Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-19, 11:38   #1
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Carla's Träningsjournal

Nu är det dags för mig att starta en träningsjournal. Jag har ingen erfarenhet när det kommer till träning, så jag kommer behöva all hjälp och peppning jag kan få.

Nu kommer det jag har fasat för.. Jag tänker nu lägga upp bilder på min dagsform. Dessa bilder togs idag söndag 19 januari 2014. Jag skäms fruktansvärt mycket över att visa min kropp på det här sättet och jag hoppas på att aldrig mer behöva se min kropp i den här formen.

Kön: Kvinna
Ålder: 25 år
Längd: 163 cm
Startvikt: 105 kg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kolozzeum (1).jpg (38.6 KB, 17 visningar)
Filtyp: jpg kolozzeum (2).jpg (74.6 KB, 16 visningar)
Filtyp: jpg kolozzeum (3).jpg (43.4 KB, 16 visningar)
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 11:56   #2
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Jag kommer att träna hemma till en början, då jag har en hel del redskap hemma.

Redskapen som jag har hemma är:
Energetics multigym 800
Energetics crosstrainer
Löpband
Motionscykel (ur funktion för tillfället)
Armhävningshandtag
Kettleball 8 kg
Kettleball 4 kg
Skivstång
Hantlar 2 kg

Vikter:
2 x 5 kg
4 x 2,5 kg
6 x 2 kg
2 x 1,25 kg
4 x 1 kg

Jag behöver nu tips på vad jag kan göra för typer av övningar med dessa redskap. Tycker ni att jag behöver köpa fler, kanske lite tyngre vikter?
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 01:18   #3
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Söndag 19 januari 2014

I söndags blev det konditionsträning innan frukost.
Började med 30 min på crosstrainern, 30 squats och sedan 30 min promenad på löpbandet.
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 21:12   #4
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Tisdag 21 januari 2014

Hemma och sjuk men lyckades ta mig ut på en 45 min promenad.
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 21:19   #5
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Eftersom jag ligger hemma och är sjuk så passade jag på att göra ett träningsschema. Jag vet inte om jag går ut alldeles för hårt med träning sex dagar i veckan. Jag tänkte köra på det ett tag och se hur det känns. I värsta fall får jag göra ett nytt träningsschema med färre dagar. Åh vad jag längtar tills jag är frisk och kan sätta igång med nya träningschemat!

MÅNDAG - Cardio (Morgonpass: 45 min rask promenad innan frukost. Kvällspass: 40 min promenad på löpband och 20 min crosstrainer)

TISDAG - Ben/Mage

ONSDAG - Cardio (Morgonpass: 45 min rask promenad innan frukost. Kvällspass: 40 min promenad på löpband och 20 min crosstrainer)

TORSDAG - Bröst/Axlar/Triceps

FREDAG - Cardio (Morgonpass: 45 min rask promenad innan frukost. Kvällspass: 40 min promenad på löpband och 20 min crosstrainer)

LÖRDAG - Rygg/Biceps

SÖNDAG - VILA!

Några kommentarer på träningsschemat? Några muskelgrupper som inte bör tränas på samma dag? Fler vilodagar?

Senast redigerad av Carla den 2014-01-21 klockan 21:20.
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 21:37   #6
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Det är inget fel på uppdelningen i ditt schema men att gå från noll till det där är ganska tufft. Vill man ha resultat i sin träning gäller det att inte tröttna efter två veckor eller bli skadad.

Börjar du känna dig sliten i leder och liknande borde du ta dig en funderare på om du inte ska skippa morgonpromenaderna. Det skulle du nästan kunna göra ändå för den delen.

Lycka till!
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 11:18   #7
decussatio
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Delta quadrant
Inlägg: 65
Ta det lite lugnare med konditionsträningen till en början. Sätt låga mål som du kan uppnå och höj allt eftersom istället, det är bättre att du börjar långsamt än att du sätter höga mål som du misslyckas med, det leder lätt till att du tappar motivationen.

Planera en halvtimmas cario måndag, onsdag, fredag. Känn efter när den halvtimman har gått: Är du helt slut? Avsluta passet. Orkar du lite till? Ta i lite extra i några minuter mer. Är du full av energi och har roligt? Kör på en kvart till och utvärdera igen.

När jag började springa (aldrig sprungit förut) så började jag med promenader och ökade en minut löpning vid varje pass i början. Det är en härlig känsla att orka mer än förra gången och den korta tid det tar att komma upp i längre tider, den är en så liten del av ditt framtida aktiva liv. Det viktigaste är att du skapar goda vanor med träningen. Snart kommer du tycka att det är roligt, men inte om du kör slut dig första veckorna.

Kommer följa journalen och hejar på dig!
__________________
Attention: Contents might be nuts.
decussatio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 21:27   #8
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Citat:
Det är inget fel på uppdelningen i ditt schema men att gå från noll till det där är ganska tufft. Vill man ha resultat i sin träning gäller det att inte tröttna efter två veckor eller bli skadad.

Börjar du känna dig sliten i leder och liknande borde du ta dig en funderare på om du inte ska skippa morgonpromenaderna. Det skulle du nästan kunna göra ändå för den delen.

