Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-06, 16:29   #1
HickeHiskelig
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 16
5km på 20min?

tjo, nu blev jag lite sugen på att börja springa lite elljusspår. det senaste året har jag agerat lite softpotatis måste jag erkänna, det har blivit mycket stillasittande. för två år sedan sprang jag dock femman på 24 minuter, tror ni jag kommer kunna klara av att ta samma sträcka på under 20 i sommar? jag har hållit igång lite halvdant i vintras med skidåkning.
HickeHiskelig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 18:12   #2
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
tjo, nu blev jag lite sugen på att börja springa lite elljusspår. det senaste året har jag agerat lite softpotatis måste jag erkänna, det har blivit mycket stillasittande. för två år sedan sprang jag dock femman på 24 minuter, tror ni jag kommer kunna klara av att ta samma sträcka på under 20 i sommar? jag har hållit igång lite halvdant i vintras med skidåkning.
Det är möjligt men beror lite på personliga förutsättningar. Jag lyckades själv ganska exakt göra det du beskriver, sommaren 2015. Jag hade ett personbästa från året innan på strax under 25 minuter. Sen soffpotatis över höst och vinter. När jag tog upp löpningen igeni maj 2015 sprang jag på strax under 26 minuter, vilket var nära max. Sen löptränade jag två gånger i veckan, ett lugnt pass och ett tokhårt pass där målet alltid var att ta personbästa. I mitten av september 2015sprang jag 5 km på 19:50. Sen dess har jag tappat all kondis. Men jag lever fortfarande på meriten att ha sprungit 5 km under 20 minuter.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 18:27   #3
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Beror på om du tillåtit dig själv bli oaptitligt fet under din soffpotatisperiod.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 18:31   #4
HickeHiskelig
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Beror på om du tillåtit dig själv bli oaptitligt fet under din soffpotatisperiod.
heheh nejdå, så illa är det inte :-)
HickeHiskelig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 20:37   #5
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Beror också på hur 5 km slingan ser ut
Många elljusspår är väldigt kuperade med tungsprunget underlag.
Då är under 20 minuter ingen lätt match
Då bör man ha en viss fallenhet för löpning
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 21:03   #6
HickeHiskelig
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Beror också på hur 5 km slingan ser ut
Många elljusspår är väldigt kuperade med tungsprunget underlag.
Då är under 20 minuter ingen lätt match
Då bör man ha en viss fallenhet för löpning

elljusspåret här i storvik är kuperat så det duger och blir över
jag sprang nyss 5km grusväg, ganska plant på 25:32. första löpturen sen förr förra sommaren. det är jag nöjd med jag hade kanske förväntat mig runt 28-29
tänkte springa igen på tisdag så får vi se hur det går då
HickeHiskelig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 21:31   #7
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Du måste kapa lite drygt 1 minut per kilometer. Inte omöjligt med lite träning, men det är stor skillnad att springa i 4:00 min/km än 5:00 min/km. Testa några "tusingar" för att få en känsla för farten.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 08:40   #8
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Det är ju alltid värt att försöka. Klarar du det inte i år så kommer det ju ett till år efter detta.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 09:43   #9
Segisteg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5
Det beror ju lite på hur gammal du är också. Är du under 30 och har lite löpartalang så är det realistiskt. Vilken femma tänker du köra? Den från skidstugan är tyngre än från klubbhuset.
Segisteg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 10:01   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag tror att det blir lite för tufft, men du får gärna visa att jag har fel.

Jag var soffpotatis/styrketränande fram till januari/februari 2017. Fr.o.m. slutet på mars 2017 har jag sprungit minst två gånger per vecka varje vecka. I maj 2017 fixade jag 22:30 på 5K. Hösten 2017 förbättrade jag detta till 20:54. I slutet av mars i år så sprang jag 5K på 20:09 under ett 10K-lopp. Jag är därmed rätt säker på att jag har sub 20 i mig på en femma om jag vill.

Mina förutsättningar är att jag är 27 år gammal samt har relativt lätt för löpning. Den specifika 5K-träningen som jag fick under 2017 bestod i princip av ett pass på 4K som sprangs i någonstans kring tröskeltempo. Det andra passet var oftast längre och lugnare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:11   #11
HickeHiskelig
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Segisteg Visa inlägg
Det beror ju lite på hur gammal du är också. Är du under 30 och har lite löpartalang så är det realistiskt. Vilken femma tänker du köra? Den från skidstugan är tyngre än från klubbhuset.
17 år :P
HickeHiskelig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:23   #12
HickeHiskelig
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 16
och jag hade tänkt springa från klubbhuset
HickeHiskelig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:47   #13
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Det går med mycket vilja och rätt träning. Testlöpte i höstas och klarade 4,2km på ca 21.5 min. Kört en del kondis och gått ner några kg sen dess och klämmer 5 km på 19-19.30 om jag tar i nu. 34 år, men alltid haft lätt för löpning iofs, brukade vinna de lopp jag ställde upp i när jag var ungdom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 06:34   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall det är samma slinga du tidigare grejat på 24min tycker jag inte det finns så stor anledning att betvivla att du kan greja 20min med lite bra träning. Men ifall du tränade som en blådåre och sprang 5k på 24min på en platt asfaltsbana så lär du få tugga i dig en hel del träning innan du grejar 20min på en skidbana.

Här hittade jag lite träningsscheman som kanske kan vara nåt. De verkade hyfsat bra tycker jag. https://aktivtraning.se/traning/lopn...der-25-minuter

Det finns ett schema för att springa under 20min också (det jag länkade till var för att klara under 25min). Jag tror dock det är vettigare att börja med detta schemat för att du ska få lite kilometer i benen innan du går på alltför mycket tuffa pass. Då riskerar du bara att skada dig och då missar du en massa träning och lär inte greja ditt mål. Dessutom kan det schemat mycket väl räcka för att du ska komma under 20min också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 07:24   #15
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Kroppsvikten har stor betydelse minns jag från min löpträning, några enstaka kg gjorde skillnad. Ganska logiskt om man tänker 1 kg extra, 10000 steg = 10000 kg extra på det löppasset.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)