Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-05-16, 10:11   #4486
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg

I övrigt: Toppen!
Tur att man har kolo-bröder som hjälper till.

30kg i stångrodden var det i excelfilen som Medhi själv la upp när jag började SL5x5 oktober 2011
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 10:20   #4487
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrwing Visa inlägg
Tur att man har kolo-bröder som hjälper till.

30kg i stångrodden var det i excelfilen som Medhi själv la upp när jag började SL5x5 oktober 2011
Du har helt rätt, det är det fortfarande! Testade att ladda ner hans spreadsheet och kikade Dåså, då antar jag att det är 30kg som är rekommenderat att börja med i rodden
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 13:00   #4488
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Det han skriver i PDF'en är ju att det ska vara den lägsta vikt som är möjlig och ändå få rätt höjd. Men det är inte så himla viktigt...
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 13:02   #4489
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
bra om du nu läser igenom men kändes lote som ett "troll" när du sa attt du gått igenom 300 sidor
Det har tagit mig några veckor, men det har varit ett underhållande tidsfördriv på lunchen. Tråden innehåller även en del matnyttig information som rör styrkelyft.

Det som fascinerar mig är att så många har svårt att acceptera att det bara är fem övningar utspridda på tre träningsdagar i kombination med fyra dagar vila. Jag var själv skeptisk och har säkert klickat på tråden minst fem gånger, läst första inlägget, förkastat hela programmet, och fortsatt med mitt vanliga program (med ytterst mediokra resultat). Jag vet inte varför jag faktiskt fastnade den här gången, men jag läser Starting strength vid sidan av och den boken har framgångsrikt förklarat för en naturvetenskapsmupp som mig varför övningarna passar just mig.

Ikväll ska jag lyfta mark och pressa över huvudet för första gången. Den senare övningen ser jag fram emot då mina axlar är min stora svaghet.
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 13:05   #4490
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
Ikväll ska jag lyfta mark och pressa över huvudet för första gången. Den senare övningen ser jag fram emot då mina axlar är min stora svaghet.
Pressen är sjukt tung för alla, och nog den övning man först misslyckas med
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 15:57   #4491
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Pressen är sjukt tung för alla, och nog den övning man först misslyckas med
Skoja inte, jag kör på 30kg efter 2 månader SL och det är fan max vad jag klarar 5x5.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 17:17   #4492
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Skoja inte, jag kör på 30kg efter 2 månader SL och det är fan max vad jag klarar 5x5.
Jag har inte failat än, men varje gång är jag säker på att jag kommer göra det. 40kg, och nu är jag HELT säker på att jag kommer faila 42.5!
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:25   #4493
Metronome
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 5
Har kört nu i 2 veckor, och känner oro inför varje gång jag ska prova marklyftet då man har hört hur lätt det är att skada sig vid den övningen.
Har någon något tips på övningar man kan ersätta marklyft med, och som samtidigt passar in i schemat?
Metronome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 22:27   #4494
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Metronome Visa inlägg
Har kört nu i 2 veckor, och känner oro inför varje gång jag ska prova marklyftet då man har hört hur lätt det är att skada sig vid den övningen.
Har någon något tips på övningar man kan ersätta marklyft med, och som samtidigt passar in i schemat?
Håll svanken och se till att stången ligger mot skenben och lår hela vägen upp så är det en lågrisk-övning. Dessutom bör du ligga på runt 40-50kg efter två veckor, så skaderisken lär ska vara noll
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:14   #4495
Metronome
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Håll svanken och se till att stången ligger mot skenben och lår hela vägen upp så är det en lågrisk-övning. Dessutom bör du ligga på runt 40-50kg efter två veckor, så skaderisken lär ska vara noll
Tack för ett snabbt svar
40-50 kg? Trodde man skulle lägga på ca 5kg per pass, och efter 2 veckor (3 pass/vecka) borde jag ju ligga på 15 kg nu, såvida jag inte har missförstått något
Metronome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:21   #4496
vasby
Registered User
 
vasbys avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 794
Citat:
Ursprungligen postat av Metronome Visa inlägg
Tack för ett snabbt svar
40-50 kg? Trodde man skulle lägga på ca 5kg per pass, och efter 2 veckor (3 pass/vecka) borde jag ju ligga på 15 kg nu, såvida jag inte har missförstått något
Stången väger ju 20 kg också


