Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-13, 19:06   #4441
Nevto
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 133
Tack för tipset jag får testa det. Jag är nog jäkligt stel i baksida lår vet ni några övningar man kan göra för att mjuka upp muskeln?
Nevto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 20:18   #4442
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Nevto Visa inlägg
Tack för tipset jag får testa det. Jag är nog jäkligt stel i baksida lår vet ni några övningar man kan göra för att mjuka upp muskeln?
Good Mornings med LÅG vikt och fokus på stretch i bottenläget. Det har gjort under för mina hamstrings. Var beredd på grov träningsvärk dock, jag får det varje gång jag kör den övningen, trots att jag håller vikterna väldigt låga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 20:45   #4443
Nevto
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Good Mornings med LÅG vikt och fokus på stretch i bottenläget. Det har gjort under för mina hamstrings. Var beredd på grov träningsvärk dock, jag får det varje gång jag kör den övningen, trots att jag håller vikterna väldigt låga.
Tack så mycket, den får testas!
Nevto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 22:01   #4444
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Nevto Visa inlägg
den här stångrodden som det sägs man ska göra, det kändes som fan i baksida lår och inte så mycket i ryggen O: kan man inte bara köra vanliga rows dvs dra stången till naveln ungefär och inte släppa ner vikten?
Pendlay rows är dunder för hela ryggen just för att du dödar vikten varje gång, så ner ska den och du ska slappna av i ryggen.

Svanka genom hela övningen, håll bröstryggen horisontell, och när du drar flexar du upp bröstryggen men behåller svanken. Sen drar du till vilket ställe som nu känns naturligast.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 00:21   #4445
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Nevto Visa inlägg
den här stångrodden som det sägs man ska göra, det kändes som fan i baksida lår och inte så mycket i ryggen O: kan man inte bara köra vanliga rows dvs dra stången till naveln ungefär och inte släppa ner vikten?
kan bli så när man inte har rätt balans och är ovan vid övningen och du kanske inte heller har kommit upp i jättehög vikt än. tyckte mer om yates row i vörjan för kände liknande men nu börjar ja gilla den mer och mer, ännu ett tips som rabiat inte skrev är att dra armbågarba lite innåt mot kroppen samtidigt som du drar upp stången :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 09:35   #4446
Sokrates696
Im not here to talk.
 
Sokrates696s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 231
Pendlay row- Glöm inte dra ihop skulderbladen och precis som nämnts dra med armbågarna, eller tänk på att dra genom armbågarna, då funkar det kanon.

/Tommy.
__________________
STRONGLIFTS >> Madcow 5x5
175cm/~82kg.
1x5 Nu/MÅL Juni. 2013: OHP:55/60, BBR: 85/80, BP: (1x87,5)75/80, Squat:132,5/140, DL:160/160.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 10:45   #4447
Savedbythebell
Registered User
 
Savedbythebells avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Helsingborg
Inlägg: 20
Hej svej!

Jag antar det är väldigt individuellt men generellt sett hur väl fungerar 5x5 med långa promenader för lite extra fett förbränning? Kommer man orka det men tanke på 3x knäböj per vecka eller kommer det bara förstöra?

Tack på förhand!
Savedbythebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 10:52   #4448
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Savedbythebell Visa inlägg
Hej svej!

Jag antar det är väldigt individuellt men generellt sett hur väl fungerar 5x5 med långa promenader för lite extra fett förbränning? Kommer man orka det men tanke på 3x knäböj per vecka eller kommer det bara förstöra?

Tack på förhand!
Det beror på Prova! Men håll promenaderna på vilodagarna.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 11:22   #4449
NiklasAlm
Registered User
 
NiklasAlms avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av Savedbythebell Visa inlägg
Hej svej!

Jag antar det är väldigt individuellt men generellt sett hur väl fungerar 5x5 med långa promenader för lite extra fett förbränning? Kommer man orka det men tanke på 3x knäböj per vecka eller kommer det bara förstöra?

Tack på förhand!
Borde funka väldigt fint, promenader är inte speciellt krävande så du kan gott lägga dem även på träningsdagarna efter benträningen om du vill, tror promenaderna snarare gynnar återhämtningen än missgynnar den men det är min personliga åsikt.

