Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-19, 21:56   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mjölk - orsaken bakom dom flesta kroniska sjukdomarna?

Hypotesen läggs fram i artikeln.

Citat:
Common chronic diseases of Western societies, such as coronary heart disease, diabetes mellitus, cancer, hypertension, obesity, dementia, and allergic diseases are significantly influenced by dietary habits. Cow's milk and dairy products are nutritional staples in most Western societies. Milk and dairy product consumption is recommended by most nutritional societies because of their beneficial effects for calcium uptake and bone mineralization and as a source of valuable protein. However, the adverse long-term effects of milk and milk protein consumption on human health have been neglected. A hypothesis is presented, showing for the first time that milk protein consumption is an essential adverse environmental factor promoting most chronic diseases of Western societies. Milk protein consumption induces postprandial hyperinsulinaemia and shifts the growth hormone/insulin-like growth factor-1 (IGF-1) axis to permanently increased IGF-1 serum levels. Insulin/IGF-1 signalling is involved in the regulation of fetal growth, T-cell maturation in the thymus, linear growth, pathogenesis of acne, atherosclerosis, diabetes mellitus, obesity, cancer and neurodegenerative diseases, thus affecting most chronic diseases of Western societies. Of special concern is the possibility that milk intake during pregnancy adversely affects the early fetal programming of the IGF-1 axis which will influence health risks later in life. An accumulated body of evidence for the adverse effects of cow's milk consumption from fetal life to childhood, adolescence, adulthood and senescence will be provided which strengthens the presented hypothesis.
Med Hypotheses. 2009 Feb 14. Milk - The promoter of chronic Western diseases.

http://www.sciencedirect.com/science...4cfdca3d844266
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:00   #2
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Om det nu är så, hur ska man göra för att få i sig kalcium osv i bra mängder? Allt det som vi idag får mestadels från mjölk.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:08   #3
hampfuz
Registered User
 
hampfuzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 429
Det finns en hel del kalciumrika grönsaker (olika sorters sjögräs är t.ex rikt på kalcium) och det är även nötter, bönor och frön.
Det skulle nog kräva lite mer ansträngning, dock.

Kommer bli intressant att se ev. vidare forskning.
hampfuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:08   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Nötter och fruktkärnor.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:10   #5
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
fruktkärnor.

Man kan aldrig äta för många
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:11   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Milk protein consumption induces postprandial hyperinsulinaemia and shifts the growth hormone/insulin-like growth factor-1 (IGF-1) axis to permanently increased IGF-1 serum levels.
Mjölkprotein.... och kolhydrater.

Insulin + hGH ~= IGF-1, var det väl?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:12   #7
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Om det nu är så, hur ska man göra för att få i sig kalcium osv i bra mängder? Allt det som vi idag får mestadels från mjölk.
Näringsberäknade en matdagbok idag som inte innehöll några mjölkprodukter eller kalciumberikade produkter, men personen ifråga åt mängder av nötter och frön, vilket gjorde att denne täckte sitt kalciumbehov ändå. Det man bör tänka på med den strategin är dock att nötter och frön även är väldigt energitäta. Men har man å andra sidan eliminerat mjölkprodukter som energikälla, så går det kanske på ett ut.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:12   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Man kan aldrig äta för många
Tänkte på mandel och liknande! (minns inte om det finns ett mer specifikt namn, men en kärna är det)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:12   #9
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tänkte på mandel och liknande! (minns inte om det finns ett mer specifikt namn, men en kärna är det)
Stenfrukt!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:13   #10
Pellegris
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 107
Utan att förstå allt som stod så antar jag att svaret på din fråga sh86 är att den mängd mjölk många konsumerar är mer än tillräckligt för att få i sej den mängd kalcium kroppen behöver. Alltså att man utan problem kan dra ner sitt mjölkdrickande utan att för den delen få brist på kalcium. Har jag fel?
Pellegris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:15   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Stenfrukt!
Äpplet är en stenfrukt, och mycket riktigt smakar äppelkärnor mandel.

Är mandlar alltså stenar? :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:15   #12
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Från Lyle McDonalds forum, denna artikel va uppe där för några veckor sen..
Citat:
Ursprungligen postat av Aaron_F Visa inlägg
be warned, it is most definately hypothesis forming stuff, and some of the leaps of faith are painful.

Its heavy going but if we take the first few sections are attempting to state that milk proteins are magical things taht stimulate IGF1 and insulin. He then steps up and says taht insulin and IGF cause diseases. Therefore Milk must cause these diseases...

A results in B

B is implicated in C

A MUST CAUSE C
Artikeln är från med hypothesis, många lite galna saker i den tidskriften
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:15   #13
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegris Visa inlägg
Utan att förstå allt som stod så antar jag att svaret på din fråga sh86 är att den mängd mjölk många konsumerar är mer än tillräckligt för att få i sej den mängd kalcium kroppen behöver. Alltså att man utan problem kan dra ner sitt mjölkdrickande utan att för den delen få brist på kalcium. Har jag fel?
Benskörhet får man oftare pga D-vitaminbrist..
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:21   #14
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Ungefär som när det varnades för ägg för många år sen?
1. Höga kolesterolnivåer (ingen hänsyn tagen till ratio ldl:hdl) i en individ kan innebära högre risk för hjärt- o kärlsjukdomar
2. Ägg innehåller mycket kolesterol
3. Mer än ett ägg om dagen kan leda till hjärt- o kärlsjukdomar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 22:24   #15
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Äpplet är en stenfrukt, och mycket riktigt smakar äppelkärnor mandel.

Är mandlar alltså stenar? :-)
Stenhårda om inte annat... Mandel är också en stenfrukt, ja. Liksom körsbär, persika, hjortron, mango osv. Det är en stor familj. Men jag äter hellre mandel än mangokärnor...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)