Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-22, 12:55   #4531
Fetbulle
Registered User
 
Fetbulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 270
Vad gör man när knäböjen tar all must från marklyft?

Det jag menar är att jag i princip är på samma vikt på knäböjen som marklyftet.. Körde 105kg förra passet på knäböj, klarade inte av 110kg i marklyft. Kom upp till 120kg marklyft tidigare, gjorde deload och nu har jag sedan några veckor fastnat på 110kg i marklyft.. Kan vara det faktum att jag är på diet menmen..
__________________
Fetbulle, 16, går ner i vikt
Knäböj: 120/200 kg
Marklyft: 130/150 kg
Bänkpress: 85/100 kg
Delmål 2 kroppsvikt: 79kg (ej uppnådd)
Fetbulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 12:58   #4532
vasby
Registered User
 
vasbys avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 794
Citat:
Ursprungligen postat av Fetbulle Visa inlägg
Vad gör man när knäböjen tar all must från marklyft?

Det jag menar är att jag i princip är på samma vikt på knäböjen som marklyftet.. Körde 105kg förra passet på knäböj, klarade inte av 110kg i marklyft. Kom upp till 120kg marklyft tidigare, gjorde deload och nu har jag sedan några veckor fastnat på 110kg i marklyft.. Kan vara det faktum att jag är på diet menmen..
Ska jag göra tunga böj och mark på a pass brukar jag gå ut ta en 15 minuters fika. Fylla på med lite kaffe och bullar. Få lite ny energi. Sen brukar det lösa sig. Lyckligtvis är det ju bara ett tungt, och inte fem set, du ska göra i marken så kan ju vara en idé värd att prova

/Fet SL:are


///

Skrivet på ajfånen
vasby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 16:03   #4533
TODCDFWB
Registered User
 
TODCDFWBs avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 5
Gehenna, Huddex:

Jag var arbetslös då jag började med Stronglifts så veckorna kanske bara flög iväg.. Så här i efterhand borde jag kanske skrivit ner lite datum. Men jag vill minnas att vikterna jag började med låg på:

Knäböj: 40 kg
Marklyft: 50 kg
Militärpress: 20 kg
Bänkpress 40 kg

Lite osäker på marklyft men resten stämmer nog, om mitt minne inte sviker mig helt.
TODCDFWB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 18:14   #4534
Huddex
Registered User
 
Huddexs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Kållered
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av Fetbulle Visa inlägg
Vad gör man när knäböjen tar all must från marklyft?

Det jag menar är att jag i princip är på samma vikt på knäböjen som marklyftet.. Körde 105kg förra passet på knäböj, klarade inte av 110kg i marklyft. Kom upp till 120kg marklyft tidigare, gjorde deload och nu har jag sedan några veckor fastnat på 110kg i marklyft.. Kan vara det faktum att jag är på diet menmen..
Vila ordentligt mellan setten , böjen är det primära och dom andra övningarna är i princip assistans övningar.
__________________
Squatat: 230 kg
Benchpressat: 125 kg
Deadlyft: 265 kg
Total: 620 kg
Huddex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 18:19   #4535
Huddex
Registered User
 
Huddexs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Kållered
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB Visa inlägg
Gehenna, Huddex:

Jag var arbetslös då jag började med Stronglifts så veckorna kanske bara flög iväg.. Så här i efterhand borde jag kanske skrivit ner lite datum. Men jag vill minnas att vikterna jag började med låg på:

Knäböj: 40 kg
Marklyft: 50 kg
Militärpress: 20 kg
Bänkpress 40 kg

Lite osäker på marklyft men resten stämmer nog, om mitt minne inte sviker mig helt.

Tror du hade tjänat på att börja på ren stång i allt utom mark. Käka som fan och testa igen annars när du gjort dina fails så gör en rejäl deload och gör en liten omstart. Bättre att ha en liten uppförsbacke än att ge sig på mount everest direkt
__________________
Squatat: 230 kg
Benchpressat: 125 kg
Deadlyft: 265 kg
Total: 620 kg
Huddex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:20   #4536
TODCDFWB
Registered User
 
TODCDFWBs avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Huddex Visa inlägg
Tror du hade tjänat på att börja på ren stång i allt utom mark. Käka som fan och testa igen annars när du gjort dina fails så gör en rejäl deload och gör en liten omstart. Bättre att ha en liten uppförsbacke än att ge sig på mount everest direkt
Jo, kanske det. Tack för tipset! Vi får se hur de kommande passen blir. På gymmet här i orten väger stången 20 kg så jag började i alla fall rätt med militärpressen, antar jag.

Bör jag sikta på en större deload än 10% när det gäller marklyft, knäböj och militärpress? Om dessa övningar nu skulle skita sig framöver. Jag lyckades med marklyft 100 kg idag, men den sista repetitionen var allt annat än trevlig. Knäböj 75 kg blev avklarat också. Militärpress 35 kg sket sig igen, den här gången vid sista repetitionen på mitt sista set....
TODCDFWB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 20:45   #4537
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Fetbulle Visa inlägg
Vad gör man när knäböjen tar all must från marklyft?

