Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-20, 22:04   #31
paddanboy
Registered User
 
paddanboys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 229
Mycket intressant.

Jag kan tänka mig ett upplägg där man vid träning tar EsaPro, malto osv... för att sedan efter träning ungefär 1 timme efter äta ett skrovmål i linje med det man ungefär åt på stenåldern eller ren Svensk husmanskost med en stor köttbit, potatis/bröd/gröt, typ 1 kg ärtor eller andra rotgrönsaker. Sedan äta en stor portion bär och frukt som efterätt. Detta kanske skulle räknas som "en" måltid på ungefär 1-3 timmar.

1. Träning, högraffinerad föda, EsaPro, Malto
2. Måltid, lågraffinerad föda
3. Efterätt bär och fruker


Man kommer troligen få vissa hungerkänslor efter ett tag, låt säga om man äter på morgonen, men alltså; fastan i sig - hunger i allmänhet, höjer inte det testosteronet?

Vad tror ni annars med att köra EsaPro någon gång vid fastan?
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:10   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
EAA stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på vanliga mål, så det är säkert åtminstone ingen dålig idé.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:13   #33
Madara
Registered User
 
Madaras avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: sthlm
Inlägg: 143
Det hela är mycket intressant och Grandmaster är en kunnig räv i sammanhanget.
Madara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 07:56   #34
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
En stilla undran som man lätt får av rubriken Periodisk Fasta när allt handlar om måltidsfrekvens inom tidsspannet 24 timmar. Visst kommer man till någon typ av fasteläge med tömd mage men något fastetillstånd värt namnet fasta inträffar inte inom det här spannet.

När har man tömd mage?
Hur snabbt magen töms påverkas av vad man har ätit och hur mycket man har ätit. Därför kan det ta mellan 2 timmar till 7-11 timmar innan magsäcken blir tom efter en riklig måltid.

Kan vara bra att ha i minnet när man laborerar med fria aminosyror typ EsaPro.
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 08:25   #35
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big Visa inlägg
En stilla undran som man lätt får av rubriken Periodisk Fasta när allt handlar om måltidsfrekvens inom tidsspannet 24 timmar. Visst kommer man till någon typ av fasteläge med tömd mage men något fastetillstånd värt namnet fasta inträffar inte inom det här spannet.
Fastan är 16 timmar.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 08:35   #36
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
"Fasta ur ett medieperspektiv"
http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm
"Metaboliska förhållanden vid svält"
http://www.uppsalamedicin.se/anteckn...metabolism.pdf
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:45   #37
bravotrainer
Registered User
 
bravotrainers avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Här kommer en annan intressant studie gjort på "icke-feta" personer:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/81/1/69
bravotrainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 11:18   #38
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av bravotrainer Visa inlägg
Här kommer en annan intressant studie gjort på "icke-feta" personer:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/81/1/69
Nackdelen är att de inte har registrerat energiintaget, jag finner det inte så otroligt att de flesta inte kan äta ikapp det dubbla på ätardagarna.

Kontrollgruppen var tyvärr även ganska spridd vilket gör att varje deltagande undergrupps variationer kan ställa till det.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 11:38   #39
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Desto mer intressant är denna.



Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.


BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested. OBJECTIVE: A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults. DESIGN: The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d. RESULTS: Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. CONCLUSIONS: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.



Kaloriintaget var kontrollerat.

I fulltextversionen framkommer att personerna konsumerade lite mindre mat på 1 mål/dag-upplägget (-60 kcal), men att detta inte ensamt kunde förklara reduktionen i fettmassa (och uppgången i fettfri massa) med en lägre måltidsfrekvens.

Även denna studie har sina begränsningar men resultaten är fascinerande.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 12:36   #40
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy Visa inlägg
Mycket intressant.

