Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-04, 01:13   #15256
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Om ett par veckor eller så ska jag gå med i det lokala gymmet. Det är sjukt billigt (100kr/månaden) och de har bra löpband. Tror inte att jag lär springa ute så länge till oavsett, så jag ska börja springa efter jobbet.

Det finns kettlebells och hantlar. Tänker inte bry mig om de få maskiner som finns, de såg ointressanta ut.

Vad tror ni är några bra styrkeövningar att lägga in?

Kör redan med resistansband (musslan, gång från sida till sida) och knäböj på kroppsvikt. Detta verkar hjälpa rumpan och höfterna, har varit smärtfri sedan jag la in knäböj.

Vill helst klara mig på att lägga till 1-2 övningar per pass, inte inräknat det jag redan gör. Målet är att hålla mig skadefri.
Den här snubben är riktigt vettig. Kika in på den där 30-day challenge kanske för inspiration (har för mig att man måste signa upp sig för ett nyhetsbrev eller nåt).

http://www.kinetic-revolution.com/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 12:02   #15257
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Vilken sko som ni har använt tycker ni har bäst dämpning? Måste inhandla en mer dämpande sko just nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 12:06   #15258
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vilken sko som ni har använt tycker ni har bäst dämpning? Måste inhandla en mer dämpande sko just nu.
Bäst dämpning har mina i princip helt odämpade skor. :p

Mest dämpning, ingen egen erfarenhet. Men Crocs skall tydligen, enligt expertis inom långlöpning, ha rejält med dämpning.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 12:13   #15259
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Bäst dämpning har mina i princip helt odämpade skor. :p

Mest dämpning, ingen egen erfarenhet. Men Crocs skall tydligen, enligt expertis inom långlöpning, ha rejält med dämpning.
Hehe ja, mest dämpning skulle väl vara ett bättre ordval

Dom är nog dock inte så sköna att springa intervaller med letar en sko som jag kan köra både och med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 12:58   #15260
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hehe ja, mest dämpning skulle väl vara ett bättre ordval

Dom är nog dock inte så sköna att springa intervaller med letar en sko som jag kan köra både och med.
Jag köpte ett par Saucony Ride 9 i somras. Tyckte det var väldigt skön dämping i dessa. Tyvärr så klämde de på ovansidan av min fot så jag blev tvungen att byta mot ett par Asics, som jag inte gillar alls lika mycket.

Rimligtvis har inte alla samma problem på ovansidan av foten som jag. Dämpningsmässigt var de i alla fall supersköna. Inte en massa pronationsstöd och jox heller.

Annars springer jag även längre sträckor på grusvägar (och ibland asfalt) i Salomon Speedcross och tycker de har helt okej dämpning. Framför allt med tanke på hurpass "snabba" de ändå är. Dessa är helt klart ett par skor att springa intervaller i.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:07   #15261
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag köpte ett par Saucony Ride 9 i somras. Tyckte det var väldigt skön dämping i dessa. Tyvärr så klämde de på ovansidan av min fot så jag blev tvungen att byta mot ett par Asics, som jag inte gillar alls lika mycket.

Rimligtvis har inte alla samma problem på ovansidan av foten som jag. Dämpningsmässigt var de i alla fall supersköna. Inte en massa pronationsstöd och jox heller.

Annars springer jag även längre sträckor på grusvägar (och ibland asfalt) i Salomon Speedcross och tycker de har helt okej dämpning. Framför allt med tanke på hurpass "snabba" de ändå är. Dessa är helt klart ett par skor att springa intervaller i.
Kollade nu på Saucony Ride, dom verkar ju vara något jag letar efter ska vara bra dämpning som du säger, samt ganska lågt drop (8 mm). Undrar då om det spelar någon större roll om man tar Ride 8 eller Ride 9. (Såg nu att det är en nyare sula med mer dämp i 9an, så det blir en sådan om det blir aktuellt)

Relativt lätta skor ändå, 266-270 gram.

Hur upplevde du storleken i Ride 9? Stora/små eller ganska normala? Jag har ju rätt så breda framfötter. (Blir ALLTID hål i mina skor för att jag har så breda, feta, fötter )


Speedcross ser spännande ut. Lite annorlunda utseende än vad man är van vid. Fast kanske något att investera i då jag oftast springer på asfalt och grus när det är mina längre sträckor.

Två bra tips! Måste ta och fundera på dessa! Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2016-11-04 klockan 13:08.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:17   #15262
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kollade nu på Saucony Ride, dom verkar ju vara något jag letar efter ska vara bra dämpning som du säger, samt ganska lågt drop (8 mm). Undrar då om det spelar någon större roll om man tar Ride 8 eller Ride 9. (Såg nu att det är en nyare sula med mer dämp i 9an, så det blir en sådan om det blir aktuellt)

Relativt lätta skor ändå, 266-270 gram.

Hur upplevde du storleken i Ride 9? Stora/små eller ganska normala? Jag har ju rätt så breda framfötter. (Blir ALLTID hål i mina skor för att jag har så breda, feta, fötter )


Speedcross ser spännande ut. Lite annorlunda utseende än vad man är van vid. Fast kanske något att investera i då jag oftast springer på asfalt och grus när det är mina längre sträckor.

Två bra tips! Måste ta och fundera på dessa! Tack!
Saucony har rätt små tåboxar i min erfarenhet från damskorna, så ha det i åtanke!

