Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-17, 23:24   #15331
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag hittade en väldigt bra artikel om morgonlöpning. Det verkar bli min nya rutin då mina arbetstider passar bäst så. Hade inte en aning om att det fanns en forskning på det.

http://www.runnersworld.se/blogs/hja...re-frukost.htm
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 07:22   #15332
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag hittade en väldigt bra artikel om morgonlöpning. Det verkar bli min nya rutin då mina arbetstider passar bäst så. Hade inte en aning om att det fanns en forskning på det.

http://www.runnersworld.se/blogs/hja...re-frukost.htm
De studier jag har sett är gjorda på individer med låga halter av muskelglykogen och dit kvalar inte morgonträning om man inte missköter både kost och träning dagen innan. Tränar man och äter normalt är glykogendepåerna välfyllda. Skippar man kolhydrater efter träning dagen före kommer man däremot träna med låga nivåer.

Därmed inte sagt att det är något fel på träning före frukost!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 08:04   #15333
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Kört löpfokus sedan Kalmar, det har funkat bra. 30-40% av timmarna från i somras och jag gjorde ändå fina gains.

__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 10:16   #15334
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Kört löpfokus sedan Kalmar, det har funkat bra. 30-40% av timmarna från i somras och jag gjorde ändå fina gains.

Härligt när det går åt rätt håll! Själv har jag haft "fokus" simning. Två pass på tre år och båda denna veckan.. . Går bättre än förväntat med långa serier på 50m runt 45-46s och starttider på 1:10.

Två löppass på en kilometer den här veckan och ett tredje imorgon. Nästa vecka blir det nog 1,5 km löpning/pass. Hinner knappt lämna hemmet innan man kliver in igen. Inte direkt bra för självförtroendet..

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 18:04   #15335
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Ingen löpning ännu denna veckan. Har för mycket på gång och annat att lägga energin på. Känns tufft att inte ha extra kalorier att lägga på frossandet som kommer att ske på torsdag (Thanksgiving), men kanske får in en runda eller två innan dess. Kanske.

Hur orkar ni när man måste lägga energin på annat? Skippar ni också löpningen då?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 18:34   #15336
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Ingen löpning ännu denna veckan. Har för mycket på gång och annat att lägga energin på. Känns tufft att inte ha extra kalorier att lägga på frossandet som kommer att ske på torsdag (Thanksgiving), men kanske får in en runda eller två innan dess. Kanske.

Hur orkar ni när man måste lägga energin på annat? Skippar ni också löpningen då?
Ja, löpningen/träningen finns kvar. Inget behöver kompenseras.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-25, 13:15   #15337
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Fan va skönt, idag kunde jag köra 8x1 minuters intervaller i 3:50-3:40 tempo på löpbandet. Det tar sig

Hade hoppats på att hitta antingen Nimbus eller Cumulus till riktigt bra pris idag på black friday, men hittar inget. Dom enda jag hittar är Cumulus 17, dam-modellen, i storlek 42. Har 42 på mina närvarande, men visst brukar damernas modeller vara aningen mindre i storlekarna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-25, 13:56   #15338
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Fan va skönt, idag kunde jag köra 8x1 minuters intervaller i 3:50-3:40 tempo på löpbandet. Det tar sig

Hade hoppats på att hitta antingen Nimbus eller Cumulus till riktigt bra pris idag på black friday, men hittar inget. Dom enda jag hittar är Cumulus 17, dam-modellen, i storlek 42. Har 42 på mina närvarande, men visst brukar damernas modeller vara aningen mindre i storlekarna?
Annars kanske man får testa ett par Saucony Ride 8 för 799:-
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-25, 14:34   #15339
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gott folk!

Jag misstänker att mina minimalistiska F-Lite 252 kommer spräcka i lästen eller nöta hål i sulan vilken dag som helst. Alltså är jag på jakt efter ett par nya löparskor. Än bättre om dom faller inom reahelgen vi har framför oss.

Budget: 800:- som kan tänjas.

Det finns inga särskilda krav, annat än en välrundad sko som passar dugligt till både snabba intervaller som längre pass (dock inte längre än högst 15km). Jag kommer dubbelkolla fotisättningen vid tillfälle, men är rätt säker på att med nuvarande kroppsvikt har den gamla överpronationen blivit mer neutral.

Tacksam för tips!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 15:51   #15340
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Dagens löppass bjöd på snudd på favoritförhållande. Någon plusgrad och sedan har jag hittat en skog med en traktorväg med hårt packat grus och gräs. Sedan lite solsken på det.

Jag knäppte tom en bild men den försvann i runkeeper. Den fanns inte där den brukar göra innan uppdateringen.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 18:21   #15341
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
I förrgår sprang jag 13km. Har innan aldrig sprungit längre än 10km. Använde typ 80% av energin som en mil brukade ta mig. Kändes guld.

Kunde sedan inte bli varm inombords, och jag var inte heller proportionerligt hungrig, men löpninge kändes awesome.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 19:55   #15342
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
I förrgår sprang jag 13km. Har innan aldrig sprungit längre än 10km. Använde typ 80% av energin som en mil brukade ta mig. Kändes guld.

Kunde sedan inte bli varm inombords, och jag var inte heller proportionerligt hungrig, men löpninge kändes awesome.
Snyggt jobbat!



Så där. Precis klickat hem ett par Saucony Ride 8. Håller tummarna för att dom känns riktigt bra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 18:58   #15343
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Nej, jag har inte bytt nick. Men där det brukar stå 'Registered user' står det Two Three. Är det de siffrorna du tänker på?
Haha. Nu såg jag den användaren jag hade blandat ihop dig med. "ThisIsTheOne1994" finns det nån som heter. Ursäkta förvirringen!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 20:53   #15344
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Läste nu att Charlotte Kallas puls rusade upp i 240 slag/minut, jämfört med dom 180 som hon brukar ligga på under tävling, och att det berodde på förmaksflimmer.

Är det detta som brukar hända för mig med andra ord? Någon gång då och då så kan min puls rusa upp i 225-230 slag utan att jag kör något jobbigare än vanligt. Där håller den sig tills dess att jag vilar någon minut, sedan är den normal igen resten av passet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 21:13   #15345
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Läste nu att Charlotte Kallas puls rusade upp i 240 slag/minut, jämfört med dom 180 som hon brukar ligga på under tävling, och att det berodde på förmaksflimmer.

Är det detta som brukar hända för mig med andra ord? Någon gång då och då så kan min puls rusa upp i 225-230 slag utan att jag kör något jobbigare än vanligt. Där håller den sig tills dess att jag vilar någon minut, sedan är den normal igen resten av passet.
Om du känner att det är faktiska pulsrusningar och inte bara pulsmätningen som strular så är det nog en smart idé att ta det med vården och fixa ex ett arbetsekg.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)