Det jag menar är att jag i princip är på samma vikt på knäböjen som marklyftet.. Körde 105kg förra passet på knäböj, klarade inte av 110kg i marklyft. Kom upp till 120kg marklyft tidigare, gjorde deload och nu har jag sedan några veckor fastnat på 110kg i marklyft.. Kan vara det faktum att jag är på diet menmen..
Progressionen saktar ner eller stannar av när du ligger på underskott tillräckligt länge eller har ökat tillräckligt länge. Fortsätt nöta för att behålla styrkan, deloada inte, och när du väl börjar äta mer kommer det skjuta i höjden.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 21:19   #4538
trapz star
Registered User
 
trapz stars avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 246
Har nu läst allt om programmet och köper konceptet, verkar faktiskt självklart när man läser det. Är bara det eviga "while burning fat" som dyker upp. Varför skulle man bränna mer fett av sl-träning? Är det tänk att man ska köra någon tillhörande diet eller så? Hur äter ni?
trapz star är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 21:24   #4539
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Har nu läst allt om programmet och köper konceptet, verkar faktiskt självklart när man läser det. Är bara det eviga "while burning fat" som dyker upp. Varför skulle man bränna mer fett av sl-träning? Är det tänk att man ska köra någon tillhörande diet eller så? Hur äter ni?
Han livnär sig på sin site, och många köper för att bränna fett. Det gör man, givetvis, så han ljuger ju inte. Hans "diet" går i princip ut på att bara äta kolhydrater efter träningen. Men varför tränar du? Är det för att gå ner i vikt eller för att bli stark?
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 21:59   #4540
flashigt
Registered User
 
flashigts avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 232
Failade i marken idag på 135kg. Klarade 4 set men sista gick bara inte. Böjen 5x5 på 90kg går galant dock, klarar mycket mer.

Någon som har bra tips eller guide hur jag bör marka som lång? 188cm så har svårt att hitta bra start position, nojjar en del om att ländryggen böjs med men tror inte det.
flashigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:16   #4541
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av flashigt Visa inlägg
Failade i marken idag på 135kg. Klarade 4 set men sista gick bara inte. Böjen 5x5 på 90kg går galant dock, klarar mycket mer.

Någon som har bra tips eller guide hur jag bör marka som lång? 188cm så har svårt att hitta bra start position, nojjar en del om att ländryggen böjs med men tror inte det.
Marklyft är bara en femma på arbetsvikt.

Jag är 188cm, och har inte märkt någon skillnad i startposition för det. Rippetoe har ett steg-för-steg-schema på hur du kommer i en bra position som jag följer till punkt och prica.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:20   #4542
flashigt
Registered User
 
flashigts avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Marklyft är bara en femma på arbetsvikt.

Jag är 188cm, och har inte märkt någon skillnad i startposition för det. Rippetoe har ett steg-för-steg-schema på hur du kommer i en bra position som jag följer till punkt och prica.
Finns ju olika varianter, det jag hittade förespråkade 1 reppare med 5 set. Vad är fördelen med bara 1 set, 5 reps? Kommer ju behöva sänka vikten en del.
flashigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:25   #4543
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av flashigt Visa inlägg
Finns ju olika varianter, det jag hittade förespråkade 1 reppare med 5 set. Vad är fördelen med bara 1 set, 5 reps? Kommer ju behöva sänka vikten en del.
Har du inte blandat ihop begreppen lite nu? Ett set är en samling repetitioner. Mellan repetitionerna vilar du inte, men du vilar (vanligtvis) efter varje set.

Ett set om fem repetitioner, och fem set om en repetition blir samma sak om set-vilan är max 1-2 sekunder.

Om du fått tag på ett exemplar som säger att du faktiskt ska göra fem stycken ettor i marken, på en vikt som gör att du behöver en full set-vila (1-3 min) mellan varje så är det fel.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:36   #4544
flashigt
Registered User
 
flashigts avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Har du inte blandat ihop begreppen lite nu? Ett set är en samling repetitioner. Mellan repetitionerna vilar du inte, men du vilar (vanligtvis) efter varje set.

Ett set om fem repetitioner, och fem set om en repetition blir samma sak om set-vilan är max 1-2 sekunder.

Om du fått tag på ett exemplar som säger att du faktiskt ska göra fem stycken ettor i marken, på en vikt som gör att du behöver en full set-vila (1-3 min) mellan varje så är det fel.
Nej blandar inte ihop, det i bold stämmer.

Tack för klarheten iaf, byter nog redan nästa pass.
flashigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 23:56   #4545
trapz star
Registered User
 
trapz stars avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 246
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Han livnär sig på sin site, och många köper för att bränna fett. Det gör man, givetvis, så han ljuger ju inte. Hans "diet" går i princip ut på att bara äta kolhydrater efter träningen. Men varför tränar du? Är det för att gå ner i vikt eller för att bli stark?
Vill bara bli större och på sikt få lägre BF. Egentligen bryr jag mig inte i styrka och drömmer inte om att bänka typ 110kg. Syftet för mig är att bli stark för att kunna köra efter bodybuilding upplägg med tyngre vikt och snabbare gains. Hade tänkt ligga på balans under sl för jag vill absolut inte få högre BF.
trapz star är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)