Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 22:35   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Men inget som relaterar till din konstnärliga sida som intresserar? Datoranimation, 3d moddellering eller liknande?
Det är ett par saker som avskräcker med den branschen.

1) De innebär ofta långa timmar av häckande framför datorn, vilket jag gärna slipper.

2) Det är en stressig och osäker bransch, där man måste slå sig fram. Jag föredrar mer trygghet. Är inte världens mest stresståliga person. En sak som är viktig i mitt framtida jobb är faktiskt att få fast anställning, så jag kan låna från bank, så jag kan köpa hus, så jag kan ägna mig åt min hobby, djurskötsel (låter lite banalt kanske, men det är ett viktigt mål för mig).

3) Den innebär mycket grupparbetande. Mycket jämkande fram och tillbaka mellan olika viljor. Jag är stark individualist, jag mår dåligt av att behöva arbeta fram idéer tillsammans med andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Djursjuksköterska skulle kanske vara nått för dig. Samt du borde lära dig och vänja dig vid att använda en anteckningsbok, till vardagen.
Ja, det yrket har jag tänkt på också.

Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Saknas bra lärare till våra förorter,något att satsa på kanske.
Jag vill helst bo i närheten av där jag bor nu, men är inte helt omöjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Ingen vet egentligen riktigt vad de vill jobba med, man bara jobbar med något som man står ut med och som ger mat på bordet.

Finns ju folk som hittat rätt men för den breda massan kommer det aldrig vara en dans på rosor.

Tycker du ska satsa på att bli snickare.
Att "bara ta ett jobb" har lockat mig många gånger, men faktum är att de flesta "jag vill bara ha ett jobb"-jobb är väldigt osäkra. Det verkar vara ett h-e att få fast anställning som hamburgerflippare eller telefonintervjuare.
Citat:
Ursprungligen postat av Andrélito Visa inlägg
Jobba som lärare på komvux då slipper man en massa liv, folk sköter sitt och är oftast lite mer en engagerade då målet brukar vara att kunna plugga vidare.
Allright. Folkhögskola ska också vara bra, med avseende på motiverade elever.

Citat:
Ursprungligen postat av ViktorC Visa inlägg
Jag skulle rekommendera dig Dio att vikariera minst en termin innan du börjar plugga, du kommer ganska fort inse om det är något för dig eller inte och om du sen väljer att plugga så kommer erfarenheten från vikariatet vara till stor hjälp.
Rekommenderar du att vänta till min nuvarande utbildning är klar och vikariera heltid, eller börja rekommendera typ en gång i veckan under nuvarande utbildning? En-gång-i-veckan-alternativet gör ju att jag sparar tid, men å andra sidan kanske man får en sämre bild av att vara heltidslärare då...

Citat:
Ursprungligen postat av ViktorC Visa inlägg
Dock, om du har svårt att bli kallad för saker utan att ta illa upp så är det fel yrke. De flesta barnen är underbara men det kommer garanterat finnas ungar som du inte kommer överens med. Kanske inte lika mycket på gymnasienivå men i grundskola, ingen tvekan.
Förstår det! Men å andra sidan vet jag inte heller hur jag reagerar på bråk från just tonåringar. Min lärarpolare, som tyckte att jag skulle passa som lärare, sa om bråkiga elever: "När man inser att det är barn man har att göra med, då tar man inte åt sig". Så jag kanske ska testa iaf. Vem vet, jag kanske har nån magisk förmåga att få ungar att lyssna på mig? Småbarn älskar iaf att leka med mig, jag blir alltid (mer eller mindre emot min vilja) alltid "lekfarbror" på släktmiddagar. :P

Citat:
Ursprungligen postat av Minikubik Visa inlägg
Det lilla jag känner sig tror jag inte snickare är din melodi. Kan älska det jobbet, men ofta ör det monotont och samma sak långa veckor i sträck, för att sen ha något roligt projekt ett par veckor osv.
Lärare tror jag skulle kunna vara något för dig, som andra sagt, testa att vicka om det går och känn på det
Tror också snickare kan vara lite för monotont... (Min farsa, som var ingenjör och därför lite insatt i byggbranschen, varnade för det...)

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Mitt ex jobbade heltid som lärare i ett år utan utbildning, så prova det först. Jag har varit vikarie här och där och skulle hellre skjuta mig själv med en spikpistol i pungen än att jobba som högstadielärare, men lågstadie var rätt nice.
Om jag försökte lära ut till högstadieklassen jag själv gick i hade jag skjutit mig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Jag har studerat till lärare i snart fyra år, jag skulle rekommendera dig att göra som Rikard sa här ovan, prova jobba lite som vikarie! Just inom biologi så saknas det ju lärare som tusan också så du kommer definitivt få jobb .
Yes!

