Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-27, 10:16   #15121
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Tror inte alls det räcker.. Kör 6 pass i veckan och behöver minst 3 för att inte tappa känns det som.
Man får ju komma ihåg också att ju bättre tränad man är, ju mer behöver man träna för att fortsätta förbättra sig (och ju mer behöver man väl också träna för att bibehålla). Så att behålla den "översta delen" av konditionen kräver nog rätt mycket. Men när man väl tappat den så krävs det mindre för att behålla den nivå man då är på.

Dvs man kanske inte kan behålla träningseffekterna från de senaste månaden, men man kan ligga kvar på samma nivå som för en månad sedan i flera månader framåt på "minimal" träning.

Nuffrorna är tagna ur luften, och beror såklart på vilken nivå man är på. Men principen tror jag är ungefär på det sättet iaf.

Dessutom tappar man ju syreupptag relativt fort ifall man inte underhåller, medans aerob uthållighet tar längre tid att försvinna. Förmodligen tappar man snabbhet rätt snabbt också, men att det kan vara relativt lätt att få tillbaka ifall man inte väntar altför länge på comeback. Dvs att det nog går fortare att återfå tappad snabbhet än att bygga den från början (typ muskelminne), medans VO2max väl troligen inte har den mekanismen. Iaf inget jag någonsin märkt av...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 10:58   #15122
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Några tips på en bra sko för distanslöpning? Det vill säga joggpass och långpass.

Någon som testat salming distance?
Nix, men om den är lika skön som Salming Race blir det nog ett köp av den när jag ska shoppa skor nästa gång.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 11:36   #15123
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
2:32:59 sprang jag in på. Överträffade definitivt vad jag vågade hoppas på innan. Kände mig stark på slutet och hade bra med krafter. Dock enormt nära kramp i bägge vaderna efter abborrbacken.
Tänk vad mycket en minut kan betyda. Lyckades överträffa fjolårets tid på Lidingöloppet och persade på 2:31:57. Om möjligt ännu gladare i år än jag var förra året.

Inte kunnat träna löpningen "på riktigt" förrän från mitten av juli, eftersom mina baksida lår har bråkat sedan februari.

Får se hur träningen blir i vinter. Det blev uppenbarligen stor påfrestning på låren av tunga marklyft kombinerat med löpning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 15:13   #15124
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Tänk vad mycket en minut kan betyda. Lyckades överträffa fjolårets tid på Lidingöloppet och persade på 2:31:57. Om möjligt ännu gladare i år än jag var förra året.

Inte kunnat träna löpningen "på riktigt" förrän från mitten av juli, eftersom mina baksida lår har bråkat sedan februari.

Får se hur träningen blir i vinter. Det blev uppenbarligen stor påfrestning på låren av tunga marklyft kombinerat med löpning.
Stabilt!!!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 21:11   #15125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu är det Eriopiska monstret igång igen...

http://www.runnersworld.com/berlin-m...erlin-marathon

Jag gråter lite över att Haile verkar ha lagt av, men jävlar vad coolt om Bekele hade blivit samtidig hållare av 5k, 10k och M världsrekorden!!!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 22:45   #15126
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Känslan av att berätta för mina elever att jag fem dagar i veckan springer uppför backen från helvetet, och se deras ansiktsuttryck a la "hur i h-vete?!"... det var helt guld.

Hur klarar man av en helvetesbacke? Ett steg i taget, och man ger inte upp.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 23:07   #15127
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu är det Eriopiska monstret igång igen...

http://www.runnersworld.com/berlin-m...erlin-marathon

Jag gråter lite över att Haile verkar ha lagt av, men jävlar vad coolt om Bekele hade blivit samtidig hållare av 5k, 10k och M världsrekorden!!!
Hoppas han får vara hel nu!

Kommer aldrig att glömma duellen mellan Tadese och Bekele på 10 000m 2009. Eller 5 000m i Peking, när han drog som en avlöning sista 400 och kenyanerna bara försvann bakom honom.

Det är lite svårt att fatta hur fort det går på slutet
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km

