Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-28, 15:33   #181
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Tack så mycket båda två!

Det blir till att beställa lite magnesium och testa helt enkelt!
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 17:47   #182
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Har skaffat remmar för att kunna belasta rygg och ben mer i marklyft. Bör jag köra med vanligt grepp eller mixat grepp med remmar om det är mixat grepp jag kör vanligtvis i marklyft?
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-01, 00:12   #183
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Har skaffat remmar för att kunna belasta rygg och ben mer i marklyft. Bör jag köra med vanligt grepp eller mixat grepp med remmar om det är mixat grepp jag kör vanligtvis i marklyft?
Jag själv har aldrig sett någon köra mixat med remmar. Men det finns säkert ett fåtal individer som gör det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 18:03   #184
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Varför suger jag på bänkpress?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 18:33   #185
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Varför suger jag på bänkpress?
1. Du har inte tränat bänk tillräckligt länge
2. Du tränar för lite eller för mycket
3. Din teknik suger
4. Du periodiserar inget
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 19:09   #186
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
2. Du tränar för lite eller för mycket
3. Din teknik suger
2. Hur stor träningsvolym är opti? Följde ett program från Josef Eriksson för ett tag sen, var cirka 16-25 ganska lätta set bänkpress per vecka då. Ligger kanske på ~10-15 tyngre set annars.

3. Ja, det är var jag tror är mitt största problem. Har frågat om tips från gubbar som bänkar på EM osv. enligt dessa har jag inga större brister. (Men jag hoppas innerligt att jag egentligen har jättestora teknikmissar)
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 19:35   #187
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
2. Hur stor träningsvolym är opti? Följde ett program från Josef Eriksson för ett tag sen, var cirka 16-25 ganska lätta set bänkpress per vecka då. Ligger kanske på ~10-15 tyngre set annars.

3. Ja, det är var jag tror är mitt största problem. Har frågat om tips från gubbar som bänkar på EM osv. enligt dessa har jag inga större brister. (Men jag hoppas innerligt att jag egentligen har jättestora teknikmissar)
Volymträning kanske 15-30 set i veckan, styrka 10-20 set. Variation är bra.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 15:17   #188
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Att hålla axlarna bak och ned när man kör bänk känns givet men har nu börjat läsa och höra från flera olika källor att samma princip ska användas när man kör roddar.

Stämmer verkligen det? Känns ju som man förlorar på att inte släppa ned armen helt i t.ex hantelrodd istället för att hålla skuldran låst?? (Förlorar ur en bygga muskler och bli starkare i slutäbdan, man borde ju kunna dra ner med skuldran låst hela tiden)

Senast redigerad av baggard den 2016-10-06 klockan 15:19.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 20:34   #189
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Att hålla axlarna bak och ned när man kör bänk känns givet men har nu börjat läsa och höra från flera olika källor att samma princip ska användas när man kör roddar.

Stämmer verkligen det? Känns ju som man förlorar på att inte släppa ned armen helt i t.ex hantelrodd istället för att hålla skuldran låst?? (Förlorar ur en bygga muskler och bli starkare i slutäbdan, man borde ju kunna dra ner med skuldran låst hela tiden)
Det stämmer inte i alla övningar. Kör du roddar kan du släppa ut (protrahera/abducera) skuldrorna i den excentriska fasen och retrahera/adducera i den koncentriska fasen.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 20:52   #190
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Att hålla axlarna bak och ned när man kör bänk känns givet men har nu börjat läsa och höra från flera olika källor att samma princip ska användas när man kör roddar.

Stämmer verkligen det? Känns ju som man förlorar på att inte släppa ned armen helt i t.ex hantelrodd istället för att hålla skuldran låst?? (Förlorar ur en bygga muskler och bli starkare i slutäbdan, man borde ju kunna dra ner med skuldran låst hela tiden)
Det är falskt i det flesta fall skulle jag säga. Hantelrodd skall exempelvis köras med helt nedsläppt skuldra i bottenläget.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 21:57   #191
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Tack för svar grabbar! Tyckte väl det lät lite skumt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 13:17   #192
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Kroppen anpassar sig ju efter den träningsmetod som man utför sist under dagen. T.ex om jag tränar kondition följt av styrketräning på samma pass, så kommer ju kroppen att anpassa sig efter styrketräning och vice versa.