Kan även meddela att jag funderat på att bli bildlärare. "Flumutbildningen" jag pluggar nu är bildinriktad och treårig, och jag överväger att komplettera den med kompletterande pedagogisk utbildning på 1,5 år och bli bildlärare (om det går). Dock tycker jag biologilärare verkar roligare. Så om jag ändå ska bli lärare kan jag slänga på 3,5 år och bli biologilärare. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 22:38   #17
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 00:27   #18
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Rekommenderar du att vänta till min nuvarande utbildning är klar och vikariera heltid, eller börja rekommendera typ en gång i veckan under nuvarande utbildning? En-gång-i-veckan-alternativet gör ju att jag sparar tid, men å andra sidan kanske man får en sämre bild av att vara heltidslärare då...



Förstår det! Men å andra sidan vet jag inte heller hur jag reagerar på bråk från just tonåringar. Min lärarpolare, som tyckte att jag skulle passa som lärare, sa om bråkiga elever: "När man inser att det är barn man har att göra med, då tar man inte åt sig". Så jag kanske ska testa iaf. Vem vet, jag kanske har nån magisk förmåga att få ungar att lyssna på mig? Småbarn älskar iaf att leka med mig, jag blir alltid (mer eller mindre emot min vilja) alltid "lekfarbror" på släktmiddagar. :P


Om du har tid att testa vikariera nu så why not, du kanske får en lite sämre bild av hur det är att arbeta som lärare men garanterat bättre än om du inte testar alls Sen är det mycket som din polare säger, det är barn man jobbar med och det mesta rinner bara av en.
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 00:30   #19
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.
Ja mycket av läraryrket nu är konfliktlösning, incidentrapporter och arga föräldrar Inte riktigt den bild man hade själv av skolan från när man var yngre. Därför är det som nämnt tidigare nog bra att testa på yrket innan man börjar plugga
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 15:41   #20
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.
Ja, det finns nog inget jag skulle undvika mer än att bli lärare faktiskt. Dock så är det nog väldigt olika vilken skola det är och var den är belägen. Helt olika problematik.

Ghettoskola -> Kroppsskydd på 24/7.
Överklassområde -> Telefonterror 24/7 från föräldrar som undrar varför deras odågor inte får MVG i alla ämnen trots att de presterar U i alla ämnen.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 18:11   #21
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Börja med finsnickerier/snickra möbler inredning? Du slipper kånka gips i en ouppvärmd betongkåk klockan 4 på morgonen i januari men får ändå jobba med händerna och vara kreativ. Ingen aning om hur man får in foten dock.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 18:22   #22
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ja, det finns nog inget jag skulle undvika mer än att bli lärare faktiskt. Dock så är det nog väldigt olika vilken skola det är och var den är belägen. Helt olika problematik.

Ghettoskola -> Kroppsskydd på 24/7.
Överklassområde -> Telefonterror 24/7 från föräldrar som undrar varför deras odågor inte får MVG i alla ämnen trots att de presterar U i alla ämnen.
Man säljer betyg i överklassområdet och använder pengarna till droger för att stå ut med arbetsdagen i ghettoskolan. Win/win.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 18:25   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Börja med finsnickerier/snickra möbler inredning? Du slipper kånka gips i en ouppvärmd betongkåk klockan 4 på morgonen i januari men får ändå jobba med händerna och vara kreativ. Ingen aning om hur man får in foten dock.
Låter lite ensamt. Och långtråkigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 18:57   #24
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Låter lite ensamt. Och långtråkigt.
Tänkte inte att du skulle göra det på kammaren utan på ett "finsnickeri" eller möbelsnickeri eller vad det nu kan tänkas kallas.

Jag kanske har begränsad fantasi (högst troligt) men jag kan inte föreställa mig något jobb som inte blir långtråkigt i längden.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:34   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Tänkte inte att du skulle göra det på kammaren utan på ett "finsnickeri" eller möbelsnickeri eller vad det nu kan tänkas kallas.
Ok, det var förstås en annan femma.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 00:17   #26
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Från texttv.

SKL: Behövs 187.000 nya lärare

Sverige behöver 187.000 fler lärare
fram till 2031. Det konstaterar
arbetsgivarorganisationen Sveriges
Kommuner och Landsting (SKL) i en ny
rapport, skriver Svenska Dagbladet.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 08:15   #27
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Bildlärare kanske kan vara något?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 11:02   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bildlärare kanske kan vara något?
Tanken har slagit mig. Då kanske jag bara behöver plugga 1,5 år extra istället för 5.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 11:11   #29
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tanken har slagit mig. Då kanske jag bara behöver plugga 1,5 år extra istället för 5.
Verkar iof som det kan vara nååågot breda krav:
http://ledigajobb.stockholm.se/jobb/...m_-194924.html
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 11:19   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Verkar iof som det kan vara nååågot breda krav:
http://ledigajobb.stockholm.se/jobb/...m_-194924.html
Ugh, fy fan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)