///

Skrivet på ajfånen
vasby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 23:26   #4497
MadFool
Registered User
 
MadFools avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Jag har inte failat än, men varje gång är jag säker på att jag kommer göra det. 40kg, och nu är jag HELT säker på att jag kommer faila 42.5!
Kör på bara! Jag failade på 42.5kg först också, provade en gång till och fick upp alla repsen. Sen gick knallade det upp till 57.5kg där jag failade här om dagen igen... Dock efter en veckas sjukdom så nästa pass åker det upp!
MadFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 08:09   #4498
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Metronome Visa inlägg
Tack för ett snabbt svar
40-50 kg? Trodde man skulle lägga på ca 5kg per pass, och efter 2 veckor (3 pass/vecka) borde jag ju ligga på 15 kg nu, såvida jag inte har missförstått något
Du kör ju bara marklyft på vartannat pass, så det bli 1,5 pass per vecka med marklyft där du ökar 5kg per pass, vilket ger en genomsnittlig ökning på 7,5kg per vecka. Sedan börjar man ju med 40kg i marklyft, så efter två veckor bör du ha kört tre pass och därmed ha ökat två gånger och därför ligga på 50kg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 09:25   #4499
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
Igår skulle jag göra mitt andra pass. Började passet med att leta efter 1.25 kg-vikter. Gubbarna på mitt gym är så jävla grova att det är svårt att hitta så lätta vikter. Hittade till slut en 1.25 kg-vikt och två 1 1/4 kg-vikter. Det går ju inte tänkte jag, jag behöver ju TVÅ 1.25 kg-vikter.

Jag påbörjar min knäböj med att istället öka med 2.5 kg-vikter. Under hela passet funderar jag på hur jag till framtiden ska lösa det här problemet. Ska jag köpa mina egna 1.25 kg-vikter, kommer jag se ut som en mupp om jag gör det, och hur undviker jag att det ser ut som jag stjäl vikter när jag sedan lämnar gymmet? Är även lite småirriterad på gymmet som köper 1 1/4 kg-vikter istället för 1.25 kg-vikter. Jag menar, vem i hela världen använder så pass udda vikter som 1 1/4 kg?

Mellan varje set blänger jag surt på 1 1/4 kg-vikterna.

Det tar en timme innan jag inser att jag är en idiot
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 09:26   #4500
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
Igår skulle jag göra mitt andra pass. Började passet med att leta efter 1.25 kg-vikter. Gubbarna på mitt gym är så jävla grova att det är svårt att hitta så lätta vikter. Hittade till slut en 1.25 kg-vikt och två 1 1/4 kg-vikter. Det går ju inte tänkte jag, jag behöver ju TVÅ 1.25 kg-vikter.

Jag påbörjar min knäböj med att istället öka med 2.5 kg-vikter. Under hela passet funderar jag på hur jag till framtiden ska lösa det här problemet. Ska jag köpa mina egna 1.25 kg-vikter, kommer jag se ut som en mupp om jag gör det, och hur undviker jag att det ser ut som jag stjäl vikter när jag sedan lämnar gymmet? Är även lite småirriterad på gymmet som köper 1 1/4 kg-vikter istället för 1.25 kg-vikter. Jag menar, vem i hela världen använder så pass udda vikter som 1 1/4 kg?

Mellan varje set blänger jag surt på 1 1/4 kg-vikterna.

Det tar en timme innan jag inser att jag är en idiot


Jag blir så jävla glad när jag inte är den enda som är korkad
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)