Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-20, 21:22   #61
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Klart att "gun control" fungerar, nu gissar jag men det är nog mer att de protesterar mot att staten ska in och begränsa och tvinga folk till något de är emot än vapnen i sig.

Med det sagt finns det såklart vapengalningar etc etc.


Frågan jag ställer mig är hur effektivt ett sådant förbud skulle bli, är omöjligt att jämföra med Australien. USA har helt annan kultur och ffa en vapenansamling som vida överstiger vad Australien hade.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:38   #62
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Klart att "gun control" fungerar, nu gissar jag men det är nog mer att de protesterar mot att staten ska in och begränsa och tvinga folk till något de är emot än vapnen i sig.

Med det sagt finns det såklart vapengalningar etc etc.


Frågan jag ställer mig är hur effektivt ett sådant förbud skulle bli, är omöjligt att jämföra med Australien. USA har helt annan kultur och ffa en vapenansamling som vida överstiger vad Australien hade.
Skulle väl gå att starta en långsiktigt (stark betoning) plan för att samla in vapen och på så sätt åtminstone minska antalet, men amerikanarna vill ju inte det.

Vapenkulturen lär ju inte ändras heller så länge det hela tiden säljs mer och mer vapen.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:45   #63
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Jag har fått någon vild fantasi om att NRA egentligen inte bryr sig om vapnen i sig. Hela grejen med vapen för dem är att de är en så enorm mångmiljardindustri att minsta implementerade vapenlag som gör det svårare att köpa vapen kan ge upphov till förlorade intäkter på flera miljontals dollar.

Dessa dollartecken får NRA att blunda och att sedan hela tiden peka mot 2nd Amedment är det perfekta medlet för att framstå som "the good guy" istället för att bara säga som det är: detta är en mångmiljardindustri, vi skulle förlora miljontals dollar på att implementera även de alra minsta vapenlagarna. Pengar är värda mer än människors liv i våra ögon, även barns liv.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:48   #64
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:54   #65
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Skulle väl gå att starta en långsiktigt (stark betoning) plan för att samla in vapen och på så sätt åtminstone minska antalet, men amerikanarna vill ju inte det.

Vapenkulturen lär ju inte ändras heller så länge det hela tiden säljs mer och mer vapen.
Möjligt.

Känns nog troligast att de börjar med att förbjuda / fasa ut de mer extrema modellerna som finns att tillgå etc

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag har fått någon vild fantasi om att NRA egentligen inte bryr sig om vapnen i sig. Hela grejen med vapen för dem är att de är en så enorm mångmiljardindustri att minsta implementerade vapenlag som gör det svårare att köpa vapen kan ge upphov till förlorade intäkter på flera miljontals dollar.

Dessa dollartecken får NRA att blunda och att sedan hela tiden peka mot 2nd Amedment är det perfekta medlet för att framstå som "the good guy" istället för att bara säga som det är: detta är en mångmiljardindustri, vi skulle förlora miljontals dollar på att implementera även de alra minsta vapenlagarna. Pengar är värda mer än människors liv i våra ögon, även barns liv.
runt 450miljoner i intäkter och liknande i utgifter 2016, så inga miljarder än

Att de håller 2nd amendment högt är givet, vill man vinna poäng så kan man såklart säga att de tycker det är mer värt än xx antal liv etc, men det är såklart mer komplicerat än så.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:54   #66
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.
Har du svårt att förstå hur sådana lagar kan se ut så kan du titta på de flesta andra länder i väst och se hur deras lagar är utformade.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:57   #67
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.
Det ÄR bara tomma ord, mannen! Allt vi säger har 0 påverkan på skiten som händer i United McDonalds of America. Vi kan lägga fram ett utförligt punktprogram med vetenskapliga (bryr sig jänkarna om vetenskap längre?) underlag. Det kommer aldrig att nå fram eller implementeras i ostlandet.

Det är lika mycket tomma ord som i andra trådar på forumet. Har inte sett någon förändrad svensk politik trots flitigt skrivande i den tråden. Båda är underhållning, det eller att läsa de tecknade serierna i morgontidningen till kaffet. (för att ge dig en bild över hur påverkningslösa trådarna faktiskt är)
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:58   #68
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Tack för att ni båda bevisa min poäng. Ingen av er hade ett svar.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 22:02   #69
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Tack för att ni båda bevisa min poäng. Ingen av er hade ett svar.
Seriöst...