Är det Everrun-sula i 9:orna så rekommenderar jag provlöpning först då jag inte alls blev kompis med det, kändes svampigt och konstigt. Annars tycker jag Ride är en supertrevlig modell, den ligger på min önskelista.

Speedcrossen är ju egentligen en trailsko, och tänker du springa trail också med dem så slits dubbarna rätt mycket av asfaltslöpning. För "mittemellan" dvs rundor där jag delvis behöver bättre grepp så gillar jag mina Salomon Sense Mantra.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:17   #15263
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kollade nu på Saucony Ride, dom verkar ju vara något jag letar efter ska vara bra dämpning som du säger, samt ganska lågt drop (8 mm). Undrar då om det spelar någon större roll om man tar Ride 8 eller Ride 9. (Såg nu att det är en nyare sula med mer dämp i 9an, så det blir en sådan om det blir aktuellt)

Relativt lätta skor ändå, 266-270 gram.

Hur upplevde du storleken i Ride 9? Stora/små eller ganska normala? Jag har ju rätt så breda framfötter. (Blir ALLTID hål i mina skor för att jag har så breda, feta, fötter )


Speedcross ser spännande ut. Lite annorlunda utseende än vad man är van vid. Fast kanske något att investera i då jag oftast springer på asfalt och grus när det är mina längre sträckor.

Två bra tips! Måste ta och fundera på dessa! Tack!
Ja, jag upplevde att de var hyfsat lätta och med hyfsad "löpglädje" som de brukar skriva i recensionerna i löptidningar...

Jag brukar också alltid göra hål vid framfoten, så jag har nog också rätt breda ankfötter. Men jag gillade ju dessa så de var väl bra då antar jag. Dock fick jag ju problem på ovansidan av foten efter ett par löppass...

Storleksmässigt så minns jag inte ifall de var större eller mindre än normalt.

Speedcross är ju egentligen terrängskor. Men jag kör i dessa då jag springer långpass på grus också. Även långpass som är blandat asfalt och grus. Har nog inte testat dem längre än 8-9km då det varit konstant asfalt. Iofs har jag kanske sprungit längre i dem på asfalt på vintern. Men då har det varit hårdsnö/is ovanpå asfalten och så har jag haft broddar...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 13:19   #15264
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
För "mittemellan" dvs rundor där jag delvis behöver bättre grepp så gillar jag mina Salomon Sense Mantra.
Är dessa mer åt det dämpade hållet och till för landsväg, jämfört med Speedcross?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 14:31   #15265
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är dessa mer åt det dämpade hållet och till för landsväg, jämfört med Speedcross?
Jag skulle inte kalla dem speciellt dämpade i grunden, men jag springer med formgjutna inlägg så det funkar bra för mig. Tror grundprofilen är ganska aggressiv framfotalöpning, men jag lallar runt bra i dem.

Men de är bättre för blandning skogsstig/grus/asfalt eftersom du inte förstör sulan på samma sätt då du har djupmönstrad sula men inga "dubb".
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-05, 19:12   #15266
Tiga
Registered User
 
Tigas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Mariestad
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vilken sko som ni har använt tycker ni har bäst dämpning? Måste inhandla en mer dämpande sko just nu.
Köpte ett par Nimbus 18 för tre månader sen och jag tycker att dämpningen är bra på dem. Springer iofs bara i löparspår i skogen. Har sprungit en gång på asfalt med dem och det gick bra.

Senast redigerad av Tiga den 2016-11-05 klockan 19:13.
Tiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 12:31   #15267
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vilken sko som ni har använt tycker ni har bäst dämpning? Måste inhandla en mer dämpande sko just nu.
Hoka. Annars Asics Kayano/Nimbus (jag har gått från att springa med pronationsskor till neutrala).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:22   #15268
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Fan vad snabbt man vänjer sig av med träningsvanor. Hela sommaren har jag sprungit 4-5 ggr per vecka. Och skulle gärna ha sprungit ännu oftare om kroppen hade velat hålla sig mer hel. Men nu har jag inte sprungit alls på en månad pga knäont. Men nu tror jag att knät är i skick för att komma igång igen. Men i typ en veckas tid nu har jag förhalat att komma igång med träningen.

Tror jag skippar det idag med eftersom det ändå är snöstorm. Arrrrgh!!!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 17:45   #15269
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Tänkte komma igång med löpningen igen efter ett mindre uppehåll, men nu börjar det även i Skåne bli kallt. Känns omotiverande att ta sig ut när man fryser arslet av sig. Vad har man på sig? Tips på varma kläder som ändå funkar att löpa i.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 19:52   #15270
Jaive
Registered User
 
Jaives avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tänkte komma igång med löpningen igen efter ett mindre uppehåll, men nu börjar det även i Skåne bli kallt. Känns omotiverande att ta sig ut när man fryser arslet av sig. Vad har man på sig? Tips på varma kläder som ändå funkar att löpa i.
H&M säljer ju löpkläder online sen några år tillbaka. Finns säkert i vissa butiker, men delar av utbudet är "online exclusive". Jag har köpt på mig lite prylar från dem den här säsongen. Nu senast ett par vinterlöpartights, en långärmad löpartröja med luva, samt ett par löphandskar. Jag körde 10km i dem igår när det var sådär 4 grader, blåste och regnade och jag upplevde absolut inga problem med att hålla mig varm. Jag hade utöver den långärmade tröjan även en vanlig löparjacka på mig, även den från H&M. Tycker grejerna kändes bra och de ligger prismässigt lite under de stora märkena.
Jaive är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)