Men om jag som idag har tränat benen på dagen. Om jag då har tänkt ut och jogga en sväng och sedan köra lite chins och roddar osv. Kommer kroppen då att bara prioritera muskeluppbyggnad i musklerna jag tränat direkt efteråt, alltså ryggen, eller kommer den även att fortsätta prioritera styrketräningen från benen tidigare under dagen? Eller måste jag då t.ex köra några set benspark eller liknande.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 15:12   #193
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Hur lång vila tycker ni är okej mellan repetitioner under ett set i knäböj eller marklyft? De flesta jag ser på gymmet går upp och ner direkt, men jag gillar att vänta (uppskattningsvis) 2-3 sekunder mellan varje repetition. Jag gör detta för att dels kunna ta ett nytt andetag, men även för att försöka se till så att tekniken inte fallerar allt för mycket.

Hur gör ni? Finns det rätt/fel eller något att föredra? Är det "fusk"?

Edit:
Ju lättare vikt och tidigt i ett set desto mindre vila. På första repetitionerna kanske det är 0-1 sek vila, medan det i slutet på ett 5x5 pass kanske är drygt 5 sekunders vila.

Senast redigerad av gungstol den 2016-10-07 klockan 15:13.
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 19:29   #194
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Hur lång vila tycker ni är okej mellan repetitioner under ett set i knäböj eller marklyft? De flesta jag ser på gymmet går upp och ner direkt, men jag gillar att vänta (uppskattningsvis) 2-3 sekunder mellan varje repetition. Jag gör detta för att dels kunna ta ett nytt andetag, men även för att försöka se till så att tekniken inte fallerar allt för mycket.

Hur gör ni? Finns det rätt/fel eller något att föredra? Är det "fusk"?

Edit:
Ju lättare vikt och tidigt i ett set desto mindre vila. På första repetitionerna kanske det är 0-1 sek vila, medan det i slutet på ett 5x5 pass kanske är drygt 5 sekunders vila.
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Kroppen anpassar sig ju efter den träningsmetod som man utför sist under dagen. T.ex om jag tränar kondition följt av styrketräning på samma pass, så kommer ju kroppen att anpassa sig efter styrketräning och vice versa.

Men om jag som idag har tränat benen på dagen. Om jag då har tänkt ut och jogga en sväng och sedan köra lite chins och roddar osv. Kommer kroppen då att bara prioritera muskeluppbyggnad i musklerna jag tränat direkt efteråt, alltså ryggen, eller kommer den även att fortsätta prioritera styrketräningen från benen tidigare under dagen? Eller måste jag då t.ex köra några set benspark eller liknande.
Jag gör som du, blir inte 100 stabil om jag inte får ladda om, spänna på nytt med ny luft. Så gör väl de flesta SL:are?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 09:48   #195
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Hur lång vila tycker ni är okej mellan repetitioner under ett set i knäböj eller marklyft? De flesta jag ser på gymmet går upp och ner direkt, men jag gillar att vänta (uppskattningsvis) 2-3 sekunder mellan varje repetition. Jag gör detta för att dels kunna ta ett nytt andetag, men även för att försöka se till så att tekniken inte fallerar allt för mycket.

Hur gör ni? Finns det rätt/fel eller något att föredra? Är det "fusk"?

Edit:
Ju lättare vikt och tidigt i ett set desto mindre vila. På första repetitionerna kanske det är 0-1 sek vila, medan det i slutet på ett 5x5 pass kanske är drygt 5 sekunders vila.
Jag gör precis som du och det är nog vanligast. Jag skulle säga att det inte finns något rätt eller fel men om något så känns marklyft med studs i botten lite fuskigt. Så länge man är medveten om att olika metoder skiljer sig åt ser jag inte varför det skulle spela någon roll, finns ju ingen anledning att jämföra sig mot någon annan på det sättet.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)