Jag kan tänka mig ett upplägg där man vid träning tar EsaPro, malto osv... för att sedan efter träning ungefär 1 timme efter äta ett skrovmål i linje med det man ungefär åt på stenåldern eller...
Eftersom du tar upp stenåldersmat och hur man levde på den tiden som människan utvecklades till vad den är idag så måste jag säga att jag tror att ett upplägg med periodisk fasta mycket väl stämmer överens med hur man åt på den tiden. Antagligen åt man ett riktigt stort mål ganska tätt inpå den fysiska aktiviteten (jakten). Detta mål utgjorde nog majoriteten av kaloriintaget under tidsperioderna mellan jakterna. Däremellan smååt man troligen en del, som bär, frukter, nötter och rötter. Men med tanke på hur man antagligen gluffsade i sig riktigt ordentliga mängder strax efter en lyckad jakt och att bär och nötter är väldigt tidsödande att samla ihop kanske man var tillräckligt mätt och belåten så att detta småätande aldrig gick till överdrift.

Detta beteende kan man med lite fantasi applicera på dagens gemene man, majoriteten av befolkningen gillar två saker när det gäller mat:

• Att äta stora mål så man blir väldigt mätt. Mättnadskänslorna är som bekant lite fördröjda och det är lätt att "äta mer än vad man behöver".
• Att småäta. I dagens samhälle så är inte bara frukt och nötter väldigt lättillgängliga, utan även godis och diverse snacks som till stor del ersatt det naturliga småätandet. Problemet idag är att allt detta som sagt är väldigt lättillgängligt och småätandet går nästan alltid till överdrift.

Man kan tänka sig att det är ett naturligt beteende att vilja småäta och äta stora brakmåltider alltså, för det gjorde så att man överlevde förr i tiden. Idag är det ju så att man lätt kan småäta dygnet runt i stora mängder och dessutom vräka i sig 2-3 stora måltider och folk gör det eftersom instinkterna säger att det är rätt för överlevnadens skull. Det är väldigt få personer som har den karaktären som krävs för att sluta äta innan man är mätt och hålla småätandet till ett minimum.

Kanske vore ett upplägg med periodisk fasta en bra sak att försöka följa? Antagligen är det väldigt naturligt för människokroppen och hungerskänslorna kanske skulle bli mindre när kroppen vant sig vid det sättet att äta. Själv märker jag att ju mer jag äter desto hungrigare blir jag, detta kan man ju lösa genom att äta väldigt många små måltider under dagen, vilket varit standard inom styrketräning ett tag. Men om periodisk fasta ger lika bra resultat och dessutom är hälsosammare, för att inte tala om tidseffektivitet verkar det ju helt klart intressant.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 12:47   #41
bravotrainer
Registered User
 
bravotrainers avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Håller med, Langster! Jag ska prova den ett tag! Det kan bli jobbigt under en övergångsperiod... men det skall gå bra!
bravotrainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 14:06   #42
BigForre
Registered User
 
BigForres avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 021
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Eftersom du tar upp stenåldersmat och hur man levde på den tiden som människan utvecklades till vad den är idag så måste jag säga att jag tror att ett upplägg med periodisk fasta mycket väl stämmer överens med hur man åt på den tiden. Antagligen åt man ett riktigt stort mål ganska tätt inpå den fysiska aktiviteten (jakten). Detta mål utgjorde nog majoriteten av kaloriintaget under tidsperioderna mellan jakterna. Däremellan smååt man troligen en del, som bär, frukter, nötter och rötter. Men med tanke på hur man antagligen gluffsade i sig riktigt ordentliga mängder strax efter en lyckad jakt och att bär och nötter är väldigt tidsödande att samla ihop kanske man var tillräckligt mätt och belåten så att detta småätande aldrig gick till överdrift.

Detta beteende kan man med lite fantasi applicera på dagens gemene man, majoriteten av befolkningen gillar två saker när det gäller mat:

• Att äta stora mål så man blir väldigt mätt. Mättnadskänslorna är som bekant lite fördröjda och det är lätt att "äta mer än vad man behöver".
• Att småäta. I dagens samhälle så är inte bara frukt och nötter väldigt lättillgängliga, utan även godis och diverse snacks som till stor del ersatt det naturliga småätandet. Problemet idag är att allt detta som sagt är väldigt lättillgängligt och småätandet går nästan alltid till överdrift.

