Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-01, 10:08   #1
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
7 km cykelpendling

Ger det någon träningseffekt?

Funderar på om jag ska börja cykelpendla till jobbet i höst. Vägen är en backig skogsväg så det är tyngre än asfalt i varje fall. Gissar att jag hamnar runt 150 i snittpuls och det brukar ta 15+- minuter att cykla.

Det är 6-7 km en väg så det blir ju 14 mil på en av mina 10 dagars arbetscykler.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 10:16   #2
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Allt ger ju nån slags effekt. 150 i snitt är ganska högt för en så kort sträcka, så det innebär väl att du tar i lite. Om du inte har maxpuls på 220?
Jag har exakt 5km, bara asfalt. Har en riktigt tung pendlarcykel, så det tar 15-20 minuter. Märker ingen direkt träningseffekt, snarare återhämtning. Känner mig piggare i benen när jag cykelpendlar än när jag inte gör det. Springer sträckan ibland också, då ger det lite mer såklart.
Men har man 6-7km till jobbet finns det ju ingen anledning att INTE cykla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 10:20   #3
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Absolut. Cyklade dagligen till gymnasiet trots att jag hade busskort. Det kom sedan väl till nytta när jag ryckte in i lumpen.

Cyklar fortfarande, dock ej regelbundet.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 10:23   #4
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Det ger för hälsan om inte annat.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 10:26   #5
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalass...df?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-08-01 klockan 10:28.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 11:15   #6
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Klart att ca 30 - 40 minuter konditionsträning per arbetsdag ger effekt!
Om du inte gör någon annan konditionsträning så kommer det ge en dramatisk förbättring av konditionen!

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-01 klockan 11:16.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 11:54   #7
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalass...df?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.
Bra sammanfattad information men för helvete vilken ful presentation. Kan någon ge honom en kurs i estetik tack.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 12:00   #8
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Jag har två kilometer enkel väg, nedförsbacke på morgonen och föga förvånande uppför hemåt. Dammar på för fullt i backen med blodsmak på toppen och märker en rejält förbättrad kondition jämfört med om jag bara skulle gympa och åka bil.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 12:20   #9
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalass...df?w=900&h=900
Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-01 klockan 12:23.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 13:56   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Som sagt, gör det för hälsans skull om inte annat
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 17:58   #11
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.


Länk på det om 1-2 minuters intervaller vore uppskattat!
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 18:51   #12
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalass...df?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.
Kollade upp vad jag hade för puls förra året och det låg runt 140 i snitt på den vägen. Mätte med pulsklocka på handleden och jag tycker att den visar lite lägre puls än vad jag upplever. Brukar ligga på 160-165 i snitt när jag springer med den klockan. På vanlig asfasltsväg så låg pulsen på 110-120.

Just nu så springer jag 2-3 pass i veckan. Att dryga ut det med cykling med puls runt 140 kanske kan hjälpa med att bygga aerob kapacitet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 20:43   #13
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.
Jag ser gärna lite underlag på det du skriver som är fetstilt. Jag har följt de främsta inom konditonsforskning (Seiler, Hutchinson, Burke etc.) de senaste åren och har aldrig stött på att 1-2 min skulle vara effektivare än längre v02-max intervaller. Variation, absolut, men vill se stöd för att 1-2 min är bättre än 4-5 min. Det är jag väldigt skeptisk till. Skicka gärna stöd för ditt påstående, hade varit intressant.



Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kollade upp vad jag hade för puls förra året och det låg runt 140 i snitt på den vägen. Mätte med pulsklocka på handleden och jag tycker att den visar lite lägre puls än vad jag upplever. Brukar ligga på 160-165 i snitt när jag springer med den klockan. På vanlig asfasltsväg så låg pulsen på 110-120.

Just nu så springer jag 2-3 pass i veckan. Att dryga ut det med cykling med puls runt 140 kanske kan hjälpa med att bygga aerob kapacitet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Som sagt, mer träning kring 140-150 i puls kommer ge bättre resultat. Much is more på motionärsnivå. I synnerhet om 1-2 av de löppass du springer är tröskelpass eller v02-max intervaller. Då kommer cykelpendlingen vara en lågintensiv finfin återhämrningsträning som samlar volym sett över veckan.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 20:53   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag ingen länk. Men jag tycker mig känna igen det Jocke skriver om. Googla på Veronique Billat så dyker det kanske upp några vettiga artiklar. Jag har inte ork just nu. Men det var i alla fall hon som kom med en massa nya intervallprotokoll för syreupptagsträning för ett tiotal år sedan.

Jag tror också det snarare handlar om att de lite kortare varianterna är effektivare för att förbättra vVO2max snarare än just VO2max. En hårfin skillnad kanske... Dock plockar jag detta rätt ur min teflonhjärna, så jag kan ju mycket väl ha helt fel.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-08-01 klockan 20:55.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 20:59   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Googlade lite ändå och hittade detta som väl förklarar vad hela ståhejet om Billat handlade om, och det var kanske VO2max som förbättrades markant ändå:

http://running.competitor.com/2015/1...ts-30-30_33782

Senast redigerad av svenbanan den 2018-08-01 klockan 21:00.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)