorie diets, with an entirely different result. The subjects didn't lose weight, but the MCT's were burned for energy preferentially, thereby sparring muscle. To achieve this effect, a high proportion of the diet (about 50%) must be MCT's.
50E% på 2500 kcal blir ~150g kokosfett, inte särskilt svårt att nå.

Lite mer (vinklad) info om kokosnötter på Coconut oil and MCT. Ett intressant ämne.

Men nu är jag lite OT...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 20:30   #138
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
50E% på 2500 kcal blir ~150g kokosfett, inte särskilt svårt att nå.
Jag trodde kokosfett bestod av max 15% MCT. Vad har jag missat?
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 20:30   #139
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Inte bara det. Du försöker ofta komma med påståenden som förespråkar en typ av diet som samtidigt saknar konkret förankring. Det skapar förvirring i onödan. Diskussion om kostråd, träningsmetoder och liknande ska vi absolut ha, men att påstå saker tagna ur tomma intet övertygar ingen, något du verkar vilja göra då du pratar dig så varm om LCHF.
Karlshamnsstudien visade på bra blodfettvärden. "Optimal diet"-studien från 2008 likaså. Och Israelstudien.

Animalisk föda är rik på vitaminer och mineraler (gör en jämförelse med spannmål/potatis). Vilket av högkolhydrat och lågkolhydrat försämrar Apo-kvoten? Sjukt svårt att få typ 2-diabetes utan kolhydrater, dessutom.

Kan man inte tänka sig att det då är en bra kosthållning?

Vi diskuterar i den här tråden en studie där slutsatsen "det spelar ingen roll vad du äter, det ger ändå samma resultat" har dragits. Jag finner det befogat att diskutera lågkolhydratkost som sades vara -- men inte var -- representerat i den studien.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 20:40   #140
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
Den här dieten bygger på att man minskar på kolhydraterna och ökar på proteinet. En tredjedel av varje makronutrient ansågs av författarna vara en lagom kompromiss.
... and yet, 33E% av varje, när vi ju i den här studien konstaterat att fördelningen är helt ointressant. Borde inte hans tidigare böcker/dieter fungerat lika bra?

Nåja, då är vi ju faktiskt överens om att han bara var ute efter att kränga böcker för att tjäna pengar. Duger för mig!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:07   #141
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag har läst på lite om MCT, men få studier har gjorts på normala människor (varför är bara diabetiker och överviktiga intressanta? diskriminering!), så det verkar vara svårt att dra en slutsats.

Slutsatserna som ända dragits har varit att MCT förbränns på ett sätt som liknar kolhydrater, vilket gör att man med kokosfett ändå kan få till energi vid anaerob aktivitet (om jag förstått "på ett sätt som liknar" rätt).
MCT och mellanlånga fettsyror är precis som alla andra fettsyror ett aerobt bränsle.
Mellanlånga fettsyror är vattenlösliga och går direkt till levern. De är så vattenlösliga så de passerar in genom levercellerna och tränger sig före i kön in till mitokondrien ( de behöver inte L-karnitin ) där de förbränns och ger energi.

Det är svårt att äta så mycket MCT att mellanlånga fettsyror kan passera levern och komma ut i kroppen och förbrännas i musklerna. Det skulle gå, men tyvärr är mellanlånga fettsyror ytaktiva och irriterar magen i större mängd

MCT är snabb energi. Kokosfett är inte lika snabbt eftersom de andra 85 % fettsyror är långa och har normal nedbrytning i tarmarna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:09   #142
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
... and yet, 33E% av varje, när vi ju i den här studien konstaterat att fördelningen är helt ointressant. Borde inte hans tidigare böcker/dieter fungerat lika bra?
Vad studien visar, är att ingen fördelning av makronutrienter är överlägsen någon annan utslaget på en population, i avseende på viktminskning. Där håller jag med om att hans tidigare böcker/dieter skulle fungera lika bra. Dock är jag övertygad om att på individnivå så finns det bra och dåliga dieter. Jag har lättare att följa en viss diet. Du har lättare att följa en annan. Där har den nya dieten en funktion att fylla. Det är du som predikar att en diet, LCHF, är överlägsen alla andra. Jag har inte något emot LCHF bara anhängarnas tro att de hittat LÖSNINGEN, därefter verkar de stänga av den kritiska delen av hjärnan för allt som inte stämmer överrens med LÖSNINGEN. Jag har sett och hört för många LÖSNINGAR i mina år för att bli övertygad den här gången heller.