Senast redigerad av LadyG den 2016-09-27 klockan 23:10.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-28, 19:06   #15128
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Ni som är duktiga och erfarna löpare, hur hade ni gjort om ni skulle börja få igång löpningen lite vid sidan av styrketräning? Jag har som mest mål att just nu öka i styrka och fokusera på den träningen men känner att jag skulle vilja få in lite kondition och få upp flåset lite och det andra positiva hälso effekter det ger!
Idag kör jag på crosstrainer för att få in nån form av konditions träning pga av tidigare har jag fått ont i höften och knäna o någon känning i ena foten av att springa!
Men ni här kanske har några bra tips om idéer angående detta som kan hjälpa mig.!
Har tidigare sprungit mkt då jag gjorde det i en period i samband med innebandy och en period för kampsport.
Men är nu kanske 4-5 år sedan
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 09:01   #15129
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Ni som är duktiga och erfarna löpare, hur hade ni gjort om ni skulle börja få igång löpningen lite vid sidan av styrketräning? Jag har som mest mål att just nu öka i styrka och fokusera på den träningen men känner att jag skulle vilja få in lite kondition och få upp flåset lite och det andra positiva hälso effekter det ger!
Idag kör jag på crosstrainer för att få in nån form av konditions träning pga av tidigare har jag fått ont i höften och knäna o någon känning i ena foten av att springa!
Men ni här kanske har några bra tips om idéer angående detta som kan hjälpa mig.!
Har tidigare sprungit mkt då jag gjorde det i en period i samband med innebandy och en period för kampsport.
Men är nu kanske 4-5 år sedan
Kör 4x4 min intervaller med 1,5-2 min vila mellan. Det håller uppe konditonen bra även om man bara kör en gång i veckan.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 09:25   #15130
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Ni som är duktiga och erfarna löpare, hur hade ni gjort om ni skulle börja få igång löpningen lite vid sidan av styrketräning? Jag har som mest mål att just nu öka i styrka och fokusera på den träningen men känner att jag skulle vilja få in lite kondition och få upp flåset lite och det andra positiva hälso effekter det ger!
Idag kör jag på crosstrainer för att få in nån form av konditions träning pga av tidigare har jag fått ont i höften och knäna o någon känning i ena foten av att springa!
Men ni här kanske har några bra tips om idéer angående detta som kan hjälpa mig.!
Har tidigare sprungit mkt då jag gjorde det i en period i samband med innebandy och en period för kampsport.
Men är nu kanske 4-5 år sedan
Min personliga uppfattning är att bäst hälsoeffekter får du av att sticka ut och jogga några gånger i veckan. Det kommer också förbättra din kondition så länge du håller kroppen mer i rörelse än vad du gjorde innan. Tänker vi friskvård så är kanske 3 x 30-45 min medelintensiv konditionsträning/vecka optimalt? Tror ingen riktigt kan svara på den frågan.

Vad gäller tidigare problem från löpning så skulle jag fasa in träningen väldigt försiktigt. Börja med någon kilometer eller max två km per pass gärna på varierat underlag. Öka sedan som mest med någon kilometer per pass varannan vecka. Träna tåhävningar, sidoplankan, enbenta böj och mark eller liknande efter styrkepass några gånger i veckan för skadeprevention. Hållning/kvalitet framför intensitet så kanske fler reps än annars.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 12:34   #15131
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Vad har ni för erfarenheter av Asics Gel Nimbus? Funderar på att inhandla ett par att använda till dom längre passen (15-21 km) samt promenader, då Sayonara blir aningen hårda över 15 km tycker jag ändå.

Testade ett par i butiken idag och dom kändes väldigt sköna och dämpande. Nackdelen är ju att dom väger lite mer, men det får man väl räkna med om man ska ha mer dämpande skor?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 15:44   #15132
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vad har ni för erfarenheter av Asics Gel Nimbus? Funderar på att inhandla ett par att använda till dom längre passen (15-21 km) samt promenader, då Sayonara blir aningen hårda över 15 km tycker jag ändå.

Testade ett par i butiken idag och dom kändes väldigt sköna och dämpande. Nackdelen är ju att dom väger lite mer, men det får man väl räkna med om man ska ha mer dämpande skor?
Köpte ett par för några timmar sedan Hade tänkt för längre pass!
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 15:52   #15133
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vad har ni för erfarenheter av Asics Gel Nimbus? Funderar på att inhandla ett par att använda till dom längre passen (15-21 km) samt promenader, då Sayonara blir aningen hårda över 15 km tycker jag ändå.

Testade ett par i butiken idag och dom kändes väldigt sköna och dämpande. Nackdelen är ju att dom väger lite mer, men det får man väl räkna med om man ska ha mer dämpande skor?
Jag köpte ett par Asics Glorify på Intersport. Någon här på forumet sade att det är samma sko som Nimbus, fast med ett annat namn bara. Hursomhelst så tycker jag de inte är särskilt angenäma att springa i. Inget fel på dämpningen. Jag sprang 20km i dessa för nån vecka sedan. Men det är just att jag upplever dem som tunga och klumpiga. Men man kanske vänjer sig...

Jag köpte ett par Saucony Ride 9 först, men byte dem mot Glorify (Nimbus) efter ett par veckor då jag fick ont på ovansidan av Saucony skorna. Dock var Saucony skorna mycket trevligare att springa i. De var också riktigt väldämpade, men mycket mer "löpgädje" i dessa tyckte jag. Det är nästan så jag ångar att jag byte dem, trots a6tt jag fick vrålont ovanpå foten av dem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 16:53   #15134
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad tror expertpanelen ger bäst effect för 10k av dessa två varianter?
Vilket upplägg tror ni har störst risk för överträning?

Testade 5k förra veckan och tog mig runt på 4:20-tempo, vilket skulle ge mig en tid på milen på c:a 45min ifall jag testade det. Dock tror jag att jag har lite mer uthållighet än snabbhet, så jag kanske skulle vara aningen snabbare på milen. Jag borde i alla fall inte vara undertränad för den sträckan.

