Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-20, 02:38   #9781
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234644 fick mig att tänka på PF.

Många som äter enligt PF, och särskilt LeanGains äter ju väldigt stora måltider med ibland extrema mängder protein. Risken för förstoring av organ borde väl då vara överhängande i denna grupp eller missar jag något? Balanseras det kanske ut av autofagin?
Äter man verkligen så mycket? Kört PF innan men uppskattar att jag åt lika mycket protein under ett dygn som alltid. Bara att man åt allt vid väldigt få tillfällen vilket självklart leder till större portioner. Det kan ju skapa en illusion om att man äter jätte mycket fast man äter normalt.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 22:43   #9782
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Äter man verkligen så mycket? Kört PF innan men uppskattar att jag åt lika mycket protein under ett dygn som alltid. Bara att man åt allt vid väldigt få tillfällen vilket självklart leder till större portioner. Det kan ju skapa en illusion om att man äter jätte mycket fast man äter normalt.
Från https://leangains.com/the-leangains-guide/ ang det första målet på vilodagar:

"[...]This meal should be very high in protein; some of my clients consume more than 100 g of protein in this meal."

Som jag tolkar Grubs tolkning av studien, (tolkning av tolkning jag vet), ligger den potentiella faran i intag av för mycket protein per tillfälle och inte per dygn eftersom detta kan sätta ned kroppens förmåga att föra bort skadade proteiner. Det verkar vara det som kan leda till förstorning av organen.

Men jag är alltså inte säker på min tolkning så rätta mig gärna om jag tar fel.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 09:15   #9783
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Stoppas fastan av salt + vatten?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 09:21   #9784
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, om något är salt nödvändigt vid långa vattenfastor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 10:45   #9785
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Någon som provat om saltintag innan fastande styrketräning kan vara prestationshöjande? Tänker att salt mat sägs ge "tryck". Hör många styrkelyftare som intar salt mat på tävlingsdagen, för en "bloat". Det kanske är för de vätsketömt?
Borde inte PWO-tillskott innehålla salt om det är prestationshöjande?

Kommer ihåg nu att jag frågat förr. Minns bara att en sade han inte blev kissnödig mitt under passet, om salt innan.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 13:56   #9786
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, om något är salt nödvändigt vid långa vattenfastor.
Det ante mig, tack!
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 00:14   #9787
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Så periodisk fasta verkar inte lika hett längre nu när man tydligen ska äta var 4e timme ungefär?
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 21:39   #9788
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Så periodisk fasta verkar inte lika hett längre nu när man tydligen ska äta var 4e timme ungefär?
Var 4e timma för att maximera muskeltillväxt kanske. PF handlar inte om det.

Säg att du äter var 4e timme och maximerar proteinsyntesen, men samtidigt fettinlagring. Summan blir att du lägger på dig muskler, och fett.

PF handlar ofta om att försöka minimera fettinlagring men samtidigt hålla en positiv muskeltillväxt.

Lägg sen till andra hälsofördelar som autofagin, bättre känslighet för leptin osv. Eller tiden man sparar på att endast äta ett par gånger under en dag. Att tänderna mår bättre osv.

Så det handlar väl helt enkelt om vad du vill uppnå med din träning. Har ätit enligt PF innan när det passade bra med mitt liv i övrigt. Nu äter jag "normalt" även om det knappast blir var 4e timme.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 16:54   #9789
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Något som ofta kommer upp gällande PF är ju frågan kring fastande träning.

I mitt fall äter jag oftast mellan 1200 och 2000, tränar kl1030-1200, bryter sedan fastan efter träningen med 30g vassle och ett par dl havregryn.

Skulle det göra någon skillnad/fördel om jag en timma innan träningen drack 30g vassle, istället för att träna helt fastande?
(Jag är ingen slav under just 16h fasta, det kan diffa på 2h ått bägge håll olika dagar)


Jag har ställt frågan tidigare och vill minnas att Grub, eller någon annan sa att det typ inte spelade ngn roll(?)
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 18:56   #9790
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Teoretiskt borde det vara positivt för muskeltillväxten, eftersom du får ytterligare ett tillfälle att toppa proteinsyntesen. Svårt att säga dock.

Vill även minnas att om man tar protein fastande direkt innan träning så kommer det intaget vara det som stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Men om du äter nån timme senare så kanske du ändå får ytterligare en topp.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2018-02-26 klockan 18:57.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-26, 22:50   #9791
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Teoretiskt borde det vara positivt för muskeltillväxten, eftersom du får ytterligare ett tillfälle att toppa proteinsyntesen. Svårt att säga dock.

Vill även minnas att om man tar protein fastande direkt innan träning så kommer det intaget vara det som stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Men om du äter nån timme senare så kanske du ändå får ytterligare en topp.
Jag tycker att det absolut låter logiskt. Sen vill jag även minnas att Grub skrivit ngt om att man kan toppa två gånget efter träningen med kortare tidsintervall än annars..?

Skulle ju då teoretiskt kunna innebära att det är nära opti att tex:

1000: vassle
1100-1230: Träna
1300: vassle
1500: vassle igen
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 17:04   #9792
Omnomnom
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 42
Antagligen hjälper det inte pga "muscle full"-effekten http://www.kolozzeum.com/forum/showp...86&postcount=5
Omnomnom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 18:04   #9793
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Omnomnom Visa inlägg
Antagligen hjälper det inte pga "muscle full"-effekten http://www.kolozzeum.com/forum/showp...86&postcount=5
Absolut, medveten om MF. Men jag vill som sagt minnas att Grub skrivit ngt om att det kan göras två gånger efter varandra med kortare tidsintervall än övriga dygnet, efter träningen..?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 10:13   #9794
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hej! Fråga:

Jag har på sistone upplevt att jag blir seg/zombie under mina fastande träningspass. De brukar vara i ca 2h. Trots att jag har timer på vilotid och vet vad jag ska göra för upplägg så känner jag mig "borta" och ofokuserad. Blir även väldigt sammanbiten och behöver mer tid för att vila upp mig mellan set, högreps särskilt.

Är det bara en vanesak? Eller vad kan det bero på? Upplevde det inte först, men nu på sistone känner jag att det har tagit emot lite extra. Ska jag bara ha lite mer jävla anamma?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 10:25   #9795
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hej! Fråga:

Jag har på sistone upplevt att jag blir seg/zombie under mina fastande träningspass. De brukar vara i ca 2h. Trots att jag har timer på vilotid och vet vad jag ska göra för upplägg så känner jag mig "borta" och ofokuserad. Blir även väldigt sammanbiten och behöver mer tid för att vila upp mig mellan set, högreps särskilt.

Är det bara en vanesak? Eller vad kan det bero på? Upplevde det inte först, men nu på sistone känner jag att det har tagit emot lite extra. Ska jag bara ha lite mer jävla anamma?
När jag tränar på morgonen är det sällan pass över timmen och oftast väldigt avskalat, typ ett par arbetsset böj(lågreps), lite lats och curls. För så lite träning behöver jag ingen energi i kroppen. Hade jag däremot tränat så som du beskriver så hade jag nog gärna velat äta något innan eller under passet. Behöver ju inte vara något rejält utan bara något lätt som får dig att orka.

Angående om det är en vanesak eller inte så beror det väl på hur länge du har tränat på detta sätt. Började du i måndags kan det säkerligen vara en vanesak, har du kört på detta vis under ett par veckor så är det troligen inte det. Personligen så upplevde jag att jag "kom in i det" efter ett par dagar bara.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)