Sen ska du såklart inte gå långa promenader om du känner dig väldigt sliten. Ett tips är att inte basera viktnedgången på långa promenader utan främst genom kosten för ofta tröttnar man förr eller senare på de där långa promenaderna, och då är det lätt hänt att man går upp igen.
__________________
Bänk och chins ftw
NiklasAlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:02   #4450
Sokrates696
Im not here to talk.
 
Sokrates696s avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 231
Citat:
Ursprungligen postat av Savedbythebell Visa inlägg
Hej svej!

Jag antar det är väldigt individuellt men generellt sett hur väl fungerar 5x5 med långa promenader för lite extra fett förbränning? Kommer man orka det men tanke på 3x knäböj per vecka eller kommer det bara förstöra?

Tack på förhand!
Funkar kanon. Jag gick ca 2 mil i veckan i höstas (10km/gång) på vilodagar.
Gjorde susen på vikten.

/Tommy.
__________________
STRONGLIFTS >> Madcow 5x5
175cm/~82kg.
1x5 Nu/MÅL Juni. 2013: OHP:55/60, BBR: 85/80, BP: (1x87,5)75/80, Squat:132,5/140, DL:160/160.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 12:59   #4451
flashigt
Registered User
 
flashigts avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 232
Kör yates stil på roddarna istället för pendalay rows. Fördelar/ nackdelar?

Anledningen att jag gör det är helt enkelt för jag tycker det känns bäst.
flashigt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 13:07   #4452
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
dödar vikten varje gång vid pendlay rows så därför kan du köra med explosivt skulle jag tro

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 13:21   #4453
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av flashigt Visa inlägg
Kör yates stil på roddarna istället för pendalay rows. Fördelar/ nackdelar?

Anledningen att jag gör det är helt enkelt för jag tycker det känns bäst.
Finns bara nackdelar, om du inte är ute efter stora lats och schleten biceps. Jag antar att den känns bättre för att dess ROM är väldigt liten, och för att du kan köra stora vikter?
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 16:38   #4454
Risplockaren
Registered User
 
Risplockarens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Jag har precis kört mitt första pass med SL 5x5. Har tidigare aldrig satt min fot i ett gym, men har länge känt att det är dags att bygga upp kroppen. Investerade därför i en bänk, stång och ordentligt med vikter som nu agerar hemmagym i garaget. Total nybörjare med andra ord, som dock läst väldgt mycket här och på stronglifts sida samt granskat mängder av youtube-videor för att kolla teknik.

En 24-årig filur på 175 cm, 63 kg som tänker följa det här seriöst och fullt ut utan att ändra eller lägga till saker. Jag började därför lätt med stången. Passet idag kändes bra och tekniken kändes helt okej. Skall bli oerhört spännande att se vad som händer med lite tid! Ser fram emot nästa pass..
Risplockaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 18:44   #4455
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Jag har precis kört mitt första pass med SL 5x5. Har tidigare aldrig satt min fot i ett gym, men har länge känt att det är dags att bygga upp kroppen. Investerade därför i en bänk, stång och ordentligt med vikter som nu agerar hemmagym i garaget. Total nybörjare med andra ord, som dock läst väldgt mycket här och på stronglifts sida samt granskat mängder av youtube-videor för att kolla teknik.

En 24-årig filur på 175 cm, 63 kg som tänker följa det här seriöst och fullt ut utan att ändra eller lägga till saker. Jag började därför lätt med stången. Passet idag kändes bra och tekniken kändes helt okej. Skall bli oerhört spännande att se vad som händer med lite tid! Ser fram emot nästa pass..
Grymt! Härligt att höra en nybörjare som inte försöker ändra på allting. Du kommer få grymma resultat, troligtvis bättre än de flesta andra nybörjarna som skriver här (de flesta skriver ju för att få feedback på alla deras ändringar, alternativt börjar för högt)!

Ett tips att tänka på senare när du kommer till tunga vikter: En teknisk fail och också en fail. Ha det i bakhuvudet hela tiden så du inte fortsätter höja vikterna om du misslyckas med att exempelvis hålla ryggen marklyft eller liknande.

Kör hårt och lycka till!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)