Detta är vad jag tänkte mig att utgå ifrån:

3k=4:10 (3k-tempo, approximerat)
5k=4:20 (5k-tempo, testat)
10k=4:30 (10k-tempo, approximerat)
T=4:40 (tröskeltempo, approximerat)

Hade tänkt mig 2-3 månader av lite mer kvalitet, istället för att bara köra lugna distanspass. Har iofs kört lite intervaller på senaste tiden (typ 3k-tempo eller snabbare, samt några tempodistanspass i tröskelfart). Så musklerna har i alla fall lite vana av att ta i lite...

Det jag tänkte mig att uppnå är att förvandla 5k-tempo till 10k-tempo. Dvs springa milen på 42-43min, utan att bli övertränad.

Alternativ 1 (Fokus på tröskelträning)
-------------

Q1: cruiseintevaller: 6x1k/5k-tempo, med 75s joggvila

Q2: tempodistans: 20-30min/T-tempo till 10k-tempo
eller
Q2: tempointervaller: 3x2-3k/T-tempo till 10k-tempo, med 2-3min joggvila

Typ var tredje vecka byter jag ut cruiseintervallerna Q1 mot snabbare intervaller, typ backintervaller: 8-12x250m/snabbare än 3k-tempo, med2-3min joggvila (tillbaka ner)


Alternativ 2 (mera fokus på VO2max och snabbhetsuthållighet)
-------------
Q1: intevaller: 4x800m/lite snabbare än 3k-tempo, med 2-3min joggvila
eller
Q1: 6x400m/4:00-tempo (dvs 10s per km snabbare än 3k-tempo), med 2min joggvila
eller
Q1: 20-24x200m/5k-tempo med 2min joggvila
eller
Q1: 10-12x400m/5k-tempo med 2min joggvila
eller
Q1: backintervaller: 8-12x250m/snabbare än 3k-tempo, med 2-3min joggvila (tillbaka ner)



Q2: cruiseintervaller: 6x1k/5k-tempo, med 75s joggvila
eller
Q2: tempodistans: 20-30min/T-tempo till 10k-tempo
eller
Q2: tempointervaller: 3x2-3k/T-tempo till 10k-tempo, med 2-3min joggvila




Dessutom ett långpass på 15-20k varje vecka. Ibland i bergig terräng, ibland på hyfsat plan mark. Oftast i lugnt tempo, men ibland med "snabbare" avslutningar.

Även ett eller två distanspass i allt från maratontempo till lugn återhämtningsjogg, beroende på hur benen mår. Dessa fyller upp antalet kilometrar under veckan till önskvärd nivå...

Jag har tänkt mig att oberoende av vilket av uppläggen jag väljer, så tanker jag hamna på runt 35-40k/vecka till att börja med. Har legat på 45-50k/v den senaste tiden och har väl snittat ett pass med hyfsad kvalitet per vecka. Tänkte mig komma upp mot 50-55k mot slutet av denna period (om två-tre månader). I alla fall med upplägg 1. Kanske 45-50k med upplägg 2...

Nån som tycker att nåt av uppläggen verkar helt zonkat?

Anledningen att jag ens överväger alternativ 2, med såpass mkt snabbhetsträning, är att jag tror det är min svaga sida. Annars inbillar väl jag mig rent generellt att en jävla massa tröskelträning är det bästa...

Senast redigerad av svenbanan den 2016-09-30 klockan 16:57.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-01, 07:14   #15135
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Köpte ett par för några timmar sedan Hade tänkt för längre pass!
Du får gärna återkomma med recension

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag köpte ett par Asics Glorify på Intersport. Någon här på forumet sade att det är samma sko som Nimbus, fast med ett annat namn bara. Hursomhelst så tycker jag de inte är särskilt angenäma att springa i. Inget fel på dämpningen. Jag sprang 20km i dessa för nån vecka sedan. Men det är just att jag upplever dem som tunga och klumpiga. Men man kanske vänjer sig...

Jag köpte ett par Saucony Ride 9 först, men byte dem mot Glorify (Nimbus) efter ett par veckor då jag fick ont på ovansidan av Saucony skorna. Dock var Saucony skorna mycket trevligare att springa i. De var också riktigt väldämpade, men mycket mer "löpgädje" i dessa tyckte jag. Det är nästan så jag ångar att jag byte dem, trots a6tt jag fick vrålont ovanpå foten av dem.
Ah okej. Jag är dock van en ganska tung sko då jag har sprungit med Gel cumulus 17.

Det är mest för min högra fot som jag behöver en mer väldämpad sko. Tyvärr får jag samma symptom nu som tidigare med peroneus-musklerna när jag springer i dessa hårdare för mycket.


Förresten. Tror ni att man lyckas behålla konditionen/löpstyrkan etc med 2 pass i veckan (4x4 alternativt Olga-intervaller och ett lugnare distanspass på 15-18 km) under en 3-4 veckors period? Eller är det kanske vettigare att sikta in sig på två olika intervallpass?

Funderar på att köra en lite tyngre styrkeperiod för benen under oktober.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2016-10-01 klockan 07:16.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)