Du förstår inte hur "Gun control"-lag skulle fungera? Alla förstår det, på båda sidor av debatten. Det är inte det som det handlar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 22:06   #70
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Seriöst...

Du förstår inte hur "Gun control"-lag skulle fungera? Alla förstår det, på båda sidor av debatten. Det är inte det som det handlar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control
Vad pratar du om? Jag tror det är du som har extremt stora problem att förstå. Du svamlar om saker jag inte skrivit något om och undviker att svara på det jag skriver.


Säga "GUN CONTROL GUN CONTROL GUN CONTROL" utan att säga VAD FÖR gun control det ska vara är idioti. Så fall kan man droppa det helt redan eftersom det redan finns "gun control" i USA.

FATTARU?

Senast redigerad av mottat den 2018-02-20 klockan 22:08.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 23:46   #71
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det kanske inte är bra att börja hetsa och anklaga unga människor som varit inblandade, speciellt inte när man börjar leka detektiver med foton och skådespelare.

Det blev väldigt ofta fel och ni kanske kommer ihåg Sandy Hook där föräldrar som förlorade sina barn (6-7 åringar) blev trakasserade och anklagade för att vara skådespelare och allt vara bara en konspiration för att driva fram vapenlagar.
Det stämmer ju ganska bra. Nåt fuffens är det.


Senast redigerad av timoat den 2018-02-20 klockan 23:48.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 23:52   #72
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Har jag förstått rätt utifrån denna tråden att mördaren mindcontrolladedes av George Soros i syfte att göra västerländska män till slavar under NWO och femenister?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 23:56   #73
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Vad pratar du om? Jag tror det är du som har extremt stora problem att förstå. Du svamlar om saker jag inte skrivit något om och undviker att svara på det jag skriver.


Säga "GUN CONTROL GUN CONTROL GUN CONTROL" utan att säga VAD FÖR gun control det ska vara är idioti. Så fall kan man droppa det helt redan eftersom det redan finns "gun control" i USA.

FATTARU?
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra det tydligare än vad jag sade? Du vet andra länder i västvärlden har andra lagar än USA? Dessa lagar är hårdare och du kan inte i Sverige eller Storbrittanien gå och köpa ett vapen lika lätt som i USA.

När folk pratar om gun control så pratar man om mer restriktioner och lagar som t.ex. bakgrundskontroller, begränsningar på vilken typ av vapen man kan köpa, krav på utbildning/jaktlicens/medlemskap i skytteklubb, krav på att man ha kassaskåp och förvara dem i, täcka till kryphål som mässor etc.

Detta är som sagt ingen hemlighet när det gäller någon sida av debatten och du kan läsa på wikipedia om du saknar kunskapen länders lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Det stämmer ju ganska bra. Nåt fuffens är det.
Nej, tror man att det är något fuffens med Sandy Hook så är man vansinnigt naiv och lättpåverkad. Det är också oansvarigt och grymt att sprida sådana rykten.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 12:00   #74
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra det tydligare än vad jag sade? Du vet andra länder i västvärlden har andra lagar än USA? Dessa lagar är hårdare och du kan inte i Sverige eller Storbrittanien gå och köpa ett vapen lika lätt som i USA.

När folk pratar om gun control så pratar man om mer restriktioner och lagar som t.ex. bakgrundskontroller, begränsningar på vilken typ av vapen man kan köpa, krav på utbildning/jaktlicens/medlemskap i skytteklubb, krav på att man ha kassaskåp och förvara dem i, täcka till kryphål som mässor etc.

Detta är som sagt ingen hemlighet när det gäller någon sida av debatten och du kan läsa på wikipedia om du saknar kunskapen länders lagar.

Läs vad jag skriver istället för att svamla random nonsens. Det får dig bara att se dum ut.

"får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras"

var det första jag skrev. Du verkar inte förstå? Svara på det istället.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 12:25   #75
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question

Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Läs vad jag skriver istället för att svamla random nonsens. Det får dig bara att se dum ut.

"får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras"

var det första jag skrev. Du verkar inte förstå? Svara på det istället.
Försöker du antyda att bara för att vi inte kan beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, så måste det innebära att ingen annan heller i hela USA kan det?

Eftersom vi inte kan det så är väl USA kört, hela USA:s gun laws vilade på våra axlar och att vi skulle ta fram lagar som fungerar. Tragiskt och jag fick inte ens någon summa pengar från NRA!

Du sitter på en dold agenda verkar det som, vad är din beef med din attityd eller har du bara en tuff period just nu i ditt liv? Vill du prata ut om det?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)