Man kan tänka sig att det är ett naturligt beteende att vilja småäta och äta stora brakmåltider alltså, för det gjorde så att man överlevde förr i tiden. Idag är det ju så att man lätt kan småäta dygnet runt i stora mängder och dessutom vräka i sig 2-3 stora måltider och folk gör det eftersom instinkterna säger att det är rätt för överlevnadens skull. Det är väldigt få personer som har den karaktären som krävs för att sluta äta innan man är mätt och hålla småätandet till ett minimum.

Kanske vore ett upplägg med periodisk fasta en bra sak att försöka följa? Antagligen är det väldigt naturligt för människokroppen och hungerskänslorna kanske skulle bli mindre när kroppen vant sig vid det sättet att äta. Själv märker jag att ju mer jag äter desto hungrigare blir jag, detta kan man ju lösa genom att äta väldigt många små måltider under dagen, vilket varit standard inom styrketräning ett tag. Men om periodisk fasta ger lika bra resultat och dessutom är hälsosammare, för att inte tala om tidseffektivitet verkar det ju helt klart intressant.
En viktig not är det att evolutionen kanske inte hade samma målsättning som vi här på brädan har nu idag. Men som sagt, intressanta resultat och läsning!
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 16:05   #43
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
En viktig not är det att evolutionen kanske inte hade samma målsättning som vi här på brädan har nu idag. Men som sagt, intressanta resultat och läsning!
Bra iaktagelse, men ur ett folkhälsoperspektiv är det här mycket intressant.
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 17:56   #44
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Desto mer intressant är denna.

Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP.

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8.


I fulltextversionen framkommer att personerna konsumerade lite mindre mat på 1 mål/dag-upplägget (-60 kcal), men att detta inte ensamt kunde förklara reduktionen i fettmassa (och uppgången i fettfri massa) med en lägre måltidsfrekvens.

Även denna studie har sina begränsningar men resultaten är fascinerande.
Som du nämner har studien sina brister, dels är det få deltagare men det största misstaget är att mätningarna inte gjordes samma tid på dygnet vid de olika dieterna. BIA mätning är för det första inget precisionsinstrument för att mäta kroppsammansättning men kan också påverkas av tid på dygnet, där tendensen är att fett% sjunker under dagen. Man har inte nämt något om hur de gjorde med vattenintaget under fastan, men om det är så att man inte fick dricka under fastan så kan skillnaderna i vikt bero på inte bara skillnad i energiintag utan också delvis bero på en 6 timmar längre fasta. Intogs vatten och andra drycker finns även möjligheten att detta påverkade kroppsammansättningsmätningarna. Skillanderna i cortisol och blodtryck kan även dessa bero på tiden på dygnet.

Så egentligen är det ganska spekulativt att dra slutsatser från denna studie, dessa resultat kanske inte kan återupprepas om upplägget är bättre, men det återstår att se.
En variabel som däremot inte fanns med är ju själva träningen, vilket kan påverka resultaten av ett sådant upplägg ganska ordentligt misstänker jag.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 11:05   #45
astrodog
Sup, registered user?
 
astrodogs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 514
Någon som kan spekulera kring om detta hade varit bra för mig om jag tränar två pass om dagen med 25 minuters intervallträning alternerat lågrepetitions styrketräning kring 10.00 och sedan kampsportsträning(grappling) 19-21?

Jag tänker då på om jag inte kommer känna mig ha en brist på energi och givetvis om det skulle ha fördelar i mitt mål att bli starkare och uthålligare.

Var ska jag lägga målen? Jag tror verkligen inte att jag skulle kunna äta ett enda mål, om det inte var nåt slags smörgåsbord där man sitter och äter i nåra timmar. Är upplägget, som någon nämnde, med ett mål innan kvällsträningen och 2 stycken efter in på kvällen och natten bra?
astrodog är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)