Ännu mer OT: Du har tidigare förklarat att du anser att undersökningen inte visar att:
Citat:
"..när vi ju i den här studien konstaterat att fördelningen är helt ointressant."
Varför säger du då att "vi konstaterat" (min kursivering) när du inte har gjort det?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nåja, då är vi ju faktiskt överens om att han bara var ute efter att kränga böcker för att tjäna pengar. Duger för mig!
NEJ! Vi är inte överrens. Jag tror INTE att författarna "bara är ute efter att kränga böcker". Jag tror att de vill hjälpa människor att gå ner i vikt och må bättre i första hand. Att de sedan tjänar pengar på det är naturligtvis också en stark motivation. Din cynism delar jag inte. Jag tror mycket bättre om människor än så. Jag tror att de flesta vill hjälpa andra samtidigt som de vill tjäna pengar.
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:47   #143
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Din cynism delar jag inte. Jag tror mycket bättre om människor än så. Jag tror att de flesta vill hjälpa andra samtidigt som de vill tjäna pengar.
* Två barn döda av LCHF
* LCHF - en metod med flera sidor

Svårt att kränga spannmål när folk slutar äta kolhydrater...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:48   #144
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Mikaelj: Menar du att spannmålsindustrins agenter smög sig in och förgiftade ungarna?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:52   #145
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Mellanlånga fettsyror är vattenlösliga och går direkt till levern. De är så vattenlösliga så de passerar in genom levercellerna och tränger sig före i kön in till mitokondrien ( de behöver inte L-karnitin ) där de förbränns och ger energi.

Det är svårt att äta så mycket MCT att mellanlånga fettsyror kan passera levern och komma ut i kroppen och förbrännas i musklerna. Det skulle gå, men tyvärr är mellanlånga fettsyror ytaktiva och irriterar magen i större mängd
Om vi antar att det går och man inte får ont i magen, då? De ger energi snabbt, men är ändå anaeroba -- hade man ändå kunnat få någon positiv effekt av dem? Många lovprisar kokosnöten, så något med den verkar ju vara bra!

Citat:
MCT är snabb energi. Kokosfett är inte lika snabbt eftersom de andra 85 % fettsyror är långa och har normal nedbrytning i tarmarna.
Hrm, varför hittar jag bara "predominantly MCT" överallt? Består inte laurinsyra av mer än 30% MCT? :/
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:54   #146
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Mikaelj: Menar du att spannmålsindustrins agenter smög sig in och förgiftade ungarna?
Paulun försöker få LCHF att framstå i dålig dager för att hålla upp försäljningen av sina böcker, sitt bröd och sin (väldigt dyra) musli.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 22:14   #147
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Paulun försöker få LCHF att framstå i dålig dager för att hålla upp försäljningen av sina böcker, sitt bröd och sin (väldigt dyra) musli.
Eller så är han ärlig och tror verkligen att den kan vara farlig. Men nej så kan det ju inte vara. Han är ju OND. Han kritiserar ju ditt älskade LCHF, och det kan man ju inte göra med goda intentioner. För det var väl det du menar med att citera länkarna där han varnade för LCHF som bevis för hans brist på goda intentioner? Eller vad var annars din avsikt?

OT igen: Du kan aldrig veta vad han har för motiv. Du kan bara gissa. Så när du förklarar vad han har för motiv så gissar du bara. Och inte förvånande så ger du din meningsmotståndare de mest låga och gemena motiv. Tyvärr för dig säger det ingenting om honom men väldigt mycket om dig.
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 22:36   #148
RandomC
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Paulun försöker få LCHF att framstå i dålig dager för att hålla upp försäljningen av sina böcker, sitt bröd och sin (väldigt dyra) musli.
Precis som annika och SNR då med andra ord? Förutom att hon dessutom anklagar en hel yrkeskår för korruption och bedrägeri utan några som helst bevis.
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 00:10   #149
kjpil
Registered User
 
kjpils avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 94
Paulun kommenterar i alla fall artikeln
http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=245
kjpil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 08:07   #150
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC Visa inlägg
Precis som annika och SNR då med andra ord? Förutom att hon dessutom anklagar en hel yrkeskår för korruption och bedrägeri utan några som helst bevis.
Hur många typ 2-diabetiker har Paulun gjort symptomfria och hur många överviktiga har han fått bra resultat med? De förra lär du kunna räkna på ena handen, de senare lär vara få att döma av berättelserna på KiF...

Sedan vet jag inte om du är medveten om att pengarna Dahlqvist tjänar från böcker går till "Doktor Dahlqvists fond...för oberoende forskning om sambandet mellan kost och hälsa". Pengarna från hennes föreläsningar täcker det inkomstbortfall hon har när hon inte arbetar.

Din jämförelse haltar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)