Lycka till!
Citat:
Ta det lite lugnare med konditionsträningen till en början. Sätt låga mål som du kan uppnå och höj allt eftersom istället, det är bättre att du börjar långsamt än att du sätter höga mål som du misslyckas med, det leder lätt till att du tappar motivationen.

Planera en halvtimmas cario måndag, onsdag, fredag. Känn efter när den halvtimman har gått: Är du helt slut? Avsluta passet. Orkar du lite till? Ta i lite extra i några minuter mer. Är du full av energi och har roligt? Kör på en kvart till och utvärdera igen.

När jag började springa (aldrig sprungit förut) så började jag med promenader och ökade en minut löpning vid varje pass i början. Det är en härlig känsla att orka mer än förra gången och den korta tid det tar att komma upp i längre tider, den är en så liten del av ditt framtida aktiva liv. Det viktigaste är att du skapar goda vanor med träningen. Snart kommer du tycka att det är roligt, men inte om du kör slut dig första veckorna.

Kommer följa journalen och hejar på dig!
Jag vill definitivt inte tappa motivationen så jag ändrar till 30 minuter cardio istället
Spelar det någon roll om jag tränar innan frukost eller på kvällen? Jag läste någonstans att cardio är bäst att träna på morgonen på tom mage. Tack och jag ser fram emot att få komma igång med träningen!
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 21:35   #9
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Onsdag 22 januari 2014

Tog mig till ett elljusspår som finns i närheten. Började försiktigt med att promenera det röda spåret som är på 2,5 km och joggade upp för alla backarna (dom är många och branta haha). Hoppas på att kunna jogga hela blå spåret i sommar som är på 4,5 km.
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 21:16   #10
decussatio
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Delta quadrant
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Carla Visa inlägg
Jag vill definitivt inte tappa motivationen så jag ändrar till 30 minuter cardio istället
Spelar det någon roll om jag tränar innan frukost eller på kvällen? Jag läste någonstans att cardio är bäst att träna på morgonen på tom mage. Tack och jag ser fram emot att få komma igång med träningen!
Nej, det gör ingen verklig skillnad, de skillnader man kunnat hitta i studier är försvinnande små. Men det kan vara jobbigt att köra cardio direkt efter att man ätit, så välj en liten och lätt frukost om du ska träna snart efter. Annars är det bara att köra på och göra det som du trivs bäst med. Jag föredrar att träna på morgonen för jag har mest energi då, men det är vanligare att man orkar mer på kvällen. Testa dig fram!

Bra jobbat med första cardiopasset!
__________________
Attention: Contents might be nuts.
decussatio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 23:02   #11
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Ser ut som du tänkt igenom träningen noga, kommer gå fint detta!
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 00:46   #12
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av decussatio Visa inlägg
Nej, det gör ingen verklig skillnad, de skillnader man kunnat hitta i studier är försvinnande små. Men det kan vara jobbigt att köra cardio direkt efter att man ätit, så välj en liten och lätt frukost om du ska träna snart efter. Annars är det bara att köra på och göra det som du trivs bäst med. Jag föredrar att träna på morgonen för jag har mest energi då, men det är vanligare att man orkar mer på kvällen. Testa dig fram!

Bra jobbat med första cardiopasset!
Alright, tack! Det var riktigt skönt att komma ut och röra på sig även om det inte var så mycket. Imorgon blir det en sväng till elljusspåret igen för att promenera det blå spåret (4,5km). Ang. schemat så tror jag att det får bli cardio på morgonen och styrka på em innan middagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Ser ut som du tänkt igenom träningen noga, kommer gå fint detta!
Vad kul! Jag ska göra allt jag kan för att det ska gå bra. Det finns så mycket jag vill göra i livet men som min kropp inte orkar med just nu. Det är nog min största motivering - att kunna göra saker utan att begränsas av min vikt och storlek.

En vecka sedan jag började äta nyttigt och mindre portioner. Idag visade vågen -0,5kg
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 10:13   #13
decussatio
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Delta quadrant
Inlägg: 65
Minus 0.5! *high five*
__________________
Attention: Contents might be nuts.
decussatio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 17:27   #14
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av decussatio Visa inlägg
Minus 0.5! *high five*
Ja, det känns bra! Det ger mig verkligen extra motivation
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 17:35   #15
Carla
Registered User
 
Carlas avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Fredag 24 januari 2014

Tog mig till ett elljusspår idag. Jag fick med mig flickvännen som är en latmask. Planen var att vi skulle gå 4,5km som jag väldigt gärna ville, men hon ville absolut inte. Hon sa åt mig att gå 4,5km så skulle hon gå 2,5km. Jag ville hellre ha hennes sällskap så det fick bli 2,5km. Hon promenerade och jag joggade i förväg hela tiden, sedan joggade jag tillbaka till henne, sedan i förväg, och sedan tillbaka. Så höll jag på hela spåret, så det blev nog några meter extra iallafall. På spåret så finns det tre stycken backar där man har två alternativ, antingen ta den lättare backen eller ta den branta backen. Jag pushade mig själv och valde att jogga uppför dom brantare backarna istället för att promenera uppför dom lättare med flickvännen.
Carla är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)