Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-07, 22:15   #1
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Avstannad utveckling rörlighet

Har som dagsrutin innan jag lägger mig att sitta på huk i knäböj position. Problemet är att det alltid är lika jobbigt, kan aldrig sitta så och känna att jag vilar, orkar sitta typ 3 min max i sträck.
Stretchar baksida lår, höftböjaren och gluteerna efter varje benpass (2 gånger i veckan) 2x30-40sek, sen samt sitter på huk varje dag. Har hållt på såhär i ett år nu med litet uppehåll på någon månad kanske.

Med mina skor kan jag sitta på huk ganska oberörd men det är för att de är lite högre sula vid hälen men direkt jag tar av de så blir det jobbigt.
Just nu känns det bara som att jag bibehåller rörligheten jag har men kommer ej framåt.
Kan någon här sitta på huk och känna att det är en viloposition? Och isåfall hur kom ni dit?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 06:45   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Vad det är i kroppen som säger ifrån då när du säger att du inte orkar sitta mer än 3 minuter? Fotlederna? Ljumskarna? Framsida underben (vilka får jobba en del för att man inte ska tippa bakåt)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:31   #3
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Ett ord, barfotaskor! Eller zero drop iallafall. Hjälpt mig mycket.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:40   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Kan sitta så läääänge... TS frågar hur. I mitt fall "beror" det på 40 års kampsportsträning, barfota, som innefattat ett nästan oändligt antal tillfällen då man "sitter" i knäböjsposition, ryckposition (med benen) och liknande positioner, samt rörelse i dessa positioner. Naturligtvis även massor av annan rörlighetsträning under åren. Har stor nytta av min rörlighet i gymmet.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:42   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det där är en intressant grej, småbarn sitter ju gärna på huk (även om de ofta också sitter bara på rumpan) men det är något vi inte fortsätter med under uppväxten. I typ asien och afrika (kanske även öststaterna?) forts'tter man ju med det i vuxen ålder.

Så det lär i huvudsak vara av kulturella anledningar till varför vi i väst är så kassa på det antar jag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:45   #6
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vad det är i kroppen som säger ifrån då när du säger att du inte orkar sitta mer än 3 minuter? Fotlederna? Ljumskarna? Framsida underben (vilka får jobba en del för att man inte ska tippa bakåt)?
Brukar kännas en del i framsida underben!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:49   #7
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det där är en intressant grej, småbarn sitter ju gärna på huk (även om de ofta också sitter bara på rumpan) men det är något vi inte fortsätter med under uppväxten. I typ asien och afrika (kanske även öststaterna?) forts'tter man ju med det i vuxen ålder.

Så det lär i huvudsak vara av kulturella anledningar till varför vi i väst är så kassa på det antar jag?
Vi sitter ju på stolar vilket gör att vi blir stela. Ja det är kul när man ser barn kan sitta i en djup knäböj hur lätt som helst, varenda gång de ska plocka upp något så är det ass to grass.
Men har inte stolar uppfunnits i Asien än eller vad är det frågan om haha?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 07:58   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Brukar kännas en del i framsida underben!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
De musklerna är ju vanligtvis inte vana vid att belastas så mycket mer än när man promenerar och ska lyfta fötterna eller för att bidra till att hålla balansen i upprätt stående (dvs väldigt låg belastning). Att aktiveras X minuter i sträck i ett förkortat läge (max dorsalflexion) blir ju ganska jobbigt. Du borde ju kunna ha arbetat upp en hyfsad uthållighet där efter ett år dock.

Dels kan man ju variera fotbredden, från t.ex. axelbrett (mer jobb för de musklerna) till betydligt bredare (kräver mer rörlighet ljumskar). Man behöver inte heller sitta helt still utan röra sig i huksittande positionen, lätta tyngdöverföringar från fot till fot m.m.

Ett extra träningsmoment jag själv kört, både för att göra det lättare i huksittning men även i motsvarande typ enbensknäböj i fulldjup, är att använda ett tungt gummiband och sittandes dorsalflektera max och sedan förflytta kroppen bakåt med gummibandet runt fotryggen så att tibialis anterior får jobba isometriskt i sitt korta läge i X sekunder, X reps/set. Tungt gummiband dvs. Jag kör med rogue fitness-banden - det svarta eller lila på 100 resp 140 lbs.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 08:03   #9
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ett extra träningsmoment jag själv kört, både för att göra det lättare i huksittning men även i motsvarande typ enbensknäböj i fulldjup, är att använda ett tungt gummiband och sittandes dorsalflektera max och sedan förflytta kroppen bakåt med gummibandet runt fotryggen så att tibialis anterior får jobba isometriskt i sitt korta läge i X sekunder, X reps/set. Tungt gummiband dvs. Jag kör med rogue fitness-banden - det svarta eller lila på 100 resp 140 lbs.
Vad heter övningen? Förstod nog inte helt hur du menar.


Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 08:58   #10
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Vad heter övningen? Förstod nog inte helt hur du menar.


Skickat från min G3311 via Tapatalk


Första bilden där. Håll foten max dorsalflekterad (mot dig), förflytta dig bakåt tills det blir rejält tung (maximera motoriska aktiveringen av muskeln) och håll kvar X sekunder så att muskeln får jobba i samma korta läge som när du sitter på huk.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 09:12   #11
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg


Första bilden där. Håll foten max dorsalflekterad (mot dig), förflytta dig bakåt tills det blir rejält tung (maximera motoriska aktiveringen av muskeln) och håll kvar X sekunder så att muskeln får jobba i samma korta läge som när du sitter på huk.
Tack! Uppskattar din hjälp!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 09:19   #12
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag skulle testat att regelbundet göra djupa box-böj med paus och successivt försöka öka djupet (lägre box). Ganska lätt vikt (typ 40-60 kg eller vad som känns bekvämt).
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 09:31   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Tack! Uppskattar din hjälp!

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Np. Den övningen gjorde för övrigt skillnad för mig också i varianter av enbensknäböj. Kan inte muskeln aktiveras nog så finns ju risk att man faller bakåt om man kör typ pistolböj och liknande, men där gjorde det en tydlig skillnad.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 11:35   #14
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Såhär djupt kör jag nu, detta var på 90kg

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 13:37   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du kan ju kanske testa det jag brukar göra du jag försöker sitta på huk för att få lite ökad rörlighet.

Jag har ett gummiband som sitter fast i nåt stabilt (typ en pelare eller nåt) i typ knähöjd. Detta gummiband kliver jag i och sätter runt rumpan och backar lagom långt bakåt så det blir utsträckt. Sedan går jag ner i mitt huksittande och då vill ju gummibandet dra rumpan/höfterna framåt in mellan fötterna till.

Dvs man får samma effekt som ifall man skulle hålla i sig med händerna i något framför kroppen för att få fram höfterna lite mer. Fast gör man med gummiband så får man en mer upprätt överkropp och man kan slappna av mer i överkroppen.

Man får experimentera lite med var man sätter gummibandet så det blir bra. Rätt långt ner på rumpan tycker jag funkar bäst.

Behöver man få fram höfterna ännu mer så flyttar man bak fötterna lite så gummibandet blir mer utstretchat. Man får ha ett ganska tungt band. I alla fall om man är lika ovig som jag är.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-08-08 klockan 13:39.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)